Mitä opit tänään?

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
10.02.2017 10:42 #281

MInä kun luulin, että suomalaiset ovat Atlantikselta levittäytyneet joka paikkaan, ja suomi on maailman vanhin kulttuurikieli

Mitä neandertalilaisiin tulee, tiedän oman osuuteni: 2% geenitestin tulos, mikä on aika standardi eurooppalaisille, samoin kuin 0,5% denisovanihmistä.

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
27.02.2017 23:25 #282

Naamakirjassa tuli juuri vastaan ihan mielenkiintoinen uutinen neandertalilaisten dna:sta nykyihmisissä, joten linkitän sen tännekin.

www.iflscience.com/health-and-medicine/n...iology-more-realize/

Marski
Marski vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
12.03.2017 18:03 #283

Opin, etten enää ikinä luota muistitikkuun, jos kyse on tärkeistä tiedostoista. Muistitikkuni on tuhonnut parikin tiedostoa itsekseen, niin että tiedosto siis näkyy talletettuna, mutta sitä ei saa millään auki. Tänään päätin sitten, että siirrän kaikki tärkeät tidostot koneen omaan tallennustilaan ja pilvipalveluun turvaan.
No huomasimpa, että tikku oli jo ehtinyt tuhoamaan yhden kaikista rakkaimmista kirjoituksistani. Onneksi muistin, että olin erään kouluprojektini takia tallettanut sen myös google driveen, josta sain pelastettua sen.
MUTTA EN ENÄÄ IKINÄ LUOTA MUISTITIKKUUN.

Maybe if we started looking what's the SAME instead always looking what's DIFFERENT

Viimeksi muokattu: 12.03.2017 18:50 : Marski.

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
12.03.2017 19:41 #284

Että on olemassa ja kilpa-autoissa on kokeiltu ns. jousittamattomia siipiä! Tässä on Lotus 49 vuodelta 1968, siis ensimmäisenä vuonna Formula 1:ssa ylipäätään oli siipiä.

(Ei spoilereita, siipi on sellainen joka painaa autoa alaspäin (ja lisää ilmanvastusta, kuten tiedätte miksi formuloissa puhutaan siitä, että pannaan "enemmän siipeä", jos rata on mutkaisempi, vaikka nopeus suorilla kärsii. Spoileri taas vähentää ilmanvastusta tai pyörteilyä takaikkunalla, ainakin jos se on tehtaalla tuulitunnelin kanssa testattu eikä omavalmiste/asennus. Jotain hybridejäkin kai on, joissa on molempia elementtejä)

Yleensähän siipi painaa alas auton koria tai runkoa, tämä painaa alas jousitusta ja jousitus renkaita. Lopputuloksena tietysti jousitus pitää mitoittaa ja säätää sen mukaan, että se toimii täydessä nopeudessa täydellä downforcella. Hitaassa vauhdissa siitä tulee tarpeettoman kova, kun jäljellä on vain auton paino ilman kummempaa downforcea.

Mutta kuten näette, kuvan lotarissa siipi on kiinni suoraan pyörien akseleissa eli jousituksen ulkopuolella! Nerokasta! Paitsi että nyt jousittamaton massa kasvaa, ja se on aina paha missä tahansa kapistuksessa. Asian korjaamiseksi siipeä sitten kannattelivat kuvassa näkyvät päivänvarjohenkiset ohukaiset tangot. Muutama kun hajosi kesken kisan, varsin nopeasti, FIA puhalsi pelin poikki ennen kuin kukaan kuolee (siihen aikaan formuloissa kuoli muutenkin kuskeja koko ajan) ja siivet on siitä lähtien kiinnitetty autoon itseensä.

Siivet nostettiin noin korkealle, jotta ne eivät häiriintyisi(?) itse auton vaikutuksesta ilmavirtaan, en tiedä oliko tämä alkuaikojen puutaheinää vai oliko siinä jotakin perua, mutta FIA olisi lisännyt määritelmään (formula, sieltä se nimi tulee) vakiokorkeuden. Ilmanvastustahan kyllä tietysti korkeammasta siivestä tulee enemmän, mutta paljonko?

