Uusimmat viestit

Uusimmat keskustelut

Mitä opit tänään?

• Sapfo hahmo
Sapfo
Epäkuollut
Taso: 26
Sapfo vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
21.12.2013 11:21 #41

En jotensakaan ollut aikaisemmin tajunnut, että lobotomia on näin... uusi asia. Ei niin kovin kaukainen.

Kekskellä korpea on meidän mökki ja siellä mökkinaapurina vielä reilu 20 vuotta sitten eleli vanha papparainen, joka oli varmasti viimeisiä lobotomoa-potilaita suomessa.
Hirmuisen seurallinen ja silti hiljainen oli ja kuitenkin jotenkin pelottava. Opinpa sen että tämä papparainen oli aikaisemmin ollut väkivaltainen ja itsetuhoinen... Lobotomia oli tehnyt tehtävänsä.. ja enemmän..

Opin TÄNÄÄN ettei äitin suklaapalleroita voi olla vertaamatta huumeisiin, ne ovat vahvasti addiktoivia!!

Non giudicare un libro dalla relativa copertura.

• Louhikäärme hahmo
Louhikäärme
Pilotti
Taso: 39
Louhikäärme vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
21.12.2013 12:42 #42

Hiistu kirjoitti: Opin, että hobitti on viroksi kääbik, monikko kääbikud.

Tuosta sanasta tulee minulle ensimmäisenä mieleen kääpiöt. Jos siis hobitti on viroksi kääbik, niin mikäköhän sitten mahtaa olla kääpiö viroksi?

• Iivari hahmo
Iivari
Arkkivelho
Taso: 47
Iivari vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
21.12.2013 13:09 #43

Kääbus :-)

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

• Echramath hahmo
Echramath
Ritari
Taso: 34
Echramath vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
21.12.2013 13:53 #44

Louhikäärme kirjoitti:

Hiistu kirjoitti: Opin, että hobitti on viroksi kääbik, monikko kääbikud.

Tuosta sanasta tulee minulle ensimmäisenä mieleen kääpiöt. Jos siis hobitti on viroksi kääbik, niin mikäköhän sitten mahtaa olla kääpiö viroksi?

Jos oikein tulkitsen vieraankielistä Wikipediaa ja muita epämääräisiä lähteit Tolkienin kääpiöistä on käytetty nimitystä päkapikk, joka noin muuten tarkoittaa tonttua. Haltia puolestaan on haldjas eli jonkun sortin keiju?

Ydinräjähderikoksesta tuomitaan myös se, joka räjäyttää ydinräjähteen Etelämanneralueella....

• Skie hahmo
Skie
Senesalkki
Taso: 41
Skie vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
23.12.2013 00:33 #45

Opin sattumalta itekkin tuon hobitti-sanan viroksi tällä viikolla.

Mutta siis, tältä joululta opiksi on jäänyt vihdoin ja viimein ilmailuaakkoset. Monena vuonna on ollu ne tarkoitus opetella, mutta aina se on jäänyt. Nyt alan jo hiljakseen muistamaan kaikki kirjaimet, vaikka ei ne vielä ihan siinä tahdissa mieleen putkahda kun pitäisi, mutta pienen mietinnän jälkeen sentään jo.

Always follow your doubts.

• Echramath hahmo
Echramath
Ritari
25.12.2013 19:14 #46

Kiveksen rosvot olivat Oulujärven tienoilla talollisia 1800-luvulla ahdistellut rosvojoukko.

Ydinräjähderikoksesta tuomitaan myös se, joka räjäyttää ydinräjähteen Etelämanneralueella....

• LunaJei hahmo
LunaJei
Ratsumestari
Taso: 29
LunaJei vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
25.12.2013 20:14 #47

Opin, että melko helppoihin ja yksinkertaisiin lautapeleihin on saatettu antaa mitä monimutkaisimmat ohjeet monisivuisessa ja pienitekstisessä vihkosessa. Ja hetken mietinnän jälkeen opin maalaisjärjellä pelaamaan kuvatunkaltaista peliä. ;)

There is no such a thing
as "no such a thing"

Viimeksi muokattu: 30.12.2013 21:50 : LunaJei.

