Satunnaisia kysymyksiä

• Saki hahmo
  • Saki
12.01.2015 20:06 #121 : Saki
Vastaus käyttäjältä Saki aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
^ Minä puen huivin yleensä vaatteiden päälle, koska se suojaa kasvoja paremmin kun pyöräilee kylmällä ilmalla. Toisaalta jos olen lähdössä esim. kauppaan, saatan laittaa huivin myös takin alle, koska silloin ei tarvitse naamaa suojella. Kukin tavallaan :wink:

• Tapsa hahmo
  • Tapsa
12.01.2015 20:40 #122 : Tapsa
Vastaus käyttäjältä Tapsa aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Kävin juuri kävelyllä testaamassa tätä. Tavallisesti pidän kaulahuivia takin sisällä. Käytän aika paljon huppareita ja joskus olen harmitellut että huppu ei sovi päähän kovin mukavasti jos kaulan ympärillä on liina. Nyt lähdin ulos kaulahuivi hupun ulkopuolella. Ajattelin että tulisi kylmempi mutta en huomannutkaan mitään eroa.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Aemilia, Ageha

12.01.2015 22:46 #123 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Satunnaisia kysymyksiä

Puolikuu kirjoitti: Aamulla bussissa tuli mieleen ihan tosi tärkeä kysymys! :smile: Nimittäin monilla on kaulaliina puettu ikäänkuin vaatteiden päälle, sillä lailla, että menee hupun alitse. Eikö tällöin tule kylmä? Minä laitan mieluummin ensin huvin ja sitten takin, ainakin näin kylmillä ilmoilla.

Olen miettinyt ihan samaa. :tongue: Minä puen huivin takin alle, joten en voi kuin arvailla mahdollisia syitä pukea se takin päälle:
a) Huivi tiivistää takin kauluksen lähemmäs kaulaa. Vaatii sen lämpimän kauluksen.
b) Huivi ei takin alta näy, ja ihmiset tykkäävät käyttää huivia lähinnä asusteena. Sinänsä varmaan ihan mahdollista, mutta itse tykkään siitä lämmöstäkin.

13.01.2015 09:24 #124 : Ageha

• Darkki hahmo
  • Darkki
13.01.2015 09:34 - 13.01.2015 09:35 #125 : Darkki
Vastaus käyttäjältä Darkki aiheessa Satunnaisia kysymyksiä

Ageha kirjoitti: Tähtähtäh. Yritin tässä hiukan aamummalla tulla Risingiin ihan vain osoitteella risingshadow.fi ja tuli error enkä onnistunut pääsemään enkunkielisillekään sivuille ja Googlenkaan kautta en päässyt. Muutaman minuutin päästä ympäriinsä seikkailtuani pääsin tänne menemällä ensiksi suoraan kirjastoon ja sitten foorumille ja nyt kokeilin taas pelkistetyn osoitteen laittamista ja onnistui ilman ongelmaa. Onko tähän joku luonnollinen selitys?

^ Juu on, eli tein tietokantaan yhden päivityksen, jonka aikana sivut olivat toimimatta muutamia minuutteja.

Luonnossa on lakeja, muttei sääntöjä
Viimeksi muokattu: 13.01.2015 09:35 Darkki.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

20.01.2015 11:07 - 20.01.2015 11:09 #126 : poistettu
Vastaus käyttäjältä poistettu aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Kun lapsi on kiinni napanuorassa ja on jo syntynyt (tullut ulos) , niin jatkuuko napanuoran ravinnontulo normaalina vai ei?

Jos tietää, niin jos osaisi linkkejä antaa tietolähteeseen, kiitos!

Clone Megan Fox!
Viimeksi muokattu: 20.01.2015 11:09 poistettu.

• haplotus hahmo
  • haplotus
20.01.2015 12:02 #127 : haplotus
Vastaus käyttäjältä haplotus aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Sitä en niin tiedä, mikä on tavallinen määrä ravintoa lapsen yhä ollessa kohdussa, mutta kyllä napanuoran kautta tavaraa tulee yhä syntymän jälkeen.

"Vauva saa vielä syntymän jälkeen napanuoran kautta hyödyllistä lisäverta. Istukka antaa viimeisenä rutistuksena punasoluja, rautaa ja vasta-aineita. Jos napanuora katkaistaan liian aikaisin, lisäetu jää saamatta."

Lainaus tämän jutun alusta: www.vau.fi/Synnytys/Synnyttamassa/Napanuoran-katkaiseminen/

Mitään tieteellistä tekstiä en nyt ehdi etsimään.

• noreen hahmo
  • noreen
20.01.2015 15:40 #128 : noreen
Vastaus käyttäjältä noreen aiheessa Satunnaisia kysymyksiä

Dyn kirjoitti:

En koskaan pue huivia ensiksi tai jätä sitä takin alle. Olen tehnyt näin aina, enkä osaa oikeastaan edes sanoa, miksi. Vaihtoehto b) kuulostaa melko todennäköiseltä, sillä pidän huiveista asusteina. Olisi sääli piilottaa kaunis huivi takin alle. Tämäkään selitys ei kyllä täysin päde, koska arvostan myös lämpöä ja olen mielestäni joskus kokeillut pukea huivin takin alle. Minusta se vaan tuntui jotenkin ahtaalta ja inhottavalta sekä näytti tyhmältä pitämieni takkien kanssa. Huivi suojaa kasvojakin paremmin takin päälle puettuna.

20.01.2015 17:41 #129 : Ageha

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tapsa, Strato

20.01.2015 18:00 #130 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Satunnaisia kysymyksiä

Ageha kirjoitti: Jos oletetaan että on rekka, jonka tavaratilassa on lintuja, niin painaako rekka vähemmän lintujen noustessa lentoon rekan sisässä?