Toisena ilmeisenä etuna mikäli etusiipi on kiinni jousituksessa, se pysyy koko ajan samalla korkeudella, joten sen voi asentaa hyvinkin alas, koska ei ole pelkoa, että se osuu jousituksen pohjatessa tiehen.

Siiviliautoissa ei juurikaan ole oikeita kirjaimellisiä siipiä. Lisäksi koppiautoihin (siis tavan henkilöautoihin tai sen näköisiin kilpa-autoihin) on vaikea saada moisia rakennelmia, kun kori ja moottori ja lokasuojat ja mitä vielä on tiellä, viritys olisi monimutkainen. Erilaisissa avorenkaisissa sarjoissa niitä ei taas ole juuri missään sallittu, kaikissa alemmissa sarjoissa ei tietenkään ole siipiä lainkaan. Mutta niissä tekniikan opiskelijoiden Formula SAE -autoissa noita kyllä on nähty.

Viimeksi muokattu: 12.03.2017 19:41 : Echramath.

12.03.2017 20:07 #285

Oiva opetus, Marski - kannattaa tallentaa tiedostot useampaan paikkaan. Itse käytän muistitikkuja, mutta talletan tiedostot kahdelle tikulle ja osan vielä koneelle, enkä toistaiseksi ole kadottanut niitä tuhoutuneen USB:n uumeniin. Mutta niin on käynyt, että ammoin käyttämäni tiedostomuoto on niin vanha, etteivät sitä käyttäen luodut tallenteet enää aukea. Onneksi kyse oli vain parista avuttomasta piirrosyritelmästä!

Viimeksi muokattu: 12.03.2017 20:10 : Piru Naiseksi. Syy: lisäys

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
12.03.2017 20:38 #286

Tein Family Finder DNA testin ja opin että olen 89,7% suomalainen, 8,8% britti ja 1,5% inuiitti. Y-DNA:n (isälinja) ja mtDNAn (äitilinja) sijaan tässä testattiin autosomaalista DNA:ta. Brittigeenit tulee äidin puolelta jonka juuret johtavat skotlantilaiseen Ross-sukuun joita muutti Vaasaan kauppaa tekemään 1600-luvulla.

Mistä tuo inuiitti tulee, on ainakin vielä arvoitus. Esi-isät on kartoitettu 1500-luvulle asti ja siellä ei inuiitteja näy. Arveluni mukaan tuo on joko hyvin vanhaa perimää ajalta jolloin suomalaisten esi-isät elelivät Etelä-Siperiassa tai sitten Ross-suvun esi-isissä oli viikinkejä jotka olivat käyneet Grönlannin viikinkiasutuksessa kääntymässä.

Mitäs kautta Maahinen sai tietää neandrthalingeeniprosenttinsa? Kiinnostaisi moinen minuakin. Neanderthalin kyhmy löytyy takaraivosta. Jossain dokumentissa sanottiin että eniten neanderthalinihmisen geenejä löytyy Suomesta ja Pohjois-Italiasta.

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
13.03.2017 16:08 #287

Sen että sateen kestävällä takilla on rajansa tai espanjan sateet ovat erinlaisia kuin suomessa.

Pitkän lenkki oli hirveä! Kolme tuntia vettä ja puolessä välissä meni sade läpi.

Jääkalikka upottautuu nyt ammeeseen

Race like first!
Train like second!

13.03.2017 16:28 #288

Oletko kokeillut takkeja, joita esimerkiksi kalastajat käyttävät? Luulisi, ettei niistä hevin mene vesi läpi. Tosin ne eivät muutoin liene kovin käytännöllisiä urheiluharjoituksissa. Itselläni on muovitakista kokemus: kun takki yllä seisoin pitkään sateessa, se tuntui vettyvät paitsi ulkoa- myös sisältäpäin (eli kostui myös käyttäjänsä hiestä. Ei hyvä.
Nykyaikana pitäisi olla kunnon suojia joka lähtöön - myös ihmisille, ei vain kameroille ynnä muille herkille laitteille!

