Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus

Kysely: Mitä sanaa sinä käytät?

Kilari
8 11.9%
Häläri
39 58.2%
Pommi
8 11.9%
Piikkaus
3 4.5%
Heittää ykkösellä
Ei ääniä 0%
Joku muu
9 13.4%
Äänestäjiä yhteensä: 67
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn.
  • Faile hahmo
  • Faile
    Hirviö
    Tasolla 20
    22.56

02.11.2013 01:18 #21 :: Faile
Käytän sanaa häläri enkä ole muista kuullutkaan. Käytän samassa yhteydessä kuin edellinen hlö. Ja käytän sanaa edelleen ihan aktiivisesti jos on tarvetta. Itsekin pohjoisen asukkeja.

Kilarista tulee mieleen se, jos ihminen kilahtaa, siis menettää hermonsa ja alkaa raivota jostain asiasta estoitta. Yhteydessä "tyttö kilahti aivan täysin...".

• max hahmo
  • max
    Kapteeni
    Tasolla 46
    89.38

02.11.2013 09:21 #22 :: max
Asun Espoossa ja opiskelen Helsingissä, enkä ole ikinä kuullut mitään noista. :roll:

02.11.2013 16:23 #23 :: Echramath

Hiistu kirjoitti: Odottaako se yhden tuuttauksen soittaja sitten, että se toinen soittaa hänelle omaan laskuunsa takaisin? Vai miten homman juoni siitä etenee?

Tein tuota vanhan äitimuorini kanssa, hänellä kun oli (tai saattaa olla edelleen, olen nykyään ihan pudonnut kelkasta, että maksaako kännykkään puhuminen jotain) sellainen sopimus, että sunnuntaisin saa soitella rajattoman määrän johonkin kiinteään hintaan. Mutta tämmöiset sanat on kyllä aika vieraita.

• Dyn hahmo
  • Dyn
    Varjovelho
    Tasolla 67
    4.52

02.11.2013 16:46 #24 :: Dyn
Homman juoni on kai myös siinä, että soitetaan häläri, kun ollaan valmiina odottamassa tms. mikä ei vaadi mitään varsinaista puhelua. Se on hälytys, ilmoitus. Hälärillä voi myös vaihtaa puhelinnumeroita: riittää, että toinen naputtaa toisen numeron, ja soittaa sitten siihen. :wink:

• Vanamo hahmo
  • Vanamo
    Lentäjä
    Tasolla 33
    93.72

02.11.2013 17:47 #25 :: Vanamo
Minä pyydän ajoittain luokseni vierailemaan tulevia soittamaan hälärin, kun ovat alaovella. Talossani ei ole mitään summereita, mutta alaovi on kuitenkin lukossa. Varsinainen soitto ei siis ole aina tarpeen, kunhan hälyttää olevansa alhaalla odottamassa.

• Cerasi hahmo
  • Cerasi
    Ratsumestari
    Tasolla 27
    18.41

05.11.2013 13:54 #26 :: Cerasi
Tampereella kouluaikoina kyse oli piikkauksesta.

Myöhemmin olen saanut havaita monen (muualta kotoisin olevan) ihmisen käyttävän sanaa häläri, mutta en minä osaa sen käyttöön oikein taipua.. ymmärrän kuitenkin sentään, mitä muut tarkoittavat :smile:

• Diara hahmo
  • Diara
    Baronetti
    Tasolla 39
    13.91

05.11.2013 14:58 #27 :: Diara
Minä soitan lähes aina kilareita, toisinaan häläreitä. Kaverini käyttävät yleensä häläreitä, ehkä sen takia se on yleistynyt myös minun sanastossa.

06.11.2013 13:04 #28 :: The Big Bad Wolf
Se on häläri. Kuopiolainen kaveri käyttää sanaa "pommi" ja piti hiukan selvittää pari asiaa, kun ei ensin ymmärretty toisiaan. Muut kaverini eivät käytä näistä mitään, mutta hälärillä tulen ymmärretyksi. Yleensä me vain lähetellään tekstareita. :wink:

• Rinja hahmo
  • Rinja
    Aavevelho
    Tasolla 49
    66.17

06.11.2013 13:10 #29 :: Rinja
Niin juu, piti täällä mainita: viime lauantaina kuulin turkulaisen tutun käyttävän pommi-sanaa tässä merkityksessä. En olisi ehkä itse tajunnut, mitä hän tarkoitti, ellei Xar olisi tullut tätä keskustelua käynnistäneeksi.
Muokannut 06.11.2013 13:14 Rinja
Tykännyt: Ageha

• Xariel hahmo Kirjoittaja
  • Xariel
    Baronetti
    Tasolla 36
    56.80

08.11.2013 19:53 #30 :: Xariel

Rinja kirjoitti: Niin juu, piti täällä mainita: viime lauantaina kuulin turkulaisen tutun käyttävän pommi-sanaa tässä merkityksessä. En olisi ehkä itse tajunnut, mitä hän tarkoitti, ellei Xar olisi tullut tätä keskustelua käynnistäneeksi.

Hienoa, että tämä topiikki sivistää! Totta kai oman uteliaisuuteni tyydyttämisen ohella tarkoitus oli juhlistaa suomen kielen monimuotoisuutta ja edistää ymmärrystä. Mitä muutakaan? Eikö se aina menekin niin, että uuden sanan opittuasi kuulet sitä sitten kaikkialla...

