Lukusali

• Metusalem hahmo Kirjoittaja
  • Metusalem

04.10.2013 18:21 #1 :: Metusalem
Mitä opit tänään?
Mitä tahansa hassua, mielenkiintoista tai maailmankuvaasi mullistavaa olet tänään tai viime aikoina oppinut, kerro se tässä ketjussa ja sivistä näin kanssaihmisiäsikin.

Minä aloitan:

Terveisin Wikipedia

04.10.2013 21:35 #2 :: Kirjaneito
Mitä opit tänään?

Metusalem kirjoitti: "Buffalo buffalo Buffalo buffalo buffalo buffalo Buffalo buffalo" on englantia ja tarkoittaa "Buffalon biisonit, joita Buffalon biisonit kiusaavat, kiusaavat Buffalon biisoneita".

Terveisin Wikipedia

05.10.2013 11:50 #3 :: Echramath
Mitä opit tänään?

Kirjaneito kirjoitti: Heh, pitäisiköhän opetella tuo ja yllättää kaverit? :wink:Minä opin, että kemian tunnilla käytetään mitä mielenkiintoisimpia sanoja. Vai miltä kuulostavat dipoli-dipolisidokset ja dispersiovoimat? :lol:

Kemiallisten yhdisteiden "aukikirjoitetut" nimet on syystä diskattu kilpailusta, jossa etsitään pisintä sanaa. Pisimpänä niistä titiinin kemiallinen nimi on (englanniksi) 189819 kirjainta pitkä. Ei kovin käyttökelpoinen.
Muokannut 05.10.2013 11:50 Echramath

05.10.2013 12:02 #4 :: Piru Naiseksi
Mitä opit tänään?
Opin taas kerran, että maailmanlaajuinen verkko on myös Suuri Tiedonhukkaaja. Voiko muutoin selittyä se, että en löydä mistään sähköpostiviestiä, jonka otaksun lähettäneeni muutama päivä sitten?

05.10.2013 21:19 #5 :: Kuunliekki
Mitä opit tänään?

Rinja kirjoitti: Tähän Kirjaneidon pulmaan vielä; pystyykös IE:llä muuten kiinnittämään välilehden nykyisin? Chromella, Operalla ja Firefoxilla pystyy. Voi kokeilla klikkaamalla välilehteä hiiren oikealla ja katsomalla, tuleeko sieltä sellaista vaihtoehtoa. Kiinnitettyä välilehteä ei voi klikata vahingossa kiinni.

Eli opin että nykysin Firefoxilla ja muilla järkevillä on tommonenkin ominaisuus. Kiitos Rinja, voipi osoittautua hyödylliseksi. :)
Tykkännyt: Rinja

05.10.2013 21:26 #6 :: Dyn
Mitä opit tänään?
Joo kyllä, multakin oli jäänyt huomaamatta tuo 'kiinnittäminen'. Aivan loistava ominaisuus!
Muokannut 05.10.2013 21:27 Dyn

• Iivari hahmo
  • Iivari

07.10.2013 23:04 #7 :: Iivari

15.10.2013 22:19 #8 :: celeblith
Mitä opit tänään?
Opin tänään käyttämään kuorma-auton nostolavaa :) Ei mitenkään vaikeaa eikä erikoistakaan, mutta oli mukava oppia :)

17.10.2013 22:10 #9 :: Echramath
Mitä opit tänään?

Iivari kirjoitti: Mikko Alatalo teki Mä maalaispoika oon -kappaleesta myös ruotsinkielisen version! Huisia!

M.A. Numminen teki Naiseni kanssa eduskuntatalon puistossa tietenkin myös ruotsiksi – tämä versio ei joutunut YLEllä soittokieltoon alkoholimyönteisenä ja eduskunnanvastaisena. Mutta! Tänään Perjantaina opin, että hän teki siitä myös esperantonkielisen version. (sitäkin sai vapaasti soittaa radioaalloilla)

17.10.2013 22:40 #10 :: Mustelmann
Mitä opit tänään?
Opin, että Uuno Turhapuro tunnetaan englantia puhuvien keskuudessa nimellä Numbskull Emptybrook. Sekä sen, että elokuva Uuno Turhapuro muuttaa maalle kääntyi myös ensimmäiseksi suomalaistekoiseksi lisenssipeliksi Commodore kuusneloselle. Tällaista valaistumisen hetkeä en ole kokenut vuosikausiin.
Muokannut 17.10.2013 22:41 Mustelmann

19.10.2013 16:06 #11 :: Emelie
Mitä opit tänään?
Oli hämmentävää huomata, että Lise Myhren luomalla goottityttö Nemillä on sukunimi: Montoya. Etsi verkosta tietoa julkaistuista albumeista, ja tämä informaatiopalanen tuli vastaan. Ehkä se mainitaan joissain stripeissä, mutta on mennyt kyllä täysin ohi.

19.10.2013 20:27 #12 :: Formaldehyde
Mitä opit tänään?

Emelie kirjoitti: Lise Myhren luomalla goottityttö Nemillä on sukunimi: Montoya.

Minä olen aina mieltänyt sukunimen mahdolliseksi kunnianosoitukseksi The Princess Bride (1987) -leffan (ja William Goldmanin alkuperäiskirjan) Inigo Montoyalle. Leffa on loistava, hahmo on sympaattinen. "Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die." Klassikko! Nimimerkillä "Olisittepa nähneet aiemman profiilikuvani Risingin englanninkielisellä puolella". :wink:

Itse en ainakaan tunnusta oppineeni tänään mitään uutta. Paitsi että talven tulo yllättää aina, joka vuosi.