Hieno ajatuskoe :lol:

Tässä on mun mielipide, jonka muodostin tässä hetki sitten: Vastaus on ei paina.

Newtonin 3. lain mukaan jokaisella voimalla on samansuuruinen, mutta vastakkainen voima. Eli jos työnnän seinää, seinä "työntää" minua yhtä suurella voimalla.

Nyt on oletuksena, että linnut pystyvät leijumaan paikallaan painamalla ilmaa siivillään alaspäin (ja että tarkoitit tätä lentämisellä :tongue: ). Tämän seurauksena linnut pysyvät paikallaan ilmassa, mutta toisaalta ne painavat omaa painoaan vastaavalla voimalla ilmaa alaspäin, joka puolestaan painaa tällä voimalla rekkaa maahan (tai puntariin, jos samalla mitataan painoa). Tämän takia lintujen paino voidaan edelleen laskea rekan painoon mukaan (tämä on vähän samantyyppinen juttu kuin jos mietitään, että voitko liikuttaa purjevenettä eteenpäin seisomalla kyydissä ja puhaltamalla purjeisiin :wink: ).

Toivottavasti osasin selittää asian ymmärrettävästi :smile:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

• punnort hahmo
  • punnort
20.01.2015 18:28 #131 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Satunnaisia kysymyksiä

Strato kirjoitti:

Hieno ajatuskoe :lol:

Samaa mieltä, jos tavaratila on suht umpinainen, mutta asia muuttuu, jos tavaratila onkin pelkkä häkki (lattia myös häkkiä.)

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

20.01.2015 18:33 - 20.01.2015 18:44 #132 : Ageha
Vastaus käyttäjältä Ageha aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
^Joo, oletuksena siis oli että kyseessä on umpinainen tila. :smile:

mutta ne loistavat aina pelkoa vailla.
Viimeksi muokattu: 20.01.2015 18:44 Ageha.

20.01.2015 18:40 #133 : Strato

punnort kirjoitti:

Strato kirjoitti:

Hieno ajatuskoe :lol:

Joo, tavaratilan ajattelin sellaisena umpinaisena konttina.

• HVM hahmo
  • HVM
    Upseeri
20.01.2015 19:09 - 20.01.2015 19:17 #134 : HVM
Vastaus käyttäjältä HVM aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Lintujen-, kuorma-auton- eikä ilman massa ei tietenkään muutu, mutta koska puntari vain näyttää siihen kohdistuvia voimia, niin lintujen hypätessä ilmaan vaaka näyttää enemmän...

Tasaisessa lennossa kuten Strato kuvaa.

Lintujen laskeutuessa vähemmän...

Kuinka paljon Hummeri nyt painaa?

Ja purjevenettä voi luonnollisesti liikuttaa puhaltamalla ...
Viimeksi muokattu: 20.01.2015 19:17 HVM.

• Rinja hahmo Kirjoittaja
  • Rinja
20.01.2015 21:36 #135 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Satunnaisia kysymyksiä

Myytinmurtajat testasi tuon kerran, ja vastaus oli juurikin "ei paina" ja muistaakseni samoilla perusteluilla kuin mitkä Strato antoi. Tarkempia yksityiskohtia en muista, mutta eiköhän se jakso ole netistä löydettävissä jos jotakuta niin paljon kiinnostaa.

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"

06.02.2015 19:09 #136 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Osaako joku suositella hyvää ja ilmaista Latexia windows 7:lle?

• punnort hahmo
  • punnort
06.02.2015 20:47 - 06.02.2015 20:48 #137 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Satunnaisia kysymyksiä

Strato kirjoitti: Osaako joku suositella hyvää ja ilmaista Latexia windows 7:lle?

Itse käytän viritystä, jossa mulla on MikTex latex-enginenä, jota siten TexStudio-editori kutsuu. En saanut sitä miktexin mukana tulevaa editoria pelittämään windows 8:n kanssa.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/
Viimeksi muokattu: 06.02.2015 20:48 punnort.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Strato

06.02.2015 22:05 - 06.02.2015 22:06 #138 : Poison Girl
Vastaus käyttäjältä Poison Girl aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Ite revin mun takeista hupun pois, koska vihaan niitä :smile: Mut pistän sen kaulahuivin silti silleen takin päälle, eikä tule yhtään kylmä, varsinkaan jos on tarpeeksi paksu huivi :cheesy:

/Oho en muistanut lainata viestiä :D

"He ovat kovin erikoisia"
"Eivät sen erikoisempia kuin mekään heidän silmissään"
Viimeksi muokattu: 06.02.2015 22:06 Poison Girl.

19.04.2015 01:16 #139 : Ageha
Vastaus käyttäjältä Ageha aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Hei kun jossain päin internetsejä törmäsin sellaiseen kivaan nettisivuun, jossa pystyi kirjoittamaan murheitaan sivun yläreunaan ja katsoa kun sanat putoilivat ja hajosivat alaspäin pimeyteen/tyhjyyteen ja se oli aika kiva enkä löydä, tietääkö joku mistä sivusta on kyse ja voisiko jakaa tietämyksensä? :smile:

19.04.2015 11:26 #140 : Morgan Blood
Vastaus käyttäjältä Morgan Blood aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Onko kellään kokemusta ns. risukeittimen, eli puukaasukeittimen käytöstä retkeilyssä? Onko siitä mihinkään? Minua kiinnostaa sen helppous ja keveys (ja hippeys), mutta ensin haluaisin tietää, että tekeekö laite sen, mitä ptää: lämmittää ruokaa inhimillisessä ajassa.

Ars Longa Vita Brevis

Jossu89