Mitä opit tänään?

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
16.07.2017 21:37 #301

Astorethein kirjoitti: Nykyään en varmasti saisi mitään kelvollista aikaiseksi, jos alkaisin taas kirjoittamaan fiktiota. Parempi pysytellä mukaviisaissa nettikommenteissa.

Heh. Minä taas olen vakuuttunut, että jos nyt kirjoittaisin, valmis julkistettu tekstini olisi laadukkaampaa tavaraa kuin kymmenkunta vuotta sitten, mutta se olisi niin paljon työläämpää tuottaa, että ei ole ihme että olen jättänyt moisen harrastuksen suosiolla pois. Eli vaatimustaso laadulle on kasvanut ihan liikaa ollakseen enää hauskaa.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Last edit: 16.07.2017 21:40 : Rasimus.

17.07.2017 08:19 #302

Mitä LUULIN teininä osaavani kirjoittaa. Lähettelin kokemuksiini perustuvia tarinoita nyyhkynovellilehtiin. Joitain jutuistani julkaistiin. Sain vähän rahaa. Suoltelin myös päiväkirjamuotoista omaelämäkerrallista romaania. Tarjosin sitä kustantajalle toisensa jälkeen välittämättä siitä, että tekele palautui hylsynä vailla muuta saatetta kuin lyhyt "Kiitos tekstistä....,jota emme valitettavasti pysty kustantamaan..." -viesti.

Nyt, mm. Risingin kirjoituspiirin ansiosta, tiedän, että puutteita on. Tänäänkin taas tiedän siis sen, että asiallinen palaute toimii kummasti katalyyttina oppimisprosessissa.

28.07.2017 23:00 #303

Mietin taas kerran tuota Belle & Sebastianin (hieno yhtye, kuten kaikki tietävät) debyytti-EP:tä taas. Dog on Wheels , onko se joku asia vai ihan absurdi yhdistelmä sanoja? Yllättävä twisti: muistin asian ollessani tietokoneen äärellä. Ilmeisesti tämmöinen lelu siis on olemassa.

Hämmentäviä kapistuksia kakaroilla ennen ollut. Luulisi, että Miloun kanssa on helpompi leikkiä reportteria jos siihen ei ole pultattu puolikasta tarjoilukärryä.

Hiistu
Neurovelho
Hiistu vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
29.07.2017 06:00 #304

^ En tiedä lelun kokoa, mutta mahdollisesti tarkoitettu tinteille, joilla on vielä vaikeuksia seikkailla pystyasennossa ilman tukea?

muoks. Ja kas, siinä on jalustimet. Eli mahdollisesti tintti istuu Miloun selässä ja kapteeni työntää. Tämä selvä.

Last edit: 29.07.2017 18:13 : Hiistu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Puolikuu

08.08.2017 07:22 #305

Mitä yhteistä on supersankariryhmä Kostajilla ja hanhenmarssiryhmä Soldiers of Odinilla?

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
12.08.2017 11:41 #306

Olen ihmetellyt, miten puolalaiset studiot tuottavat niin kovia ja ehjiä pelituotteita suhteellisen tehokkailla ja tiiviillä tiimeillä. Seurailen huvikseni yritysten development blogeja, ja kyllä niistä kukkasia irtoaa.

Esimerkiksi The Astronautsin jäbä oppi ohjelmoimaan puolalaisista tietokonelehdistä, joiden koodi oli rikki jo lehdessä. Niistä kundi kuitenkin opetteli koodaamaan ja harjoitteli koodin logiikkaa. Pelejä sitten toteutettiin kavereiden palikoilla. Hän nimittäin sai käyttöluvan, kun lupasi tehdä koneille pieniä pelejä, jotka koneen sammuessa katosivat taivaan tuuliin kun kiintolevyillä ei juhlittu.

Nämä tyypit kertovat vanhoina tulevaisuuden "kuinka meidän nuoruudessa hiihdettiin 50 km suuntaansa kouluun. Matkalla vielä karhu söi, mutta paskoi lopulta koulun pihaan" -tarinoita tietokoneista. Hämmästyttäviä tyyppejä. Oma kasvuni Action Scriptin parissa 2000-luvun Flashissa on täyttä pumpulia näihin verrattuna.