• Kirjaneito hahmo
Kirjaneito
Senesalkki
Taso: 42
Kirjaneito vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
28.12.2013 16:32 #48

Opin miten käyttäytyä Subwayssä. :wink: Olen siis jotenkin mystisesti onnistunut välttämään vierailun kyseisessä ruokapaikassa ja kun kaupungilla kierrellessä tuli nälkä niin päätin valtuuttaa siskoni opastamaan minulle siellä käyttäytymistä. Näin vältän tulevaisuudessa nolot tilanteet, jolloin joudun tunnustamaan tietämättömyyteni. :lol:

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

• Moonlord hahmo
Moonlord
Varakreivi
Taso: 54
Moonlord vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
28.12.2013 19:52 #49

Opin tänään että Kilrathit ovat vierailleet maapallolla. Siitä todisteena tämä 30000 vuotta vanha mammutinluusta tehty veistos joka löytyi saksalaisesta Hohlenstein-Stadel luolasta :cheesy:

http://bayimg.com/GaFdMAafG

Viimeksi muokattu: 28.12.2013 19:53 : Moonlord.

• The Big Bad Wolf hahmo
The Big Bad Wolf
Riivaaja
Taso: 44
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
28.12.2013 21:11 #50

Paprika on kasvis.

(Piti kysellä kaikilta puolitutilta ja kissoilta ja koirilta ja lehdiltä ja nyt vihdoin huomasin poistavani kohtauksen, johon tuota tarvitsen. Hyvä, Susi.) :lol:

• Echramath hahmo
Echramath
Ritari
29.12.2013 01:42 #51

Mel Brooksin ensimmäinen leffa The Producers nimettiin (elokuvassa filmattavan fiktiivisen elokuvan mukaisesti) suomeksi Kevät koittaa Hitlerille. Niin tehtiin ruotsiksikin, ja sitten ... tuota, Mel Brooks on ohjannut seuraavan nimiset elokuvat:

Det våras för Hitler
Det våras för svärmor
Det våras för sheriffen
Det våras för Frankenstein
Det våras för stumfilmen
Det våras för galningarna
Det våras för världshistorien del 1
Det våras för Hamlet
Det våras för rymden
Det våras för slummen
Robin Hood - Karlar i trikåer
Dracula – död men lycklig

En kyllä ymmärrä, olisihan Det våras för sheriffen av Nottingham varmasti toiminut...

• Sapfo hahmo
Sapfo
Epäkuollut
Taso: 26
Sapfo vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
29.12.2013 23:48 #52

paikka nimeltä Cockfosters

On paikkoja joiden nimet sietäisi vaihtaa.. Uranus (lausu englanniksi), Terskanperä..
Ruuista: puttanesca... (puttana on italiaa ja tarkoittaa huoraa, puttanesca On n. huoranen)

En haluaisi olla Cockfostersilainen henkilö nimeltään Dick joka tykkää fostersista..

Non giudicare un libro dalla relativa copertura.

• Rinja hahmo
Rinja
Teknovelho
Taso: 48
Rinja vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
30.12.2013 00:01 #53

Minä opin tänään, että Suomessa tuotetaan noin 30 prosenttia kaikesta maailman kuminasta, mikä tekee Suomesta maailman suurimman kuminantuottajan. Tätä kuminaa ei pidä kuitenkaan sekoittaa roomankuminaan (tunnetaan myös nimillä juustokumina ja jeera), jota käytetään paljon intialaisessa keittiössä.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

• Dyn hahmo
Dyn
Arkkivelho
Taso: 66
Dyn vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
30.12.2013 00:12 #54

Rinja: Opitko tuon Kainuun Sanomista? Selailin sitä aamulla anoppilassa ja opin ihan saman asian. :D

This is hard, but that's how I wanted it.

• Rinja hahmo
Rinja
Teknovelho
Taso: 48
Rinja vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
30.12.2013 00:19 #55

Dyn, joo, äiti luki Kainaria ja innoissaan julisti minulle tuon tiedon :P Wikipediakin näköjään asian tietää.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

• Piru Naiseksi hahmo
Piru Naiseksi
Tähtipilotti
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
13.01.2014 12:07 #56

