• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 16 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 91 päivää sitten

Satunnaisia kysymyksiä

• Tapsa
  • Tapsa hahmo
  • Poissa
  • Minä olen se henkilö, joka on vastuussa ensimmäisen Satuta/paranna-ketjun aloittamisesta ja kyseisen trendin esittelemisestä Risingilla. Älkää antako itsellenne väitettävän mitään muuta!
10.10.2013 20:33 #21 : Tapsa
Vastaus käyttäjältä Tapsa aiheessa Satunnaisia kysymyksiä

Maailmanherra kirjoitti: Vasemmiston pitäisi tarkoittaa aina muutosta kunnes utopia saavutetaan. Vasemmistolaisia liikkeitä ovat ainoastaan sellaiset jotka pyrkivät tuhoamaan ihmistä orjuuttavat taloudelliset, poliittiset, uskonnolliset, kulttuurilliset -liikkeet ja nostamaan niiden tilalle vapauden arvot.

Eikö tuo ole ennemmin anarkismia?

26.10.2013 19:33 #22 : Formaldehyde
Vastaus käyttäjältä Formaldehyde aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Lieneekö kellään kokemusta, omaa tai lähipiiristä, miten allerginen nuha ja nenälävistys mahtavat sopia yhteen? Onko yhtälö mahdoton?

Olen miettinyt kyseistä lävistystä jo pitkään, erityisesti septumia, mutta kun olen krooninen allergikko, harvoin jos koskaan selviän päivästä ilman nenäliinaa. Arveluttaa siis miten se mahtaisi toimia. Lävistäjältä voisi toki kysyä mielipidettä, mutta mahdollisten kohtalotovereiden kokemukset kiinnostavat silti.

31.10.2013 14:12 #23 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Satunnaisia kysymyksiä

Don't mess with the neon love chicken.

31.10.2013 14:37 - 31.10.2013 15:30 #24 : Nafisan
Vastaus käyttäjältä Nafisan aiheessa Satunnaisia kysymyksiä

Pisania kirjoitti: Asia joka on kummastuttanut aika ajoin: miksi jotkut linnut, esim. pulut, varikset ja harakat, nyökyttelevät kävellessään?

Tämän nettisivun perusteella asia johtuu tästä:

"This head motion looks silly, and it may look like random head waving, but it's not. If you look closely, or take videos and watch them in slow motion, you will see the head actually stays in one place while the body walks past it. It then is jerked forward and put in front of the body and the body walks past it again.

What this behavior does is keep the head still and in one spot as long as possible. By keeping the head still, the bird gets a better look at the world and is able to see things more clearly. It can focus on one spot for a longer period of time.
"

Olen itse miettinyt usein samaa.

Viimeksi muokattu: 31.10.2013 15:30 Nafisan. Syy: Linkki puuttui.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: celeblith, Ageha

31.10.2013 15:20 #25 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Jännää, kiitokset Nafisan. Tuo vastaa myös niihin kysymyksiin mitkä jäivät yhdestä videosta, jonka kerran näin. Siinä mies piteli käsissään kanaa ja heilutteli sen ruumista puolelta toiselle, mutta kanan pää näytti pysyvän yhdessä paikassa.

Don't mess with the neon love chicken.

• Xariel
  • Xariel hahmo
  • Poissa
  • Xariel, tuttavallisemmin Xar, on Risingillä viihtyvä nuori nainen, jolla on pitkäaikainen intohimo lukemiseen. Hän on aika hyvä neuvomaan, monesta asiasta kiinnostunut ja enimmäkseen hyvin onnellinen ihminen.
20.12.2013 20:36 #26 : Xariel
Vastaus käyttäjältä Xariel aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Englannin kielen sanat supernatural ja paranormal kääntyvät molemmat suomeksi sanalla yliluonnollinen, mutta nyt pitäisi tehdä selväksi ero niiden välillä.

Science fiction is a genre of fiction dealing with imaginary but more or less plausible (or at least non-supernatural) content such as aliens -- and paranormal abilities.

Science fiction ei siis käsittele "yliluonnollisia" asioita, mutta kuitenkin "yliluonnollisia" kykyjä. Ei toimi aivan noin. Miten tämän siis muotoilisi?

