Satunnaisia kysymyksiä

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
18.12.2017 20:53 #301

Miksi jotkut kassatyöntekijät rullaavat liukuhihnaa, vaikka kaikki tavarat ovat jo perillä peräpäädyssä? Olen joskus ihmetellyt.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
18.12.2017 22:21 #302

Minun työpaikallani myös päätyhihna lähtee liikkelle, kun toisen hihnan käynnistää. Lisäksi päätyhihna pyörii jonkin aikaa vielä sen jälkeen, kun pidemmän hihnan pysäyttää. Systeemeissä lienee vaihtelua kaupasta riippuen.

I'm just a normal everyday pervert.

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
28.07.2018 23:15 #303

Minä näköjään taas kyselen... Miksi Donald Trumpia joissain pilakuvissa kuvataan ilmapallona? Mitä se tarkoittaa? Arvelen, että kyseessä on ehkä jokin englanninkielinen kielikuva, mutten tunne. Suomeksi tulee mieleen vain, että joku on "täynnä tyhjää puhetta" tai jokin asia on "kupla".

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
29.07.2018 00:36 #304

Hiistu: minä veikkaisin sen juontuvan enimmäkseen tästä: yle.fi/uutiset/3-10291439 Oletan, ettei tuota ennen ollut mitään ilmapallojuttua, vaan ilmapallojuttu syntyi tuosta. (Paitsi jos ilmapallot olivat Trump-pilakuvissa esiintynyt asia jo ennen kuin tuota ruvettiin puuhaamaan?)

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 29.07.2018 00:38 : Rinja.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
29.07.2018 08:34 #305

Hiistu kirjoitti: Miksi Donald Trumpia joissain pilakuvissa kuvataan ilmapallona? Mitä se tarkoittaa? Arvelen, että kyseessä on ehkä jokin englanninkielinen kielikuva, mutten tunne.

Se voisi ehkä viitata englannin kielen idiomiin, jossa joku on "full of hot air". Se tarkottaa sitä kun joku puhuu paljon, mutta sanoilla ei ole juurikaan tarkoitusta tai arvoa.

You're not in Wonderland anymore, but you positively reek of rabbit.

Viimeksi muokattu: 29.07.2018 08:34 : Pisania.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
13.12.2018 19:06 #306

Pystyykö joku kertomaan miten meni suomeksi se originaali-Star Trekin intropuhe? Tiedättehän, "Space, the final frontier..." jne. Löytyiskö jonkun muistista tai vaikka dvd-boksilta?

You're not in Wonderland anymore, but you positively reek of rabbit.

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
14.12.2018 00:21 #307

Tirsk!
Eiköhän se riipu suomentajasta. Voit kokeilla myös itse.

Mab
Mab vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
14.12.2018 08:36 #308

Muisti sanoo, että se alkaa "avaruus, tuo käymättömistä korpimaista viimeinen...", mutta sen jälkeen ei tule kuin epämääräisiä pätkiä mieleen eikä järjestyksestä tietoakaan :P

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
15.12.2018 11:48 #309

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Tirsk!
Eiköhän se riipu suomentajasta. Voit kokeilla myös itse.

Jatkokysymys tietysti, että onko se käännetty kuinka moneen kertaan ja jos on, käyttikö Kolmoskanava YLEn käännöstä. Jos käytti, siinä olisi jo melko kanoninen suomalainen käännös.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
15.12.2018 18:31 #310

Ainakin joku DVD-käännös menee näin:
"Avaruus, tuo käymättömistä korpimaista viimeinen. Tässä kerrotaan tähtilaiva Enterprisen retkistä, sen viisivuotisesta tehtävästä tutkia outoja maailmoja, etsiä uusia elämänmuotoja ja kulttuureja. Rohkeasti mennä sinne, minne ihminen ei ole ennen mennyt."

Itselle se oikein käännös olisi se mikä tuli televisiosta, mutta eiköhän se ole aika lailla sama kuin tuo...?

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Pisania

adira
Aseenkantaja
adira vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
19.01.2019 20:20 #311

On pitkään vaivannut sellainen pulma, että jos olennon ihonväri on vihreä klorofyllistä, lehtivihreästä, niin minkä väristä otuksen veri on, ja esim limakalvot kuten huulet ja kieli

Adira

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
19.01.2019 22:27 #312

Ihan minkä väristä tahansa. Väri on yhdistelmä montaa tekijää, kuten pigmenttiä, välissä olevia kudoksia, veren solujen ominaisväriä, veressä kiertäviä aineita jne. Esimerkiksi ihmisen veri on punaista koska hemoglobiini perustuu tiettyyn rautayhdisteeseen hapen ja hiilidioksidin kuljetuksessa. Muitakin tehtävän suorittavia yhdisteitä löytyy, mutta näin suoralta kädeltä en osaa kertoa niistä (ainakin pari keinotekoista hemoglobiinin korviketta on täysin väritöntä). Veren väri on vain tummempaa punaista jos siinä ei ole happea vaan hiilidioksidia. Toisaalta verisuonet ja limakalvot voivat näyttää sinertäviltä koska ihon oma pigmentti ja rakenne vääristää veren väritystä. Kuvaamallasi olennolla ei myöskään ole tarvetta pitää lehtivihreää limakalvoillaan, vaikka iholla vihertävä (tai muu väri - kuten monilla kasveilla, joilla on voimakkaamman väristä pigmenttiä joka peittää vihreän värin alleen) olisikin vallitseva niissä osissa mihin aurinko paistaa.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 19.01.2019 22:39 : Rasimus.

blackstar, claryfray, Eija, Skie, Rinja
Uusin jäsen: Minna Torvinen