• Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • 1 kommentti (Tonttu 3 päivää sitten)
    • Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 110 päivää sitten)

Yleinen historiasäie II – Steampowered boogaloo

25.01.2014 15:53 #1 : Echramath
Alkuperäinen osa löytyy täältä

Jatketaan kuitenkin heti näillä pyssyjutuilta toisesta ketjusta.

Rasimus kirjoitti:

jPekka kirjoitti:

Echramath kirjoitti: Pyssyn kanssa riittää suunnilleen se, että tietää mikä pää sojottaa vihollista päin – toimintakykyisiä sotilaita voi saada viikoissa.

Kyllä se viikkoa enemmän kestää, että sotilas oppii puhdistamaan ja lataamaan juuri laukaisemansa suustaladattavan alta kahden minuutin, jona aikana hän on aseeton ja alttiina... keskinkertaisenkin jousiampujan tulinopeus on moninkertainen.

Luulen että pointti oli, että jousiampujan koulutus keskinkertaiseksikin vie reippaasti aikaa. Enemmän kuin keskinkertaisen muskettisoturin koulutus. Pikakoulutettu muskettimies (joka ampuu vain kerran, mutta osuu) on tosiaan hyödyllisempi kuin pikakoulutettu jousiampuja (joka ampuu monta kertaa, mutta ei osu). Luulisin, sillä perusteella että se aseen puhdistus ja lataus on sentään vain mekaaninen operaatio joka ei paljon taida poiketa meikäläisen intin vastaavasta (mitä nyt meikäläinen solttu ei joudu operaatiota suorittamaan keskellä taistelua).

Niin, tuliaseet eivät siis olleet mikään yhtäkkiä tullut game changer, jotka olisivat yhtenä yönä muuttaneet taistelutavan lähitaistelusta kaukotaisteluun (vai mitä ranged combat nyt onkaan suomeksi). Eivätkä ne korvanneet jousia tai varsijousiakaan saman tien.

Linnoista sen sijaan tuli erinäköisiä, jotta niihin olisi vaikeampi saada hyviä osumia tykillä.

Yksi iso juttu mustan ruudin avulla taistellessa on savu. Kunhan on kertaalleen ammuttu, kukaan ei enää osu mihinkään kuin tuurilla, kun paksu savu on peittänyt koko taistelukentän.

08.02.2014 22:07 #2 : Echramath
Historiaa on myös urheilun historia. Tänään nähkääs törmäsin suomalaisella polkupyöräilijöiden puuha-, pätö- ja vittuilu-foorumilla Yksivaihteessa vaihteeksi erinomaisen laadukkaaseen materiaaliin. Nimimerkki 2Fresh oli taas askarrellut jotakin.

Vuosisadan vaihteessa toissa kerralla oli suosiossa tämän näköinen touhu. Stayer, steher tai kestävyysajo kielestä riippuen. Velodromia eli edelleen ratapyöräilyssä käytettyä areenaa kierrettiin tämmöisillä ajoneuvoyhdistelmillä. Moottoripyöräilijä (alunperin jopa kuuden polkijan tandemfillari) halkoi moottorinsa voimin ilmaa ja polkupyöräilijä sitten polki tässä ilmataskussa – prätkän selässä oli usein mahdollisimman iso korsto mahdollisimman takana mahdollisimman pystyasennossa tämän efektin maksimoimiseksi.

Nokkelimmat ovatkin jo arvanneet, että tämmöinen touhu on hyvin vaarallista. Ei tarvita kuin pieni virhe ja törmää moottoripyörään (alkujaan ei ollut edes tuota rullaa, joka estäisi törmäyksen takapyörään). Renkaan tai ketjun pettäminen johti lähes varmasti kaatumiseen ja kun vauhtia oli parhaimmillaan satakunta kilometriä tunnissa eikä turvavarusteita ollut, kaatuminen usein pahoihin loukkaantumisiin tai kuolemaan. Mutta kuten myöhempien vuosikymmenten moottoriurheilussa, kuolemanvaaran vastineeksi ja myötä tuli sekä rahaa että mainetta.

