Uusimmat viestit

Uusimmat keskustelut

Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus

Kysely: Mitä sanaa sinä käytät?

Kilari
8 11.9%
Häläri
39 58.2%
Pommi
8 11.9%
Piikkaus
3 4.5%
Heittää ykkösellä
Ei ääniä 0%
Joku muu
9 13.4%
Äänestäjiä yhteensä: 67
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn.
  • Faile hahmo
Faile
Peto
Taso: 19
Faile vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
02.11.2013 01:18 #21

Käytän sanaa häläri enkä ole muista kuullutkaan. Käytän samassa yhteydessä kuin edellinen hlö. Ja käytän sanaa edelleen ihan aktiivisesti jos on tarvetta. Itsekin pohjoisen asukkeja.

Kilarista tulee mieleen se, jos ihminen kilahtaa, siis menettää hermonsa ja alkaa raivota jostain asiasta estoitta. Yhteydessä "tyttö kilahti aivan täysin...".

• max hahmo
max
Kapteeni
Taso: 46
max vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
02.11.2013 09:21 #22

Asun Espoossa ja opiskelen Helsingissä, enkä ole ikinä kuullut mitään noista. :roll:

• Echramath hahmo
Echramath
Ritari
Taso: 34
Echramath vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
02.11.2013 16:23 #23

Hiistu kirjoitti: Odottaako se yhden tuuttauksen soittaja sitten, että se toinen soittaa hänelle omaan laskuunsa takaisin? Vai miten homman juoni siitä etenee?

Tein tuota vanhan äitimuorini kanssa, hänellä kun oli (tai saattaa olla edelleen, olen nykyään ihan pudonnut kelkasta, että maksaako kännykkään puhuminen jotain) sellainen sopimus, että sunnuntaisin saa soitella rajattoman määrän johonkin kiinteään hintaan. Mutta tämmöiset sanat on kyllä aika vieraita.

Ydinräjähderikoksesta tuomitaan myös se, joka räjäyttää ydinräjähteen Etelämanneralueella....

• Dyn hahmo
Dyn
Arkkivelho
Taso: 66
Dyn vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
02.11.2013 16:46 #24

Homman juoni on kai myös siinä, että soitetaan häläri, kun ollaan valmiina odottamassa tms. mikä ei vaadi mitään varsinaista puhelua. Se on hälytys, ilmoitus. Hälärillä voi myös vaihtaa puhelinnumeroita: riittää, että toinen naputtaa toisen numeron, ja soittaa sitten siihen. :wink:

This is hard, but that's how I wanted it.

• Vanamo hahmo
Vanamo
Lentäjä
Taso: 33
Vanamo vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
02.11.2013 17:47 #25

Minä pyydän ajoittain luokseni vierailemaan tulevia soittamaan hälärin, kun ovat alaovella. Talossani ei ole mitään summereita, mutta alaovi on kuitenkin lukossa. Varsinainen soitto ei siis ole aina tarpeen, kunhan hälyttää olevansa alhaalla odottamassa.

• Cerasi hahmo
Cerasi
Ratsumestari
Taso: 27
Cerasi vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
05.11.2013 13:54 #26

Tampereella kouluaikoina kyse oli piikkauksesta.

Myöhemmin olen saanut havaita monen (muualta kotoisin olevan) ihmisen käyttävän sanaa häläri, mutta en minä osaa sen käyttöön oikein taipua.. ymmärrän kuitenkin sentään, mitä muut tarkoittavat :smile:

• Diara hahmo
Diara
Paladiini
Taso: 38
Diara vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
05.11.2013 14:58 #27

Minä soitan lähes aina kilareita, toisinaan häläreitä. Kaverini käyttävät yleensä häläreitä, ehkä sen takia se on yleistynyt myös minun sanastossa.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

• The Big Bad Wolf hahmo
The Big Bad Wolf
Riivaaja
Taso: 44
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
06.11.2013 13:04 #28

Se on häläri. Kuopiolainen kaveri käyttää sanaa "pommi" ja piti hiukan selvittää pari asiaa, kun ei ensin ymmärretty toisiaan. Muut kaverini eivät käytä näistä mitään, mutta hälärillä tulen ymmärretyksi. Yleensä me vain lähetellään tekstareita. :wink:

• Rinja hahmo
Rinja
Teknovelho
Taso: 49
Rinja vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
06.11.2013 13:10 #29

Niin juu, piti täällä mainita: viime lauantaina kuulin turkulaisen tutun käyttävän pommi-sanaa tässä merkityksessä. En olisi ehkä itse tajunnut, mitä hän tarkoitti, ellei Xar olisi tullut tätä keskustelua käynnistäneeksi.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 06.11.2013 13:14 : Rinja.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

• Xariel hahmo
Xariel
Vesivelho
Taso: 36
Xariel vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
08.11.2013 19:53 #30

Rinja kirjoitti: Niin juu, piti täällä mainita: viime lauantaina kuulin turkulaisen tutun käyttävän pommi-sanaa tässä merkityksessä. En olisi ehkä itse tajunnut, mitä hän tarkoitti, ellei Xar olisi tullut tätä keskustelua käynnistäneeksi.

Hienoa, että tämä topiikki sivistää! Totta kai oman uteliaisuuteni tyydyttämisen ohella tarkoitus oli juhlistaa suomen kielen monimuotoisuutta ja edistää ymmärrystä. Mitä muutakaan? Eikö se aina menekin niin, että uuden sanan opittuasi kuulet sitä sitten kaikkialla...

