• Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • 1 kommentti (Tonttu 3 päivää sitten)
    • Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 109 päivää sitten)

Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus

×

Kysely: Mitä sanaa sinä käytät?

Kilari
Ei ääniä 0%
Joku muu
9 13.4%
Äänestäjiä yhteensä: 67
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn.
  • Faile hahmo
  • Faile
    Peto
02.11.2013 01:18 #21 : Faile
Vastaus käyttäjältä Faile aiheessa Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
Käytän sanaa häläri enkä ole muista kuullutkaan. Käytän samassa yhteydessä kuin edellinen hlö. Ja käytän sanaa edelleen ihan aktiivisesti jos on tarvetta. Itsekin pohjoisen asukkeja.

Kilarista tulee mieleen se, jos ihminen kilahtaa, siis menettää hermonsa ja alkaa raivota jostain asiasta estoitta. Yhteydessä "tyttö kilahti aivan täysin...".

• max hahmo
  • max
02.11.2013 09:21 #22 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
Asun Espoossa ja opiskelen Helsingissä, enkä ole ikinä kuullut mitään noista. :roll:

02.11.2013 16:23 #23 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus

Hiistu kirjoitti: Odottaako se yhden tuuttauksen soittaja sitten, että se toinen soittaa hänelle omaan laskuunsa takaisin? Vai miten homman juoni siitä etenee?

Tein tuota vanhan äitimuorini kanssa, hänellä kun oli (tai saattaa olla edelleen, olen nykyään ihan pudonnut kelkasta, että maksaako kännykkään puhuminen jotain) sellainen sopimus, että sunnuntaisin saa soitella rajattoman määrän johonkin kiinteään hintaan. Mutta tämmöiset sanat on kyllä aika vieraita.

02.11.2013 16:46 #24 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
Homman juoni on kai myös siinä, että soitetaan häläri, kun ollaan valmiina odottamassa tms. mikä ei vaadi mitään varsinaista puhelua. Se on hälytys, ilmoitus. Hälärillä voi myös vaihtaa puhelinnumeroita: riittää, että toinen naputtaa toisen numeron, ja soittaa sitten siihen. :wink:

• Vanamo hahmo
  • Vanamo
02.11.2013 17:47 #25 : Vanamo
Vastaus käyttäjältä Vanamo aiheessa Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
Minä pyydän ajoittain luokseni vierailemaan tulevia soittamaan hälärin, kun ovat alaovella. Talossani ei ole mitään summereita, mutta alaovi on kuitenkin lukossa. Varsinainen soitto ei siis ole aina tarpeen, kunhan hälyttää olevansa alhaalla odottamassa.

• Cerasi hahmo
  • Cerasi
05.11.2013 13:54 #26 : Cerasi
Vastaus käyttäjältä Cerasi aiheessa Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
Tampereella kouluaikoina kyse oli piikkauksesta.

Myöhemmin olen saanut havaita monen (muualta kotoisin olevan) ihmisen käyttävän sanaa häläri, mutta en minä osaa sen käyttöön oikein taipua.. ymmärrän kuitenkin sentään, mitä muut tarkoittavat :smile:

• Diara hahmo
  • Diara
05.11.2013 14:58 #27 : Diara
Vastaus käyttäjältä Diara aiheessa Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
Minä soitan lähes aina kilareita, toisinaan häläreitä. Kaverini käyttävät yleensä häläreitä, ehkä sen takia se on yleistynyt myös minun sanastossa.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

06.11.2013 13:04 #28 : The Big Bad Wolf
Se on häläri. Kuopiolainen kaveri käyttää sanaa "pommi" ja piti hiukan selvittää pari asiaa, kun ei ensin ymmärretty toisiaan. Muut kaverini eivät käytä näistä mitään, mutta hälärillä tulen ymmärretyksi. Yleensä me vain lähetellään tekstareita. :wink:

• Rinja
06.11.2013 13:10 - 06.11.2013 13:14 #29 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"
Viimeksi muokattu: 06.11.2013 13:14 Rinja.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

• Xariel hahmo Kirjoittaja
  • Xariel
    Vesivelho
08.11.2013 19:53 #30 : Xariel
Vastaus käyttäjältä Xariel aiheessa Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus

Rinja kirjoitti: Niin juu, piti täällä mainita: viime lauantaina kuulin turkulaisen tutun käyttävän pommi-sanaa tässä merkityksessä. En olisi ehkä itse tajunnut, mitä hän tarkoitti, ellei Xar olisi tullut tätä keskustelua käynnistäneeksi.

Hienoa, että tämä topiikki sivistää! Totta kai oman uteliaisuuteni tyydyttämisen ohella tarkoitus oli juhlistaa suomen kielen monimuotoisuutta ja edistää ymmärrystä. Mitä muutakaan? Eikö se aina menekin niin, että uuden sanan opittuasi kuulet sitä sitten kaikkialla...

• Aemilia hahmo
  • Aemilia
    Upseeri
25.11.2013 23:23 #31 : Aemilia
Vastaus käyttäjältä Aemilia aiheessa Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
Pilarista puhuttiin kun olin öö yläasteella vissiin, mutta en ole kyllä moista ilmausta kuullut taas 10 vuoteen. Tämä pilarihomma oli Etelä-Pohjanmaalla. Häläristä kuulee silloin tällöin puhuttavan.