Täällä siis yhdistettynä enemmän historiikkia tästä jalosta urheilulajista kuten myös askarteltua, jossa sekalaisista muinaisosista kootaan jonkinlainen stayer-pyörä: FLIRT MET DE DOOD

12.10.2014 13:29 - 12.10.2014 13:31 #3 : Echramath
Liitetiedosto:

Nokkelimmat ovat varmaan jo hoksanneet, että tässä kuvassa on tykki, tarkemmin sanoen laivatykki– paitsi että se on tungettu tuollaiseen suureen pömpeliin, kuvassa lukee HMS Inflexible – monta Infoobarible-alusta hänen majesteetillaan onkaan! Inflexiblejäkin oli loputa yhteensä viisi eri aikoina, tässä on kyseessä,kuten kuvastakin näkyy, se 1876 rakennettu.

Minua tämä kahden aikakauden rajakohta matkalla amiraali Nelsonista Skagerrakin taisteluun. Kyseessä on nimittäin suustaladattava tykki, satojen vuosien kehityksen tulos, sinällään erinomainen ase. Se on vain niin suuri, että merimiehet eivät enää voi käsin ladata, joten nokkelasti se lasketaan aivan ala-asentoon ja työn tekee uuden ajan airut, automaattilataaja!

Jos tämä vaikutta anakronistiselta, kannattaa muistaa, että tässä panssarilaivassa oli moottorin lisäksi purjeet.

[img]http:\\iki.fi/ech/attach/risingshadow/hms_inflexible_sepia.jpg

Purjeet myöhemmin poistettiin ja Infexiblen käyttöikä oli muutenkin vain parikymmentä vuotta. Noihin aikoihin kehitys oli erittäin nopeaa ja mikä tahansa sotalaiva vanheni käsiin. Tämä aiheutti luonnollisesti päänvaivaa, sillä alukset olivat tietysti erittäin kalliita rakentaa.

Viimeksi muokattu: 12.10.2014 13:31 Echramath.

25.10.2015 12:28 #4 : Echramath
Luulette varmaan kohta, että minulla on joku "juttu" tykillä ampumiseen. Ihan sattumaa.

Ruotsalaiset ovat nimittäin tehneet kopion Vasa-laivan tykeistä ja kokeilleet ampua niillä mukaeltua laivanseinään (ilm. kopio Vasasta itsestään). Itse laivahan tunnetusti oli suunniteltu ihan vain pikkasen huonosti ja upposi ensi töikseen, mutta melkolailla brutaaliahan tämä senkin ajan tykistö oli. Tuollaista kuulaa ei mieluusti ota itseensä.

Video , på svenska.

Tähän liittyy sekin olennainen ajatus meritaistelusta, että laivan kylki pyrittiin kääntämään kohti vihollista, vaikka äkkiä ajatellen tällä tapaa laivasta tulee isompi maali. Ensinnäkin silloin tietysti voi itse ampua takaisin ja tuollainen kuula lentäessään pitkittäin laivan rungossa voisi tehdä ihan jumalatonta tuhoa.

(Master and Commander: Maailman laidalla on tietysti yksi käsittääkseni ihan hyvin tehty leffa, jossa kuulet poksuvat rungosta läpi, vaikka siinä pitikin vaihtaa vihollisaluksen kansalaisuus amerikkalaisesta ranskalaiseen)

25.10.2015 13:55 #5 : FreakyMike
Suurempi osa vammoista tulikin kai lentävistä puusäleistä eikä varsinaisista tykinkuulista. Hyvin kuvaava se videon hidastuskohta osumahetkeltä, kun lankunkappaleet alkavat sinkoilla ympäriinsä.
Mielenkiintoisia myös ne kaikki ketjukuulat ja muut viritelmät, joilla yritettiin tuhota vihollislaivan mastoja ja takilaa. en.wikipedia.org/wiki/Chain-shot

25.10.2015 19:49 #6 : Echramath
Tässä muuten kun sota-asioissa edelleen liikutaan, syksylla 1914 ensimmäinen maailmansota oli jo käynnissä ja taisteluista tuli kotirintamillekin uutisia suurtaisteluista ja kymmenistätuhansista kaatuneista ja haavoittuneista. Tätä ei tietenkään voinut jättää huomioimatta kaupallisessa ilmoittelussa, kuten esimerkkimme jotakuinkin päivälleen 101 vuoden takaa osoittaa.

Tähän ei ole paljoa lisättävää.

Anna Alaviuhkola, Salka, LordStenhammar, haplotus
Uusin jäsen: Anna Alaviuhkola