• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 10 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 85 päivää sitten

Mitä opit tänään?

17.11.2018 11:39 #361 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Mitä opit tänään?
Heh, on hatarat muistikuvat tosta Countachista ysikytluvun (vissiin) alusta. Oli joku kirja, mihin keräiltiin tarroja autoista. Sisälsi paljon pikkupojalle mielenkiintoista informaatiota. Siellä oli muitakin "futuristisia" autoja, joita ei ole hiljattain paljon liikenteessä näkynyt. Samasta kirjasta bongasin Honda NSX:n, johon syntyi silloin nappulana pieni intohimo.

THE GOD CREATED SHIT.

21.11.2018 00:16 #362 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Mitä opit tänään?
Jos lähtee juhlista salaa, ei sano isännälle kiitos eikä moro ja niin edelleen, se on englanniksi French exit. Entä ranskaksi? No, partir à l’anglaise...

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Aderyn

21.11.2018 10:27 #363 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Mitä opit tänään?

Ja jotenkin en ole yllättynyt että ranskalaiset nälvivät englantilaisia, ja englantilaiset ranskalaisia. Niillä on pitkä ja vaikea historia.

Tänään opin että vatsan kannalta fiksumpaa on juosta kuin pyöräillä, koska suolistoon kohdistuu vähemmän fyysistä painetta suorituksen aikana. On paremmat mahdollisuudet välttyä urheilijan vatsataudilta, joka johtuu siitä että verenkierto alkaa keskittyä enemmän lihaksiin kuin ruuan sulatukseen, mikä etenkin ärtyneeseen suoleen taipuvaisilla voi aiheuttaa melko sotkuisia reaktioita.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

21.11.2018 22:41 - 21.11.2018 22:56 #364 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Mitä opit tänään?
Opin, että pitää katsoa tarkkaan mihin ketjuun kirjoittaa. Tämän piti mennä potutusketjuun ja nyt potuttaa vielä ankarammin.
Viimeksi muokattu: 21.11.2018 22:56 kyty. Syy: Viesti siirretty

23.11.2018 08:30 - 23.11.2018 08:31 #365 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Mitä opit tänään?

Rasimus kirjoitti: Höh... Mä en muista kasariklassikko automalleista kuin juuri tuon Lamborghini Countachin ja Lotus Espritin. Syytä en tiedä miksi juuri noi. Luulisi DeLoreanin olevan myös listalla, mutta sen tarkkaa mallia ei Paluu Tulevaisuuteen -leffoissa täsmennetty.

DeLorean Motor Company oli lievästi sanottuna epäonninen ja sotkuinen tapaus ja sai aikaan vain yhden yhden automallin, jota valmistettiin 1981-1983 ja jonka virallinen mallinumero on "DMC-12", mutta joka sattuneesta syystä kulkee yleensä vain nimellä DeLorean, englanniksi voi heittää the eteen kun puhuu mallista. Ikävästihän Paluu tulevaisuuten leffa tuli vasta pari vuotta myöhemmin, se olisi voinut pelastaa koko firman samaan tapaan kuin Ritari Ässä vei Trans Amin myynnin huippulukemiin.

Yksi ongelmahan oli, että auto oli huomattavan kallis mutta toisaalta siltä kesti huomattavan pitkään saada se 88 mailia mittariin. Hintaa Porschen verran ja sama 130 hevosen moottori kuin Volvo 760:ssa. Nykyään "LS swap it" on tietysti ratkaisu kaikkeen ja toisaalta sähkökonversio sopisi moiseen paremmin kuin hyvin.

Omituisinta lienee, että Delorean Motor Company on vuonna 2016 perustettu uudelleen.

Auton piirsi Giorgetto Giugiaro, jonka käsialaa on myös alkuperäinen Esprit (ja alkuperäinen VW Golf ja mitä vielä) ja lisäksi yksi Seikon kronografi, joka oli niin futuristisen näköinen, että kelpasi sellaisenaan Ripleylle:

Liitetiedosto:

Viimeksi muokattu: 23.11.2018 08:31 Echramath.

25.01.2019 21:29 #366 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Mitä opit tänään?
Opin, että latuun kuuluu myös se tasainen pohja siinä vieressä. Minä kun luulin sitä ennen kävelyreitiksi, varsinkin koska niissä on, no, yleensä kävelty, ja koska latuja on vedetty teille jotka ovat kesäisin ns. normaaleja kävelyteitä, eivät metsään tehtyjä latureittejä. No, onneksi en ole pahemmin ulkoillut talvella... Tuli kyllä mieleen, että moniko laduilla kävelijä osaa varoa muuta kuin sitä perinteistä latu-uraa. Varsinkin kun latuja voi olla vaikea välttääkään, jos ei pysty tarpomaan umpihangessa ja vaihtoehtoista reittiä ei ainakaan hetkittäin välttämättä ole. Vähintään ne joutuu ylittämään, mistä pohja tietysti menee myös pilalle.

