Satunnaisia kysymyksiä

27.10.2015 23:42 #181

Diara: minustakin lyhyen mekon pitäisi käydä, sillä muuten pukukoodina olisi juhlapuku/frakki. Olen ollut vuosijuhlissa, joissa miehille oli tosin sallittu sekä puku että frakki, vaikka naisilla oli pitkät iltapuvut. Tästä siis mainittiin erikseen.

Ja voithan vielä katsoa, jos vaikka löydät kuvia aiemmilta vuosijuhlilta, niin näet miten muut ovat pukeutuneet. Niin ja vaikka pukukoodina on musta puku, naisilla voi olla myös värillinen leninki.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Viimeksi muokattu: 27.10.2015 23:44 : Puolikuu.

27.10.2015 23:44 #182

Tumma puku -koodi sallii naiselle puvun, joka voi olla lyhyempikin, mutta aina juhlava. Ns. coctail-asu sopii hyvin, eli se mitä juhlapukuliikkeissä myydään lyhyemmällä helmalla. Jos koodi on frakki / juhlapuku, niin sitten pitkä. Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, ettei se ole aina ihan näin jäykkää, erityisesti kun opiskelijabudjetti usein opiskelijapiireissä ymmärretään.

Tumma pukukin toki sallii pitkän helman, mutta pieni ylipukeutumisen riski on olemassa. Usein opiskelijajärjestöjen ja kiltojen pukeutuminen vuosijuhlissa on se pitkä mekko naisilla ja tumma puku tai frakki miehillä, mutta riippuen ihan järjestöstä ei sitä lyhyemmänkään helman kanssa välttämättä ole toisaalta alipukeutunkaan. Riippuu nimittäin ihan siitä, mitä muilla on päällä - joten ehkä kyselisit tutuilta naisilta, jotka ovat tilaisuuteen tulossa, kuinka monella helman pituus on maahan asti? Yli polven helma on joka tapauksessa turvallinen ja juhlava, polvet tai varsinkaan pitkälle säärtä paljastava turhan lyhyt. Mutta aivan varmasti ketään ei heitetä asun takia uloskaan.

Mekon helman lisäksi juhlavuutta voi tuoda mukaan koruilla, kampauksella ja meikillä, joten jos uusiin vaatehankintoihin ei ole aikaa tai varaa, näihinkin voi panostaa.

Ja tosiaan se tumma / musta koskee vain miehiä. Naisen ilta- tai juhlapuku voi aina olla värikäs, jollei tilaisuuden luonne sitä toisin edellytä, kuten nyt vaikka hautajaiset... Akateemisissä piireissä musta on perinteisesti väitelleiden naisten ja väitelleiden miesten puolisoiden väri, mutta tästä on joustettu runsaasti nykyaikana, ja varsinkin juhlaviin karonkoihin yleensä kaikki naiset pukeutuvat mustaan. Opiskelijoiden juhlissa näkee sen sijaan kaikkia värejä kaikilla.

Viimeksi muokattu: 27.10.2015 23:48 : Dyn.

Diara
Diara vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
28.10.2015 14:45 #183

Kiitoksia vastauksista, selventää ongelmaa. Sen verran tiesin, ettei mekon tarvitse olla musta, väri tuli vaan siitä, kun sattuu olemaan valmiina kaapissa musta mekko, minkä voisin laittaa päälle, kun se nyt kerran pituudensa puolesta käy. Tosiaan kun se pankkitili ei tällä hetkellä tykkää minkään kalliin uuden mekon ostamisesta. Ja tosiaan kun koruihin/hiuksiin/meikkiin panostaa, niin eiköhän se ihan hyvin mene.

Hankalaksi tuon muilta kysymisen tekee se, etten tunne naisia muilta vuosikursseilta. Tai siis tunnen, mutta he ovat eri killoista, eivätkä ole tietenkään minun kiltani vuosijuhlaan tulossa. Olen ainoa tänä vuonna maisterivaiheessa aloittanut nainen, joten kaveripiiristä ei löydy kuin miehiä. Lisäksi kaikki kurssit, joita tällä hetkellä käyn, on fuksivaiheen siltakursseja, joten vaikka sieltä muutama naispuolinen hyvänpäivän tuttu onkin löytynyt, ei sekään ongelmaa auta. Fuksit kun ei meillä saa jonkin ikivanhan perinteen vuoksi osallistua vuosijuhliin. Me maisterifuksit saimme luvan osallistua, kun olemme vain pari vuotta talossa. Täytyy katsella, jos kiltahuoneelta löytyisi joku vuosijuhliin tulossa oleva nainen, jolta voisin kysyä pukeutumisesta. Siellä vaan harvemmin naisia pyörii, kun meitä on muutekin koulutusohjelmassa aika vähän. Täytyy pitää peukkuja pystyssä, että sieltä joku löytyisi.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
28.10.2015 15:11 #184

"Fuksit kun ei meillä saa jonkin ikivanhan perinteen vuoksi osallistua vuosijuhliin."

