-
- Äänikirjat
- Lukusali / Pisania | Eilen 19:31
-
- George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
- Lukusali / Jussi | 06.12.2023 19:13
-
- Arvaa mikä kirja!
- Leikkinurkka / aituriar | 06.12.2023 11:19
-
- Lukuhaaste: Popsugar 2024
- Lukupiiri / Pisania | 04.12.2023 17:16
-
- Lukuhaaste: Goodreads ATY 2024
- Lukupiiri / HourglassEyes | 04.12.2023 15:19
Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
Kysely: Mitä sanaa sinä käytät?
Kilari |
|
8 | 11.9% |
Häläri |
|
39 | 58.2% |
Pommi |
|
8 | 11.9% |
Piikkaus |
|
3 | 4.5% |
Heittää ykkösellä |
|
Ei ääniä | 0% |
Joku muu |
|
9 | 13.4% |
Äänestäjiä yhteensä: 67 | |||
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn. |
Käytän sanaa häläri enkä ole muista kuullutkaan. Käytän samassa yhteydessä kuin edellinen hlö. Ja käytän sanaa edelleen ihan aktiivisesti jos on tarvetta. Itsekin pohjoisen asukkeja.
Kilarista tulee mieleen se, jos ihminen kilahtaa, siis menettää hermonsa ja alkaa raivota jostain asiasta estoitta. Yhteydessä "tyttö kilahti aivan täysin...".
Kilarista tulee mieleen se, jos ihminen kilahtaa, siis menettää hermonsa ja alkaa raivota jostain asiasta estoitta. Yhteydessä "tyttö kilahti aivan täysin...".
Hiistu kirjoitti: Odottaako se yhden tuuttauksen soittaja sitten, että se toinen soittaa hänelle omaan laskuunsa takaisin? Vai miten homman juoni siitä etenee?
Tein tuota vanhan äitimuorini kanssa, hänellä kun oli (tai saattaa olla edelleen, olen nykyään ihan pudonnut kelkasta, että maksaako kännykkään puhuminen jotain) sellainen sopimus, että sunnuntaisin saa soitella rajattoman määrän johonkin kiinteään hintaan. Mutta tämmöiset sanat on kyllä aika vieraita.
Homman juoni on kai myös siinä, että soitetaan häläri, kun ollaan valmiina odottamassa tms. mikä ei vaadi mitään varsinaista puhelua. Se on hälytys, ilmoitus. Hälärillä voi myös vaihtaa puhelinnumeroita: riittää, että toinen naputtaa toisen numeron, ja soittaa sitten siihen.

Minä pyydän ajoittain luokseni vierailemaan tulevia soittamaan hälärin, kun ovat alaovella. Talossani ei ole mitään summereita, mutta alaovi on kuitenkin lukossa. Varsinainen soitto ei siis ole aina tarpeen, kunhan hälyttää olevansa alhaalla odottamassa.
Tampereella kouluaikoina kyse oli piikkauksesta.
Myöhemmin olen saanut havaita monen (muualta kotoisin olevan) ihmisen käyttävän sanaa häläri, mutta en minä osaa sen käyttöön oikein taipua.. ymmärrän kuitenkin sentään, mitä muut tarkoittavat
Myöhemmin olen saanut havaita monen (muualta kotoisin olevan) ihmisen käyttävän sanaa häläri, mutta en minä osaa sen käyttöön oikein taipua.. ymmärrän kuitenkin sentään, mitä muut tarkoittavat

Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
Se on häläri. Kuopiolainen kaveri käyttää sanaa "pommi" ja piti hiukan selvittää pari asiaa, kun ei ensin ymmärretty toisiaan. Muut kaverini eivät käytä näistä mitään, mutta hälärillä tulen ymmärretyksi. Yleensä me vain lähetellään tekstareita.

