05.10.2013 12:42 #1 :: Rinja
Satunnaisia kysymyksiä
Satunnaiset kysymykset on edelleen sellainen topic, jolle on ainakin minulla tilausta. Tämän aiheen alla voi siis esittää satunnaisia ja yksittäisiä kysymyksiä, joihin ei löydä itse vastausta mutta on sellainen kutina, että täällä liikuskeleva suurempi yleisö voisi jotain tietää tai osaisi asian selvittää.

Minä etsin tällä kertaa vastausta seuraavaan: miten kirjain R (tai sen variaatiot, jos sellaisia on) lausutaan Itä-Euroopan kielissä, siis esim. aakkosia lueteltaessa? Kieleksi käy tässä tapauksessa mikä tahansa Euroopan kieli, jota puhutaan Saksasta itään, koilliseen tai kaakkoon. Suomen version tiedän jo, kiitos vain.

05.10.2013 13:24 #2 :: Iivari
Satunnaisia kysymyksiä
Haetko siis nyt kirjaimen nimeä etkä äännearvoa? Suomessa nimi on 'är' tai 'ärrä', paitsi ruotsinkielisillä seuduilla välillä 'er'. Äännearvo taas suomessa on aina [r].

05.10.2013 13:32 #3 :: Rinja
Satunnaisia kysymyksiä
Tuollaisia hienoja nimiä en tiedä, mutta siis tosiaan tarkoitan sitä, miten kirjain sanotaan aakkosia lueteltaessa, eli ilmeisesti oikeellisin termein siis tarkoitan nimeä enkä äännearvoa.
Muokannut 05.10.2013 13:33 Rinja

05.10.2013 13:55 #4 :: Iivari
Satunnaisia kysymyksiä
Puolasta näyttäisi olevan mylanguage.comissa söpö youtubevideo , josta päätellen sielläkin (kuten hyvin monissa muissa kielissä) ärrän nimi on 'er'. Unkarissa ollaan samoilla linjoilla . Sikäli kuin muistan, venäjässäkin nimi on 'er'. Lisää seuraa, kunhan muistan.
Tykännyt: Rinja

05.10.2013 17:34 #5 :: Louhikäärme

05.10.2013 17:36 #6 :: Athilora
Satunnaisia kysymyksiä
Miksi globaaleissa keskiarvoissa vasemmisto on ateistisempaa kuin oikeisto?

05.10.2013 17:50 #7 :: Rinja
Satunnaisia kysymyksiä

Louhikäärme kirjoitti: Useimmissa slaavilaisissa kielissä tosin käytetään kyrillisiä kirjaimia latinalaisten sijasta, joten niiden kohdalla pitäisikin kai kysyä, kuinka lausutaan Р .

No, kuinka siis? Rhoon tiedän.
Muokannut 05.10.2013 17:51 Rinja

• Hiistu hahmo
  • Hiistu

05.10.2013 22:03 #8 :: Hiistu

Rinja kirjoitti:

No, kuinka siis? Rhoon tiedän.

Tuo kyrillisten aakkosten P lausutaan siis samoin kuin meidän aakkosten R eli Iivarin viestin mukaan sanottaisiin [er]. Ne vain käyttävät eri merkkiä sille samalle äänteelle, periaatteessa sama kirjain (tai ehkä ei, mutta niin minä sen olen parhaiten ymmärtänyt).

Esim. "Rinja" kirjoitettaisiin venäjäksi (uskoakseni) "Риня" , jossa äänteet R-i-n-ja.
Muokannut 05.10.2013 22:04 Hiistu

05.10.2013 22:17 #9 :: Rinja
Satunnaisia kysymyksiä
Hiistu, tiedän toki sen, että kyseessä on nyt sama äänne. Pointtina on nyt siis se, onko se (oli kyseessä sitten R tai P) kaikkialla Itä-Euroopassa nimeltään "er" vaiko jotain muuta. Suomessa se on "är", espanjassa "ere" ja englannissa lausutaan samoin kuin "are", mutta minkään muun kielen versiota en tiedä. Oletan vain, että Itä-Euroopan monissa kielissä saattaisi olla edes jonkin verran variaatioita - eikä se siis ole kaikkialla "er" -, ja niitä kaipailisin tietooni.

Ja siis kertaan vielä, ettei minua kiinnosta, miten kirjain sinänsä äännetään jossain sanassa, vaan miten se sanotaan vaikkapa aakkosia lueteltaessa. "Oo pee quu är äs tee uu" ja niin edespäin.
Muokannut 05.10.2013 22:22 Rinja

05.10.2013 22:56 #10 :: Iivari
Satunnaisia kysymyksiä
Ääntämyksiähän r-kirjaimella on kymmenkunta, nimiä todennäköisesti vähemmän. (rhoo on eri kirjain. :eek: ) Jatketaans listaa: viro 'er', latvia 'er', tataari 'er', bulgaria 'r', turkmeeni 'er' ja mordva 'er'.