Sain ns. naamakirjasta vinkkivihiä J.Korpelan kielenhuolto-oppaaseen, josta olen aiemminkin imenyt vaikutteita. Käyskentelin siellä ja eräällä toisella alan sivustolla, joka soi mahdollisuuden niin tietojen kuin taitojen testaamiseen. Inhokseni, ällistyksekseni ja ties miksi muuksi negatiiviseksi tunteekseni havaitsin, että kieliopin hallintani on todellista härskiä kielisoppaa. Olin kuvitellut hallitsevani suomea kaikkine pilkku- ja oikeinkirjoitussääntöineen melko hyvin mutta esimerkiksi pilkutustekstituloksestani sukeutui häpeäpilkku: muistaakseni 3/10 oikein. Välilyöntejä miettiessäni sydämeni jättää kenties lyönnin väliin, niin oudolta tuo tutuksi otaksumani kielimielen maailma näyttää.
Löytyisikö kieliopin hallintavajakkiudestani syy siihen, etteivät suollokseni joka kerta menesty kirjoituskilpailuissa?

Onneksi on kielenhuolto-oppaita! Sainpa taas kertaustunnin siitä, miten hyödylllistä niiden käyttö on myös melko paljon kirjoittavalle Suollosten Valeruhtinattarelle.

• Astorethein hahmo
Astorethein
Teknovelho
Taso: 41
Astorethein vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
02.02.2014 19:55 #57

Kyse ei ole nyt varsinaisesti oppimisesta, vaan enemmänkin oivaltamisesta tai valaistumisesta. Olen aina pitänyt elektronista musiikkia jumalattomana paskana, jossa ei ole lainkaan sielua tai mitään, mikä voisi koskettaa minua kuuntelijana. Baareissa soitettava tympeä poppijumputus on vaikuttanut voimakkaasti tämän näkemyksen syntymiseen, mutta kun nyt sattumoisin olen tutkinut hieman aihepiiriä, on asiaa pitänyt ajatella uudelleen. Hyviä bändejä ja artisteja löytyy itse asiassa paljonkin, mikä on yllättänyt roimasti. Lazerhawk ja Perturbator muiden muassa ovat ihastuttaneet sen verran, että tutkimustyötä on jatkettava edelleen.

I'm just a normal everyday pervert.

• Kirjaneito hahmo
Kirjaneito
Senesalkki
Taso: 42
Kirjaneito vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
02.02.2014 19:59 #58

Opin säätämään Wordillä sisällysluettelon ja sivunumerot, eikä edes mennyt hermo. Ehkä en sittenkään ole niin toivoton tumpelo tietokoneiden kanssa. (Ikään kuin nuo toimenpiteet nyt olisivat jotenkin ylitsepääsemättömän vaikeita... :wink:)

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

• Dyn hahmo
Dyn
Arkkivelho
Taso: 66
Dyn vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
02.02.2014 20:22 #59

Kirjaneito kirjoitti: Opin säätämään Wordillä sisällysluettelon ja sivunumerot, eikä edes mennyt hermo. Ehkä en sittenkään ole niin toivoton tumpelo tietokoneiden kanssa. (Ikään kuin nuo toimenpiteet nyt olisivat jotenkin ylitsepääsemättömän vaikeita... :wink:)

Itse asiassa... kyllä ne on. Joten onnea! Mähän säädän nykyään kaikki sisällysluetteloa vaativat asiakirjat latexilla, vaikka ei tarttis mitään matikkaa kirjoittaakaan - ihan vain, koska en oikeasti jaksa enkä halua tapella Wordin tai sen LibreOffice-vastineen kanssa. Ja mulla on olevinaan joku loppututkinto sen tietokoneen käytöstä (tai jostain sellaisesta).

This is hard, but that's how I wanted it.

• The Big Bad Wolf hahmo
The Big Bad Wolf
Riivaaja
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
02.02.2014 20:30 #60

^^ Itse en oppimiseni jälkeen ole onnistunut kirjoittamaan ilman sisällysluetteloa... Oikeaa, tekstin alkuun itse runoiltavaa luetteloa en käytä, vaan Wordin Ctrl + F -sisällysluetteloa. Pitää vain kirjoittaa luvunnimet ja otsikot valmiilla malleilla tai luoda oma tyyli. (Mitä se kertoo minusta, kun vietän suurimman osan vapaa-ajastani compjuutterin kanssa ja testailen toimintoja? :wink: )

Valvojat: SaranthaHiistu
Paikalla 28 vierailijaa
Uusin jäsen: Irma Niemiaho
Jäseniä yhteensä: 8737