Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus

×

Kysely: Mitä sanaa sinä käytät?

Kilari
Ei ääniä 0%
Joku muu
9 13.4%
Äänestäjiä yhteensä: 67
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn.
Xariel
Vesivelho
Xariel loi aiheen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
01.11.2013 13:53 #1

Tähän marraskuiseen sateiseen päivään sopiikin erinomaisesti murrevertailu.

Tiedätkö mitä tarkoitan, jos soitan sinulle pommin? Vai soitankö hälärin, kilarin, heitänkö ykkösellä vai jopa, piikkaanko sua sit?

Kaikki ylläolevat tarkoittavat sitä, kun soitat toiselle ja annat puhelimen soida kerran. Siihen ei kuulu vastata. Se on minun kokemukseni mukaan ainoa sana, joka tosissaan muuttuu täysin toisistaan irrallisiin muotoihin eri puolilla Suomea.

Asuessani Kajaanissa sana jota käytimme oli pommi. "Soitan sulle sitten pommin." Raumalla ja Porissa taas on käytössä aivan erilainen sana: piikata. "Piikkaa mua!" myös piikittää on heille tuttu, vaikka minulle itselleni sillä on hieman eri merkitys.

Ja pakkohan tässä on todeta, että pommin selitys löytyy ruotsin kielestä, sillä ilmiö on ruotsiksi bomba.

Nyt siis haluaisin kuulla teiltä, missä asutte ja mitä käytätte. Käyttävätkö ystäväsi jotain muuta muotoa, jos kyllä niin mistä he ovat sen napanneet?

Viimeksi muokattu: 01.11.2013 14:54 : Xariel.

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
01.11.2013 14:04 #2

Minulla ei ole mitään käsitystä siitä, onko tässä asiassa alueellisia eroja. Vain yksi ihminen (pohjoiskarjalainen, jos sillä jotain merkitystä on oikeasti) on koskaan soittanut minulle tällaisia puheluita ja hän käyttää niistä häläri-nimikettä, enkä muista, että kenenkään muun kanssa tai missään muussa yhteydessä ylipäätänsäkään olisin törmännyt koko ilmiöön, saati sitä tarkoittavaan sanastoon. Nuo muut vaihtoehdot eivät kuulosta edes etäisesti tutulta tässä yhteydessä, tai "piikkaus" ja "ykkösellä heittäminen" eivät itse asiassa missään yhteydessä.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Vanamo
Vanamo vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
01.11.2013 14:14 #3

Minä sanon soittavani hälärin. En ole tosin varma, mistä sana on mukaani tarttunut. Rinjan kommentin perusteella veikkaan Joensuuta, mutta myös Jyväskylä oli vaihtoehtona.

Myös pommi kuulosti tutulta, mutta tarkemmin pohdittuani en ole enää varma, olisinko ymmärtänyt sitä kuitenkaan oikein. Kilari puolestaan tarkoittaa jotain aivan muuta eli hermostumista, suuttumista tms.

Piikkaaminen ja ykkösellä heittäminen ovat täysin vieraita termejä.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
01.11.2013 14:27 #4

En edes tiennyt, että tällaiselle yhden hälytyksen soitolle on olemassa ihan oma sanansa. Oma murrealueeni taitaa olla vähän köyhempi kuin muut.

I'm just a normal everyday pervert.

Dyn vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
01.11.2013 14:29 #5

Häläri, terveisiä vain täältä geneeriseltä pääkaupunkiseudulta.

Kuten Vanamokin jo sanoi, kilari on sama kuin saada raivarit. Muille ei mun arkikielessä ois mitään järkevää vastinetta perusmerkityksensä lisäks (pommi mikä pommi).

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
01.11.2013 14:36 #6

Muistan, että muinaisina yläasteaikoinani, kun kännykät alkoivat yleistyä, tästä toiminnosta käytettiin nimitystä piikki. Mutta en ole törmännyt nimeen tai ilmiöön enää aikoihin. Ja tämä siis täältä Turun kupeesta, moikka vaan.