Kiinnostavampia näkyy olevan somalin 'ræ' (~[rä]) sekä romanian 're' ja malaijin 'ar'.
Muokannut 05.10.2013 22:56 Iivari

• Dyn hahmo

05.10.2013 23:00 #11 :: Dyn
Satunnaisia kysymyksiä
Ohi aiheesta menevä huomio, mutta ääntämyshän nyt voi vaihdella senkin mukaan, missä sanassa se äänne on ja mitä äänteitä sillä on ympärillä. Mutta joo, en ikinä muista, miten kirjaimet 'sanotaan' lueteltaessa edes tutummissa vieraissa kielissä. Ei mun kieliopinnoissa ihmeemmin opetettu luettelemaan aakkosia! Tämä sitten kostautuu, kun ei heti tajua jotakin lyhennettä, joka tai josta osa äännetään 'kuin aakkosia lueteltaisiin'.

• kyty hahmo
  • kyty

05.10.2013 23:52 #12 :: kyty
Satunnaisia kysymyksiä

Knox Gargol kirjoitti: Miksi globaaleissa keskiarvoissa vasemmisto on ateistisempaa kuin oikeisto?

En tiedä asiasta enempää, mutta kai siitä on jotain tutkimuksia olemassa... Näin mutuna voisi arvata että oikeisto on perinteisesti konservatiivisempaa ja muutoksia vastustavaa, ja siksi sieltä löytyy enemmän uskovaisia. Ja vasemmisto taas on oikeiston vastakohta, joten siellä on sitten enemmän muutoksia haluavaa, ateistista porukkaa?

06.10.2013 00:19 #13 :: Athilora

• kyty hahmo
  • kyty

06.10.2013 02:29 #14 :: kyty

Knox Gargol kirjoitti:

kyty kirjoitti:

Ei näihin kysymyksiin taida olla yksinkertaisia vastauksia. Oikeisto ja vasemmisto eivät enää tunnu edes niin selviltä rajauksilta kuin ehkä joskus maailmassa.

Mutta voi sanoa kärjistetysti että tyypillisesti konservatiivinen ihminen pitää perinteistä, vastustaa muutosta eikä pysty omaksumaan helposti uusia asioita, siksi konservatiivien joukossa on enemmän esimerkiksi uskovaisia kuin tutkijoita. Uusia asioita hyväksyvät taas ovat useammin tiedesuuntautuneita ja useimmiten myös ateisteja. Muutosten hakeminenkaan ei oikein tunnu kuuluvan konservatismiin, joten se olisi sen "vastakohta". Ainakin vasemmisto kovasti toitottaa haluavansa muutosta. Muutos, tai oikeammin tutkiminen, todisteiden etsiminen, uuden oppiminen ja asioiden kehittäminen eteenpäin kuuluu myös olennaisena osana tieteeseen, josta taas löytyy enemmän niitä ateisteja.

Mutta ainakin itsellä on hiukan vaikea saada otetta siitä mitä vasemmisto tarkalleen on, ja vaikka vasemmisto on yhdistetty tiedemyönteisyyteen, sitä on sanottu myös tiedevastaiseksi... varsinkin kun vasemmistoon ainakin ennen kuului kommunismi, mikä ei kai perinteisesti ole ollut mikään tiedemyönteinen aate. Tai ainakaan se ei kommunistisissa valtioissa ole toteutunut. Jos menee äärilaidasta toiseen, tuloksena on harvoin objektiivinen näkemys. Ja tutkijoidenkin joukossa on ollut varsinaisia jääriä.

Mitä enemmän tätä pohtii, sitä vähemmän tuntuu että siitä saa otetta. Kai voisin todeta etten oikeasti tajua asiasta mitään...?

06.10.2013 09:54 #15 :: Echramath
Satunnaisia kysymyksiä

Knox Gargol kirjoitti: Tuntuu hivenen kategorisoivalta yhdistää muutos ja ateismi, kun toisaalta yhdistetään konservatismi ja uskonto.

Esim. USAssa, mikä varmaan ainakin ajatuksissa muodostaa suuren osan näistä globaaleista keskiarvoista (mitä sitten ovatkin), kaksipuoluejärjestelmä tekee kaikesta vähän tuollaista. Täältä sekulaarista äärivasemmistolaisesta Euroopasta katsoen näyttää siltä, että demokraatit ovat suunnilleen tolkun ihmisiä, ja republikaanien täytyy olla kerta kaikkiaan eri mieltä aivan kaikesta. (Tietysti USAssa nyt on aina uutinen, jos joku kongressiedustaja myöntää olevansa ateisti)

Kaksipuoluejärjestelmä aiheutti senkin, että taannoin republikaanit ja demokraatit "yhdessä yössä" vaihtoivat mielipiteitä moniin rotukysymyksiin liittyen.