25.01.2019 23:21 #367 : Astorethein
Vastaus käyttäjältä Astorethein aiheessa Mitä opit tänään?
Sanoisin, että kävelytie on normaali kävelytie, jos se aurataan talvisin. Täällä päin latuja on vedetty metsiin, järven jäälle, pelloille ja pururadoille, mutta ei tietääkseni kävelyteille (eli kevyen liikenteen väylille), koska suksilla ei ymmärrettävästi pitäisi olla asiaa sinne, missä jalankulkijat ja pyöräilijät liikkuvat. Latu-uran vieressä oleva tasainen kaista on tietenkin tarkoitteu heille, jotka hiihtävät luistelutyylillä. Ja sehän ei pysy tasaisena, jos siinä kävellään kovastikin. En toki tunne latuetikettiä juurikaan, kun ei ole tullut armeijan jälkeen hiihdettyä metriäkään.

I'm just a normal everyday pervert.

26.01.2019 00:02 #368 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Mitä opit tänään?
Juu, on lievästi tyhmä olo kun kuulen luistelukaistasta vasta nyt. Mutta se tietysti kertoo siitä, että olen hiihtänyt viimeksi joskus lapsena. Ja silloin lähinnä hiihdettiin umpihangessa.

Helsingissä latuja on laitettu myös kevyen liikenteen väylille. Esimerkiksi Keskuspuiston pohjoisemmassa päässä ja Vanhankaupunginlahdella on osuuksia, joissa menee vain latu. Tällainen tapaus on esimerkiksi Iltikseenkin päässyt väylä, jolla on paljon liikennettä ympäri vuoden. Sen yksi osuus on nimittäin ainoa tapa ylittää kosteikkoalue Herttoniemeen päin mentäessä, jos ei kierrä aluetta Viikin kautta, tai talsi kosteikon poikki umpihangessa. Selvempää olisi, jos alue olisi selvästi merkitty olevan talvella vain hiihtämiskäytössä, mutta Helsingin on ilmeisesti tarkoitus laittaa kylttejä vasta tänä talvena.

En tosin tiedä, olisiko näillä osuuksilla luvallista kävellä, mutta eipä se paljoa lämmittäisi, jos vihainen hiihtäjä iskee sauvoilla. Joka tapauksessa samanlainen luistelukaista siinä menee kuin muillakin hiihtoreiteillä.

27.01.2019 15:03 #369 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Mitä opit tänään?
Täytyy sanoa, että tänään yritin oppia, mutta opin vain sen, että latu-asia on hankala. Ilmeisesti latua ei saa rikkoa millään tavalla eikä sillä saa kävellä, mutta sillä saa jokamiehen oikeuksien mukaan silti kävellä kunhan siihen ei jää jälkiä. ( Lähde )

En löytänyt vastausta kysymykseen "saako ladun ylittää", mutta edellisen tiedon perusteella se ei olisi sallittua, jos latu on niin pehmeä että siihen jää jäljet.

Latukartasta varmaan voi katsoa ulkoilureittejä, jotka eivät risteä latujen kanssa, mutta vaikuttaa siltä että yleisimmät ulkoilualueet ovat hiihtokäytössä, laitoja lukuun ottamatta. Ja jos lähdetään siitä ettei latua saa ylittää, niin kävelyreitit pitää suunnitella tarkempaan. Olen aina harmitellut sitä, ettei talvella tule ulkoiltua tarpeeksi koska pidän lumisesta metsästä, mutta varmaan olisin törttöillyt pahemman kerran. Ainakin tiedän nyt, miksi takavuosina ärjyttiin, kun ylitin ladun päästäkseni metsäpolulle.

27.01.2019 15:15 #370 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Mitä opit tänään?
Sehän se on kuntoilijan paras ulkoaktiviteetti sotkea täällä toisten ladut. Siitä saa palkinnoksi hyvän mielen. :roll:

No juu, pururadoille on täällä ladut vedetty enimmäkseen. Onneksi luontoa on sen verran, että uraa riittää suksettomillekin. Olen kyllä kävellyt siellä pururadalla ladunmyötäisesti, eikä ole tullut mitään huuteluja. Täällähän oli yksi laturaivotapaus muistaakseni viime vuonna.

