Satunnaisia kysymyksiä

12.08.2019 18:45 #321 : Adolfina Romanov
Vastaus käyttäjältä Adolfina Romanov aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Onko joku täällä Suomalaisen Kirjakaupan kanta-asiakas? Minä olen, ja pitkään on eräs asia vaivannut.
Aina kun Suomalaiselta jotain ostaa, siitä kertyy kanta-asiakkaalle bonusta. Kysymys kuuluu: mitä sillä bonuksella tekee? Tekeekö sillä käytännössä yhtään mitään? Saanko jonkun alennuksen? Lahjakortin? Lämpimän kädenpuristuksen ja onnittelulaulun?

Luulen että minulla on kertynyt bonusta jo sen sadan euron edestä. Osaako joku täsmentää, miten minä tai joku muu tästä hyödyn/hyötyy?

12.08.2019 19:47 - 12.08.2019 19:48 #322 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Suomiksen bonukset kertyvät kalenterivuosittain, eli tammikuusta joulukuuhun. Mikäli bonuksia kerryttäviä ostoja on yli satasella tuona aikana sen jälkeen tehdyistä ostoksista kertyy 5% bonusta, joka on ainakin tähän asti tullut käytettäväksi yleensä seuraavan vuoden huhti-maaliskuun aikana (Minulle tulee aina sähköpostiin ilmoitus juuri siinä huhti-maaliskuulla paljonko bonuksia on kertynyt ja mihin mennessä ne pitää käyttää) . Ainakaan oppikirjat tai lahjakortilla maksetut ostokset ei kerrytä bonuskertymää. Olisin laittanut tähän jonkun linkin, mutta suomiksen uudet verkkosivut eivät näytä ihan toimivan vielä täydellä teholla. Mutta näin siis pähkinänkuoressa. Ja bonuskertymä siis nollaantuu aina joka vuoden alussa, eli sitten aloitetaan taas kerryttämään satasen ostorajaa.

Viimeksi muokattu: 12.08.2019 19:48 HourglassEyes. Syy: lisäys

• kyty
18.11.2019 11:32 #323 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Milloin porukka oikein alkoi kiipeillä Helsingissä Havis Amandan pään päälle? (Tiedän että se lakitettiin vappuisin kiipeämällä, mutta se tehdään nykyään nosturilla ja en ole huomannut että kukaan kiipeilisi allasta pidemmälle.) Tämä uusi örvellys ja kiipeilyharrastus tuntuu olevan uusi, mutta onko se?

Nyt näyttää siltä, että Havis Amanda saa siirtyä pois torilta urheilujuhlien tieltä koska ne ovat tärkeämpiä. Tilalle tulisi kopio. (Mikä on sitten järkevämpää, lakitetaanko kopio vai pitäisikö alkuperäisen saada lakki?) Masentavaa joka tapauksessa. Olisin suonut että Manta saisi olla omalla paikallaan toisetkin sata vuotta.

10.01.2020 23:04 #324 : Adolfina Romanov
Vastaus käyttäjältä Adolfina Romanov aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Sattuuko kukaan tietämään, miten käy Kuun kun Maa tuhoutuu? Katsokaa viimeisin viestini Mitä opin tänään? -ketjusta, siellä selitys äkilliselle tiedonjanolle.

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
11.01.2020 15:42 - 11.01.2020 16:12 #325 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Mulla on ihan liikaa aikaa kun tällaisia alan pohtimaan näin perusteellisesti, mutta kun nämä ovat kiehtovia aiheita :grin:

Kuu (ja maan jäänteet) jää kiertämään Aurinkoa uuden planeetan tavoin mutta uusilla kraatereilla koristeltuna. Koska Kuun gravitaatio (eli vetovoima) on sen verran pieni, kraatereiden ja Maan räjähdyksistä syntyvästä pölystä suurin osa lentää avaruuteen ja vain pieni osa laskeutuu Kuun pintaa peittämään (eli tuurilla maisema ei muutu merkittävästi, vaikkakin kuukävelyn jalanjäljet saattavat himmentyä tai jopa peittyä). Itseasiassa Apollo-sukkulan laskeutuminen riitti ampumaan osan Kuun pintaa avaruuteen. Ja se oli sentään hidas ja hallittu laskeutuminen.

Aurinkoa kiertävän Kuun rata tulee poikkeamaan Maan radasta riippuen siitä, mihin suuntaan suhteessa Aurinkoon Kuu oli menossa Maan posahtaessa, ja miten nopeasti Maan jäänteet leviävät avaruuteen. Maan jäänteillä kun on oma gravitaatiokenttänsä, joka vetää Kuuta yhä puoleensa.