22.04.2017 10:23 #289

Opin että on olemassa ihmisiä, joiden mielestä Terry Pratchettin kirjat ovat täynnä rasismia ynnä muita haitallisia asioita, mikä oli hieman yllättävää, sillä olen itse ymmärtänyt kirjojen asiat eri tavalla. Tosin suurin osa näistä henkilöistä taisi olla USA:sta...

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
22.04.2017 16:37 #290

Minua tuollainen ei yllätä enää ollenkaan, koska rasismia ja vihapuhetta nähdään nykyään kaikkialla. Minä näen onneksi muutakin, muuten eläminen olisi aika raskasta.

I'm just a normal everyday pervert.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: kyty

22.04.2017 17:48 #291

Jotenkin olisin kuvitellut, että nykypäivänäkin suurimmat Pratchettista loukkaantujat olisivat enemminkin rasisteja. Mutta tietysti osa kritiikistä saattaa liittyä siihenkin, että monilla on vaikeuksia ymmärtää tekstin hienovaraisempia sävyjä, tai erottaa esimerkiksi kirjailijan ääni hahmon näkökulmasta silloin kun hahmolle ei ole kirjoitettu repliikkiä lainausmerkkeihin.

22.04.2017 19:23 #292

Opin ripauksen uimahypyn vauhtiaskeleiden teoriaa - siitä, miten ne mitataan ja sen, etteivät vauhdin askeleet ole samanmittaisia. Koetin soveltaa oppeja käytäntöön, mutta jokin pätkii elimellisessä tiedonsiirtuketjussani eikä toimi onnistunut - vielä :wink: .

Viimeksi muokattu: 22.04.2017 19:24 : Piru Naiseksi. Syy: Oikean hymiön lisääminen

18.06.2017 16:31 #293

Ohjelma-avustajia kehotetaan yleensä välttämään raitakuosia vaatetuksessaan. Se kuulemma elää kuvissa häiritsevästi.

Viikko sitten poseerasin eräälle valokuvaajalle mm. ylläni kapearaidallinen tunika. Joissain otoksissa vaate näyttää itseltään mutta kirkkaassa paisteessa napatuissa ikuisteissa mekon kuosi muuttuu aivan toisenlaiseksi: muodostuu aalto- yms. kuvioita, suorastaan optista harhaa. Vaikutelma on levoton. Tällainen statistin asu nappaa ehkä katsojan huomiota väärin tavoin, mikä ei sovellu kuvauksen toteuttajien tarkoituksiin. Opin, ettei ohjetta anneta turhan vuoksi.

Dyn vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
19.06.2017 04:35 #294

Opin, että Booking.comin tarjoama yhteydenottopalvelu sähköpostilla suoraan hotelliin ei tuota yhtään minkäänlaista tulosta. Pitää soittaa (tai siis olisi pitänyt, doh).

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
01.07.2017 09:58 #295

Tuli tänä aamuna työskenneltyä ns. pelastustehtävissä. Heräsin kun kuulin meteliä jostain asunnosta. Joku huusi apua. Menin lähinaapurin oven taakse ja siellä vanhus valitti kaatuneensa eikä päässyt omin nokkineen ylös. Kutsuttiin paikalle huoltomies avamaan ovi ja ambulanssi varmistamaan että kaikki on ok. Oppi nro 1: aina paikalle ambulanssi vaikka ei olisikaan potilaan mielestä mitään sattunut.

Ambulanssilla kesti kauemmin kuin huoltomiehellä, joten kokeeksi huoltsikan kanssa yritettiin auttaa ylipainoista vanhusta ylös, mutta homma tuntui niin epävarmalta että jäätiin mieluummin odottamaan ammattimiehiä. Oppi nro 2 tulikin kun kysyin ambulanssimieheltä oikeata nostotekniikkaa kyseisessä tilanteessa ja tältä tuli kuin tykin suusta: "Soitetaan 112".

