Lukusali
61 viestiä | Hiistu

08.02.2018 12:57 #321 :: Mustelmann

08.02.2018 19:05 #322 :: Echramath
Mitä opit tänään?
Mitäs kummaa, sanan "fillari" etymologia. Se on peräisin ruotsalaisesta vastineesta kontinkielelle, lasten munansaannossalakielestä, jossa kontin sijaan on viikuna. Siis filosiped vekon. Eihän tässä ole mitään järkeä.
Tykkännyt: Rinja

• kyty

09.02.2018 13:33 #323 :: kyty
Mitä opit tänään?

Astorethein kirjoitti: Pesuaineella pystyy tekemään vatsahuuhtelun ihan itse. Tietysti pesuaineen lisäksi pitää nauttia myös huuhteluainetta. Monissa kapseleissa onkin mukana sekä pesu- että huuhteluaine.

Viimeinen huuhtelu.
Tykkännyt: Puolikuu

• Iivari hahmo
  • Iivari

19.02.2018 02:19 #324 :: Iivari

19.02.2018 07:14 #325 :: Echramath
Mitä opit tänään?

Iivari kirjoitti: Opin tankkaamaan. Ainakin periaatteessa. Käytännössä saattaa olla, että otin bensapistoolin kumminkin vielä liian aikaisin pois. No, se lienee kuitenkin parempi kuin liian myöhään :D

Ainoa tapa millä sen voi ottaa liian "aikaisin" pois on jos vetää sen pistoolin ulos tankista ennen kuin päästää liipaisimesta. (Tai jos ei osta tarpeeksi bensaa päästääkseen seuraavalle asemalle). Kyllä se polttoaineen tulo pysähtyy kun tankki on täynnä.

Sitä en kyllä ollut tätä ennen selvittänyt, että kuinka se toimii .

14.03.2018 11:27 #326 :: Piru Naiseksi
Mitä opit tänään?
Tunteen ilmaiseminen lyhyessä, esimerkiksi Facebookiin kirjoitetussa, kommentissa ei olekaan mitä yksinkertaisinta.
Mielestäni naputtelin äsken erääseen ryhmään ironisen kommentin, hymiöin höystettynä. Kun sekunteja myöhemmin tutkin postaustani, huomasin, ettei tekstistä välity salaiva, vaan lukija luullee sanomaani vakaaksi mielipiteekseni. Havaintoni jälkeen muokkasin kommenttia, mutta opin, että sanottavaan liittyvä tunne välittyy kirjoituksessa ei tavoin kuin puheessa.

• Skie hahmo
  • Skie

14.03.2018 18:17 #327 :: Skie
Mitä opit tänään?
Kylppärin lattialämmitys on kallis. Tai ainakin olen tällä hetkellä valmis syyttämään sitä kovin korkeasta sähkölaskusta.

14.03.2018 21:39 #328 :: Dyn
Mitä opit tänään?
^ Terveisiä Irlannista, sähkölasku 20-30e viikossa ihan vaan normaalilla lämmityksellä. :sad:

14.03.2018 22:12 #329 :: Mustelmann
Mitä opit tänään?
Sain juuri tänään uuden sähkölaskun ja kulutus kahdelta kuukaudelta maksaa näköjään alle kahdeksan euroa. Summa lisätään seuraavaan laskuun, joka tulee taas kahden kuukauden päästä. Sain samalla myös sähkönsiirtolaskun, joka ei tuttuun tyyliin ollut lainkaan yhtä pieni.

14.03.2018 22:27 #330 :: Faeriel
Mitä opit tänään?
Eisss... Noniin nyt se selvis itsellenikin että miksi tulee niin isoa sähkölaskua.

17.03.2018 19:37 #331 :: Piru Naiseksi
Mitä opit tänään?
Verkkopankilla pitää käydä riittävän usein, jotta pystyisi maksamaan sinne huomaamatta saapuneet laskut ajallaan. Tänään käväisin siellä muuta tietoa hakemassa - ja löytyi puhelinlasku. Onneksi eräpäivään oli vielä vähän aikaa. Laskun kohtuullisesta summasta päättelin myös, ettei alituinen netissä seikkailemiseni matkapuhelimen avuin tule niin kalliiksi, kuin pelkäsin.
Lasku on nyt hyväksytty maksettavaksi eräpäivänä.
Jotenkin sitä kaipailee wanhan ajan paperisia laskuja - silloin pystyi välineittä tarkistamaan eräpäivän, ja kuitti kertoi, että lasku oli maksettu. Nykyaikana asiat hoituvat niin helposti, että joskus tuntuu siltä, ettei niitä hoitaisi lainkaan.

18.03.2018 16:43 #332 :: Echramath
Mitä opit tänään?
Oli aika, jolloin Neuvostoliitto oli olemassa, mutta ei ollut Suomen rajanaapuri.

Neuvostoliiton hajotessa neuvostotasavallat lähtivät kuka missäkin järjestyksessä, koska kyseessä oli nimenomaan liitto, niiden piti erikseen päättää kunkin erota tästä. Näin ollen Venäjän neuvostotasavallan erottua 12.12.1991 Neuvostoliitto koostui enää pelkästä Kazakstanista, joka muisti erota neljä päivää myöhemmin. (Pari viikkoahan meni sitten niin, ettei Neuvostoliittoon enää kuulunut yhtään neuvostotasavaltaa. Olisikohan sihen voinut käytännön pilana liittyä?)

• kyty

28.03.2018 13:00 #333 :: kyty
Mitä opit tänään?
Opin, että scifi-dystopia on lähempänä kuin osasin ajatella (vaikka periaatteessa sen on tiennyt): yle.fi/uutiset/3-10135093

Erityisesti kylmäsi tämä kohta:

– Suomikin on valvontayhteiskunta, mutta haluamme uskoa, että poliittinen valta on meillä. Data on hajautettu eri toimijoille ja laki kieltää sen yhdistämisen. Ei tarvita kuin yhdet vaalit niin me olemme samassa tilanteessa kuin Kiina, Vuori maalaa.