Jos Maa vain hajoaa, mutta ei räjähdä, sen jäänteet jäävät uudestaan yhteenpakkautuvaksi kasaksi entiselle paikalleen Aurinkoa kiertämään, ja Kuu jatkaa kiertoa jäänteiden ympäri. Jos osa Maan jäänteistä pääsee karkaamaan avaruuteen, jäljellä oleva kokonaismassa on pienempi ja jäänteiden täyttämän tilan halkaisija muuttuu, joten gravitaatiovoima pienenee. Koska Kuun liikenopeus ehjän Maan ajoilta säilyy, mutta Maan jäänteiden gravitaatiovoima pienenee, Kuun radan pituus kasvaa, koska se ehtii omalla liikenopeudellaan karata kauemmaksi ja heikentynyt gravitaatio muuttaa hitaammin Kuun liikerataa kohti Maan jäänteitä.

Jos taas puhutaan räjähdyksestä, niin jäänteet leviävät joka suuntaan vauhdilla, ja Maan muodostama entinen gravitaatiokeskipiste katoaa. Tai pikemmin hajaantuu, koska gravitaatiovoimia siirtyy Kuun eteen ja taakse. Nämä voimat sitten nykivät Kuuta mukaansa niin kauan kunnes kappaleet etääntyvät etäisyydelle jossa niillä ei ole enää merkitystä.

Sitä en tiedä, miten suuri kokonaisvaikutus todellisuudessa olisi, eli riittäisikö Kuun ohitse porhaltavat kappaleet vetämään Kuuta keskimäärin pois päin Maan vanhasta sijainnista, koska vastakkaiseen suuntaan porhaltavat kappaleet olisivat liian kaukana kumotakseen lähempänä olevien Kuusta ohimenevien kappaleiden vaikutuksen. Mutta en usko, että nykäisy olisi kauhean merkittävä, koska tilanne kestäisi hyvin vähän aikaa ja voimat tosiaan hajaantuisivat vetämään Kuuta joka puolelta, jolloin yhteisvaikutus olisi että Kuu pysyy melkein paikallaan.

Muoks:

Räjähdyksen voima ei työntäisi Kuuta olennaisesti kauemmaksi, koska avaruudessa ainoa keino välittää räjähdysenergia Kuuhun olisi suora osuma jostain Maan kappaleesta. Nämä yksittäiset kappaleet, jotka Kuuhun voisivat osua, olisivat aika mitättömän pieni osa siitä energiasta, jonka räjähdys tuottaa. Jos niissä olisi tarpeeksi voimaa tyrkätä Kuuta niin merkittävästi että asiasta kannattaisi mainita, ne luultavasti irrottaisivat paloja Kuusta ja iskun energia jakaantuisi sitten näiden palojen ja jäljelle jäävän Kuun välille niin että itse Kuun liikahdus johonkin suuntaan jäisi pienemmäksi kuin siinä tapauksessa että se pysyisi kasassa.

Jos avaruudessa olisi ilmaa, tilanne olisi eri, koska ilmanpaine pitäisi huolen siitä että energiat jakaantuvat muuallekin kuin suoraviivaiselle radalle poispäin räjähdyskeskipisteestä. Esimerkiksi tehokkaan aseen luodin ei tarvitse osua ihmiseen tehdäkseen vahinkoa, ohitse menevän luodin ilmanpaine riittää.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 11.01.2020 16:12 Rasimus.

• Jukuke hahmo
  • Jukuke
    Aseenkantaja
11.01.2020 21:35 #326 : Jukuke
Vastaus käyttäjältä Jukuke aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Ottaen huomioon, et kuu loittonee maasta kokoajan. Tämä puolestaan vaikuttaa maapallon pyörimis nopeuteen, kiertorataan, vuorovesien vomakkuuteen maanytimen liikkeisiin yms. voisi kuvitella et kuu on kyseisessä tilanteessa jo suhteellisen kaukana maasta.

Kysyisinkin ennemmin: Miten paljon maan tuhoutumista kuun etääntyminen nopeuttaa?

11.01.2020 22:05 #327 : Adolfina Romanov
Vastaus käyttäjältä Adolfina Romanov aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Iso kiitos! Tämä helpotti oloani, en odottanut että saisin näin perusteellisen vastauksen.

Kyllä se taidan kumminkin olla minä jonka arvoissa on jotain hämärää kun olen enemmän huolissani fallostaiteen säilyvyydestä kuin maailmanlopusta!

12.01.2020 12:34 #328 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Kuulostaa tosin hieman epätodennäköiseltä skenaariolta, että maapallo räjähtää kuin Alderaan Tähtien sodassa. Auringon elinkaaren lopun epäillään toki kärventävän koko planeetan, mutta Kuu on tietysti yhtä huono piilo siinä vaiheessa.

