Markkinat

• Sapfo
    Epäkuollut

21.12.2013 11:21 #41 :: Sapfo
Mitä opit tänään?

En jotensakaan ollut aikaisemmin tajunnut, että lobotomia on näin... uusi asia. Ei niin kovin kaukainen.

Kekskellä korpea on meidän mökki ja siellä mökkinaapurina vielä reilu 20 vuotta sitten eleli vanha papparainen, joka oli varmasti viimeisiä lobotomoa-potilaita suomessa.
Hirmuisen seurallinen ja silti hiljainen oli ja kuitenkin jotenkin pelottava. Opinpa sen että tämä papparainen oli aikaisemmin ollut väkivaltainen ja itsetuhoinen... Lobotomia oli tehnyt tehtävänsä.. ja enemmän..

Opin TÄNÄÄN ettei äitin suklaapalleroita voi olla vertaamatta huumeisiin, ne ovat vahvasti addiktoivia!!

21.12.2013 12:42 #42 :: Louhikäärme
Mitä opit tänään?

Hiistu kirjoitti: Opin, että hobitti on viroksi kääbik, monikko kääbikud.

Tuosta sanasta tulee minulle ensimmäisenä mieleen kääpiöt. Jos siis hobitti on viroksi kääbik, niin mikäköhän sitten mahtaa olla kääpiö viroksi?

• Iivari hahmo
  • Iivari

21.12.2013 13:09 #43 :: Iivari
Kääbus :-)

21.12.2013 13:53 #44 :: Echramath

Louhikäärme kirjoitti:

Hiistu kirjoitti: Opin, että hobitti on viroksi kääbik, monikko kääbikud.

Jos oikein tulkitsen vieraankielistä Wikipediaa ja muita epämääräisiä lähteit Tolkienin kääpiöistä on käytetty nimitystä päkapikk, joka noin muuten tarkoittaa tonttua. Haltia puolestaan on haldjas eli jonkun sortin keiju?

• Skie hahmo
  • Skie

23.12.2013 00:33 #45 :: Skie
Mitä opit tänään?
Opin sattumalta itekkin tuon hobitti-sanan viroksi tällä viikolla.

Mutta siis, tältä joululta opiksi on jäänyt vihdoin ja viimein ilmailuaakkoset. Monena vuonna on ollu ne tarkoitus opetella, mutta aina se on jäänyt. Nyt alan jo hiljakseen muistamaan kaikki kirjaimet, vaikka ei ne vielä ihan siinä tahdissa mieleen putkahda kun pitäisi, mutta pienen mietinnän jälkeen sentään jo.

25.12.2013 19:14 #46 :: Echramath
Mitä opit tänään?
Kiveksen rosvot olivat Oulujärven tienoilla talollisia 1800-luvulla ahdistellut rosvojoukko.

• LunaJei hahmo
  • LunaJei

25.12.2013 20:14 #47 :: LunaJei
Mitä opit tänään?
Opin, että melko helppoihin ja yksinkertaisiin lautapeleihin on saatettu antaa mitä monimutkaisimmat ohjeet monisivuisessa ja pienitekstisessä vihkosessa. Ja hetken mietinnän jälkeen opin maalaisjärjellä pelaamaan kuvatunkaltaista peliä. ;)
Muokannut 30.12.2013 21:50 LunaJei

28.12.2013 16:32 #48 :: Kirjaneito
Mitä opit tänään?
Opin miten käyttäytyä Subwayssä. :wink:Olen siis jotenkin mystisesti onnistunut välttämään vierailun kyseisessä ruokapaikassa ja kun kaupungilla kierrellessä tuli nälkä niin päätin valtuuttaa siskoni opastamaan minulle siellä käyttäytymistä. Näin vältän tulevaisuudessa nolot tilanteet, jolloin joudun tunnustamaan tietämättömyyteni. :lol:

28.12.2013 19:52 #49 :: Moonlord
Mitä opit tänään?
Opin tänään että Kilrathit ovat vierailleet maapallolla. Siitä todisteena tämä 30000 vuotta vanha mammutinluusta tehty veistos joka löytyi saksalaisesta Hohlenstein-Stadel luolasta :cheesy:

bayimg.com/GaFdMAafG
Muokannut 28.12.2013 19:53 Moonlord

28.12.2013 21:11 #50 :: The Big Bad Wolf
Paprika on kasvis.

(Piti kysellä kaikilta puolitutilta ja kissoilta ja koirilta ja lehdiltä ja nyt vihdoin huomasin poistavani kohtauksen, johon tuota tarvitsen. Hyvä, Susi.) :lol:

29.12.2013 01:42 #51 :: Echramath
Mitä opit tänään?
Mel Brooksin ensimmäinen leffa The Producers nimettiin (elokuvassa filmattavan fiktiivisen elokuvan mukaisesti) suomeksi Kevät koittaa Hitlerille. Niin tehtiin ruotsiksikin, ja sitten ... tuota, Mel Brooks on ohjannut seuraavan nimiset elokuvat:

Det våras för Hitler
Det våras för rymden
Det våras för slummen
Robin Hood - Karlar i trikåer
Dracula – död men lycklig

En kyllä ymmärrä, olisihan Det våras för sheriffen av Nottingham varmasti toiminut...

