Mitä opit tänään?

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
19.11.2019 23:11 #381

kyty kirjoitti: Sukellusveneet keksittiin jo 1600-luvulla. Hassua, olen jotenkin aina mieltänyt ne suht moderniksi keksinnöksi, mutta eipä niistä ennen 1900-lukua suurta hyötyä tainnut ollakaan.

Ylipäätäänkin sukellusveneellä on kai ollut noin kolme eri käyttötarkoitusta ikinä:
– Sodankäynti, koska meren alle on kätevä piiloutua
– Meren tai hylkyjen tutkimus niin syvällä, ettei ihmisen sukeltaminen sinne ole järkevää tai mahdollista pelkässä puvussa
– Vedenalaisten näkymien pällistely muuten vaan esim. turistikohteissa

Niinpä ainoat "oikeat" sukellusveneet, jotka pystyvät operaroimaan päiväkausia (tai viikkoja tai kuukausia) ovat luonteeltaan sotilaallisia.

Sukelluspuvulla sen sijaan voi vaikka tutkia laivan pohjaa satamassa ja Suomesta löytyykin vanhin tunnettu sukelluspuku 1700-luvulta, joka luultavasti oli tähän tarkoitukseen valmistettu. Sen voi löytää Raahen museosta .

Morbideihin suosikkeihin kuuluu USAn sisällissodan etelävaltioinden suunnittelijansa mukaan nimetty sukellusvene H. L. Hunley, joka upposi kolme kertaa, yhteensä 21 miestä sai surmansa näissä uppoamisissa, mukaan lukien Horace Hunley itse. Kolmannella kerralla alus sentään onnistui upottamaan myös vihollisaluksen, sukellusvene vain itsekin oli liian lähellä "torpedonsa" räjähdystä ja vaurioitui fataalisti.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: kyty

LordStenhammar
Uusin jäsen: Satu Mahkonen