You're not in Wonderland anymore, but you positively reek of rabbit.

Noora
Noora vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
01.11.2013 14:41 #7

Ainoa sana noista jonka olen kuullut aikaisemmin on kilarit,mutta nuo muut ovat ihan tuntemattomia. Joten terveisiä täältä Lahdesta jossa ei tuollaisia sanoja tunneta.

A reader lives a thousand lives before he dies, The man who never reads lives only one(GRRM)

Huoleton
Huoleton vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
01.11.2013 14:42 #8

Soittaa ykkönen tai häläri.

Xariel
Vesivelho
Xariel vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
01.11.2013 15:03 #9

Muistakaa sanoa mistä olette!

Pakkohan tässä vaiheessa keskustelua on todeta, että pommin selitys löytyy ruotsin kielestä, sillä ilmiö on ruotsiksi bomba.

Rinja kirjoitti: --enkä muista, että kenenkään muun kanssa tai missään muussa yhteydessä ylipäätänsäkään olisin törmännyt koko ilmiöön,

Minä ihan olin miettinyt, että sinä tukisit minua pommi-sanan osalla. Olemme kuitenkin samassa kaupungissa kasvaneet. Kysys joskus joltakulta sieltä olevalta, mitä he sanovat. :wink: Joltain nuorelta, tosin, sillä vanhemmat ihmiset eivät tunnu tätä sanaa käyttävänkään.

Pisania kirjoitti: Ja tämä siis täältä Turun kupeesta, moikka vaan.

Sopii hyvin minun koostamaani mielikuvaani siitä, että sielläpäin olisi piikki-sanan versioita. Porilaisilta ja raumalaisilta olen tätä kysellyt ja heiltä on tullut aina piikkausta tai piikittämistä.

Huoleton kirjoitti: Soittaa ykkönen tai häläri.

Oletko pääkaupunkiseudulta? Jotenkin olen ajatellut että tuo "ykkös"-kategoria eli minun kuulemani heittää ykkösellä tai sinun soittaa ykkönen olisivat sieltäpäin.

Viimeksi muokattu: 01.11.2013 16:18 : Xariel.

Dragan
Dragan vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
01.11.2013 15:08 #10

Valitsin listalta kilarin, vaikka tarkemmin mietittynä oikea vastaukseni olisi kuulunut olla "joku muu", meillä päin moista toimintaa nimittäin sanotaan kilautukseksi.

-Tästä kehä-kolmosen ulkopuolelta.

EndlessMoment
EndlessMoment vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
01.11.2013 16:05 #11

Minulle yksikään noista sanoista ei ollut selvillä, enkä ole edes tiennyt että tuollaiselle yhden hälytyksen soittamiselle edes on oma terminsä. Köyhempi murre täällä päin, jos sitä nyt voi edes murteeksi kutsua :cool:

Minulle kilarit tarkoittaa raivarien vetämistä jostain turhan oloisesta asiasta ja kilauttaminen on ihan normaali soitto.

Terveisiä täältä Jyväskylästä

Dragan
Dragan vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
01.11.2013 17:24 #12

Varmaan osatekijä tälläisen termin tunnistettavuudessa ei ole pelkästään asuinpaikka vaan myös ikä.

Emelie vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
01.11.2013 17:31 #13

Häläri se on. Muista olen etäisesti kuullut, mutta en kyllä muista hetkeen kenenkään niitä käyttäneen. Asun pääkaupunkiseudulla, mutta olen varsinaisesti kotoisin Tampereen suuntimilta, ja sielläkin käytettiin sanaa "häläri".

