Mitä opit tänään?

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
30.04.2016 13:35 #261

Opin, että chewing gum ja bubble gum eivät tarkoita samaa asiaa.

en.wikipedia.org/wiki/Bubble_gum

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

10.05.2016 11:57 #262

Enpä tietoisesti tiennytkään, että on olemassa afantasiaatikoita... (Noinko voi nimittää ihmisiä, joilta puuttuu kyky luoda mielikuvia?) Vaikea kuvitella, millaista heidän elämänsä ja ajattelumaailmansa on. Itselleni mielikuvitusmaailma on oleellinen ja aina läsnä.

10.05.2016 11:58 #263

Loogista, kovin loogista ... ei vain tule ajatelleeksi, että näillä makeisilla on oleellinen ero.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
05.06.2016 22:19 #264

Jo lähemmäs 30 vuotta (dziisus oon vanha!) olen miettinyt, silloin tällöin, mikä mahtoikaan olla nimeltään kerran lapsena näkemäni leffa, josta minulla on enää hämäriä ja hyvin omituisia muistikuvia. Nyt sekin selvisi (tässä kohtaa pitäisi kuulua "The Holy Grail" -tyylistä enkelikuoron laulantaa). Muistan että menin seurakunnan kerhoryhmäni kanssa leikkipuistoon ja kerroin suuna ja päänä tädeille edellisenä päivänä näkemästäni elokuvasta. Heistä se oli kovin kummallinen ja oikeassa olivat. Muistelisin että siinä oli poika joka oli aluksi kalju, mutta sitten hänen hiuksensa alkoivat kasvaa valtavaa vauhtia ja täyttivät koko talon. Rainan nimi on ilmeisesti Operaatio pähkinävoi. Nyt kun tämän tiedän, tuntuu kuin olisin saavuttanut jotain.

You're not in Wonderland anymore, but you positively reek of rabbit.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kuurankukka, Piru Naiseksi

Emelie vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
29.07.2016 21:51 #265

Olen tämän kesän aikana oppinut, että valkoposkihanhet sähisevät kissamaisesti jos uhka (esim. ihminen tai koira) tulee liian lähelle. Olen kuvitellut, että hanhet ovat kuin joutsenet, eli tullevat päälle, mutta ei. Muutaman kerran olen itse joutunut sähinän kohteeksi, kun rannassa olen ollut kävelyllä.

08.09.2016 12:29 #266

Kerrostalomme pihaa kunnostetaan. Tänään pihaan ajoi järeä kuorma-auto lavallaan betonimyllyn näköinen kapistus, joka syljeskeli hiekka-annoksia pihaan työstettäväksi ja levitettäväksi. Mylly näytti pyörivän lavalla, ja oletin, että se ehkä jauhoi sisäänsä sullotun karkean kiviaineksen hiekaksi.
Jos olettamani pitää paikkansa, niin opin sen, että hiekkaa ei tarvitse kuormata ja kuljettaa rakennuspaikalle, vaan sen voi jauhaa työkohteessa juuri ennen käyttöä.

Vael
Kadetti
Vael vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
08.09.2016 18:26 #267

Ratikkaa ei tarvitse pysäyttää viittomalla, vaan se pysähtyy aina kun pysäkillä on ihmisiä. (Poisjäävät matkustajat painavat stop-nappia, koska ratikka ei pysähdy jos pysäkki on tyhjä.)
Mulle ei selvinnyt, miksi olen miettinyt tätä asiaa monta vuotta vaikka sen googlaaminen älypuhelinten aikakaudella olisi helpointa ikinä.

Opin myös, että lähibaarin nimi on kyseisen kaupunginosan nimi suoraan käännettynä englanniksi. Ilmeistä kaikille paitsi mulle alusta saakka :D

Viimeksi muokattu: 08.09.2016 18:30 : Vael.

18.10.2016 12:56 #268

Huomasin, että gmail-postilaatikkoni sensori oli heittänyt roskapostilaatikkoon tärkeän viestin. Se oli lähetetty ns. naamakirjasta, ja onneksi olin saanut sen ajallaan kyseisen toimijan yksityisviestitoiminnon kautta. Opin siis, että sähköpostin roskapostikansiokin kannattaa tarkistaa aika usein!

Salmikki
Kaartilainen
Salmikki vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
28.10.2016 22:30 #269

Rising-lohikäärmeen kieli vaihtaa väriä :O wat.

Pouring spirits while I follow the Northern star

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari

29.10.2016 09:30 #270

Niinpä näkyy vaihtavan, lohikäärmeen kieli väriään näet - ja ns. ihan silmissä. Mietin, mitä muuta arkipäiväistä jännittävää jää jatkuvasti huomaamatta! Seikkaillessani ns. Naamakirjassa luin myös huomautuksen siitä, että kesäaika päättyy tänään. Pitää siis muistaa päivittää niin aikamuovit (nykyisiin halpisvekottimiin ei mitenkään sovi ´aikarauta`-nimike) kuin digisovittimen ajatustoiminto. Huh huh! Mutta onhan sitten iltaisin pitempään valoisaa.

Viimeksi muokattu: 29.10.2016 10:01 : Piru Naiseksi.

