06.04.2015 15:19 #221 :: suden veli
Mitä opit tänään?
Opin tietämään, miten suuresti rakastan vapaata liikkumista. :tongue:Ja opin myös, että autossa istuessa mielikuvitus lentää parhaiten.

• Strato hahmo
  • Strato

11.04.2015 17:29 #222 :: Strato
Mitä opit tänään?
Opin laittamaan pystyyn oman Minecraft serverin :cool:Ja ehkä jopa sain reitittimen siihen kuntoon, että kaveritkin pystyvät liittymään. Toivottavasti. Muuten en enää tiedä mitä tuolle pitäisi tehdä. Valitettavasti pystyn testaamaan sitä vasta parin päivän päästä, koska kyseinen henkilö jonka kanssa pitäisi pelailla yhdessä on ulkomailla ja tulee vasta keskiviikkona. Ja läppäri hänellä on Suomessa...

Edit: 500. viesti, jee! :cheesy:
Muokannut 11.04.2015 17:29 Strato

• Rinja

15.04.2015 16:55 #223 :: Rinja
Mitä opit tänään?
Opin, että kun Armi Kuusela kruunattiin Miss Universumiksi, hän oli samoissa mitoissa kuin nykyajan "XL-kokoisiksi" määritellyt mallit.

16.04.2015 00:21 #224 :: pihlajapuu
Mitä opit tänään?
Voi pitää paikkansa, kun mallimaailma nyt on mitä on, mutta ainakaan missit eivät kyllä ole hoikistuneet, eivätkä myöskään pulskistuneet: Linkki Ilta-Sanomien uutiseen

Eli meidän nykymissimmekin siis ovat XL-kokoa?
Muokannut 16.04.2015 12:38 pihlajapuu Syy: linkki ei näkynyt

• Rinja

16.04.2015 22:17 #225 :: Rinja
Mitä opit tänään?
^ Hmm, niin se muuten taitaa olla. Piti vielä ihan tarkistaan luentodioista, mitä luennoitsija tarkasti ottaen sanoikaan, ja kyllä siellä luki niin kuin väitin, eli: "Suosituimmat ns. XL-mallit ovat kokoa 38-40 eli samankokoisia kuin Armi Kuusela tai Marilyn Monroe olivat 1950-luvulla." Toisaalta sekä tuo linkkaamasi Ilta-Sanomien uutinen että löytämäni toinen tieto missien mitoista tosiaan kertovat sitä, että missit ovat tätä nykyä kutakuinkin samoissa mitoissa (ainakin suhteellisesti) kuin Armi Kuusela.

Meninkin äsken sitten tsekkaamaan, mitä nykyään sanotaan ammattimallin mitoista. Löysin tällaiset mitat: "Pituus 170-181 cm, vaatekoko 32-38."

En osaa kyllä yhtään arvioida, onko Armi Kuusela sitten oikeasti kokoa 38-40 kuten luennoitsija (joka on lihavuustutkija) väitti, mutta jos se paikkansa pitää, niin sen myötä kyllä sitten nykymissitkin olisivat sitä kokoa -> kaikki missit ovat isompaa kokoa kuin (nykyajan) mallit. Se on tarkemmin ajatellen hyvinkin mahdollista se.

Kenties luennoitsijan pointti tässä oli se, että Armi Kuusela ja muut missit olivat niitä entisaikain "eniten ammattimalleja", kun taas nykymallien joukossa eivät pärjäisi. Siinä tapauksessa luennoitsija kyllä ilmaisi asian teknisesti oikein, mutta harhaanjohtavasti.
Muokannut 16.04.2015 22:18 Rinja

16.04.2015 23:26 #226 :: pihlajapuu
Mitä opit tänään?
Nyt on kyllä oltava luennoitsijan kanssa aavistuksen eri mieltä. Kuuselasta ei ole mitään aavistusta, mutta Monroeta pitää kyllä tulkita jossain määrin luovasti, jos haluaa laskea hänet kokoon 38-40. Iso koko on osittain ilmeisesti kiertävää legendaa. Esim. Marilyn Monroe was Not Even Close to a Size 12-16

Monroen rinta-vyötärö-lantio-mitat siis olivat tuon lähteen mukaan tuumissa 35-22-35 (senteissä suunnilleen 89-56-89) ja pituus 166,4 cm (5ft 5.5in). Minä, jonka vyötärönympärys on 63 cm, lantionympärys 87 cm ja pituus 169 cm, oon kokoa XS tai S. Toisaalta jos tuijotetaan pelkästään Monroen rinnanympärystä, niin ehkä se menee kolmekasiin merkistä riippuen?

