Satunnaisia kysymyksiä

Dyn vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
07.06.2015 21:55 #161

Ainoa teräase, jota Suomessa saa laillisesti kantaa julkisella paikalla, taitaa olla tohtorin miekka. Koska se ei ole ase, se on akateeminen kunniamerkki. :wink:

19.08.2015 16:51 #162

Viikonloppuna tuli pelattua Disney trviaa, jossa kysyttiin yhden niistä Prinsessa Ruususen haltiakummeista nimeä. Pelissä sanottiin, että nimet ovat Flora, Fauna ja Ilomieli. Olen kuitenkin ihan varma, että 90-luvulla ostetussa VHS:ssä ne olivat Valotar, Tähdetär ja Päivätär. Ovatko nimet vaihtuneet jossain vaiheessa?

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
19.08.2015 20:09 #163

^ Mielenkiintoista! Googlauksen perusteella Flora, Fauna ja Ilomieli (Merryweather) ovat haltiakummien nimet Disney-versiossa (joka on vuodelta 1959), kun taas Valotar, Tähdetär ja Päivätär antavat tulokseksi Edvin Laineen elokuvan (vuodelta 1949), joka pohjautuu Sakari Topeliuksen näytelmään. Veikkaan Valottaren, Tähdettären ja Päivättären olevan joko Topeliuksen tai tuon elokuvan käsikirjoittajien keksintöä, koska sadun alkuperäisessä versiossa "tietäjänaisia" on huimat kaksitoista eikä ketään heistä mainita nimeltä. En toisaalta tiedä, mahtuuko tuonne väliin joitain muita versioita, jotka nimiin ottavat kantaa.

Mitä tulee Disneyn leffan suomennoksiin, niin Wikipedia-artikkelista päätellen dubbiversioita on vain yksi ja roolihahmojen nimiksi on annettu Flora, Fauna ja Ilomieli. Itsekin muistan nähneeni leffan noilla nimillä (ja tässä asian puolesta puhuva Youtube-pätkä). Toisaalta myös Valotar, Tähdetär ja Päivätär kuulostavat jotenkin tutuilta – en tosin mene vannomaan, olenko kuullut ne juuri Disney-leffassa, jonka sentään olen nähnyt aika harvoin, vaiko jossakin kirjallisessa tahi halppisanimaatioversiossa.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 19.08.2015 20:10 : Rinja.

19.08.2015 21:13 #164

Minäkin löysin tuon näytelmän, kun hämmentyneenä googlettelin. Ajattelin, että duppiversioita olisi ehkä ollut kaksi. Prinsessa Ruusunen on ainoa Disney-filmi, joka minulla on lapsena ollut, joten olen nähnytkin sen ties kuinka monta kertaa aikoinaan. Mistä ihmeestä nuo valottaret ovat tulleet?!

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
19.08.2015 21:47 #165

Selailin läpi tuon sivun. Sen perusteella isosta osasta Disneyn leffoja on itse asiassa tehty lukuisia eri dubbauksia (ks. esim. sivun lopussa oleva lista). Prinsessa Ruususen ei tosin pitäisi olla yksi niistä, etenkin kun ensimmäinenkin dubbaus on vasta vuodelta 1995, mutta nuo dubbauskuviot näyttävät olleen Disney-leffojen kohdalla niin sekavia, etten aivan kauheasti ihmettelisi vaikka siitäkin olisi kaksi dubbia olemassa.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

19.08.2015 22:18 #166

Tuon aiemmin linkkaamasi pätkän äänet kuulostavat kyllä tutuilta. Löysin jonkun blogin, jossa joku esittelee jotakin Disneyn prinsessa-kirjaa ja siinäkin nimet ovat Valotar, Tähdetär ja Päivätär. Kuva

Eli haltiattarista on alettu jossain vaiheessa käyttää eri nimiä Disneylläkin. Mun eka nimimerkki täällä oli muuten yksi noista haltiattarista. :lol:

Iivari

Pekka Kejonen

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
19.08.2015 22:48 #168

Muistan 80-luvulla kuunnelleeni pariin otteeseen kummilassa Dizneen Ruususta semmoisena kun-kuulet-tämän-äänen-on-aika-kääntää-sivua -hässäkkänä ja siinä nimet olivat ihan varmasti Valotar, Tähdetär ja Päivätär. Niitä toisia en ole ikinä kuullutkaan (kun en ole leffaa nähnyt).

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

22.08.2015 11:06 #169

Hei mullakin oli tuollaisia satukasetteja vaikka kuinka (mutta ei Ruususta) Joka tapauksessa en ollut ihan väärässä siinä triviassa.