• Aemilia hahmo
Aemilia
Upseeri
Taso: 29
Aemilia vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
25.11.2013 23:23 #31

Pilarista puhuttiin kun olin öö yläasteella vissiin, mutta en ole kyllä moista ilmausta kuullut taas 10 vuoteen. Tämä pilarihomma oli Etelä-Pohjanmaalla. Häläristä kuulee silloin tällöin puhuttavan.

"Sinun tähtesi ovat niitä, jotka osaavat nauraa."

• Rinja hahmo
Rinja
Teknovelho
Taso: 49
Rinja vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
25.11.2013 23:36 #32

Aemilia kirjoitti: Pilarista puhuttiin kun olin öö yläasteella vissiin, mutta en ole kyllä moista ilmausta kuullut taas 10 vuoteen. Tämä pilarihomma oli Etelä-Pohjanmaalla.

Pilari on perinteinen lyhenne pilapuhelulle, joten mielenkiintoista, että sitä on käytetty tässäkin merkityksessä. Kuinka te erotitte ne puheessa toisistaan (tai ehkä olitte niin kilttejä lapsia ettette soittaneet pilapuheluita ikinä)? :smile:

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

• Aemilia hahmo
Aemilia
Upseeri
Aemilia vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
25.11.2013 23:43 #33

?_? En voi kuin olettaa ettei pilapuhelua lyhennetty yleensä.

"Sinun tähtesi ovat niitä, jotka osaavat nauraa."

• Dyn hahmo
Dyn
Arkkivelho
Taso: 66
Dyn vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
12.02.2014 22:31 #34

Häläri on sitten yleiskieltä, sitä käyttää jo valtakunnanmedia Sanoman julkaisema Taloussanomatkin: linkki

This is hard, but that's how I wanted it.

• Mab hahmo
Mab
Paladiini
Taso: 37
Mab vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
12.02.2014 22:56 #35

Mä oon tottunut puhumaan kilautuksesta tai kilauttamisesta (kaikki otsikosta löytyvät sanat ihan vieraita meikäläiselle). Mutta varmasti Taloussanomat tietää mua paremmin :smile:

• Warghast hahmo
Warghast
Ratsumestari
Taso: 28
Warghast vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
13.02.2014 06:12 #36

hmm... taitaa se ainut kaveri joka näitä tekee käyttää sanaa "pommi".. se o vantaalta kotoosin. tuloo käytettyä sitä sitte vaikka omasta mielestä osuvampi sana olis "ärsyttävä.." ku tuloo aina yritettyä vastata siihe soittoon..

piikaus on esim. jään tökkimistä piikillä että saaraan aikaan luru (miniatyyrijoki keskelle pihaa joka kuskaa vettä pois)

pilari on pilapuhelu
häläri on esim. auton hälytin
kilari on raivokohtaus

ja minoon tosiaan Lapualta

• w-a-r-i hahmo
w-a-r-i
Ratsumestari
Taso: 25
w-a-r-i vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
01.03.2014 21:27 #37

Kotkan suunnalla tää ois yleisimmin "soittaa ykköset" mutta koulupiireissä muualla päin suomea oon kyllä selvyyden nimissä käyttänyt häläriä :D

Warghast kirjoitti: pilari on pilapuhelu
häläri on esim. auton hälytin
kilari on raivokohtaus

Mutta tää kyllä on ihan oikeessa :)

Viimeksi muokattu: 01.03.2014 21:30 : w-a-r-i. Syy: Korjaus

• celeblith hahmo
celeblith
Ratsumestari
celeblith vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
01.03.2014 22:57 #38

Kyllä tuo pommi lähimmäksi osuu.

Yleensä se kyllä muotoutuu niin et: pommaa mua/pommaa mulle sit.

Muut olivat lähinnä outoja tässä yhteydessä ja niistä tulee mieleen jokin ihan muu.

• Kuura hahmo
Kuura
Soturi
Taso: 21
Kuura vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
24.03.2014 22:40 #39

Valitsin listalta pommin, vaikka varsinaisesti käytän sitä hiukan eri muodossa, eli "pommittaa". Esim. "Pommitan sitten, kun..". Äitini taas käyttää termiä "koputtaa".

Häläreistä olen joskus kuullut, mutta nuo muut vaihtoehdot ovat uppo-outoja minulle. Ja olen tosiaan Uudeltamaalta, kehäkolmosen ulkopuolelta.

Viimeksi muokattu: 24.03.2014 22:41 : Kuura.

• maahinen hahmo
maahinen
Kapteeni
Taso: 46
maahinen vastasi aiheeseen: Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
25.03.2014 12:04 #40

En muista kuulleeni mitään sanaa asiasta sitten 1980-luvun, jolloin ei ollut kännyköitä ja soitin toisinaan kaverille puhelinkioskista ilman rahaa, jolloin hän osasi tulla ikkunaan katsomaan ja heittämään avaimen alas. Häläriksi taisi kaveri sitä kutsua, ja asuttiin Helsingissä (itse olisin varmaan sanonut vain "tyhjä soitto"). Kilari ei kuulosta aivan oudolta, muita en käsittäisi ollenkaan. Lapsuuden suurimmat murrevaikutteet ovat keskisuomenmurre, fingliska ja stadi, mutta itse puhuin kirjakieltä. Sittemmin olen asunut ympäri maata, ja aina välillä törmään outoihin ilmauksiin, viimeisimmät täällä päin mitä piti tovi miettiä: "Jäikö pörssini tiskille?" ja "Bloosaako siellä?"

Valvojat: SaranthaHiistu
Paikalla 1 jäsen ja 34 vierailijaa
FreakyMike
Uusin jäsen: Antero Stenhammar
Jäseniä yhteensä: 8768