Noin muuten, Marxistahan nykyaikainen vasemmisto on pitkälti lähtenyt ja Marxin näkemys uskonnosta tiedetään. Oikeisto on kerännyt kannatusta jo sekin takia, että niitä "jumalattomia kommunisteja" pitää vastustaa. Muistelisin, että jokin Tampereen vapaa-ajattelijoiden edeltäjäjärjestö ennen sotia suoraan kiellettiin kommunistisena, mutta en nyt kyllä löydä yksityiskohtia. (Jori Mäntysalo varmaan tietäisi)

Suomessa (ja monissa muissa lähiseudun maissa) asia on toisin (Suomessa piti tietysti sotia pari sotaa ja hävitä Neuvostoliitolle ennen ilmapiirin vapautumista). Maltillinen vasemmisto ei ole suurin muutoksen hamuaja, koska vuosikymmenten aikana yhteiskuntajärjestelmä nimenomaan on muuttunut hyvin sosialidemokraattiseksi – vallassa ovat olleet talousvasemmistolaiset, melko arvokonservatiivit puolueet. Kristityillä demareilla on niin ikään pitkät perinteet.

06.10.2013 10:25 #16 :: Athilora

Knox Gargol kirjoitti:

Tykännyt: Ageha

• max hahmo
  • max
    Kapteeni

06.10.2013 10:35 #17 :: max
Satunnaisia kysymyksiä

Knox Gargol kirjoitti: En kyllä itsekään asiasta juurikaan tiedä. Omasta lähtökohdastani uskovaisena luterilaisena liberaalisosialistina on hivenen vaikea ymmärtää näitä tutkimustuloksia. Kenties olen vain harvinainen otus.

Ehkä pikemminkin olet asioihin keskivertoa enemmän tutustunut "otus" etkä siksi tunnista tätä ilmiötä, mutta itse veikkaisin että kyse on siitä että monet "vasemmistolainen" kyselyissä vastaavat (punaviher-tyypit siis) eivät varsinaisesti tiedä mitä se ideologia tarkalleen ottaen pitää sisällään, siitä on vain tullut sellainen trendikäs idea joka epämääräisesti yhdistetään vapauteen, ateismi on toinen vastaava (tai pikemminkin negaation kautta, uskonnosta on tullut sellainen asia joka epämääräisesti yhdistetään vapauden kahlitsemiseen) ja siksi nämä korreloi keskenään. Timo Hännikäinen kutsuu tätä esseissään ironisesti "kaiken hyvän puolustamiseksi", mikä on yleistä varsinkin kaupunkilaisnuorten keskuudessa. Vanhempien vasemmistolaisten kohdalla veikkaan Echramathin tapaan marxismia.
Muokannut 06.10.2013 10:37 max

06.10.2013 13:16 #18 :: Iivari

Echramath kirjoitti: Marxin näkemys uskonnosta tiedetään

Ilmeisesti ei tiedetä vaan luullaan väärin. Minähän olen vasemmistolainen, joka ylpeilee sillä, ettei tiedä Marxista mitään ;), mutta tuossa muutama päivä sitten Anna Kontulan Facebook-seinällä käytiin keskustelua (Kontulahan on tällainen uskonnollinen vasemmistolainen myös), jossa kansan syvät rivit syyttivät Kontulaa ja paria muuta Marxin "uskonto on oopiumia kansalle" hokeman pettämisestä, mutta Kontula ja pari muuta valtio-oppia lukenutta totesi, että Marxin suhde uskontoon on eräs väärintulkituimmista asioista, ja nykyaikainen versio siitä, mitä Marx tarkoitti, olisikin "uskonto on aspiriinia (tai vielä nykyaikaisemmin buranaa) kansalle". Mikä taas sopii mielestäni aika hyvin. Niille, joilla ei ole lääkeaineyliherkkyyttä uskonnolle, uskonto lievittää tehokkaasti kipuja.
Tykännyt: Ageha

06.10.2013 13:21 #19 :: Athilora

Iivari kirjoitti:

Echramath kirjoitti: Marxin näkemys uskonnosta tiedetään

Kuulostaa varsin erinomaiselta näkemykseltä, jonka voisin allekirjoittaa.

10.10.2013 18:46 #20 :: Maailmanherra
Satunnaisia kysymyksiä
Vasemmiston pitäisi tarkoittaa aina muutosta kunnes utopia saavutetaan. Vasemmistolaisia liikkeitä ovat ainoastaan sellaiset jotka pyrkivät tuhoamaan ihmistä orjuuttavat taloudelliset, poliittiset, uskonnolliset, kulttuurilliset -liikkeet ja nostamaan niiden tilalle vapauden arvot.

Valvojat: SaranthaHiistu