• Laine hahmo
  • Laine

20.10.2013 14:56 #13 :: Laine
Mitä opit tänään?
Aamulla puoli viiden aikaan koneella ollessani iski taas yöllinen inspiraatio jonka vaikutuksen alaisena tuli kirjoitettua taas uusi runo. Siinä sitten opin että vastauksia kyllä löytyy kun vaan osaa ettiä oikeista paikoista :)
Muokannut 20.10.2013 14:58 Laine

• Xariel hahmo
  • Xariel
    Baronetti

20.10.2013 16:06 #14 :: Xariel
Mitä opit tänään?
Akkusatiivi (esim. sanoissa minut, heidät) on erään tutkimuksen mukaan suomen vähiten käytetty sijamuoto (Hesarin lehtiteksteissä vuonna 1997, mutta silti).

( lähde : noin puolivälissä sivua)

20.10.2013 16:08 #15 :: Knox Gargol
Mitä opit tänään?
Opin tämän kylläkin jo eilen, mutta ammattikirjailijat voivat olla epävarmempia kuin kaltaiseni amatöörikirjailijat, ainakin joissain kirjoittamiseen liittyvissä asioissa.

21.10.2013 22:16 #16 :: EndlessMoment
Mitä opit tänään?
Opin, että töhköttää ilmeisesti on kuin onkin oikea verbi. Sen tarkoituksen opiskeleminen jää kyllä toiseen päivään :wink:

21.10.2013 22:25 #17 :: Pisania
Mitä opit tänään?
Vilkuilen toisinaan kieli poskessa lähikauppani "Beers of the world" -hyllyä ja opin tänään, että Iron Maidenilla ja Motörheadilla on omat öölinsä. Trooper ja Bastard ovat nimeltänsä. Live and learn.

21.10.2013 23:49 #18 :: Formaldehyde
Mitä opit tänään?

Pisania kirjoitti: Iron Maidenilla ja Motörheadilla on omat öölinsä. Trooper ja Bastard ovat nimeltänsä.

Muistaakseni Mööttöripäillä on myös oma viini ja niin on myös Slayerilla, sopivasti Reign In Bloodiksi nimetty. Törmäsin alan lehteen pari kuukautta sitten ja tämän hämmentävän faktan siitä opin.

Neil Hannonin My Lovely Horse on soinut viime aikoina päässä ja uudehko tuttavuus kun The Divine Comedy minulle on niin vasta viime yönä selvisi, että kappale on alunperin tehty suosittuun 90-luvulla pyörineeseen komediasarjaan Father Ted. Ei hassumpi löytö, tuo sarja.

• Rinja

26.10.2013 01:50 #19 :: Rinja
Mitä opit tänään?
Opin tänään, että lobotomian keksijä, portugalilainen António Egas Moniz, sai keksinnöstään Nobel-palkinnon vuonna 1949. Leikkausten määrä nousi 1950-luvulla Suomessa niin huimaksi, että suunniteltiin rakennettavaksi sairaalaa, jossa tehtäisiin alkuun yksin lobotomialeikkauksia. Lopulta sairaalaa ei kuitenkaan rakennettu, ja Suomen viimeiset lobotomialeikkaukset tehtiin vuonna 1969 (virallisesti, sillä ilmeisesti todellisuudessa viimeiset leikkaukset tehtiinkin vuonna 1972). Leikkausten loppuminenhan johtui siitä, että markkinoille oli saatu 1950-luvulla ensimmäinen toimiva mielenterveyslääke: se tehosi ja sen annostusta saattoi rukata tarpeen mukaan, kun taas lobotomian vaikutus oli sattuman kauppaa ja usein se muutti potilaan koko persoonallisuutta pysyvästi ja jopa tuhosi tunne-elämän. Pikkuhiljaa olivat myös alkaneet kehittyä tekniikka ja tietämys, jotka mahdollistivat tarkemmat aivoleikkaukset; lobotomiahan oli vain leveän tikun venkslaamista edestakaisin aivojen hermoratojen katkaisemiseksi. Lobotomian paha maine kuitenkin vaikutti siihen, että vuonna 1976 psykokirurgiset leikkaukset lopetettiin Suomessa kokonaan. Kaiken kaikkiaan Suomessa tehtiin yli 1600 lobotomialeikkausta, eli väkilukuun suhteutettuna enemmän kuin psykokirurgian "johtavissa" maissa eli Yhdysvalloissa ja Britanniassa.

En jotensakaan ollut aikaisemmin tajunnut, että lobotomia on näin... uusi asia. Ei niin kovin kaukainen.
Muokannut 26.10.2013 02:09 Rinja
Tykkännyt: Hiistu, Ageha

• Nafisan hahmo
  • Nafisan

29.10.2013 18:40 #20 :: Nafisan
Mitä opit tänään?
Opin tänäänpaljonkin erilaisia asioita (mm. utopiat ja dystopiat luennolla), mutta päälimmäisenä mieleeni jäi, että Umberto Eco on kirjoittanut romaanien lisäksi teoksen Oppineisuuden osoittaminen eli miten tutkielma tehdään. Voisi olla ihan mielenkiintoinen vaikkakin joiltakin osin vähän vanha teos.