Mitä opit tänään?

LordStenhammar
LordStenhammar vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
17.11.2018 11:39 #361

Heh, on hatarat muistikuvat tosta Countachista ysikytluvun (vissiin) alusta. Oli joku kirja, mihin keräiltiin tarroja autoista. Sisälsi paljon pikkupojalle mielenkiintoista informaatiota. Siellä oli muitakin "futuristisia" autoja, joita ei ole hiljattain paljon liikenteessä näkynyt. Samasta kirjasta bongasin Honda NSX:n, johon syntyi silloin nappulana pieni intohimo.

THE GOD CREATED SHIT.

21.11.2018 00:16 #362

Jos lähtee juhlista salaa, ei sano isännälle kiitos eikä moro ja niin edelleen, se on englanniksi French exit. Entä ranskaksi? No, partir à l’anglaise...

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
21.11.2018 10:27 #363

Ja jotenkin en ole yllättynyt että ranskalaiset nälvivät englantilaisia, ja englantilaiset ranskalaisia. Niillä on pitkä ja vaikea historia.

Tänään opin että vatsan kannalta fiksumpaa on juosta kuin pyöräillä, koska suolistoon kohdistuu vähemmän fyysistä painetta suorituksen aikana. On paremmat mahdollisuudet välttyä urheilijan vatsataudilta, joka johtuu siitä että verenkierto alkaa keskittyä enemmän lihaksiin kuin ruuan sulatukseen, mikä etenkin ärtyneeseen suoleen taipuvaisilla voi aiheuttaa melko sotkuisia reaktioita.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

21.11.2018 22:41 #364

Opin, että pitää katsoa tarkkaan mihin ketjuun kirjoittaa. Tämän piti mennä potutusketjuun ja nyt potuttaa vielä ankarammin.

Viimeksi muokattu: 21.11.2018 22:56 : kyty. Syy: Viesti siirretty

23.11.2018 08:30 #365

Rasimus kirjoitti: Höh... Mä en muista kasariklassikko automalleista kuin juuri tuon Lamborghini Countachin ja Lotus Espritin. Syytä en tiedä miksi juuri noi. Luulisi DeLoreanin olevan myös listalla, mutta sen tarkkaa mallia ei Paluu Tulevaisuuteen -leffoissa täsmennetty.

DeLorean Motor Company oli lievästi sanottuna epäonninen ja sotkuinen tapaus ja sai aikaan vain yhden yhden automallin, jota valmistettiin 1981-1983 ja jonka virallinen mallinumero on "DMC-12", mutta joka sattuneesta syystä kulkee yleensä vain nimellä DeLorean, englanniksi voi heittää the eteen kun puhuu mallista. Ikävästihän Paluu tulevaisuuten leffa tuli vasta pari vuotta myöhemmin, se olisi voinut pelastaa koko firman samaan tapaan kuin Ritari Ässä vei Trans Amin myynnin huippulukemiin.

Yksi ongelmahan oli, että auto oli huomattavan kallis mutta toisaalta siltä kesti huomattavan pitkään saada se 88 mailia mittariin. Hintaa Porschen verran ja sama 130 hevosen moottori kuin Volvo 760:ssa. Nykyään "LS swap it" on tietysti ratkaisu kaikkeen ja toisaalta sähkökonversio sopisi moiseen paremmin kuin hyvin.

Omituisinta lienee, että Delorean Motor Company on vuonna 2016 perustettu uudelleen.

Auton piirsi Giorgetto Giugiaro, jonka käsialaa on myös alkuperäinen Esprit (ja alkuperäinen VW Golf ja mitä vielä) ja lisäksi yksi Seikon kronografi, joka oli niin futuristisen näköinen, että kelpasi sellaisenaan Ripleylle:

Viimeksi muokattu: 23.11.2018 08:31 : Echramath.

25.01.2019 21:29 #366

Opin, että latuun kuuluu myös se tasainen pohja siinä vieressä. Minä kun luulin sitä ennen kävelyreitiksi, varsinkin koska niissä on, no, yleensä kävelty, ja koska latuja on vedetty teille jotka ovat kesäisin ns. normaaleja kävelyteitä, eivät metsään tehtyjä latureittejä. No, onneksi en ole pahemmin ulkoillut talvella... Tuli kyllä mieleen, että moniko laduilla kävelijä osaa varoa muuta kuin sitä perinteistä latu-uraa. Varsinkin kun latuja voi olla vaikea välttääkään, jos ei pysty tarpomaan umpihangessa ja vaihtoehtoista reittiä ei ainakaan hetkittäin välttämättä ole. Vähintään ne joutuu ylittämään, mistä pohja tietysti menee myös pilalle.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
25.01.2019 23:21 #367

Sanoisin, että kävelytie on normaali kävelytie, jos se aurataan talvisin. Täällä päin latuja on vedetty metsiin, järven jäälle, pelloille ja pururadoille, mutta ei tietääkseni kävelyteille (eli kevyen liikenteen väylille), koska suksilla ei ymmärrettävästi pitäisi olla asiaa sinne, missä jalankulkijat ja pyöräilijät liikkuvat. Latu-uran vieressä oleva tasainen kaista on tietenkin tarkoitteu heille, jotka hiihtävät luistelutyylillä. Ja sehän ei pysy tasaisena, jos siinä kävellään kovastikin. En toki tunne latuetikettiä juurikaan, kun ei ole tullut armeijan jälkeen hiihdettyä metriäkään.

I'm just a normal everyday pervert.