Ack vad helvete, etten paremmin sano. Onpa nurinkurinen toimintamalli, nimenomaan vuosijuhlillahan parhaiten sitoutetaan ihmisiä yhteisöön ja yhteisön juhlakulttuuriin. Onpa järjetöntä.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

28.10.2015 15:28 #185

No on kyllä. Meillä vuosarit ovat nimenomaan se tapahtuma, joka tuo yhteen monia vuosikursseja fukseista alumneihin ja laitoksen professorikuntaan asti.

Diara
Diara vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
28.10.2015 17:24 #186

Joo itsekin järkytyttiin siitä, ettei muka saataisi mennä. Siitähän seurasi juurikin se, että pyydettiin hallitukselta lupaa päästä mukaan, kun ei meillä ehkä ole kuin nämä ja ensi vuoden vuosijuhlat ennen valmistumista, niin ei haluta jättää väliin. Kun olisi ihan kiva saada niitä kontakteja ylempien vuosikurssien opiskelijoihin, kun heidän kanssaan alkaa yhteisiä kursseja keväällä. Onneksi se lupa sieltä saatiin, mutta vähän kyllä nosti jo verenpainetta sekin, että aikuinen ihminen joutui pyytämään lupaa, saako osallistua viikonloppuna juhliin.

Kai siinä on taustalla se, että fukseja halutaan vuosijuhliin nakkeihin, niin näkevät ensin touhun sitä kautta. Ja siinähän on innokkaat fuksit nakkeilemassa, kun eivät muuten sinne vuosijuhliin pääse. Saa vanhemmat opiskelijat keskittyä juhlimiseen.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

28.10.2015 18:06 #187

Me vaihdetaan matemaatikkojen kanssa vuosijuhlanakit aina päikseen, niin että me nakkeillaan niille ja ne meille. Pääsevät kaikki nauttimaan juhlasta.

28.10.2015 18:42 #188

Minustakin on aika kurja perinne ettei fuksit saa osallistua. Tuollaistahan tekisi mieli ihan vaan kiusallansa rikkoa. :tongue: Tyyliin "Olen maksanut kemut, heitättekö ulos?" Ne vuosijuhlat, missä itse olen ollut, on pidetty ravintolassa ja aika monet pitää tietääkseni näin. Maksaa tietysti paljon, mutta kivaa, että kaikki saavat nauttia hienoista juhlista yhdenvertaisesti. Osakunnan sitseillä, joissa oon paljon ollut, ruuanlaittajatkin pääsee pöytään, kun on taukoja ja tehdään paljon etukäteen. Näin ei ilmeisesti kaikkialla ole, ja itse en kyllä välittäisi osallistua vain kyökkipiikana... En myöskään ole ollut sitseillä, joissa olisi harrastettu jotain rangaistuksia, onneksi.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Viimeksi muokattu: 28.10.2015 18:42 : Puolikuu.

28.10.2015 23:40 #189

^ Toki meilläkin siis varsinainen juhla on ravintolassa, mutta etkot ja jatkot ovat yleensä ylioppilaskunnan tiloissa, ja niissä on vähän laittamista (tarjoilua, siivoamista sun muuta) nakkilaisillekin. Mutta juu, tarkoitus varmistaa että mahdollisimman moni pääsee mukaan juhlimaan.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
29.10.2015 16:06 #190

Kämpästäni on tänään koko päivän kaukolämpö poikki kun jotain vuotoa korjataan. Hytistessäni satuin vilkaisemaan sisälämpömittaria joka näytti 22 astetta. Ihan hyvä kesäkeli siis. Jos ulkona olisi saman verran celssiuksia, käppäilisin ympäriinsä teepaidassa ja shortseissa. Miksi sitten sisällä palelluttaa niin että pitää vetää useampia vaatekertoja päälle?

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

Darkki
Darkki vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
29.10.2015 16:17 #191

Pisania: suurimmaksi osaksi johtuu ilmankosteudesta. Näin syksyisin ilma on hyvin kuivaa ja vaikka asteita olisi saman verran se tuntuu paljon viileämmältä kuin kesäisin. Ilmankosteuden lisäksi sitten ulkona kylmä ilma aiheuttaa myös sisällä vetoa ikkunoista ja ovista, jolloin ilma liikkuu sisällä normaalia enemmän ja aiheuttaa osaltaan myös vetoa/viileyden tunnetta. Kylmä ilma samalla painuu alaspäin huoneistossa jolloin lattiat ovat kylmät vaikka lämpötila asunnossa muuten oiskin tuo 22 astetta reilun metrin korkeudella. Lattian lämpötila taas voi olla huomattavasti tuota viileämpi.