Ars Longa Vita Brevis

Last edit: 12.08.2017 20:47 : Morgan Blood.

13.08.2017 10:34 #307

Jos teen pienen aikamatkan eiliseen myöhäisehtooseen, niin voi kirjoittaa: tänään opin sen, että kannattaa noudattaa niin säätiedotuksen kuin omien aistinvaraisten havaintojen kertomaa lähestyvästä ukkosmyrskystä ja lähteä ajoissa kotimatkalle. Ei kannata kuunnella toisten maanittelevia ´jää vielä vähäksi aikaa`-pyyntöjä. Se vähä aika voi viedä rankkasateen, salamoiden, festivaalivierastungoksen ja hajoavan ratikkaa korvaavan bussin maailmaan! :eek:

Last edit: 13.08.2017 10:35 : Piru Naiseksi. Syy: Tekstin sulavoittaminen

PercyJacksonfani
PercyJacksonfani vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
13.08.2017 11:51 #308

Tänään opin, että kun mietti mitä kello on, kannattaa katsoa myös ulos. Ei kannata uskoa vain kelloa.

Tai itseä...

Kun heräsin, ulkona paistoi aurinko ja herätyskelloni näytti puoli kuutta. Mietin paniikissa, että olinko nukkunut puoleen kuuteen illalla (koska silloinkin on (vielä) valoisaa). Sitten menin keittiöön ja näin kellon olevan varttia vaille kymmenen. Menin ihan sekaisin ja kysyin isältäni, mitä kello on. Hän vastasi kummastuneena että noin kymmenen. Olin hetken aivan hämilläni. Sitten tajusin, että oli aamu.

Olenko tyhmä?

Vastaus: ... Olen

"I'm not a psychopath, I'm a high-functioning sociopath."

21.09.2017 15:02 #309

Nyt kävi viimeinkin ilmi, etten ollut suinkaan ainoa joka ei ajatellut mustaa miestä tummaihoisena ihmisenä. Minulle se oli jonkinlainen musta varjohahmo tms. Mutta mielenkiintoista miten aikuiset hyvää tarkoittaen ovat tässäkin asiassa osaltaan luoneet negatiivisia mielikuvia, joita ei lasten päässä alkujaan välttämättä ollut. Muutenkin olen miettinyt sitä miten moni nykyään puhuu että on rasistista että pahat hahmot ovat usein tummanpuhuvia, tummahiuksisia ja tummavaatteisia. Itse luulin aina, että sillä viitataan pimeyteen ja kuolemaan yms, joita ihmiset ovat pelänneet vähän ympäri maailmaa.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Echramath

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
22.09.2017 20:42 #310

Jean-Claude Van Dammen ensimmäinen elokuva, jonka lopputeksteissä hänet mainitaan, on Monaco Forever vuodelta 1984. Siinä hänen roolihahmonsa nimi on Gay Karate Man. Aion päteä tällä faktalla, kun seuraavan kerran keskustelen kavereiden kanssa toimintaelokuvista.

I'm just a normal everyday pervert.

10.10.2017 18:29 #311

Hevenu shalom aleychem hepreankielinen toivotus, esiintyy sekä vanhassa juutalaisten laulussa Shalom Aleichem että Army of Loversin Israelimissa . Miten tämä on voinut mennä ohi, jälkimmäinen soi radiossa kyllä ysärillä?

18.10.2017 13:50 #312

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Wind

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
18.10.2017 14:03 #313

Kerrankin joku on oppinut tässä ketjussa jotain hyödyllistä. Väitän tienneeni testinappulan olemassaolosta, mutta toinen juttu on, olenko ikinä koskenut siihen. No, kyllähän sen tärskystä tietää, onko talossa vaarallisia laitteita.

I'm just a normal everyday pervert.

Last edit: 18.10.2017 16:55 : Astorethein.

19.12.2017 20:14 #314

Koin yleisissä vessoissa jonkinlaisen ahaa-elämyksen, kun useiden vastaavien havaintojen jälkeen tajusin, miten moni jättää käytännössä kädet pesemättä: ne huuhtaistaan nanosekuntissa vesihanan alla (usein vain toinen käsi) ja sen jälkeen syöksytään ulos ovesta kuivaamatta käsiä.

