Satunnaisia kysymyksiä

Peto
Ririskainen vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
26.11.2015 21:27 #222

Hiistu kirjoitti:

Rinja kirjoitti: Toimitusajat johtuvat käsittääkseni siitä, että sitä suurta valikoimaa joudutaan pitämään varastoissa ulkomailla ja että tuotteet vieläpä toimitetaan ensin Ahvenanmaalle ja sieltä vasta manner-Suomeen, mahdollisesti postimaksujen pitämiseksi alhaisina.

Satunnainen kysymys: Olen käsittänyt, että ainakin jossain vaiheessa verkkokaupat toivat tuotteensa Ahvenanmaalta mantereelle, jottei tulisi tuotteille arvonlisäveroa. Onko tämmöisessä tiedossa perää?

Adlibris teki tätä ennen, nykyään lähettävät Porvoosta. Samoin monet aikakauslehdet kiersivät ainakin aiemmin Ålandin kautta.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Hiistu

27.11.2015 18:07 #223

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
27.11.2015 19:12 #224

Dyn kirjoitti: Milloin tämä Black Friday -asia oikein on rantautunut Suomeen? En muista viime vuodelta, mutta nyt jostain syystä monilla kotimaisilla kaupoilla on ollut mainoskampanjaa ja tarjouksia tällä teemalla.

Ainakin viime vuonna tilailin cdonilta ja Discshopilta Black Friday -tarjouksia. Mielestäni myös vuotta aiemmin oli jollain, mutta aivan varma en ole.

Always follow your doubts.

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
27.11.2015 20:40 #225

^^ Pari päivää sitten sattui silmään Taloussanomien nettiartikkeli, jossa puhetta ilmiöstä: Kulutusrieha juurtuu Suomeen . Mm. tämmöinen tieto siellä:

Parissa vuodessa "mustan perjantain" suosio on kasvanut kohisten myös Suomessa. Verkkokauppojen tarjouksia listaavan Cuponationin mukaan Black Fridayn hakutulokset ovat kasvaneet rajusti. Sivuston mukaan vuonna 2013 sanaparia Black Friday haettiin suomalaispalvelimien kautta 22 000 kertaa, kun tänä vuonna määrän arvioidaan ylittävän 150 000 hakua.

Ja kuten kaikkien tulisi tietää, oikeasti saamme syyttää Marcus Grönholmia: Marcus Grönholm näreissään – Black Friday paisuu ilman lupaa .

Minulle muuten tuli yhdestä kaupasta peräti neljä Black Friday -mainossähköpostia. Eilen yksi ja tänään noin klo. 10, 13 ja 18 (kaikissa sama sisältö, että tietty tarjousprosentti heillä tänään). Ehkä vielä ennen vuorokauden vaihtumista yksi viesti, että etkö nyt mitenkään verkkokauppaan edes vielä vähän jotain ostamaan... :roll:

Viimeksi muokattu: 27.11.2015 20:53 : Hiistu.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
28.11.2015 01:32 #226

kyty kirjoitti: Ottaako mikään taho Suomessa enää vanhoja cd-rom-pelejä myyntiin, vai ovatko roskiskamaa? Tai Star Trek audioclippejä, joista ainakin yksi on korpulla.

Korpulla? Veikkaan, että voi olla vähän vaikea kaupata muuta kuin tosifanille, jolla vielä on korpunlukijalla varustettu tietokone :wink: Fida lähetystoreilla myydään cd-pelejä, joten ehkä sellaiseen voi viedä? Itse juuri harkitsin Sim Safarin ostamista nostalgiasyistä.