Sen sijaan monenlaiset kuviteltavat katastrofit saattaa jättää jälkeensä maapallon, jossa ei ole mitään jälkeä ihmisistä tai edes elämää – mainittakoon mm. viime vuosina käyty keskustelu siitä, voimmeko mitenkään tietää, onko planeetalla ollut meitä edeltäviä sivilisaatiota . Jos kaikki ihmiset kuolevat, luonto kyllä ottaa omansa ja miljoonien vuosien kuluttua kun viimein ilmaa hengittämään oppineet tursaat ovat päässeet Kuuhun, ne ihmettelevät sieltä löytyviä artifakteja, kun maan päällä ei ole enää jälkeään kaupungeistamme.

Toisaalta ihminen voi tuhota kaiken ja myös jokin asteroidi voi tulla niskaan, ja sellainenhan saattaisi myllertää planeetan pinnan ihan uusiksi. Pidetään mahdollisena, että joku osuma alkuvaiheessa niin tekikin ja elämä kuoli maapallolla käytännössä kokonaan, mutta säilyi kiertoradalla olevissa kiviaineissa, jotka aikanaan putosivat takaisin. Dinosaurukset tuhonnut asteroidi lennätti maapallon palasia myös Kuuhun ja planeettojen väliseen avaruuteen, missä se on saattanut levittää elämää muille planeetoille. Näiltä asioita Kuu saattaisi olla turvassa, toki siihenkin voi joku
iso kivi osua (ei niin iso, että se tuhoaisi kuun, mutta huonolla tuurilla taidekätkön).

12.01.2020 21:28 #329 : Adolfina Romanov
Vastaus käyttäjältä Adolfina Romanov aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
No juu, tietysti se Auringon posahtaminen tulee jonain päivänä tekemään selvän myös Kuusta. Mutta se on sen ajan murhe, toivotaan että jostain ilmestyy joku uusi tuntematon avaruusolentorotu joka noukkii taidelöydöksen talteen.

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Varjoinen
14.05.2020 19:43 #330 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Osaisiko joku viisaampi selittää tämän päivän Anonyymit eläimet -stripin? En ymmärrä sen vitsiä. Levyttää = nukkua? Tunnen oloni niin tyhmäksi kun en hiffaa...:sad:

Don't mess with the neon love chicken.

• Wanda hahmo
  • Wanda
14.05.2020 22:45 #331 : Wanda
Vastaus käyttäjältä Wanda aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Levyttää = olla levällään? Tuossa olisi oma ehdotukseni mistä kyseinen sana on juontanut juurensa, mutta arvauksesi on ainakin meikäläisen käsityksen mukaan oikea.

“Most people who deal in words don't have much faith in them and I am no exception.”
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Pisania

• Pisania
    Varjoinen
15.05.2020 09:00 #333 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Satunnaisia kysymyksiä

Thialfi kirjoitti: Internetin slangisanakirja antaa levyttämiselle määritelmän ”Vaakatasossa tapahtuvaa energiansäästöä kriisitilanteita varten.”

Tuollainen määritelmä ei kyllä ole ikinä tullut vastaan. Ilmankos en ymmärtänyt. Suuret kiitoksen valaisusta!

Don't mess with the neon love chicken.

28.06.2020 15:17 - 28.06.2020 15:18 #334 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Mikähän on vialla, kun kummatkin peukalot ja etusormet on ihan tuollaisella punaisella röpelöllä? Näyttää omaan silmään jonkinlaiselta ihottumalta. Tämä ihottuma tulee vain tällaisten pahimpien kesähelteiden aikaan. Kun ilma kylmenee, niin se häviää. Eräällä tutulla on sama vielä pahempana. Ei näytä yhtään kauniilta tämä.

Onpahan teilläkin jotakin märehdittävää kesäpäivien ratoksi.

EAT, WORK, SHIT, SLEEP.
Viimeksi muokattu: 28.06.2020 15:18 LordStenhammar.

• kyty
11.07.2020 15:50 #335 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Tiedän että helle voi aiheuttaa monille ihottumaa, mutta paikka tuntuu oudolta kun se ei varsinaisesti pääse hautumaan. Olisikohan nokkosihottuma oikea termi?

11.07.2020 16:23 #336 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Satunnaisia kysymyksiä
Kiitos diagnoosista. Wikipedia-sivun perusteella sanoisin, että ei ole nokkosihottumaa. Ihottuma on täysin erilaista kuin se, mikä siellä oli kuvissa. Eikä varsin mitättömän kutinan lisäksi ole ollut yhtään niitä oireita, mitä siellä listattiin.

Nyt kun on ollut koleampia ilmoja, niin ihottuma on taas melkein kadonnut. Kyllä se noihin helteisiin jotenkin liittyy.

EAT, WORK, SHIT, SLEEP.

Uusin jäsen: Topi Kopakkala