Pesemättömistä vessakäsistä saa aikamoiset mikrobiviljelmät, myös sellaisista jotka eivät omistajiensa mukaan likaantuneet lainkaan. Aloin miettiä, kuinka iso osa väestöstä käytännössä jättää pesemättä kätensä vessassa käynnin jälkeen, vaikka luulee pesseensä ne kunnolla, ja juoksee sitten ympäriinsä kädet täynnä vessapöpöjä... :concentrate

(Tähän voinee vielä lisätä, että käsien huolellinen pesu ja kuivaus on huomattavasti käsidesejä parempi ja turvallisempi tapa päästä eroon pöpöistä.)

Last edit: 19.12.2017 20:14 : kyty.

Wind
Wind vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
20.12.2017 10:06 #315

kyty kirjoitti: Tänään opin, että sähkökaapissa on testinappi . Kurkistin sähkökaappiin ja sieltä löytyikin peräti kuusi pientä testinappia, joihin en ole aiemmin kiinnittänyt huomiota ja joita olisi ilmeisesti pitänyt painella jo useita kertoja... STEKin sivuilla on aiheesta infosivu: Vikavirtasuojan testaus ja palauttaminen toimintakuntoon

Enpä ole tätäkään tiennyt. Kymmenen vuotta on minun testinappi ollut kokeilematta, vaikka STEKin ohjeen mukaan neljännesvuosittain pitäisi painella, ettei jäykisty.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

12.01.2018 14:29 #316

Olin mököttänyt tanssikyydeistä ihan turhaan: Muutaman kymmenen kilometrin päässä kotoani sijaitsevaan karkelokeskukseen on toki bussikuljetus, meno-paluu, mutta se paluu, se on vasta ns. pikkutunneilla. Niinpä olen pähkäillyt, miten päästä kaupungin keskustasta sen parhaaseen lähiöön - siihen, jossa sijaitsee mm. kaupungin liki sekaisin asunto - eli siis miten kulkea loppumatka kotiin. Valoisten öitten aikaan pulma hälvenee, mutta näin talvella: kilmetrien tallaaminen sunnuntain vastaisena yönä, ties missä talvimyräkässä - ei kiitos. Kirjoittelin kyydeistä jo tanssien järjestäjälle ja Facebook-sivulle, ja sainkin ohjeita. Mutta lopulta oivalsin ihan itse - mitä nyt Reittiopas vähän vihjaisi - , että yöbussi kulkee 4.25:een asti sunnuntain vastaisena yönä, puolen tunnin välein mutta kuitenkin.
Ehkä jonain talvisena lauantaina -jolleivat vielä huomenna - tuohon tanssipaikkaan etsiytyneet miekkoset saavat harjoitella 48-kiloisen puolen tonnin keijukaisen kampeamista tanssin tahtiin ja varoa varpaittensa soseutumista.

Last edit: 14.01.2018 10:41 : Piru Naiseksi.

Strato
Strato vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
20.01.2018 13:39 #317

Opin, että Goodreadsista saa ladattua joitain kirjoja ilmaiseksi e-kirjana. Meikäläisen kirjakokoelma taitaa alkaa taas kasvamaan... :grin:

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

Wind
Wind vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
20.01.2018 17:28 #318

^ Oikeesti!!?!!? Lukulaitteelle vai selaimessa luettavaksi?

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

21.01.2018 23:12 #319

Mitenkä ihminen voi elää neljättä vuosikymmentään oppimatta, että osa ruostumattomista teräksistä ei ole magneettisia, mukaan lukien monet semmoiset seokset, joista tehdään keittiövälineitä? Ja osa sitten toisaalta on. (Pellelin ajatuksissani magneetin kanssa ja yhtäkkiä tuli olo, että fysiikka on rikki, joten piti tietysti lähteä googlaamaan)

08.02.2018 00:11 #320

On vuosi 2018 ja luen netistä analyysiä siitä, miksi ihmiset haluavat syödä pesuainetta.
An Anthropologist Explains Why We Want to Eat Tide Pods

Fievre