Hyi.

28.03.2018 20:00 #334 :: Puolikuu
Mitä opit tänään?

kyty kirjoitti: Koin yleisissä vessoissa jonkinlaisen ahaa-elämyksen, kun useiden vastaavien havaintojen jälkeen tajusin, miten moni jättää käytännössä kädet pesemättä: ne huuhtaistaan nanosekuntissa vesihanan alla (usein vain toinen käsi) ja sen jälkeen syöksytään ulos ovesta kuivaamatta käsiä.

Olen kiinnittänyt samaan huomiota ja seurannut ilmiötä kauhistuksella. On hämmentävää etteivät ihmiset kuivaa käsiään, koska juuri märissä käpälissä ne pöpöt viihtyvät. Tämä on syy, miksi itse vältän koskemasta kaupungilla paikkoihin, kuten yleisten wc-tilojen ovenkahvoihin.

Wc-tilojen hygieenisyys on vähän liiankin lähellä sydäntäni. Olen joskus miettinyt, että voisin tehdä oikein manifestin, jolla saataisiin ensinnäkin joku järki näihin mestoihin. Esimerkiksi pyyherullat niiden hirvittävien, ällöttävien kuivaushurisioiden tilalle. Sitten vielä jämerät ohjeet oikeaoppisesta käsienpesusta.
Tykkännyt: kyty

28.03.2018 22:14 #335 :: Hiistu
Mitä opit tänään?

Piru Naiseksi kirjoitti: Jotenkin sitä kaipailee wanhan ajan paperisia laskuja - silloin pystyi välineittä tarkistamaan eräpäivän, ja kuitti kertoi, että lasku oli maksettu.

Minä muutin juuri edellisen puhelinlaskuni jälkeen laskun tulemaan paperisena. Aiemmin lasku on tullut sähköisenä sekä myös liitteenä sähköpostiin ja tieto laskusta tekstiviestillä, mutta olen kokenut hyvin hankalaksi muistella ja tarkistaa joka kuukausi, milloin viimeisin lasku on tullut ja joko olen maksanut sen. Paperilaskun lähettämisestä joudun maksamaan liki kolme euroa, mikä on minusta höhlää, mutta se paperi helpottaa paljon elämääni.
Muokannut 28.03.2018 22:15 Hiistu

22.04.2018 00:06 #336 :: Echramath
Mitä opit tänään?
Nyt kun pienempänä luki kaikenlaisia UFO-kirjoja, niin nyt kun arkistot avautuvat tulee kaikkia hupsuja löytöjä. Puskalan Jarmo. tämä Star Wreck -leffoihinkin sekaantunut tamperelaisvaikuttaja, oli bongannut, että Tapani Kuninkaan teoksessa "Ufoja Suomen taivaalla" todetaan seuraavaa:

"Oli talvi 1967. Hyrylän ilmatorjuntajoukoissa oli tavanomaiset harjoitukset, kun tutkan kuvapinnalle äkkiä ilmestyi nopeasti liikkuva täplä. Aluksi sitä luultiin toimintahäiriöksi, varsinkin kun täplän nopeus oli erittäin suuri, 2000-3000km/t. Kohta kävi kuitenkin ilmi, että sama ilmiö esiintyi kaikissa muissakin tutkissa. Harjoituksia johtanut upseeri kävi varmistamassa sen, ettei alueella ollut tuolloin koneita ilmassa. Tutkissa havaitun erittäin nopeasti lentäneen esineen arvoitusta ei pystytty ratkaisemaan - se jäi UFOksi. Harjoituksissa mukana olleita varusmiehiä käskettiin vaikenemaan tästä tapauksesta."

No, CIA myöntää tätä nykyä ihan avoimesti tehneensä ylilennon A-12:lla, vempeleellä jonka lähisukulainen SR-71 Blackbird lienee suurelle yleisölle tutumpi, sillähän on edelleen hallussaan varsinaisten lentokoneiden nopeusennätys (kaikenmaailman rakettikoneet, miehittämättömät scramjetit ja laskeutuvat avaruussukkulat ovat olleet toki nopeampia). Ilmankos jos semmoinen aiheuttaisi hämmennystä ilmavalvonnossa. Toki varmaan ilmavoimissa oikeasti tiedettiin, mistä oli kysymys, koska LBJ oli jo vuosia aiemmin julkisesti paljastanut tämmöisen vehkeen olemassaolon.

• adira hahmo
  • adira
    Aseenkantaja
22.04.2018 19:00 #337 :: adira
Mitä opit tänään?
opin sen, että salasanoista ja käyttäjätunnuksista sietäisi pitää paperista listaa , ettei joka juttuu tarttisi uusia salasanaansa

30.04.2018 19:10 #338 :: punnort
Mitä opit tänään?
Ne, mitä olen aina luullut mehiläisiksi, ovatkin itse asiassa kimalaisia.

11.05.2018 22:24 #339 :: Dyn
Mitä opit tänään?
En nyt tänään, mutta olen muutaman viime viikon aikana opetellut virkkaamaan. Kyllähän koulussa oppi jotain ketjusilmukkaa tekemään, mutta nyt kun tähän touhuun on päässyt syvemmälle, niin onhan tämä yllättävän hauskaa!

08.07.2018 23:16 #340 :: Mustelmann
Mitä opit tänään?
Opin, että Lorde onkin ihan oikea musiikkia esittävä artisti. Luulin tähän asti, että hän on South Parkissa esiintyvä kuvitteellinen hahmo.