Helsingin Sanomat oli aivan täynnä näitä Black Friday-mainoksia. Olis ehkä voinut hyödyntää joululahjaostoksiin. Tosin alennusmyynnit ovat mielestäni kokeneet pienen inflaation, kun koko ajan on joku season sale -30% tai kanta-asiakasalennus menossa. Kun ostin uusia Haapaniemen astioita, päätin venata tarjousta ja Anttilasta sitten saikin 20% alennuksella.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

28.11.2015 12:05 #227

Sitä minäkin vähän pelkään että sopivan ottajan löytäminen voi osoittautua liian haastavaksi, jos ei jaksa myydä niitä ebayssa määrättömän ajan. Eikä niistä korpuistakaan enää tiedä toimivatko ne. En ajatellut että Fida ottaisi vastaan cd-romeja, hyvä tietää että sieltä voi ainakin kysäistä. Ainakin kierrätyskeskus on alkanut olla valikoiva sen suhteen mikä tavara liikkuu, ja ajattelin että ikivanhat PC-pelit olisivat juuri niitä jotka eivät liiku.

Viimeksi muokattu: 28.11.2015 12:06 : kyty.

Ansa
Ansa vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
28.11.2015 15:01 #228

Jos ei muuten, niin lahjoita Pelimuseolle. Saattavat todennäköisesti ottaa vastaan. :)

14.03.2016 12:42 #229

Tekisi mieli kokeilla popcornin tekoa kattilassa, mutta en ole uskaltautunut puuhaan sen jälkeen kun pienempänä tapahtui eräs läheltä piti-tilanne. Nyt on omituinen pelko että öljy syttyy tuleen, vaikken ole onnistunut siinä paistinpannulla.

Öljypalo pitäisi tukahduttaa kannella, mutta entäs jos kannessa on reikä, kuten kattiloissa tuppaa yleensä olemaan?

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
14.03.2016 16:00 #230

Hanki sammutuspeitto ja ripusta se hellan ulottuville käytettäväksi jossei kansi riitä sammutukseen (luultavasti riittää). Olen kyllä keittänyt monennäköistä eri öljyissä eikä mitään syttymisen oireita. Jos savua alkaa näkyä, täytyy alentaa lämpöä

14.03.2016 17:22 #231

Sammutuspeitto on hyvä ja halpa turvaväline, sillä sammuttaa helposti minkä tahansa keittiössä mahdollisesti palavan. Hätätilanteessa paksu matto tai vaatekin kelpaa, varsinkin jos mitään muuta ei osu käsille. Ja muista laittaa mahdollinen liesituuletin pois päältä öljypaiston ajaksi!

16.03.2016 19:56 #232

Aivan, ilmeisesti liesituulettimia ei juuri tuon takia saa enää nykyään ohjata hormiin. Tokihan sammutuspeite löytyy, mutta olin jotenkin jumiutunut ideaan kannesta, sillä ohjeet sammutukseen ovat aina kattilan oma kansi... Luulisi kyllä että popcorneissa öljyn syttymiseen on huomattavasti pienempi riski kuin vaikka munkinpaistossa.

Pitänee ostaa maissinjyviä, ehkei tällä kertaa saa aikaan tulipalonalkua. :cool:

18.03.2016 00:06 #233

Vanhemmilla on kotona valurautakattila, johon kuuluu reiätön kansi - sillä me aina lapsena tehtiin popcornit. :smile: Kerran olen ollut ensisammuttamassa pienellä matolla, kun äitini sai paistinpannun liekehtimään, ja kerran kotitalouden tunnilla sammutettiin niin ikään kattilassa ollut rasvapalo paistinpannun suuremmalla kannella. Aika nopeasti se tukahtuu se palava rasvakin, kunhan nyt ei vedellä koita...

18.03.2016 19:03 #234

Ihan mielenkiinnosta, oliko niissä toisissa kattiloissa reikä kannessa?

En löytänyt tähän vielä vastausta mistään, mutta luulisi että kattiloiden kannet olisi reikineen suunniteltu niin, että mahdollinen rasvapalo sammuu. Mutta en tiedä. Kotitaloudessa ei ole yhtäkään reiätöntä kantta, mutta minulla on selkeä mielikuva kyseisestä kattilamallista. Tehdäänköhän sellaisia isoja soppakattiloita ylipäätään enää? Ainakaan sellaisia, jotka eivät maksaisi ihan tuhottomasti...