26.01.2019 00:02 #368

Juu, on lievästi tyhmä olo kun kuulen luistelukaistasta vasta nyt. Mutta se tietysti kertoo siitä, että olen hiihtänyt viimeksi joskus lapsena. Ja silloin lähinnä hiihdettiin umpihangessa.

Helsingissä latuja on laitettu myös kevyen liikenteen väylille. Esimerkiksi Keskuspuiston pohjoisemmassa päässä ja Vanhankaupunginlahdella on osuuksia, joissa menee vain latu. Tällainen tapaus on esimerkiksi Iltikseenkin päässyt väylä, jolla on paljon liikennettä ympäri vuoden. Sen yksi osuus on nimittäin ainoa tapa ylittää kosteikkoalue Herttoniemeen päin mentäessä, jos ei kierrä aluetta Viikin kautta, tai talsi kosteikon poikki umpihangessa. Selvempää olisi, jos alue olisi selvästi merkitty olevan talvella vain hiihtämiskäytössä, mutta Helsingin on ilmeisesti tarkoitus laittaa kylttejä vasta tänä talvena.

En tosin tiedä, olisiko näillä osuuksilla luvallista kävellä, mutta eipä se paljoa lämmittäisi, jos vihainen hiihtäjä iskee sauvoilla. Joka tapauksessa samanlainen luistelukaista siinä menee kuin muillakin hiihtoreiteillä.

27.01.2019 15:03 #369

Täytyy sanoa, että tänään yritin oppia, mutta opin vain sen, että latu-asia on hankala. Ilmeisesti latua ei saa rikkoa millään tavalla eikä sillä saa kävellä, mutta sillä saa jokamiehen oikeuksien mukaan silti kävellä kunhan siihen ei jää jälkiä. ( Lähde )

En löytänyt vastausta kysymykseen "saako ladun ylittää", mutta edellisen tiedon perusteella se ei olisi sallittua, jos latu on niin pehmeä että siihen jää jäljet.

Latukartasta varmaan voi katsoa ulkoilureittejä, jotka eivät risteä latujen kanssa, mutta vaikuttaa siltä että yleisimmät ulkoilualueet ovat hiihtokäytössä, laitoja lukuun ottamatta. Ja jos lähdetään siitä ettei latua saa ylittää, niin kävelyreitit pitää suunnitella tarkempaan. Olen aina harmitellut sitä, ettei talvella tule ulkoiltua tarpeeksi koska pidän lumisesta metsästä, mutta varmaan olisin törttöillyt pahemman kerran. Ainakin tiedän nyt, miksi takavuosina ärjyttiin, kun ylitin ladun päästäkseni metsäpolulle.

LordStenhammar
LordStenhammar vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
27.01.2019 15:15 #370

Sehän se on kuntoilijan paras ulkoaktiviteetti sotkea täällä toisten ladut. Siitä saa palkinnoksi hyvän mielen. :roll:

No juu, pururadoille on täällä ladut vedetty enimmäkseen. Onneksi luontoa on sen verran, että uraa riittää suksettomillekin. Olen kyllä kävellyt siellä pururadalla ladunmyötäisesti, eikä ole tullut mitään huuteluja. Täällähän oli yksi laturaivotapaus muistaakseni viime vuonna.

THE GOD CREATED SHIT.

27.01.2019 15:41 #371

No joo, ite pysyn kyllä poissa noilta alueilta vastaisuudessa, ainakin jos en katso etukäteen kartasta reittiä joka ei mene lähellekään latuja. Voi nimittäin olla vaikea löytää reittiä, jos ei tutki latukarttoja etukäteen. Normikartassa nimittäin ei ole eritelty sitä, mitkä pyöräily- ja kävelyreitit ovat talvella suljettuja, ja vähintään voi tulla se tilanne että latu on pakko ylittää. Enkä ole ihan varma, haluanko kahlata koko matkaa umpihangessa, varsinkin jos lunta on paljon enkä tunne maastoa.

Tietysti huonolla tuurilla voi saada vihat niskaansa jopa kävelijöiden tallaamilla metsäpoluilla, jos joku on sinne tullut hiihtelemään. (Tätäkin on tapahtunut, ei tosin minulle.)

Kumma juttu (edit: pitäisi sanoa pikemminkin että onnekas juttu) kyllä, ne kerrat kun olen kävellyt ladun viertä ei ole tullut mitään huuteluja, vaikka nyt jälkiviisaana en tietenkään olisi siellä saanut olla. Luulin että se olisi samalla normaali kävelytie, mutta vaistomaisesti olin silti reunassa siltä varalta jos joku menee latua ohi. Kukaan ei mennyt. Satava lumi peitti ladun. Sen sijaan tuo ladun ylitys oli tilanteessa, jossa latuun ei jäänyt edes jälkiä, minkä olisi noiden jokamiehenoikeuksien mukaan luullut olevan ihan ok.

Viimeksi muokattu: 27.01.2019 16:00 : kyty.

20.03.2019 10:37 #372

Isorokkohan on englanniksi smallpox, mutta mikä se englantilaisten "isorokko" sitten oli, pakko kai sekin olla olemassa. Kyseessähän oli "Great Pox" eli nykyään tutummin kuppa, minkä ensimmäiset Amerikassa käyneet eurooppalaiset luultavasti toivat "tuliaisena" tai sitten ainakin on melkoinen yhteensattuma, että ensimmäiset kirjalliset viittaukset epidemiasta olisivat muutama vuosi Kolumbuksen ensimmäisen matkan jälkeen.

Pisania
Uusin jäsen: Onni