Strato
Strato vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
01.11.2016 23:41 #271

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
01.02.2017 17:20 #272

Opin nastoittamaan itse talvikenkäni, kun suutarilla myivät minulle sellaisen "tee-se-itse" -paketin, kun eivät kuulema nastoita paikan päällä. No, tulipahan lahjaksi saadulle porakoneelle käyttöä! :grin:

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
01.02.2017 20:40 #273

Strato kirjoitti: Opin tänään (ja vähän jo aiemminkin) käyttämään Ubuntun komentoriviä kaikennäköisiin tarkoituksiin. Aika mielenkiintoista puuhaa, nyt vaan täytyy miettiä jotain projektia tms. jolla saisi tätä osaamista hyötykäyttöön ja syvennettyä, normikäytössä kun ei tarvitse ihan peruskomentoja enempää käyttääkään.

Bashilla skriptaamista ei välttämättä kannata kovin syvällisesti ihmetellä, ellei aio pelehtiä ihan sekalaisten unixien kanssa tai työssä tarvitse. Jos itselleen kirjoittaa jotain, tai yleisöllekin, Ubuntussa ja missä vaan Linuxissa voi turvallisesti olettaa, että Python on asennettu (Ubuntussa eim. järjestelmä ei käytännössä toimi jos Python puuttuu) ja Pythonilla kirjoitetusta skriptistä saattaa seuraavanakin päivänä ymmärtää mitä se tekee. (Opin tämän justiinsa)

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
02.02.2017 10:58 #274

Echramath kirjoitti: Bashilla skriptaamista ei välttämättä kannata kovin syvällisesti ihmetellä, ellei aio pelehtiä ihan sekalaisten unixien kanssa tai työssä tarvitse
...

Et ole nähnyt meitin firman scons-build-skriptejä - tyylikkäästi obfuskoitu kasa miljoonia skriptejä loputtomilta tuntuvilla riippuvuussuhteilla :grin:

Viikingit olivat puhdasta kansaa. Lauantain nimikin tarkoittaa itseasiassa pyykkipäivää (lördag, laugardagur jne.). Hieman "en mene vannomaan, mutta voisin uskoa" -linjalla esim. 13. Soturi -elokuvassa kuvattu tapa käyttää samaa pesuvettä ja räkiä siihen ei sekään ehkä pidä paikkaansa. Siis siinä mielessä, että samaa vettä ei välttämättä kierrätetty ihmiseltä toiselle, vaan se ehkä sittenkin vaihdettiin välissä. Tavan ylös kirjannut arabi vain tuli puhtaussäännöiltään vieläkin tiukemmasta kulttuurista, joten hän kirjasi pesuvesihomman ylös vähän turhan suurpiirteisesti ja halveksivasti. (Kyseinen kohtaus perustuu siis johonkin oikean tutkimusmatkailijan merkintään)

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 02.02.2017 10:59 : Rasimus.

02.02.2017 11:32 #275

Pähkäilin taas kerran sähköpostin liitetiedojen avautumista kirjaston konein. Arvasin jo lähettäjän nähtyäni, että taas joudun kikkailemaan. Koetin silti suoriutua omin voimin, toimin - mutta tiedostot katosivat Google Driveen. Hain työntekijän, joka taas kerran neuvoi sen kikka kakkosen, jonka avuin saan aukeamattoman sisällön luettavakseni. Nyt ehkä muistan sen jo - tai sitten kikka unohtuu ennen seuraavaa tarvetta. Opin sen, että ihmisllä on monia keinoja ja väyliä viestiä sähköisesti, ja osa niistä ei toimi kaikilla koneilla, jokaisessa sovelluksessa...

09.02.2017 14:09 #276

Opin että Kiinassakin tuotetaan animaatiosarjoja, jotka muistuttavat ainakin osittain hyvin paljon animea. (Toisaalta en oppinut vielä sitä, ovatko sarjat osittain samoissa paikoissa tuotettuja ja animoituja, nykyäänhän kaikki taidetaan animoida samoissa paikoissa tuottajamaasta riippumatta.)

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
09.02.2017 16:29 #277

Opin, että suomalaiset ovat (ainakin enimmältä perimältään) neanderthalinihmisiä ja tämän takia puhumme hieman erikoista kieltä ja meillä on vaikeuksia oppia muita kieliä. Tämä on aika yllättävä tieto, mutta kirjoittaja on sentään Jyväskylän yliopiston dosentti...

09.02.2017 19:51 #278

No ohhoh. Jostain syystä ei silti nyt tunnu ihan uskottavalta tuo (aika asenteellisen tuntuinen) päättely. :grin:

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
09.02.2017 21:21 #279

Mitäs se muka haittaisi, jos täällä on muita enemmän neandertalilaisten perimää? Heillähän oli kuulemma isommat aivotkin kuin Cro-Magnoneilla, joten olisi pikemminkin ylpeydenaihe löytää semmoisia esi-isiä. :tongue:

Aasiassa on ilmeisesti vieläkin enemmän sitä perimää ja myös paljon oikein fiksuja ihmisiä.

09.02.2017 23:24 #280

Ehkä me ja aasialaiset olemmekin ainoita joilla on oikea kieli, ja muut ovat niitä jotka eivät osaa puhua kunnolla. :wink: Toisaalta jos kykenemättömyys tehdä jotain maailmanhistoriallisesti merkittävää sekä taipumus joutua muiden kansojen sortamaksi on yksi merkki siitä että geeniperimässä on jotain pahasti vialla, niin ehkä meitä kunnollista kieltä käyttäviä löytyy vielä lisääkin. Mutta mitenkähän se kriteeri pätee sitten Aasiaan? Hmm...

Uusin jäsen: Ira Saxholm