20.12.2013 21:10 #27 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Jos nyt tarkoitat scifiä as in tiedefiktiota, niin silloin ajatus lienee jotain
"kuvitteellisia mutta enemmän tai vähemmän mahdollisia (tai vähintään ei-mahdottomia) sisältöjä kuten ulkoavaruudesta tulevaa älyllistä elämää -- ja yliluonnollisia / luonnonlakeja venyttäviä kykyjä"

Netti näyttää olevan täynnä tappelua noiden kahden englanninkielisen sanan merkityksistä ja niiden eroista, ja näyttää silti, että edes suuntaa-antavaa konsensusta ei ole. Tässä tapauksessa näyttäisi kuitenkin olevan kyse scifin vs, fantasian tms. määrittelystä, eli scifi käsittelisi asioita, jotka voisivat olla mahdollisia, kuten sellaiset yliluonnollisuuden, joille olisi mahdollisesti olemassa tieteellinen selitys.

"Kenellä on rohkeutta

• Xariel
  • Xariel hahmo
20.12.2013 21:19 #28 : Xariel
Vastaus käyttäjältä Xariel aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
No ihan totta. Kiitos, nappaan sinun ratkaisusi tuohon, se ainakin oli selkeä. :smile: Kiitti Iivis!

03.03.2014 00:56 #29 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Satunnaisia kysymyksiä

03.03.2014 08:18 - 05.03.2014 00:07 #30 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
^ Ei lähteitä, mutta kasiluokan historiasta muistaisin hatarasti jotain nationalismista ja että Italia olisi yhdistynyt monesta pikkuvaltiosta yhteisen historian ja kulttuurin vuoksi.

EDIT: Ei sit. :cheesy: Mitähän siinä kirjassa sanottiin? Muistan kohdan ja kappaleen, mutta... :wink:
Viimeksi muokattu: 05.03.2014 00:07 The Big Bad Wolf.

• Sapfo
  • Sapfo hahmo
  • Poissa
  • Yhteiskunnan säännöillä elävä hedonisti.
04.03.2014 21:14 - 04.03.2014 21:17 #31 : Sapfo
Vastaus käyttäjältä Sapfo aiheessa Satunnaisia kysymyksiä

Ei lähimainkaan!!

Ei Italia yhdistynyt yhteisen kulttuurin tai historian takia!
Savoian velan takia Ranskalle he tekivät vallankaappauksen Etelä-Italian pääkaupungissa.

Etelä-Italiaa sorrettiin ja riistettiin, jopa näinä päivinä sitä tapahtuu!

Napolilla, Sisilialla, Sardinialla (varsinkin), Calabrialla on oma kulttuurinsa ja kielensä. Napoli on oma kieli. Sardo on oma kielensä. Sisilia on kieli. Eivät siis ole murteita!

Vähääkään Italiaa tunteva ymmärtää pohjoisen ja etelän erot!!

Se halutaan jakaa eri valtioiksi. Veneton tasa-valta, Padania, Sardinia, Sisilia ja ainakin Etelä-Italian manner.
Ainoastaan Etelä-Italia on aina ollut yhdistynyt 1200-luvulta asti nimellä Regno di Napoli ja sen jälkeen Due Sicilie, jota yritetään herättää eloon uudestaan, kuitenkin ilman monarkiaa.

Niin siis tarttui silmään tuo Ison Suden lause.. Korjasin vähän historiaa! ;)

Vastaus: ei ainakaan Italia.

Non giudicare un libro dalla relativa copertura.
Viimeksi muokattu: 04.03.2014 21:17 Sapfo.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: The Big Bad Wolf

06.03.2014 23:45 #32 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Satunnaisia kysymyksiä

Echramath kirjoitti: Onko tapauksia, joissa kaksi valtiota (tai useampia) olisi yhdistynyt hyvässä yhteisymmärryksessä, sellaisia 1800-luvun tai myöhempiä demokraattisia valtioita siis? Saksa tietysti, mutta sekin on vähän poikkeustapaus, kun se oli väkisin jaettu ja Länsi-Saksa piti Itä-Saksaa lähinnä miehitysorganisaationa, joka hallitsi osaa sen alueesta.