18.03.2016 19:41 #235

kyty kirjoitti: Ihan mielenkiinnosta, oliko niissä toisissa kattiloissa reikä kannessa?

Mun mielestäni mutsin vanhoissa kattiloissa ei ole mitään reikiä, samoin sekä hänellä että minulla on paistinpannun kansia, joissa ei ole reikää. Tai sellaisen syvän, hiukan kasarihenkisen paistinpannun. Jos hätä käteen tulisi, sellaisen varmaan iskisin minkä tahansa palavan kattilan päälle, sillä ne ovat yleensä muutenkin paremmin esillä keittiössä (haudutan ruokia paistinpannun kannen alla, mutta harvoin pidän kattilassa kantta). Mun kaikkien kattiloiden kannet sen sijaan kyllä taitaa olla reiällisiä, nyt on vähän paha tarkistaa kun en ole kotona.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
19.03.2016 00:16 #236

Älkää uskoko popcorn-pussin ohjetta ensin kuumentaa öljy ja vasta sitten laittaa popparit. Pistäkää öljyt ja popparit samaan aikaan kylmiltään ja sitten tulelle. Tulee ihan hyvää tavaraa niinkin (kunhan vain popcorn-laatu on Bonnie Leetä), ja kämmäämisen riski pienenee huomattavasti. Kun paukkuminen alkaa laantua, odottaa viidestä kymmeneen sekuntia ja pois tulelta niin ei popparit ala palaa pohjaan (kovin pahasti). Koko valmistuksen ajan silloin tällöin ravistellaan, jotta jyvät putoaa pohjille ja valmiit popparit eivät juutu kattilan seinämiin (tämä tosin lienee taikauskoa).

Olen vain kahteen otteeseen onnistunut polttamaan öljyt, molemmat koska unohdin laittaa popcornit kattilaan (:lol: ) ja en tajunnut ajoissa ihmetellä miksi mikään ei pauku. Kummallakin kerralla vain savutti, mutta ei liekehtinyt. Veikkaisin, ettei se polttaminen niin helppoa ole.

Toisaalta käytän kattilaa, jonka kannessa ei ole ilmarakoja...

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 19.03.2016 00:20 : Rasimus.

Salmikki
Kaartilainen
Salmikki vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
19.03.2016 13:30 #237

Meilläpä on oikein popcornitin.

Englantilainen anoppi on ihan yhtä hulluna keittiövimpaimiin kuin minä (kaapista löytyy myös esim.: valkosipulirullain, minuuttimikon lisäksi pienempi sipulisilppuri, sitruunan-suihkuttimeen-puristin, jauhosihvilöitin) ja aina omia kaappejaan tyhjentäessään lähettää meille haluamamme ylijäämävehkeet.

Popcornittimessa ei tarvitse käyttää lainkaan öljyä, mutta jos haluaa maustaa popcornit niin pitää sitten lisätä jälkeenpäin.

Summa summarum: suosittelen tyhjänpäiväisiä turhakkeita.

Pouring spirits while I follow the Northern star

Kuunliekki
Kuunliekki vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
19.03.2016 23:15 #238

Jestricide kirjoitti: (kaapista löytyy myös esim.: valkosipulirullain, minuuttimikon lisäksi pienempi sipulisilppuri, sitruunan-suihkuttimeen-puristin, jauhosihvilöitin)

Uteliaisuudesta pakko kysyä, mitä sieltä kaapista rautalangasta väännettynä löytyy? Sipulisilppuri nyt on helppo tulkita: jonkinlainen laite jolla saa sipulista nopeasti silppua ilman kyyneleitä. Mutta mitä valkosipulirullain tekee valkosipulille? Mikä ihmeen sitruunan-suihkuttimeen-puristin? (Mikä ihmeen sitruunan-suihkutin?) Jauhosihvilöittimestä voisin veikata että se siivilöi jotenkin vaivattomammin jauhot vaikka kakkutaikinaan, olenko oikeilla jäljillä?