Ja miten Monroen mitat suhteutuvat malleihin:

If you’re curious as to how that compares to modern contemporary fashion models, according to BluFire Model Registry, models are generally in the vicinity of a 34 bust; 24 waist; and 34 hips, which is very close to Monroe’s measurements of 35-22-35.

(senttimitat suunnilleen 86-61-86)

Tekstin muita huomioita ovat mm. se, että kokojen yhtenäistämisestä luopumisen seurauksena nykyinen koko 8 olisi ollut 50-luvun Amerikassa suunnilleen 16-18, Monroen valkoinen mekko ei ollut huutokaupassa mahtunut kokoa 2 olevan mallinuken päälle ja se, että keskivertonainen oli Monroen aikaan huomattavasti lähempänä Monroen kokoa kuin keskivertonainen nyt, mikä voi vääristää vertailua.

Anteeksi, että jatkan aiheesta vääntämistä, mutta oon siis aika hiljattain käynyt keskustelua samasta aiheesta, joskin eri viitekehyksessä (silloin keskustelu lähti liikkeelle yleisesti painosyrjinnästä ja esim siitä, jos vedotaan vaikkapa Monroen isokokoisuuteen isomman koon paremmuutta todistaessa - pääpointtina oli tuolloin, että miksi ei vain voi kaikkien antaa olla sen painoisia kuin ovat, kun jotkut ovat luonnostaan hoikempia, toiset rotevampia, toiset tiimalaseja, toiset suorempia jne).

Loppuun todettava, että siitä olen kyllä ehdottoman samaa mieltä, että keskiverto naisen ei voida todellakaan olettavan olevan keskivertomallin mutta ei myöskään Monroen mitoissa, ja että aika epärealistisia ne kauneusihanteet tosiaan on olleet jo menneillä vuosikymmenillä, jos Monroeta katotaan...

13.05.2015 18:03 #227 :: maahinen
Mitä opit tänään?
Että hapero on (Tverin) karjalaksi bilbo. Käy ymmärrettävämmäksi verrattuna Ilomantsin tienoon murresanaan pilperoinen.

13.05.2015 22:55 #228 :: Moonlord
Mitä opit tänään?
Opin että USAssa oli kveekareista eronnut uskonlahko, Shakerit , joka harrasti tiukkaa selibaattia jopa avioliitossa. Lapset ennemmin adoptoitiin kuin tehtiin. Kuinka ollakaan, lahko on likimain kuollut sukupuuttoon :lol:, vain kolme vanhusta jäljellä.
Tykännyt: HourglassEyes

14.05.2015 17:38 #229 :: Mustelmann
Mitä opit tänään?
Pertti Kurikan Nimipäivät-yhtyeen musiikin julkaisee nykyään Sony, mutta sitä ennen hommasta vastasi levy-yhtiö nimeltä Punk & Pillu.

Sonylla on varmasti enemmän resursseja käytössään, mutta veikkaan että edeltäjällä oli enemmän asennetta, kuten pikkufirmoilla yleensä on.

21.05.2015 21:07 #230 :: Hiistu
Mitä opit tänään?
Opin, että täkäläisissä kaupoissa myytäviä syötäviksi kelpaavia kukkia kasvatetaan paljon Israelissa, joskin myös kotimaisia on yhä enemmän saatavilla (ja tietty kunkin omat kasvattelut, jos semmoista on). Asioita, joita en vielä aamulla herätessäni arvannut selvitteleväni... :tongue:
Muokannut 21.05.2015 21:08 Hiistu
Tykännyt: Kuurankukka

• Ageha hahmo
  • Ageha
    Baronetti

25.07.2015 15:53 #231 :: Ageha
Mitä opit tänään?
Enemmänkin tässä viimeisen viikon-kahden aikana kuin suoranaisesti tänään, mutta olen oppinut että osaan olla ihan jäätävän tsundere. :tongue:Olen aina pitänyt itseäni enemmän yandere-tyyppinä... :smile:

16.08.2015 17:21 #232 :: Emelie
Mitä opit tänään?
.. sen että imurikammolle on oma terminsä: zuigerphobia (suomennosta en löytänyt). En myöskään löytänyt tietoa siitä, että mistä tuo nimi tulee. Zuiger on mäntä hollanniksi, joka voi olla tämän fobian nimen lähtökohtana, mutta mene ja tiedä. Instagrammissa #zuigerphobia tagin takaa löytyi vain yksinomaan kuvia kissoista. Yllätys.

