Mitä opit tänään?

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
17.07.2018 21:26 #341

Taidan olla ns. piilouusavuton. Olenhan toki ennenkin ikkunoita pessyt, mutta nyt ensimmäisen kerran googlasin aiheesta ja tajusin kuinka väärin olen hommaa tehnyt. Nyt tarkemmin ajatellen esim. se, että karmien luota pestään ensimmäisenä, koska niistä kuitenkin roiskuu eniten likaa lasille, on itsestäänselvyys jota vain en aiemmin ole tajunnut.

adira kirjoitti: opin sen, että salasanoista ja käyttäjätunnuksista sietäisi pitää paperista listaa , ettei joka juttuu tarttisi uusia salasanaansa

Minä käytän tekstitiedostoa koneella. Voi copy-pastettaa sanan suoraan, ettei tarvitse suoraan näppäillä. Tämä siis olettaen, että kun kirjaudun johonkin, teen sen aina kotikoneelta, jonka salasana on ainoa mikä pitää muistaa. Toisaalta selaimenkin saa muistamaan tunnarit ja sanat ihan kivasti.

1Password-tyylisiin palveluihin suhtaudun vähän karsastavasti jos en saa pidettyä salasanakantaa puhtaasti omalla koneella. Pilvitallennus, jota 1Password ainakin jokin aika sitten yritti pakkotyrkyttää, on vähän turvattomampi ratkaisu kuin se keltainen muistilappu kotona monitorin kulmassa. En tosin tiedä noista mitään kun en ole ennakkoluuloisena ihmisenä käyttänyt.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

21.09.2018 21:38 #342

Opin, että suppilovahveron voi sekoittaa kultahelttaan. Sen lakissa on myös suomuja ja suppilo, jalka on ontto ja heltat johteisia. Alapuoli on tosin keltainen eikä harmahtava, mutta niin on nuorella suppilovahverollakin, lisäksi suppisten väri voi vaihdella hyvinkin paljon... Kultaheltta kasvaa kannoissa, mutta lahottajasieni voi hämäävästi kasvaa myös maan alla olevasta lahopuun palasta. Ärsyttävästi netissä on kultaheltasta aika vähän informaatiota, ja kuvahaulla (Omphalina chrysophylla tai Chrysomphalina chrysophylla) löytyy kuvia, joista ei ole ihan varma että onko niissä kuvattu suppiksia vai kultahelttoja, vaikka sienet on nimetty kultaheltoiksi... yhdennäköisyys on välillä huolestuttava, kuten esimerkiksi näissä kuvissa . Muuten luulisin tunnistavani ne toisistaan kääntämällä sienen ympäri, mutta nuoren suppiksen ja kultaheltan voinee sekoittaa helpommin.

Ja suppilovahveron piti olla se helposti tunnistettava... Onneksi kultaheltta vaikuttaa olevan harvinainen.

Sienet, en luota teihin. Olen perinyt vahvat sieniepäilysgeenit.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kuurankukka

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
22.09.2018 08:58 #343

kyty kirjoitti: Kultaheltan haitallisuudesta en sitten tiedä, jossain sanotaan että sitä ei pidä poimia, toisaalla että se on "syötävä".

Sienet, en luota teihin. Olen perinyt vahvat sieniepäilysgeenit.

"Kaikki sienet ovat syötäviä. Toisia voi syödä vain kerran."

...ergo, minä en syö sieniä.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: kyty

22.09.2018 22:56 #344

Tuossa kuvia tuijoteltuani päädyin siihen, että ehkä tunnistaisin tuon kultaheltan. Täällä on vertailua siitä miten sienet voi erottaa toisistaan. Ehkä heltat ja poimut erottaa livenä helpommin toisistaan. Mutta sienikammoiselle sienestäjälle tällainen epävarmuus ei ole toivottu olotila. Opin tässä samalla, että myös kantarellilla on myrkyllinen näköislaji, jota ei onneksi (kai) kasva Suomessa, Omphalotus olearius. En silti usko että voin sekoittaa kantarellia yhtään mihinkään. Sillä on erittäin tunnistettava tuoksukin.