THE GOD CREATED SHIT.

27.01.2019 15:41 - 27.01.2019 16:00 #371 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Mitä opit tänään?
No joo, ite pysyn kyllä poissa noilta alueilta vastaisuudessa, ainakin jos en katso etukäteen kartasta reittiä joka ei mene lähellekään latuja. Voi nimittäin olla vaikea löytää reittiä, jos ei tutki latukarttoja etukäteen. Normikartassa nimittäin ei ole eritelty sitä, mitkä pyöräily- ja kävelyreitit ovat talvella suljettuja, ja vähintään voi tulla se tilanne että latu on pakko ylittää. Enkä ole ihan varma, haluanko kahlata koko matkaa umpihangessa, varsinkin jos lunta on paljon enkä tunne maastoa.

Tietysti huonolla tuurilla voi saada vihat niskaansa jopa kävelijöiden tallaamilla metsäpoluilla, jos joku on sinne tullut hiihtelemään. (Tätäkin on tapahtunut, ei tosin minulle.)

Kumma juttu (edit: pitäisi sanoa pikemminkin että onnekas juttu) kyllä, ne kerrat kun olen kävellyt ladun viertä ei ole tullut mitään huuteluja, vaikka nyt jälkiviisaana en tietenkään olisi siellä saanut olla. Luulin että se olisi samalla normaali kävelytie, mutta vaistomaisesti olin silti reunassa siltä varalta jos joku menee latua ohi. Kukaan ei mennyt. Satava lumi peitti ladun. Sen sijaan tuo ladun ylitys oli tilanteessa, jossa latuun ei jäänyt edes jälkiä, minkä olisi noiden jokamiehenoikeuksien mukaan luullut olevan ihan ok.
Viimeksi muokattu: 27.01.2019 16:00 kyty.

20.03.2019 10:37 #372 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Mitä opit tänään?
Isorokkohan on englanniksi smallpox, mutta mikä se englantilaisten "isorokko" sitten oli, pakko kai sekin olla olemassa. Kyseessähän oli "Great Pox" eli nykyään tutummin kuppa, minkä ensimmäiset Amerikassa käyneet eurooppalaiset luultavasti toivat "tuliaisena" tai sitten ainakin on melkoinen yhteensattuma, että ensimmäiset kirjalliset viittaukset epidemiasta olisivat muutama vuosi Kolumbuksen ensimmäisen matkan jälkeen.

28.06.2019 19:28 #373 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Mitä opit tänään?
Sisilisko ei olekaan yhdyssana alkujaan, lisko joka sisisee(?) tai mitään sellaista. Se oli vain vanha suomalainen sana, joka tarkoitti suomalaisille tuttua sisilisko-eläintä, ja 1800-luvun lopulla siitä lohkaistiin sitten lisko tarkoittamaan, no, liskoa, kun muutenkin kaikkia uudissanoja luotiin. Viron kielen sukulaissana sisalik päätyi kokonaisuudessa tarkoittamaan liskoa ja sisilisko on siellä arusisalik.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja, Wanda, punnort

27.07.2019 10:00 #374 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Mitä opit tänään?

The term "blockbuster," in fact, was born because ticket lines would come to the edge of the street, pause for that asphalt interruption, and the begin again enthusiastically on the next block.

Don't mess with the neon love chicken.

11.08.2019 20:27 #375 : Adolfina Romanov
Vastaus käyttäjältä Adolfina Romanov aiheessa Mitä opit tänään?
Sain tänään asennettua taustakuvan uuden (tai siis käytettynä ostetun mutta minulle uuden) läppärini Opinsys-puolelle. Hämmennyin ensin, kun se ei käynyt samalla tavalla kuin Windowsille asennettaessa. Piti ensin tallentaa valittu kuva Kuviin, ja sieltä onkia se työpöydälle. Olen kamala tumpelo tietokoneasioissa, joten kun onnistun jossain näinkin yksinkertaisessa asiassa, olen itsestäni ylpeä. Valitsemassani kuvassa ihana ihana Andy Warhol poseeraa polaroid-kameran kanssa. Jostain syystä kyseisen henkilön näkeminen ilahduttaa aina. Huolella valittu taustakuva: helppo keino hankkia jokaiseen päivääni pilkahdus iloa.