Luonnossa on lakeja, muttei sääntöjä

Viimeksi muokattu: 29.10.2015 16:22 : Darkki.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Pisania

Mab
Mab vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
29.10.2015 16:27 #192

Kyse voi myös osin olla siitä, että sisällä ollessaan sitä tulee yleensä liikuttua vähemmän ja päädyttyä esim. istua möllöttämään kirjan äärelle :smile:

En ainakaan mä tarkenisi kesälläkään 22 asteessa ulkona varjossa istumassa ainoastaan shortseissa ja t-paidassa. Auringonpaistetta ja/tai liikuskelua tarvittaisiin lisäksi sellaisen vaatekerran onnistuneeseen ylläpitämiseen.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Pisania

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
30.10.2015 15:38 #193

En tiedä oikeasti mitään ilmankosteuden vaikutuksesta, mutta kyllä se kuuma tuntuu kuumemmalta ja kylmä kylmemmältä nimenomaan kostealla ilmalla. Voisin kyllä uskoakin että kuiva huoneilma talvella tuntuu koleammalta, sillä itse kiroan nimenomaan nollan tuntumassa olevia jääkylmiä lämpötiloja kostealla ilmalla.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

30.10.2015 16:17 #194

Myös kylmä lattia vaikuttaa ihmeesti. Huonelämpötilamittarit yleensä hengaavat aika ylhäällä, mutta jos jaloilla on vilu, fiilis lämpötilasta on aika paljon kylmempi. Villasukka-aika on alkanut.

30.10.2015 16:59 #195

Miksiköhän ihmeessä Word ei hyväksy sanaa kuninkuus? Kyseinen sana kuitenkin löytyy kielitoimiston sanakirjasta, että mitään epäsuomea se tuskin on.

30.10.2015 17:03 #196

Mulla on LibreOfficessa Voikko-sanakirja suomen tarkistamiseen, ja se kyllä tuntee kuninkuuden ihan hyvin. Jos sulla on jokin toinen sanasto käytössä, vaihda tuohon?

03.11.2015 15:15 #197

^ Tuostahan se voisi johtua. Kokeilen vaihtaa, saatan jopa onnistua siinä, kun hienosti asensin kreikkalaisenkin kirjaimiston Wordiini. :smile:

Tulin tänään miettineeksi yhtä juttua. Sellaisia kirjailijoita, kuin Sofi Oksanen tai Kaari Utrio, pidetään feministeinä heidän kirjoittaessaan naisten kohtaamasta yhteiskunnan epäoikeudenmukaisuudesta jne. Tai näin ainakin minä olen kokenut median heidän teoksiaan käsittelevän. Miksi sitten G.R.R. Martin ei ole feministi? Hänen naishahmonsa saavat kokea ties mitä julmaa. Viimeisessä GoT-tuotankokaudessa oli kohtaus, joka sai yleisössä hyvin vahvan reaktion aikaan, joku lehti teki jopa päätöksen ettei julkaise enää GoT:iin liittyviä uutisia. Onko kellään täällä näkemystä asiaan? Onko naisen hyväksikäyttöä käsittelevä tarina feministinen?

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari

08.11.2015 20:38 #198

Onko olemassa jotain opasta hajuveden valintaan? Tiedän, tämä on vähän hassu kysymys tämänikäiseltä ihmiseltä, mutta en ole oikeasti juuri koskaan ollut kiinnostunut käyttämään hajuvesiä... Yleensä ne haisevat niin pahalle, että se käy enemmän hengitykseen kuin mitään muuta. Nyt kuitenkin sain kaupanpäällisiksi pienen Cliniquen Aromatics in White -pullon ja tuli sitä kokeiltua juhliin, eikä fiilis ollut ollenkaan hassumpi. Eli jotain hajuvettä voisin itselleni hankkia, sellaista mikä ei liikaa haise eikä hyökkää päälle, ihan satunnaista käyttöä ajatellen. Mutta miten ihmeessä kaikista maailman hajuvesistä on tarkoitus valita itselle sopiva? En tosiaankaan ole menossa kosmetiikkaliikkeeseen kokeilemaan niitä kaikkia, herranjestas mikä hajuvyöry.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

11.11.2015 15:56 #199

Millä nimellä kutsuisitte termiä Industrious revolution suomeksi? Olisiko esi-teollinen vallankumous?

Toinen, erittäin tärkeä kysymys: saako Starbuckista hyvää frappea? McDonaldsin sellaista maistoin, kun mainos oli niin houkutteleva, mutta se oli makuuni ehkä vähän liian jäähileistä.

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
11.11.2015 16:36 #200

Puolikuu kirjoitti: Millä nimellä kutsuisitte termiä Industrious revolution suomeksi?

Uutteruuden vallankumous

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Puolikuu