Tietysti suppiksia poimiessa on hyvä muistaa myös tarkistaa jokainen sieni erikseen, ettei sekaan eksy suippumyrkkyseitikkiä tai muuta myrkyllistä sientä, jotka kuulemma voivat kasvaa suppisten seassa jopa samassa ryppäässä. Seitikkiä ei voi suppilovahveroon sekoittaa (jos siis tuntee sienen edes jotenkin), mutta jos suppiksia riipii useita kerralla eikä katso mitä poimii niin silloinhan on mahdollista ottaa mukaan epähuomiossa vääriä sieniä. Pitää tämäkin muistaa pitää mielessä.

Opin tänään lisäksi sen, että rustonupikalla - suppilovahveron näköislajilla, johon suppilovahveroa ei voi sekoittaa jos on yhtään selvillä siitä millainen suppis on - on englanniksi niinkin hellyttävä nimi kuin "jelly baby".

24.10.2018 20:01 #345

Opin tällä viikolla, mikä on kestomuki. Kaveri kertoi hankkineensa kestomukin, mitä en ilman googlausta ymmärtänyt, koska minulla ei tullut sanasta mieleen mitään muuta kuin tavallinen posliinimuki eli siis muki. En juo kahvia enkä muutoinkaan lähes koskaan mitään kertakäyttömukista juotavaa juomaa, joten en ole tuollaiseen tuotteeseen kiinnittänyt huomiota.

Googlatessa opin myös, että kertakäyttömukien käyttö saattaakin olla ympäristöystävällisempää kuin kestomukin. Tuntuu kyllä hyvin vaikealta uskoa, kun kai yhden pahvimukin valmistamiseen kuluu enemmän vettä ja kemikaaleja kuin mukin tiskaamiseen, ja siis puuta tarvitaan, ja jos tavallisen tai kestomukin valmistus kuluttaakin enemmän raaka-aineita ja energiaa kuin kertakäyttömukin, kai se haitta pitäisi vuosien käytössä tasoittua, jolloin jää enää tiskaushaitta ja lopuksi jäte.... En ymmärrä. Oma tavallinen mukini seisoo usein pöydässä pitkiä aikoja niin, että vain huuhtaisen sitä välillä, joten kyllä se tuonkin artikkelin mukaan pitäisi olla kertakäyttömukia parempi vaihtoehto. Mutta lautaset tiskaan joka käyttökerran jälkeen... joten ehkä pitäisikin siirtyä käyttämään kertakäyttölautasia? Vaikuttaa liian hurjalta elämältä kyllä minun makuuni.

25.10.2018 21:52 #346

Juu, jotenkin ei ole omaankaan järkeen istunut että miksi esimerkiksi puuvillakassi olisi oikeasti ympäristön kannalta pahempi kuin se että ostaa joka kerta muovikassin. Kertakäyttömukit vs. kestomukit on vähän samalla tavalla hämärää... ja eihän sitä omaa mukia tosiaan tarvitse tiskata perusteellisesti ihan joka kerran jälkeen.

Onhan tuolla tosin tämä pointti:

Samaan hengenvetoon Helka Julkunen kehottaa kuitenkin ehdottomasti juomaan kahvin kestomukista. Kartonkinen kertakäyttömuki on tehty puukuidusta eikä suomalainen metsätalous vielä toistaiseksi Julkusen mukaan pysty pitämään yllä luonnon monimuotoisuutta. Puukuituun kohdistuu monenlaisia käyttöpaineita.

Tuota olen minäkin miettinyt. Onko Suomessa pian jäljellä paljoakaan vanhempaa metsää tai mustikkamaita, kun muovituotteita ja puuvillaa aletaan korvata puulla, ja talous painottuu entistä enemmän metsätalouden varaan mikä johtaa siihen että metsää halutaan hakata entistä enemmän ja nuorempana? Onko se suoraan ojasta allikkoon? Jo nyt on alkanut olla oireita tällaisesta kehityssuunnasta, ja biologit ja ilmastotutkijat ovat huolissaan.

Itse ottaisin sen kestomukin jos joutuisin hakemaan juomia mukaan yhtään useammin. Mutta koska en yleensä tee niin, en omista kestomukiakaan, eikä minulle ole selvinnyt että voiko sellaisen kanssa oikeasti mennä kahvilaan ja pyytää täytettä, vai onko siinä jotain hygieniamääräyksiä jotka estävät omaan astiaan laittamisen.