19.09.2019 21:52 #376 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Mitä opit tänään?
Monet saattavat muistaa Neil Gaimanin Unohdetuista jumalista Lakesiden kaupunkilaisten kilpailun, jossa jäälle oli ajettu auto, ja piti arvata minä päivänä se keväällä uppoaa. Gaimanhan ei ollut keksinyt tätä itse, vaan oli törmännyt tähän omituisen paikalliseen perinteeseen muutettuaan itse Michiganiin.

Mutta uusi tieto oli, että Hämeenlinnan Lions Clubkin järjesti tällaisia ekologisesti kyseenalaisia tempauksia joskus 60-luvulla. Useampikin kottero on edelleen Vanajassa.

("Kottero" muuten kuulemma tulee ranskalaisesta Cottereau-merkistä, jota valmistettiin reilu sata vuotta sitten parinkymmenen vuoden ajan ja joka lausutuun jotakuinkin niin. Paremman etymologian puutteessa uskon.)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Adolfina Romanov

25.09.2019 00:25 #377 : Fiktiivi
Vastaus käyttäjältä Fiktiivi aiheessa Mitä opit tänään?

Pisania kirjoitti: On varmaan joskus tullut mietittyä mistä juontuu englannin kielen hittielokuvaa tarkoittava sana blockbuster. No, nyt se selvisi sattumalta Carrie Fisherin kirjasta The princess diarist:

Blockbuster viittaa myös toisen maailmansodan massiivisiin lentopommeihin, jotka pystyivät tuhoamaan kerralla jopa kokonaisen korttelin. Wikipedian mukaan tämä olisi alkuperäinen etymologia: en.wikipedia.org/wiki/Blockbuster_(entertainment)
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Pisania

04.11.2019 17:49 - 04.11.2019 17:50 #378 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Mitä opit tänään?
Tämä artikkeli tuli hieman yllätyksenä siitä huolimatta, että viime päivinä on uutisoitu Ruotsin lisääntyneistä kranaatti-iskuista sun muista: Olivatko ne laukauksia? Ruotsissa väkivaltaa joutuu miettimään useammin kuin Suomessa Olen ajatellut että Ruotsin tilannetta kauhistelevat ja suurentelevat öyhöttäjät jotka ajavat omaa agendaansa, mutta ettei siellä oikeasti ole sen kummoisempaa kuin Suomessa. (se on sentään Ruotsi!) Mutta ilmeisesti suurin osa asioista ei edes päädy Suomen uutisiin. Ei täällä sentään tarvitse aktiivisesti pelätä ryöstöjä ja jengien välienselvittelyjä.

Ja laukauksista puheen ollen... (vaikka tuossa Ruotsin puiston tapauksessa kyse tuskin oli metsästyksestä) toinen asia mitä viime aikoina olen oppinut on se että myös kaupunkien ulkoilualueilla saa metsästää eli pitäisi mielellään pitää kirkkaita vaatteita jos liikkuu sellaisella alueella: Hirvenmetsästäjät ja ulkoilijat kohtaavat lähimetsissä – tärkeintä on turvallisuus

Asiaa hieman enemmän penkoessa alkoi vähän harmittaakin miten monet näkivät ulkoilijat ja marjastajat vähän ongelmana kun nämä äkkiarvaamatta törmäävät pusikosta piippujen eteen pyörällä tai jalan. Holtitonta! Ulkoilualueilla tämän ei kai pitäisi olla yllättävää että siellä liikkuu ulkoilijoita ristiin rastiin pitkin metsiä? No, selittää ne laukaukset joita kuulin kun kuljin Espoossa pitkin reitti 2000:tta.
Viimeksi muokattu: 04.11.2019 17:50 kyty.

06.11.2019 13:58 #379 : Astorethein
Vastaus käyttäjältä Astorethein aiheessa Mitä opit tänään?
IRA tarkoittaa Irlannin tasavaltalaisarmeijaa (Irish Republican Army), mutta samaa lyhennettä käyttää myös Imatran Ratsastajat ry. En tiedä, onko ryhmien välillä toveruutta, mutta pidän mahdollisena, että Suomi-IRA on Irlanti-IRA:n ratsuväkiosasto.

I'm just a normal everyday pervert.

18.11.2019 22:40 #380 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Mitä opit tänään?
Sukellusveneet keksittiin jo 1600-luvulla. Hassua, olen jotenkin aina mieltänyt ne suht moderniksi keksinnöksi, mutta eipä niistä ennen 1900-lukua suurta hyötyä tainnut ollakaan.

LordStenhammar
Uusin jäsen: Hapanrapakko