Muistelin Saksan olleen melko myöhäiseen hetkeen asti kasa itsenäisiä ruhtinaskuntia, jotka yhdistyivät (vapaaehtoisesti) Saksan keisarikunnaksi tai jotain. Wikipedian mukaan pikkuvaltiot yhdistyivät Napoleonin sotien jälkimainingeissa juuri 1800-luvun alussa konfederaatioksi. En muista historiaa tai lueskellut artikkelia sen pidemmälle, osatakseni sanoa täyttääkö tuo kysymyksen määritelmän kunnolla.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

17.07.2014 10:06 #33 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Onko joku joskus teoretisoinut, monenko askeleen päässä suomalaiset ovat toisistaan? Muistan nähneeni joskus Baconin luvun ( google-haku ) laskettuna erilaisille maille tai yhteisöille, ja muistikuvani on, että Suomessa askeleita ei vaadittu kuin reilut kolme, mutta en enää löydä lähdettä tiedolleni, ainakaan pikaisella etsimisellä.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

17.07.2014 11:16 #34 : noreen
Vastaus käyttäjältä noreen aiheessa Satunnaisia kysymyksiä

Rasimus kirjoitti:

Eikö Wienin konferenssi määrännyt, mitkä Saksan ruhtinaskunnista saivat yhdistyä? Niitähän oli muistaakseni se kolmisensataa, mutta vain parisenkymmentä yhdistyi Saksan liitoksi. Ilmeisesti keisarikunnat myös säilyttivät ns. itsenäisyytensä eikä ollut varsinaista yhteistä maata.

17.07.2014 11:59 #35 : Knox Gargol
Vastaus käyttäjältä Knox Gargol aiheessa Satunnaisia kysymyksiä

noreen kirjoitti:

Rasimus kirjoitti:

Läpi 1800-luvun Itävallan keisari ja Preussin ruhtinas kilpailivat Saksan ruhtinaskunnista päätyen siihen, että Preussi yhdisti ruhtinaskunnista valtaosan, Itävallan saadan vain murto-osan niistä. Myös Ranska oli nielaissut näistä muutaman. Itävalta laajenikin sitten itäänpäin liittäen Unkarin alueisiinsa, kun valtiokokonaisuus, josta nyky-Saksa kehittyi, oli Preussin ja Bismarckin luoma kokonaisuus. Tämä valtiokokonaisuus oli valmis hieman ennen vuotta 1870, jos oikein muistan.

Your body and soul,

Vastaus käyttäjältä noreen aiheessa Satunnaisia kysymyksiä

Knox Gargol kirjoitti:

noreen kirjoitti:

Rasimus kirjoitti:

Kongressi taisi kuitenkin muodostaa valtioliiton, johon kuuluivat vain osa Itävallan ja Preussin alueista. Osa oli kai Tanskallakin, sillä muistaakseni Preussi soti Tanskaa, Itävaltaa sekä Ranskaa vastaan yhdistääkseen hajanaisen Saksan. Googlettelin ja virallisesti Saksa yhdistyi ensimmäisen kerran 1871, ihailen kykyäsi muistaa tarkasti vuosilukuja. En ole koskaan vaivautunut opettelemaan niitä, vaikka syytä olisi. :(

29.07.2014 20:23 #37 : Celestine
Vastaus käyttäjältä Celestine aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Tietääkö joku viisas Legolasin äidin henkilöllisyyttä?

Näyttää kalalta, liikkuu kuin kala ja kaartaa kuin tautinen lehmä. (D. Adams)

29.07.2014 20:54 #38 : Knox Gargol
Vastaus käyttäjältä Knox Gargol aiheessa Satunnaisia kysymyksiä

Celestine kirjoitti: Tietääkö joku viisas Legolasin äidin henkilöllisyyttä?

Ei ole tietääkseni mainittu koskaan. Parempi puoliskoni vahvisti tämän näkemyksen. Minun mielestäni kyseessä on joku raukka, jonka Thranduil on joko raiskannut tai lumonnut noituudella. Thranduil on Keski-maan epämiellyttävin olento, kaikki valar, maiar ja Melkorin luomukset mukaanlukien. Siihen nähden Legolas on ihan ok.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Celestine

• Ageha
  • Ageha hahmo
  • Poissa
  • "And it's funny how I imagined /That I could win this, win this fight /But maybe it isn't all that funny /That I've been fighting all my life /But maybe I have to think it's funny /If I wanna live before I die"
21.09.2014 12:27 #39 : Ageha
Vastaus käyttäjältä Ageha aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Saako Helsingistä sushia yöllä, siis ihan yölläyöllä esimerkiksi puolenyön jälkeen?

Kerran sammuvat kaikki tähdet,
mutta ne loistavat aina pelkoa vailla.

21.09.2014 12:40 #40 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Suurin osa ruokrafloista sulkee joskus kymmenen aikaan, eikä nyt tule ainakaan heti mieleen sushipaikkaa, jolla olisi keittiö auki vielä tuon jälkeen. Jos kaupan altaan pakattu sushi kelpaa, niin niitähän saa vuorokauden ympäri. :P

Darkki, Pisania, Thialfi
Uusin jäsen: Taina Rytkönen