Viimeksi muokattu: 25.10.2018 21:53 : kyty.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
26.10.2018 00:07 #347

Eli mikä se kestomuki nyt sitten on?

I'm just a normal everyday pervert.

26.10.2018 12:42 #348

Kestomuki on yleensä suunnilleen samanlainen ja saman näköinen kuin kannellinen kertakäyttömuki, mutta se on tehty jostain kestoaineesta kuten muovista.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Astorethein

26.10.2018 22:31 #349

Esimerkiksi tuommoisia , kuosit vaihtelevat.

04.11.2018 16:51 #350

Opin, ettei yli 30-vuotiaan pitäisi enää käyttää T-paitoja, joissa on kuva. Ensimmäinen ajatus oli että mitä ihmettä. En muista tavanneeni ketään, joka noudattaisi tuollaista sääntöä, vaikka muuten pukeutuisikin "aikuismaisesti".

Sitten aloin miettiä, että kuinkahan lapsellisesti itse pukeudun tajuamatta sitä itse. En ole koskaan ollut pukeutujana bisneshenkistä tyyppiä, ja veikkaan, että olen aina pukeutunut jotenkin "lapsellisemmin" kuin muut, ainakin saamani palautteen perusteella. Niitä kamalia prittipaitojakin löytyy pari kappaletta. Muutenhan tällä ei olisi mitään merkitystä, mutta ei sitä tietenkään haluaisi antaa itsestään epämääräistä vaikutelmaa. 30-jotain vuotiaana on kieltämättä muutenkin vaikea miettiä mitä laittaa päälleen, nuorten vaatteille alkaa olla liian vanha mutta toisaalta ei haluaisi pukeutua vanhusmaisestikaan. Toisaalta taas tunnen olevani liian vanha kaikkeen. Mutta mitkä vaatteet on suunnattu aikuisille? Voiko 30-jotain mennä farkkuliikkeeseen ostoksille? Miksi kaikki vaateketjut tuntuvat olevan suunnattu 20-jotain-vuotiaille? Ei kai kukaan oleta, että minun pitäisi alkaa pukeutua kuten menneiden sukupolvien ihmiset? Siinähän ei olisi mitään järkeä.

Tästä oppimisesta seurasi enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.

04.11.2018 17:58 #351

kyty kirjoitti: Opin, ettei yli 30-vuotiaan pitäisi enää käyttää T-paitoja, joissa on kuva.

Olen samaa mieltä. Yli 30-vuotiaana tulee siirtyä käyttämään hupparia. Näin ikään:

Paitsi jos hupparissa tulee kuuma. Silloin voi käyttää t-paitaa. :wink:

.... Mistä moinen oppi? Joltain tapakouluttajalta?

LordStenhammar
LordStenhammar vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
04.11.2018 18:29 #352

On ne hienoja sääntöjä keksineet. :roll: Mulla ollut tyyli melkein muuttumaton jostain 15-vuotiaasta asti. Mutta hevari släsh armeijahörhö -tyylihän se on aina ajaton! Ei ole toisaalta tämmöisellä paikkakunnalla väliä, millaisissa vanttuissa kulkee. Ainakin ihmiset tuntuvat tunnistavan.

THE GOD CREATED SHIT.

Viimeksi muokattu: 04.11.2018 18:30 : LordStenhammar.

04.11.2018 19:53 #353

Hiistu kirjoitti: .... Mistä moinen oppi? Joltain tapakouluttajalta?

Peräisin näistä artikkeleista aiheesta miten kannattaa pukeutua kun alkaa olla vähän vanhempi. Pienellä haulla tuo printtipaitakielto tuntuu olevan vähän yleisempikin ohje, samoin tennarikielto. Mutta jos kaikkia kuuntelee niin eihän sitä fantasiaakaan saisi lukea. (Kuten minulle itse asiassa isovanhempien taholta sanottiinkin kun olin teini...) Mitään aikuisten ihmisten työhaastattelu- tai juhlavaatteita en edes omista. Yleensä sitä paitsi kaikki joita luulen ikäisiksini paljastuvatkin nuoremmiksi. Jotkut pystyvät pitämään mitä tahansa minkä ikäisenä tahansa, mutta itse huomaan peilissä jo väsähtäneen tädin, joka luulee yhä olevansa "nuori".