Pimeemmät alueet aina
kiinnostaa enemmän kuin valokeilan raiskaamat

19.03.2016 23:59 #239

Kuunliekki kirjoitti: Sipulisilppuri nyt on helppo tulkita: jonkinlainen laite jolla saa sipulista nopeasti silppua ilman kyyneleitä.

Tällainen olisi kyllä kätevä, inhoan sipulin pilkkomista yli kaiken. Kyynelten lisäksi saan kynsinauhani verille, eikä se ole kauhean kivaa. Valkosipulipuristin multa jo löytyy, se nyt on aika välttämätön kapine.

Jauhoille mulla on siivilä, se ei ole varsinaisesti laite vaan ihan "normaali" hiukan tiukempi siivilä, jonka läpi siivilöitynä jauhoihin ei jää kokkareita. En kyllä oikein koskaan jaksa käyttää, pakko myöntää, harvoin teen niin hienoja kakkuja.

Salmikki
Kaartilainen
Salmikki vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
20.03.2016 12:46 #240

Yleisön pyynnöstä!

Tässä on meidän käytetyimmät turhakkeet.

Vasemmalla jauhosihvilöitin jossa on tosiaan tuo sihviläpohja, mutta sitä saa ravistettua ja lisäksi pohjan roottoreita liikutettua niin että jauho siivilöityy helposti. Ennen en myöskään käyttänyt siivilää, mutta nyt käytän aina, vohveleita, pannukakkua, omenapiirakkaa tehdessä. Koska tulee parempaa ja ei tarvitse kuin huuhdella kapistus :D

Sitten on tuo sipulisilppuri, joka tosiaan kyyneleettömästi tekee hienoa silppua. Minuuttimikko on parempi suuremmille määrille. Sen vieressä parmesaaniraastinsiroitin, lasipurkinkannenavaaja, ja oikealla mankeliraastin ja tavallinen raastin. (Nämä mukana koska halusin varmistaa että kaikki tietävät mankeliraastimen olemassaolosta. Tein Sir Ian McKellenin perunavuokaa tasan kerran ennenkuin tuo tuli englannista, ilmeisesti peukaloraaste on huono mauste).

Alhaalla vasemmalta oikealle maissitähkänkuorin, sitruunansuihkuttimeenpuristin (kuva varmaan havainnollistaa tuota parhaiten!), 3/4/5min tiimalasit.

Valkosipulinrullaimista toinen on kuorintaan (kynsi rullaan ja murjotaan, kuori lähtee) ja toinen silppuuseen (kynsi rullaimeen ja leikitään, sisäterät silppuaa hyvin pieneksi).

Ja lopuksi: niinkuin Dyn sanoo, sipulinsilppuri on MUST. Minusta niin on myös sihvilöitin (IKEAssa ~2e), raastimet ja lasipurkinavaaja. Ja kaikki muutkin. :D

Nimim. Säilytän 3 eri riisilajiketta, popcorninjyviä, spagettia, makaronia, 7 eri lehtiteelajiketta ja kaurahiutaleita hillopurkeissa koska käytännöllisyys, kodin sisustus ja tukkuostaminen.
(Edit: hillopurkeilla tarkoitan siis "kilner jar":eja, semmosia joihin mahtuu se 3kg riisiä kerralla. Teelehdet tietenkin pikkuruisissa parin kolmen desin kilnereissä.)

Pouring spirits while I follow the Northern star

Viimeksi muokattu: 20.03.2016 12:50 : Salmikki.

Astorethein, LordStenhammar
Uusin jäsen: Ronja