25.11.2013 23:23 #31 :: Aemilia
Pilarista puhuttiin kun olin öö yläasteella vissiin, mutta en ole kyllä moista ilmausta kuullut taas 10 vuoteen. Tämä pilarihomma oli Etelä-Pohjanmaalla. Häläristä kuulee silloin tällöin puhuttavan.

• Rinja hahmo
  • Rinja
    Aavevelho
    Tasolla 49
    66.17

25.11.2013 23:36 #32 :: Rinja

Aemilia kirjoitti: Pilarista puhuttiin kun olin öö yläasteella vissiin, mutta en ole kyllä moista ilmausta kuullut taas 10 vuoteen. Tämä pilarihomma oli Etelä-Pohjanmaalla.

Pilari on perinteinen lyhenne pilapuhelulle, joten mielenkiintoista, että sitä on käytetty tässäkin merkityksessä. Kuinka te erotitte ne puheessa toisistaan (tai ehkä olitte niin kilttejä lapsia ettette soittaneet pilapuheluita ikinä)? :smile:

25.11.2013 23:43 #33 :: Aemilia
?_? En voi kuin olettaa ettei pilapuhelua lyhennetty yleensä.

• Dyn hahmo
  • Dyn
    Varjovelho
    Tasolla 67
    4.52

12.02.2014 22:31 #34 :: Dyn
Häläri on sitten yleiskieltä, sitä käyttää jo valtakunnanmedia Sanoman julkaisema Taloussanomatkin: linkki

• Mab hahmo
  • Mab
    Baronetti
    Tasolla 37
    87.91

12.02.2014 22:56 #35 :: Mab
Mä oon tottunut puhumaan kilautuksesta tai kilauttamisesta (kaikki otsikosta löytyvät sanat ihan vieraita meikäläiselle). Mutta varmasti Taloussanomat tietää mua paremmin :smile:

13.02.2014 06:12 #36 :: Warghast
hmm... taitaa se ainut kaveri joka näitä tekee käyttää sanaa "pommi".. se o vantaalta kotoosin. tuloo käytettyä sitä sitte vaikka omasta mielestä osuvampi sana olis "ärsyttävä.." ku tuloo aina yritettyä vastata siihe soittoon..

piikaus on esim. jään tökkimistä piikillä että saaraan aikaan luru (miniatyyrijoki keskelle pihaa joka kuskaa vettä pois)

pilari on pilapuhelu
häläri on esim. auton hälytin
kilari on raivokohtaus

ja minoon tosiaan Lapualta

• w-a-r-i hahmo
  • w-a-r-i
    Ratsumestari
    Tasolla 26
    76.72

01.03.2014 21:27 #37 :: w-a-r-i
Kotkan suunnalla tää ois yleisimmin "soittaa ykköset" mutta koulupiireissä muualla päin suomea oon kyllä selvyyden nimissä käyttänyt häläriä :D

Warghast kirjoitti: pilari on pilapuhelu
häläri on esim. auton hälytin
kilari on raivokohtaus

Mutta tää kyllä on ihan oikeessa :)
Muokannut 01.03.2014 21:30 w-a-r-i Syy: Korjaus

01.03.2014 22:57 #38 :: celeblith
Kyllä tuo pommi lähimmäksi osuu.

Yleensä se kyllä muotoutuu niin et: pommaa mua/pommaa mulle sit.

Muut olivat lähinnä outoja tässä yhteydessä ja niistä tulee mieleen jokin ihan muu.

• Kuura hahmo
  • Kuura
    Soturi
    Tasolla 23
    32.39

24.03.2014 22:40 #39 :: Kuura
Valitsin listalta pommin, vaikka varsinaisesti käytän sitä hiukan eri muodossa, eli "pommittaa". Esim. "Pommitan sitten, kun..". Äitini taas käyttää termiä "koputtaa".

Häläreistä olen joskus kuullut, mutta nuo muut vaihtoehdot ovat uppo-outoja minulle. Ja olen tosiaan Uudeltamaalta, kehäkolmosen ulkopuolelta.
Muokannut 24.03.2014 22:41 Kuura

25.03.2014 12:04 #40 :: maahinen
En muista kuulleeni mitään sanaa asiasta sitten 1980-luvun, jolloin ei ollut kännyköitä ja soitin toisinaan kaverille puhelinkioskista ilman rahaa, jolloin hän osasi tulla ikkunaan katsomaan ja heittämään avaimen alas. Häläriksi taisi kaveri sitä kutsua, ja asuttiin Helsingissä (itse olisin varmaan sanonut vain "tyhjä soitto"). Kilari ei kuulosta aivan oudolta, muita en käsittäisi ollenkaan. Lapsuuden suurimmat murrevaikutteet ovat keskisuomenmurre, fingliska ja stadi, mutta itse puhuin kirjakieltä. Sittemmin olen asunut ympäri maata, ja aina välillä törmään outoihin ilmauksiin, viimeisimmät täällä päin mitä piti tovi miettiä: "Jäikö pörssini tiskille?" ja "Bloosaako siellä?"

Valvojat: SaranthaHiistu