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
04.11.2018 22:14 #354

Törmäsin tähän yli kolmikymppisten printtipaita kieltoon jo jokunen vuosi sitten. Tuhahdin sille silloin ja tuhahdan vieläkin. Aika köyhä olisi vaatekaappini ilman printtipaitoja. Bändi-, fantasia- ja erinnäiset tekstipaidat kuuluvat vakiokalustooni. Ahdistuisin, jos joka päivä pitäisi pukeutua mokoman ikäpolitiikan mukaan. En ehkä kapinoi niin paljon, että väittäisin tennissukkien olevan hyvä vaihtoehto sandaalien kanssa, mutta olen sitä mieltä, että saan pukeutua niin kuin itse hyväksi katson. Vaikka lähentelenkin neljääkymppiä ei vaatetukseni ole, eikä kuulu olla Lenitojen määrättävissä.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
05.11.2018 07:32 #355

Kuulin yhtenä päivänä bussissa radiosta tutun biisin, Alphavillen Forever youngin. Tajusin kuunnellessani, etten ole koskaan saanut kunnolla selvää biisin sanoista ja päätin etsiä ne netistä jahka pääsisin kotiin. Tietty sitten unohdin ja muistin vasta nyt. Ei olisi pitänyt. En odotanut mitään lyriikan riemuvoittoa varsinkin kun sanoittaja tuskin puhui englantia äidinkielenään. Oli se silti ihan suht ok, kunnes päästiin tähän säepariin:

It's so hard to get old without a cause
I don't want to perish like a fading horse

Kuihtuva hevonen?!:huh: Alan epäillä että laulajan epäselvä artikulointi ei johdukaan vieraasta kielestä vaan on ihan harkittu juttu. Can't unhear this.

You're not in Wonderland anymore, but you positively reek of rabbit.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kuurankukka

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
06.11.2018 22:53 #356

No en tänään, mutta viikonloppuna Pää-Hesessä Helsingissä käydessäni: Keskuskatu on laatoitettu Penrosen laatoilla. Lindybeigellä on tuosta videokin .

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
11.11.2018 22:33 #357

Oli ruotsalaisuuden päivä (6.marraskuuta, mistä voitte päätellä, etten muistanut tästäkään postata ihan heti). En ollut hahmottanut mistä se tulee. Ruotsin kuningas Kustaa II Aadolfin kuolinpäivästä Saksassa Lützenin taistelussa. Ottia tuota, kyllähän hän aloitti Ruotsin suurvalta-ajan ja kyllähän 30-vuotinen sota ja varhaismoderni kausi ovat kiinnostaa historiaa, mutta miksi me tuota liputamme? Onko meille ollut kovasti hyötyä siitä, että päädyimme mukaan sotaretkelle Saksaan? Oliko tästä hyötyä edes ruotsalaisuudelle tai ruotsalaisille noin satojen vuosien mittapuulla?

Liputtaisin mieluummin vaikkapa G2A:n ja myöhemmin Kristiinan valtakunnankansleri Axel Oxenstiernaa, joka noin suunnilleen kehitti Ruotsin valtion konseptina ja josta tietysti Suomikin tavallaan ponnistaa.

• TP hahmo
TP
Aseenkantaja
TP vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
11.11.2018 23:45 #358

Aika pöljää jos 30 on "raja" jolloin se printtipaita pitää vaihtaa villakangas ruutukuvio liiviin ala tämä

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
12.11.2018 12:18 #359

Minä, moternia informatsiooni-teknoloogiaa kankeati käyttävä, opin tänään ottamaan panorama-kuvan! Ns. Naamastossa esitettiin haaste, johon osallistujan piti liittää sivulle ottamana panorama. Koska änkeydyn osallistumaan, mihin voin ja lähes riippumatta siitä, toivotaanko mukaantuloani, lähetin tuotoksen ryhmään. Saa nähdä, heitetääkö Kuraa!-kommentti perään kuten kävi eräälle valio-otosten ryhmään lähettämälleni tuotokselle ;-) .

Mutta ei minua arvoteluin voida lytätä!