Kuurankukka
Upseeri
Kuurankukka vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
01.11.2013 17:34 #14

On meinaan aika monta vuotta siitä ku moista termonologiaa on tullut käytettyä... varmaan joskus niinä aikoina ku puhelimessapuhumistakin tapahtui. :tongue: Vastasin kyselyyn että häläri (joka ainoana kuulosti tutulta asiayhteydessä), mutta sitten tarkemmin asiaa mietittyäni tajusin, että pommittamiseksihan sitä sanottiin aikoinaan! (Ääntään ei vaikuta voivan muuttaa.) Olen kotoisin Turun läheltä (enkä oo muuten koskaan kuullut mistään piikkaamisesta), ja asun nyt Tampereella.

Nafisan
Nafisan vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
01.11.2013 17:41 #15

Minä en oikeastaan käytä mitään noista termeistä. Yksi Pirkanmaalta kotoisin oleva kaverini "piikkasi" minulle ja en ymmärtänyt yhtään mistä oli kyse ennen kuin pyysin selvitystä. Jos käyttäisin jotain ilmaisua, sanoisin ehkä, että "soittaisikot minulle, niin saan numerosi" tai "joku yritti soittaa minulle". Ex-kuopiolaiselle "häläri" ja "pommi" kuulostivat tutuimmilta jostain yläaste tai lukio ajoilta.

Metusalem
Metusalem vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
01.11.2013 20:23 #16

Häläri. Ei ole tullut mieleen, että se voitaisiin sanoa jollakin muullakin tavalla, ehkä siksi, etten ole juuri kuullut muita ilmaisuja.

Helsingistä olen kotoisin, ja kilari tarkoittaa minullekin raivokohtausta. (Käyttö olisi tyyppiä "Se otti/veti ihan hirveet kilarit siitä.") Tosin voi olla, että olen kuullut kilarin myös tässä pohditussa merkityksessä "merkkisoitto". En mene sanomaan varmaksi.

Ririskainen
Peto
Ririskainen vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
01.11.2013 20:39 #17

Asuin Vaasassa yläasteaikoinani, jolloin tällaiselle ilmaisulle oli käyttöä, ja käytetty termi oli killeri. Saattoi olla, että joitain muitakin ilmaisuja käytettiin rinnalla, en muista enää tarkkaan (ehkä häläriä ja ykköstä saatettiin käyttää). Kilari eli raivari oli kuitenkin selvästi aivan eri asia.

Viimeksi muokattu: 01.11.2013 20:41 : Ririskainen.

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
01.11.2013 21:05 #18

Odottaako se yhden tuuttauksen soittaja sitten, että se toinen soittaa hänelle omaan laskuunsa takaisin? Vai miten homman juoni siitä etenee?

Eli minulla ei ole ilmiölle nimitystä. Olen varmaan asunut kuussa sillä välin, kun tuota on enemmänkin harrastettu.. Ymmärrän kyllä, jos jollain ei joskus ole saldoa tai muutoin varaa kustantaa puhelua, mutten ole tarvinnut sille omaa sanaa.

Sarantha
Liejuvelho
Sarantha vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
01.11.2013 21:23 #19

Me käytetään häläreitä esimerkiksi paljon kyydissäni matkustavan veljeni kanssa tyyliin "Häläytän kun lähen kotoa, niin tuu sit valmiiks siihen kadulle oottamaan". Siis se on nimenomaan merkkisoitto, toisen ei niinkään odoteta soittavan takaisin (paitsi päihdepuolen asiakastyössä olen tähänkin kulttuuriin törmännyt, siellä on aika tyypillistä että asiakkailla on saldo tapissaan). Ja verbi on tosiaan häläyttää. Ainakin täällä Etelä-Karjalassa.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut."

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Hiistu

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
02.11.2013 00:28 #20

Häläri. Muista en ole ikinä tässä asiayhteydessä kuullut puhuttavan. Yleensä toimii omassa puheessani lauseessa "Soitan sulle hälärin kun...". Ja tämä kommentti tuli tuolla kuusirajan pohjoispuolella kasvaneelta.

Always follow your doubts.

Eija, LordStenhammar
Uusin jäsen: Papercut