• Sapfo hahmo
  • Sapfo
    Epäkuollut

29.12.2013 23:48 #52 :: Sapfo

paikka nimeltä Cockfosters

On paikkoja joiden nimet sietäisi vaihtaa.. Uranus (lausu englanniksi), Terskanperä..
Ruuista: puttanesca... (puttana on italiaa ja tarkoittaa huoraa, puttanesca On n. huoranen)

En haluaisi olla Cockfostersilainen henkilö nimeltään Dick joka tykkää fostersista..

• Rinja

30.12.2013 00:01 #53 :: Rinja
Mitä opit tänään?
Minä opin tänään, että Suomessa tuotetaan noin 30 prosenttia kaikesta maailman kuminasta, mikä tekee Suomesta maailman suurimman kuminantuottajan. Tätä kuminaa ei pidä kuitenkaan sekoittaa roomankuminaan (tunnetaan myös nimillä juustokumina ja jeera), jota käytetään paljon intialaisessa keittiössä.

30.12.2013 00:12 #54 :: Dyn
Mitä opit tänään?
Rinja: Opitko tuon Kainuun Sanomista? Selailin sitä aamulla anoppilassa ja opin ihan saman asian. :D

• Rinja

30.12.2013 00:19 #55 :: Rinja
Mitä opit tänään?
Dyn, joo, äiti luki Kainaria ja innoissaan julisti minulle tuon tiedon :P Wikipediakin näköjään asian tietää.

13.01.2014 12:07 #56 :: Piru Naiseksi
Mitä opit tänään?
Sain ns. naamakirjasta vinkkivihiä J.Korpelan kielenhuolto-oppaaseen, josta olen aiemminkin imenyt vaikutteita. Käyskentelin siellä ja eräällä toisella alan sivustolla, joka soi mahdollisuuden niin tietojen kuin taitojen testaamiseen. Inhokseni, ällistyksekseni ja ties miksi muuksi negatiiviseksi tunteekseni havaitsin, että kieliopin hallintani on todellista härskiä kielisoppaa. Olin kuvitellut hallitsevani suomea kaikkine pilkku- ja oikeinkirjoitussääntöineen melko hyvin mutta esimerkiksi pilkutustekstituloksestani sukeutui häpeäpilkku: muistaakseni 3/10 oikein. Välilyöntejä miettiessäni sydämeni jättää kenties lyönnin väliin, niin oudolta tuo tutuksi otaksumani kielimielen maailma näyttää.
Löytyisikö kieliopin hallintavajakkiudestani syy siihen, etteivät suollokseni joka kerta menesty kirjoituskilpailuissa?

Onneksi on kielenhuolto-oppaita! Sainpa taas kertaustunnin siitä, miten hyödylllistä niiden käyttö on myös melko paljon kirjoittavalle Suollosten Valeruhtinattarelle.

02.02.2014 19:55 #57 :: Mustelmann
Mitä opit tänään?
Kyse ei ole nyt varsinaisesti oppimisesta, vaan enemmänkin oivaltamisesta tai valaistumisesta. Olen aina pitänyt elektronista musiikkia jumalattomana paskana, jossa ei ole lainkaan sielua tai mitään, mikä voisi koskettaa minua kuuntelijana. Baareissa soitettava tympeä poppijumputus on vaikuttanut voimakkaasti tämän näkemyksen syntymiseen, mutta kun nyt sattumoisin olen tutkinut hieman aihepiiriä, on asiaa pitänyt ajatella uudelleen. Hyviä bändejä ja artisteja löytyy itse asiassa paljonkin, mikä on yllättänyt roimasti. Lazerhawk ja Perturbator muiden muassa ovat ihastuttaneet sen verran, että tutkimustyötä on jatkettava edelleen.

02.02.2014 19:59 #58 :: Kirjaneito

02.02.2014 20:22 #59 :: Dyn
Mitä opit tänään?

Kirjaneito kirjoitti: Opin säätämään Wordillä sisällysluettelon ja sivunumerot, eikä edes mennyt hermo. Ehkä en sittenkään ole niin toivoton tumpelo tietokoneiden kanssa. (Ikään kuin nuo toimenpiteet nyt olisivat jotenkin ylitsepääsemättömän vaikeita... :wink:)

Itse asiassa... kyllä ne on. Joten onnea! Mähän säädän nykyään kaikki sisällysluetteloa vaativat asiakirjat latexilla, vaikka ei tarttis mitään matikkaa kirjoittaakaan - ihan vain, koska en oikeasti jaksa enkä halua tapella Wordin tai sen LibreOffice-vastineen kanssa. Ja mulla on olevinaan joku loppututkinto sen tietokoneen käytöstä (tai jostain sellaisesta).

02.02.2014 20:30 #60 :: The Big Bad Wolf
Mitä opit tänään?
^^ Itse en oppimiseni jälkeen ole onnistunut kirjoittamaan ilman sisällysluetteloa... Oikeaa, tekstin alkuun itse runoiltavaa luetteloa en käytä, vaan Wordin Ctrl + F -sisällysluetteloa. Pitää vain kirjoittaa luvunnimet ja otsikot valmiilla malleilla tai luoda oma tyyli. (Mitä se kertoo minusta, kun vietän suurimman osan vapaa-ajastani compjuutterin kanssa ja testailen toimintoja? :wink:)