"Sinun tähtesi ovat niitä, jotka osaavat nauraa."

• Rinja
25.11.2013 23:36 #32 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus

Aemilia kirjoitti: Pilarista puhuttiin kun olin öö yläasteella vissiin, mutta en ole kyllä moista ilmausta kuullut taas 10 vuoteen. Tämä pilarihomma oli Etelä-Pohjanmaalla.

Pilari on perinteinen lyhenne pilapuhelulle, joten mielenkiintoista, että sitä on käytetty tässäkin merkityksessä. Kuinka te erotitte ne puheessa toisistaan (tai ehkä olitte niin kilttejä lapsia ettette soittaneet pilapuheluita ikinä)? :smile:

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"

• Aemilia hahmo
  • Aemilia
    Upseeri
25.11.2013 23:43 #33 : Aemilia
?_? En voi kuin olettaa ettei pilapuhelua lyhennetty yleensä.

"Sinun tähtesi ovat niitä, jotka osaavat nauraa."

12.02.2014 22:31 #34 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
Häläri on sitten yleiskieltä, sitä käyttää jo valtakunnanmedia Sanoman julkaisema Taloussanomatkin: linkki

• Mab hahmo
  • Mab
12.02.2014 22:56 #35 : Mab
Vastaus käyttäjältä Mab aiheessa Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
Mä oon tottunut puhumaan kilautuksesta tai kilauttamisesta (kaikki otsikosta löytyvät sanat ihan vieraita meikäläiselle). Mutta varmasti Taloussanomat tietää mua paremmin :smile:

• Warghast hahmo
  • Warghast
13.02.2014 06:12 #36 : Warghast
Vastaus käyttäjältä Warghast aiheessa Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
hmm... taitaa se ainut kaveri joka näitä tekee käyttää sanaa "pommi".. se o vantaalta kotoosin. tuloo käytettyä sitä sitte vaikka omasta mielestä osuvampi sana olis "ärsyttävä.." ku tuloo aina yritettyä vastata siihe soittoon..

piikaus on esim. jään tökkimistä piikillä että saaraan aikaan luru (miniatyyrijoki keskelle pihaa joka kuskaa vettä pois)

pilari on pilapuhelu
häläri on esim. auton hälytin
kilari on raivokohtaus

ja minoon tosiaan Lapualta

• w-a-r-i hahmo
  • w-a-r-i
01.03.2014 21:27 - 01.03.2014 21:30 #37 : w-a-r-i
Vastaus käyttäjältä w-a-r-i aiheessa Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
Kotkan suunnalla tää ois yleisimmin "soittaa ykköset" mutta koulupiireissä muualla päin suomea oon kyllä selvyyden nimissä käyttänyt häläriä :D

Warghast kirjoitti: pilari on pilapuhelu
häläri on esim. auton hälytin
kilari on raivokohtaus

Mutta tää kyllä on ihan oikeessa :)
Viimeksi muokattu: 01.03.2014 21:30 w-a-r-i. Syy: Korjaus

• celeblith hahmo
  • celeblith
01.03.2014 22:57 #38 : celeblith
Vastaus käyttäjältä celeblith aiheessa Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
Kyllä tuo pommi lähimmäksi osuu.

Yleensä se kyllä muotoutuu niin et: pommaa mua/pommaa mulle sit.

Muut olivat lähinnä outoja tässä yhteydessä ja niistä tulee mieleen jokin ihan muu.

• Kuura hahmo
  • Kuura
24.03.2014 22:40 - 24.03.2014 22:41 #39 : Kuura
Vastaus käyttäjältä Kuura aiheessa Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
Valitsin listalta pommin, vaikka varsinaisesti käytän sitä hiukan eri muodossa, eli "pommittaa". Esim. "Pommitan sitten, kun..". Äitini taas käyttää termiä "koputtaa".

Häläreistä olen joskus kuullut, mutta nuo muut vaihtoehdot ovat uppo-outoja minulle. Ja olen tosiaan Uudeltamaalta, kehäkolmosen ulkopuolelta.
Viimeksi muokattu: 24.03.2014 22:41 Kuura.

• maahinen hahmo
  • maahinen
25.03.2014 12:04 #40 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Murrekysymys - kilari/häläri/pommi/piikkaus
En muista kuulleeni mitään sanaa asiasta sitten 1980-luvun, jolloin ei ollut kännyköitä ja soitin toisinaan kaverille puhelinkioskista ilman rahaa, jolloin hän osasi tulla ikkunaan katsomaan ja heittämään avaimen alas. Häläriksi taisi kaveri sitä kutsua, ja asuttiin Helsingissä (itse olisin varmaan sanonut vain "tyhjä soitto"). Kilari ei kuulosta aivan oudolta, muita en käsittäisi ollenkaan. Lapsuuden suurimmat murrevaikutteet ovat keskisuomenmurre, fingliska ja stadi, mutta itse puhuin kirjakieltä. Sittemmin olen asunut ympäri maata, ja aina välillä törmään outoihin ilmauksiin, viimeisimmät täällä päin mitä piti tovi miettiä: "Jäikö pörssini tiskille?" ja "Bloosaako siellä?"

Uusin jäsen: jouko Salonen