18.08.2015 18:57 #233 :: Puolikuu
Mitä opit tänään?
Tenttikirjoista oppii kaikenlaista, mm. sen, että Suomen vaakunan vaakunaselityksessä 1500-luvulla sanotaan leijonan polkevan venäläistä sapelia. Tätä selitystä on sitten ajan myötä lievennetty eikä se taitaisi nytkään olla oikeen korrekti. Olen kuitenkin aina ajatellut, että siinä on vain joku miekka.

• Iivari hahmo
  • Iivari

18.08.2015 20:11 #234 :: Iivari
Mitä opit tänään?
Toiset tarvii siihen yliopistotasoista opetusta, toiset oppii sen jostain 1990-luvulla olleen Karjala-turnauksen jääkiekkoselityksestä. Ja kyllä se korrekti selitys on itämainen käyrä miekka tai jotain sinne päin. Se kädessä oleva edustaa sit ruotsalaista sitä ruotsalaista uskonpuhdistussukujuurta, Folkungaa, ja Matti Klinge kiistää kaiken.

• Mika hahmo
  • Mika
    Teknikko
21.08.2015 19:52 #235 :: Mika
Mitä opit tänään?
Tämä tapahtui kyllä jo eilen Helsingin Taiteiden yössä, kun tutkija Helena Telkänranta oli puhumassa uudesta kirjastaan Tiedekirjassa. Lyhyessä ajassa opin mm. että (villit) ketut tekevät saalistushyppynsä mieluiten kohti pohjoista - ja epäonnistuvat useammin, jos hyppy olosuhteiden pakosta suuntautuu johonkin muuhun ilmansuuntaan, koirat päättelevät todennäköisesti omistajansa paluuajankohdan lähestyvän ilmassa leijuvien hajumolekyylien perusteella, sioilla on kohtuullisen kehittynyt ajantaju ja että mehiläiset ovat yllättävän fiksuja yksinäänkin.

Vanhastaan tiesin toki jo, että useimmat selkärankaiset ja monet selkärangattomatkin eläimet kykenevät vähintään jonkin tasoisiin tunnekokemuksiin ja että eläinten tunteiden (ja tietoisuuden) olemassa olo ei ole ollut epäselvää alan tutkijoille pitkään pitkään aikaan, vaikka kauan ajateltiinkin että niistä ei välttämättä saada koskaan mitään selville tutkimusvaikeuksien vuoksi.

21.08.2015 20:01 #236 :: Epeli_88
Mitä opit tänään?
Yksin muuttamalla kaksiosta eivät tavarat lopu ikinä!
Onneks huomenna isommat romut siirtyy porukalla...

07.09.2015 18:32 #237 :: Echramath
Mitä opit tänään?
Dumpperi on "oikea" sana. Luulin sen olevan puhekieltä tai slangia, mutta se tulikin vastaan ajoneuvolaissa. Kyllä, luen harrastuksenani ajoneuvolakia.
Tykännyt: Kuurankukka

• Iivari hahmo
  • Iivari

15.09.2015 01:03 #238 :: Iivari
Mitä opit tänään?
Opin tänään sen, että ei aivan kaikki vuosina 2006-2013 yliopistossa omaksuttu tieto ei ole kadonnut muistin syövereihin, vaan pikemminkin hämmästyttävän iso osa siitä on todella helposti kutsuttavissa esiin.

• Laine hahmo
  • Laine

15.09.2015 17:55 #239 :: Laine
Mitä opit tänään?
Kylmä maksalaatikko on melkeimpä parempaa kuin kuuma. Rusinattomana siis.

21.09.2015 19:45 #240 :: Echramath
Mitä opit tänään?
Leatherman-firman perusti ihan vaan herra Leatherman ja siitä monitoimityökalu sai nimensä, vaikka kyllähän Uuden Englannin Nahkamieskin sellaista varmaan olisi arvostanut.