Rinja kirjoitti: Niin juu, piti täällä mainita: viime lauantaina kuulin turkulaisen tutun käyttävän pommi-sanaa tässä merkityksessä. En olisi ehkä itse tajunnut, mitä hän tarkoitti, ellei Xar olisi tullut tätä keskustelua käynnistäneeksi.
Hienoa, että tämä topiikki sivistää! Totta kai oman uteliaisuuteni tyydyttämisen ohella tarkoitus oli juhlistaa suomen kielen monimuotoisuutta ja edistää ymmärrystä. Mitä muutakaan? Eikö se aina menekin niin, että uuden sanan opittuasi kuulet sitä sitten kaikkialla...
Aemilia kirjoitti: Pilarista puhuttiin kun olin öö yläasteella vissiin, mutta en ole kyllä moista ilmausta kuullut taas 10 vuoteen. Tämä pilarihomma oli Etelä-Pohjanmaalla.
Pilari on perinteinen lyhenne pilapuhelulle, joten mielenkiintoista, että sitä on käytetty tässäkin merkityksessä. Kuinka te erotitte ne puheessa toisistaan (tai ehkä olitte niin kilttejä lapsia ettette soittaneet pilapuheluita ikinä)?

hmm... taitaa se ainut kaveri joka näitä tekee käyttää sanaa "pommi".. se o vantaalta kotoosin. tuloo käytettyä sitä sitte vaikka omasta mielestä osuvampi sana olis "ärsyttävä.." ku tuloo aina yritettyä vastata siihe soittoon..
piikaus on esim. jään tökkimistä piikillä että saaraan aikaan luru (miniatyyrijoki keskelle pihaa joka kuskaa vettä pois)
pilari on pilapuhelu
häläri on esim. auton hälytin
kilari on raivokohtaus
ja minoon tosiaan Lapualta
piikaus on esim. jään tökkimistä piikillä että saaraan aikaan luru (miniatyyrijoki keskelle pihaa joka kuskaa vettä pois)
pilari on pilapuhelu
kilari on raivokohtaus
ja minoon tosiaan Lapualta
Kotkan suunnalla tää ois yleisimmin "soittaa ykköset" mutta koulupiireissä muualla päin suomea oon kyllä selvyyden nimissä käyttänyt häläriä :D
Mutta tää kyllä on ihan oikeessa :)
Warghast kirjoitti: pilari on pilapuhelu
kilari on raivokohtaus
Mutta tää kyllä on ihan oikeessa :)
Muokannut 01.03.2014 21:30 w-a-r-i Syy: Korjaus
Valitsin listalta pommin, vaikka varsinaisesti käytän sitä hiukan eri muodossa, eli "pommittaa". Esim. "Pommitan sitten, kun..". Äitini taas käyttää termiä "koputtaa".
Häläreistä olen joskus kuullut, mutta nuo muut vaihtoehdot ovat uppo-outoja minulle. Ja olen tosiaan Uudeltamaalta, kehäkolmosen ulkopuolelta.
Häläreistä olen joskus kuullut, mutta nuo muut vaihtoehdot ovat uppo-outoja minulle. Ja olen tosiaan Uudeltamaalta, kehäkolmosen ulkopuolelta.
Muokannut 24.03.2014 22:41 Kuura
En muista kuulleeni mitään sanaa asiasta sitten 1980-luvun, jolloin ei ollut kännyköitä ja soitin toisinaan kaverille puhelinkioskista ilman rahaa, jolloin hän osasi tulla ikkunaan katsomaan ja heittämään avaimen alas. Häläriksi taisi kaveri sitä kutsua, ja asuttiin Helsingissä (itse olisin varmaan sanonut vain "tyhjä soitto"). Kilari ei kuulosta aivan oudolta, muita en käsittäisi ollenkaan. Lapsuuden suurimmat murrevaikutteet ovat keskisuomenmurre, fingliska ja stadi, mutta itse puhuin kirjakieltä. Sittemmin olen asunut ympäri maata, ja aina välillä törmään outoihin ilmauksiin, viimeisimmät täällä päin mitä piti tovi miettiä: "Jäikö pörssini tiskille?" ja "Bloosaako siellä?"