Satunnaisia kysymyksiä

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
18.12.2017 20:53 #301

Miksi jotkut kassatyöntekijät rullaavat liukuhihnaa, vaikka kaikki tavarat ovat jo perillä peräpäädyssä? Olen joskus ihmetellyt.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
18.12.2017 22:21 #302

Minun työpaikallani myös päätyhihna lähtee liikkelle, kun toisen hihnan käynnistää. Lisäksi päätyhihna pyörii jonkin aikaa vielä sen jälkeen, kun pidemmän hihnan pysäyttää. Systeemeissä lienee vaihtelua kaupasta riippuen.

I'm just a normal everyday pervert.

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
28.07.2018 23:15 #303

Minä näköjään taas kyselen... Miksi Donald Trumpia joissain pilakuvissa kuvataan ilmapallona? Mitä se tarkoittaa? Arvelen, että kyseessä on ehkä jokin englanninkielinen kielikuva, mutten tunne. Suomeksi tulee mieleen vain, että joku on "täynnä tyhjää puhetta" tai jokin asia on "kupla".

29.07.2018 00:36 #304

Hiistu: minä veikkaisin sen juontuvan enimmäkseen tästä: yle.fi/uutiset/3-10291439 Oletan, ettei tuota ennen ollut mitään ilmapallojuttua, vaan ilmapallojuttu syntyi tuosta. (Paitsi jos ilmapallot olivat Trump-pilakuvissa esiintynyt asia jo ennen kuin tuota ruvettiin puuhaamaan?)

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 29.07.2018 00:38 : Rinja.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
29.07.2018 08:34 #305

Hiistu kirjoitti: Miksi Donald Trumpia joissain pilakuvissa kuvataan ilmapallona? Mitä se tarkoittaa? Arvelen, että kyseessä on ehkä jokin englanninkielinen kielikuva, mutten tunne.

Se voisi ehkä viitata englannin kielen idiomiin, jossa joku on "full of hot air". Se tarkottaa sitä kun joku puhuu paljon, mutta sanoilla ei ole juurikaan tarkoitusta tai arvoa.

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

Viimeksi muokattu: 29.07.2018 08:34 : Pisania.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
13.12.2018 19:06 #306

Pystyykö joku kertomaan miten meni suomeksi se originaali-Star Trekin intropuhe? Tiedättehän, "Space, the final frontier..." jne. Löytyiskö jonkun muistista tai vaikka dvd-boksilta?

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
14.12.2018 00:21 #307

Tirsk!
Eiköhän se riipu suomentajasta. Voit kokeilla myös itse.

Mab
Mab vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
14.12.2018 08:36 #308

Muisti sanoo, että se alkaa "avaruus, tuo käymättömistä korpimaista viimeinen...", mutta sen jälkeen ei tule kuin epämääräisiä pätkiä mieleen eikä järjestyksestä tietoakaan :P

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
15.12.2018 11:48 #309

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Tirsk!
Eiköhän se riipu suomentajasta. Voit kokeilla myös itse.

Jatkokysymys tietysti, että onko se käännetty kuinka moneen kertaan ja jos on, käyttikö Kolmoskanava YLEn käännöstä. Jos käytti, siinä olisi jo melko kanoninen suomalainen käännös.

15.12.2018 18:31 #310

Ainakin joku DVD-käännös menee näin:
"Avaruus, tuo käymättömistä korpimaista viimeinen. Tässä kerrotaan tähtilaiva Enterprisen retkistä, sen viisivuotisesta tehtävästä tutkia outoja maailmoja, etsiä uusia elämänmuotoja ja kulttuureja. Rohkeasti mennä sinne, minne ihminen ei ole ennen mennyt."

Itselle se oikein käännös olisi se mikä tuli televisiosta, mutta eiköhän se ole aika lailla sama kuin tuo...?