Toinen asia, joka hämmästyttää: miksi pizzeriasta ostettu pizza on aina niin suolaista, että monta tuntia sen syömisestä janottaa? Itse kun teen, niin ei se koskaan niin janottavaa ole. Söin siis pizzaa toissapäivänä, eikä siinä ollut mitään hirveän suolaisia täytteitäkään. Onko suola siis pohjassa?

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
22.08.2015 17:51 #170

Aku Ankan Prinsessa Ruusunen -erikoisnumerossa joskus 70-luvulla haltiat olivat Valotar, Tähdetär ja Päivätär. Noita toisia en ollut kuullutkaan.

Veikkaan, että pohjassakin on hyvä suolaprosentti ja lisäksi kastikkeessa ja juustossa. Näkemissäni italialaisissa pizzaohjeissa taikinaan laitetaan järkyttävä määrä suolaa.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
23.08.2015 01:26 #171

Kissat tunnestusti kehräävät silloin tällöin syystä tai toisesta, mutta kehräävätkö kaikki kissaeläimet? Onko kehrääminen myös leijonien, tiikerien ja pantterien harrastus?

I'm just a normal everyday pervert.

Jaragil
Jaragil vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
23.08.2015 03:00 #172

"Here We Stand"
- Words of House Mormont

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
23.08.2015 11:34 #173

Jaragil kirjoitti: Sääntö kuuluu, että ne kissat, jotka karjuvat, eivät kehrää. Toisin sanoen isommat kissapedot, tiikerit ja leijonat ynnä muut, noin pääsääntöisesti eivät kehrää. Lumileopardi käsittääkseni poikkeus.

Uudemman teorian mukaan kaikki kissaeläimet kehräävät, isoilla se vain kuulostaa sen verran erilaiselta kuin kotikissan kehräys, ettei sitä ole välttämättä tunnistettu. Kysymys on toistaiseksi pitävästi ratkaisematta. Tässä lyhyesti englanniksi.

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
23.08.2015 11:52 #174

Nyt tulee todella satunnainen kysymys, mutta muistaako kukaan Tulen ja jään laulua lukeneista, että missä kirjasarjan osassa (varmempi laittaa spoilereihin vaikkei mitään oleellista sisälläkään)

Tai jos jollain sattuu olemaan suora lainaus antaa, niin vielä parempi. :D

Always follow your doubts.

Emelie vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
24.08.2015 08:04 #175

Skie, jännä kysymys! :cheesy:

Mutta, löysin tällaisen (netistä, joten sivunumeroita en osaa kertoa):

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Skie

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
24.08.2015 22:15 #176

Mihin purkinavaajat katoavat?

Kävin äsken parin päivän melontareissulla. Otin melkoisella varmuudella mukaani purkinavaajan. Ennen lähtöä vielä tsekkasin että mihinkäs sen laitoinkaan ja kun en löytänyt sitä repusta enkä päälläni olevien vaatteiden taskuista, otin mukaani vielä toisenkin.

Matkan aikana ei kumpaakaan näkynyt missään vaiheessa, ja nyt kun olen takaisin kotona, reppu tyhjennetty ja kaikkien vaatteiden taskut tarkistettu, kumpaakaan ei ole tullut vastaan...

Viimeksi muokattu: 24.08.2015 22:16 : Moonlord. Syy: typo

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
07.10.2015 11:54 #177

Onkohan satulatuoleihin saatavilla uusia päällisiä? Omasta on lähtenyt pinta kuoriutumaan irti. Näppärä ompelija tekisi moisen varmaan parissa minuutissa itse, mutta kun en ole näppärä ompelija...? :huh:

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
07.10.2015 17:12 #178

Otin jokin aika sitten kuvankaappauksen Suomi24:en sivulta. Osaisiko joku suomentaa :D
Luovaa viestintää

Diara
Diara vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
27.10.2015 22:18 #179

Yliopistomaailma meinaa viedä mennessään, ja kohta on oman killan vuosijuhlat edessä. Minua vaan askarruttaa pukukoodi, joka on tumma puku. Netistä en selkeää vastausta tähän saa, joten tietäisikö joku täällä. Tarkoittaako tumma puku naisella pitkää iltapukua vai onko polvimittainen musta juhlamekko riittävä? Yksi nettisivu kun väittää että ehdottomasti iltapuku ja toinen että siisti juhlamekko riittää eikä tarvitse olla kokopitkä. Pankkitilini toivoo, että lyhyt mekko riittää.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
27.10.2015 22:32 #180

Itsellä ei oo mekoista kokemusta, mutta pukukoodi tuttu. Polviin yltyvä juhlamekon pitäisi riittää, koska kumminkin vain killan vuosijuhla joka on kyllä hieno tapahtuma.

Iltapuku on sit "juhlaviin" tilaisuuksiin. En ole ikinä ymmärtänyt tuota hiuksen hienon eron suhdetta.

Race like first!
Train like second!