Kun kaatunut ei kykene edes itse auttamaan (kuten tässä oli paskana olevan lantionseudun takia) niin noston saa suorittaa vain ammattihenkilöstö ja silloinkin mieluummin työvälineiden avulla niin potilaan kuin nostajankin turvallisuuden takia (esim. kainaloista nostaminen voi tehdä pahaa jälkeä potilaan olkapäille).

Onneksi en minä kotihoitoonkaan kouluttamaton luuviulu riisikeppi lähtenyt sitten sen enempää yrittämään. Vähän kaduttaa etten jäänyt katsomaan miten kaksi raavasta ambulanssimiestä homman hoiti, kun oli vähän sellainen ilmapiiri että "kiitos, enää teitä ei tarvita" :neutral:

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 01.07.2017 10:01 : Rasimus.

Dyn vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
02.07.2017 09:48 #296

^ Joo, liikuntakyvytöntä potilasta ei ylipäätään pitäisi siirtää ilman hätäkeskuksen suoraa ohjetta tai muuten välitöntä hengenvaaraa, tyyliin auto palaa kolarin jälkeen. Murtumia voi olla yllättävissä paikoissa, ja varsinkin niskan ja päänseurun vammat sekä sisäiset verenvuodot voivat pahentua yllättävistä liikkeistä.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
02.07.2017 14:29 #297

Joo. Etten ihan tyhmältä vaikuteta, niin täytyy tässä korostaa että vanhus oli itse yrittänyt jo jonkin aikaa kömpiä pystyyn, niin sen takia uskallettiin huoltomiehen kanssa ylipäätään yrittää auttaa. Jos olisi ollut tuskissaan tai ei olisi omatoimisesti joten kuten pyörinyt siinä lattialla, niin olisi ehdottomasti jätetty paikalleen.

Mutta tosiaan normaalipainoinen ihminenkin osaa olla pirun raskas. Olin ihan varma että jos olisin lähtenyt riuhtomaan, olisi siinä seuraavaksi maannut kaksi liikuntakyvytöntä potilasta (mullakin kun ollut selkä rikki vuosia sitten) :tongue:

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
03.07.2017 21:55 #298

Pompeijin asukkaiden välittömäksi kuolinsyyksi koitui suurelta osin kuumien kaasujen purkaus, joka paistoi ihmiset ja eläimet kokolailla välittömästi kuoliaaksi (tämän jälkeen tuli vasta tuhka). Tämä selittäisi miksi osa niistä kuuluisita valamalla tehdyistä "patsaista" näyttää siltä, kuin heidät olisi vaan yllätetty tekemässä jotain. En tiedä onko se onanoiva ukko aito tai oikeasti runkkaamassa, mutta selittäisi.

12.07.2017 20:52 #299

Opin, että toisin kuin vanhoista päiväkirjamerkinöistä voisi päätellä, olen teininä kyennyt tuottamaan hyvääkin tekstiä. Löysin vanhan koulussa kirjoittamani kauhunovellin, joka oli parempaa tekstiä kuin odotin. Tuntuu että jopa parempaa kuin mitä pystyn nykyään suoltamaan keskustelufoorumille, sillä vanhat viestit näyttävät silmiini aina köykäisiltä. Tosin taisin hioa kyseistä novellia aika paljon.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
12.07.2017 21:06 #300

Olen huomannut itsestäni saman. Teininä kirjoitin aika hyviäkin novelleja ja runoja, eivätkä säästämäni kouluaineetkaan huonoja ole. Nykyään en varmasti saisi mitään kelvollista aikaiseksi, jos alkaisin taas kirjoittamaan fiktiota. Parempi pysytellä mukaviisaissa nettikommenteissa.

I'm just a normal everyday pervert.

Rinja, LordStenhammar, Louhikäärme, _Silence_
Uusin jäsen: Onni