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Pisania

adira
Aseenkantaja
adira vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
19.01.2019 20:20 #311

On pitkään vaivannut sellainen pulma, että jos olennon ihonväri on vihreä klorofyllistä, lehtivihreästä, niin minkä väristä otuksen veri on, ja esim limakalvot kuten huulet ja kieli

Adira

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
19.01.2019 22:27 #312

Ihan minkä väristä tahansa. Väri on yhdistelmä montaa tekijää, kuten pigmenttiä, välissä olevia kudoksia, veren solujen ominaisväriä, veressä kiertäviä aineita jne. Esimerkiksi ihmisen veri on punaista koska hemoglobiini perustuu tiettyyn rautayhdisteeseen hapen ja hiilidioksidin kuljetuksessa. Muitakin tehtävän suorittavia yhdisteitä löytyy, mutta näin suoralta kädeltä en osaa kertoa niistä (ainakin pari keinotekoista hemoglobiinin korviketta on täysin väritöntä). Veren väri on vain tummempaa punaista jos siinä ei ole happea vaan hiilidioksidia. Toisaalta verisuonet ja limakalvot voivat näyttää sinertäviltä koska ihon oma pigmentti ja rakenne vääristää veren väritystä. Kuvaamallasi olennolla ei myöskään ole tarvetta pitää lehtivihreää limakalvoillaan, vaikka iholla vihertävä (tai muu väri - kuten monilla kasveilla, joilla on voimakkaamman väristä pigmenttiä joka peittää vihreän värin alleen) olisikin vallitseva niissä osissa mihin aurinko paistaa.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 19.01.2019 22:39 : Rasimus.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: adira

04.04.2019 13:08 #313

Jos pesutuvassa on kielletty mattojen ja täkkien pesu pesukoneella, niin saako sinne laittaa tyynyt ja peitot, tai sijauspatjan päällisen? Jossainhan ne pitäisi pestä. Muoks: Ja miten on yhtäkkiä sellainen olo, että olisin kysynyt tätä joskus aiemminkin?

Kone on ohjeen mukaan vain vaatteiden pesuun, mutta olen silti laittanut sinne pyyhkeet ja pussilakanat... :tongue:

Viimeksi muokattu: 04.04.2019 14:44 : kyty.

Wanda
Wanda vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
04.04.2019 15:51 #314

Ainakin itse olen vastaavassa tilanteessa (kielletty mattojen ja täkkien pesu) nykyisessä pesutuvassani pessyt peitot ja tyynyt. Muidenkin olen nähnyt näin toimivan. Kannattaa katsoa ohjeista mikä on pyykkikoneessa painorajana :) Esimerkiksi meidän pyykkituvan koneessa kaksi tyynyä menee siinä rajoilla, kun pesun tuoma painonlisä otetaan huomioon.

“Most people who deal in words don't have much faith in them and I am no exception.”

04.04.2019 21:19 #315

Se olisi minusta aika kummallinen kone, jos se ei tavallisista tyynyistä ja peitoista selviäisi, saati lakanoista ja pyyhkeistä. Ihmettelen kyllä tuota täkkikieltoakin, ts. tarkoitetaanko sillä jotain jumalattoman painavaa ja jotenkin, no, mattomaista täkkiä? Vai eikö vain luoteta siihen, etteivät ihmiset tunkisi koneeseen täkin lisäksi kaikkea muutakin ja ylittäisi painorajaa siten? Itse olen pessyt omassa markkinoiden pienimmässä pesukoneessani tyynyjä ja peittoja ihan ongelmitta, toki kunkin yksittäin, kuten muistaakseni niiden pesulapuissakin kehotetaan. Kait silloin niiden sisukset jäävät möyheämmiksi tai jotain. Muistelen jonkin ohjeen kuuluneen, että koneeseen kannattaisi tyynyn mukaan laittaa tennispallo, mutta sitä en ole vielä tehnyt :D

04.04.2019 22:55 #316

Niin, luulisi että kone kuin kone selviäisi tyynyistä ja peitoista, kunhan painoraja ei tule vastaan (tuossa koneessa se on peräti 7 kg!) Itsekin ihmettelin tuota täkkikieltoa, varsinkin kun se oli englanniksi blanket, ja aloin miettiä että tarkoitetaanko sillä vain sellaista isoa, paksua täkkiä, jossa lienee paino-ongelma kun sen kastelee. No, painavathan toki pyyhkeetkin märkänä, mutta olen silti pessyt niitä useamman kerralla ilman ongelmia.

Mutta missähän se raja sitten menee? Onko esimerkiksi petauspatjan päällinen liian paksu?
Itsellä on ikivanha runkopatja, jota ei ole varaa vaihtaa uuteen, ja senkin päällinen pitäisi epäilemättä pestä. Mutta se lienee jo täkkimäisen/mattomaisen paksu.

Lisäksi harmittaa kun ohjeet jäävät aina puolitiehen. Ymmärrän ettei koneeseen saa laittaa mattoja, jotka märkänä varmasti painavat yli painorajan, mutta että "kone on tarkoitettu vain vaatteiden pesuun"?

04.04.2019 23:23 #317

Joo, on kyllä käsittämätön tai ainakin tosi laiskalla ajatuksella laadittu sääntö, jos konetta saa käyttää vain vaatteiden pesuun. Pyyhkeet pitäisi jonkin ohjeen mukaan vaihtaa peräti viikon välein ja vuodevaatteet kahden viikon välein (ei sillä, että tätä itse noudattaisin...), joten mielestäni ei voida edellyttää, ettei niitä saisi pestä taloyhtiön pesutuvassa. Säännöllisesti käytössä olevat tyynyt ja peitotkin pitäisi ihanteellisimmillaan pestä muutaman kuukauden välein. Näiden lisäksi on helppo keksiä kaikenlaista muutakin ei-vaatetta, jota joutuu tai voi joutua pesemään, aina patalapuista kangaspöytäliinoihin ja siivousräteistä suihkuverhoihin.

Patjojen päällisistä en osaa kyllä sanoa, koska minulla ei ole edes yleistä käsitystä siitä, minkä kokoisia ja painoisia ne ovat. Tuota (ja ylipäätään tuota "vain vaatteita" -asiaa) voisi ehkä kysyäkin taloyhtiön hallitukselta, jos jaksaa ja uskaltaa? Vaarana voi toki olla, että siellä on vain superniuhoja tyyppejä, jotka vain kieltävät kaiken viitsimättä edes ottaa selvää, mihin se pesukone oikeasti kykenee.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 04.04.2019 23:26 : Rinja.

05.04.2019 17:39 #318

Kysymistä voisi tosiaan harkitakin, mutta tässä taloyhtiössä on esimerkiksi pyykkien, viimeksi myös pienen pyykin, kuivatus sisällä kielletty, vaikka jokaista pikkupyykkiä ei voi viedä vintille tai ulos tai kaikkea laittaa kuivausrumpuunkaan. Olen siis joutunut välillä kuivaamaan kylppärissä. Koska kaikki kuivuu siellä hetkessä, en osaisi olla huolissani liiasta kosteudesta, vaikka talon ilmanvaihto ei kuulemma ole riittävä.

Voi olla, että patjan päällinen ylittää maagisen rajan, varsinkin jos se ei ole mielettömän ohut.

Adolfina Romanov
Adolfina Romanov vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
16.04.2019 21:20 #319

Vaistoni sanovat minulle, että kirjoitan tätä täysin väärään ketjuun, mutta päätin kerätä viimein rohkeuteni ja esittää erittäin tyhmän kysymyksen:

Miten Risingissa asetetaan profiilikuva? Jos joku ystävällinen vain viitsii niin voisiko selittää minulle mahdollisimman yksityiskohtaisesti, olen kokeillut jo vaikka ja mitä mutta ilmeisesti en vain ole riittävän etevä.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
16.04.2019 21:34 #320

Öö...

Pitäisi tapahtua täältä: Omat asetukset -> Muokkaa -> Hahmokuva.

Mutta en saa tuota toimimaan. Voin avata kyllä dialogin, jossa kysytään mitä tiedostoa käytetään, mutta mitään ei tapahdu.

Lieneekö rikki?

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste