• Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • 1 kommentti (Tonttu 3 päivää sitten)
    • Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 110 päivää sitten)

Tähtien havaitseminen sekä valokuvaus

17.03.2014 21:58 - 29.04.2015 19:49 #1 : Strato
Onko täällä yhtään tähtiharrastajia? Tässä ketjussa olisi tarkoitus keskustella tähtien ja muiden kohteiden havaitsemisesta ja kuvaamisesta, sekä antaa vinkkejä aloittelijoille ja miksei kaikille muillekin.

Itse olen muutamaan otteeseen miettinyt putken hankkimista ja siirtymisestä paljain silmin ja kiikarein tapahtuvasta havainnoinnista tarkempia instrumentteja vaativiin kohteisiin. Tämän illan täysikuuta katsoessa kipinä vain voimistui ja rupesin miettimään josko olisi aika hankkia joku pienehkö putki itselle :smile: Opiskelijan pieni budjetti rajoittaa tosin aika voimakkaasti asiaa, useimmat putket kun ovat hieman hinnakkaita. Olisko kellään suosituksia hyvästä ensimmäisestä putkesta kaupunkiolosuhteisiin?

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”
Viimeksi muokattu: 29.04.2015 19:49 Hiistu.

• kyty
17.03.2014 22:58 #2 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Tähtien havaitseminen sekä valokuvaus
Ei ole suosituksia, mutta Ursan kautta kannattaa katsella. Tähdet ja Avaruus-lehden foorumilla on jo valmiiksi keskustelua aloittelijoille sopivista kaukoputkista ja varmaan kiikareistakin (jotkuthan niistäkin saa kiinni jalustaan).

Itse olen harmissani että satun asumaan alueella missä tähtiä ei näy juuri lainkaan. Linnunradasta on turha edes unelmoida. :sad: Tosin valosaasteen takia Suomessakin alkaa olla vaikea löytää paikkoja jotka olisivat kyllin pimeitä himmeimpien kohteiden havaitsemiseen.

Olisi kyllä hienoa nähdä joskus itse esimerkiksi Saturnuksen renkaat, mutta itsellä on vain huonot kiikarit joita ei saa kiinni jalustaan. Käsi tärisee aina sen verran että onnistuin vain juuri ja juuri näkemään joitakin Jupiterin kuista. Jotain onneksi näkyisi täälläkin, ja ainakin Kuuta voi aina katsoa. Se on melkein hienoimmillaan kun se ei ole vielä täysi ja vuoristot näkyvät paremmin kuin täysikuulla.

17.03.2014 23:22 #3 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Tähtien havaitseminen sekä valokuvaus
Ursan sivuilta vähän jo olen katsellutkin ja tarkoitus käydä ihan paikanpäältä kysymässä neuvoa kunhan jossain vaiheess etelään eksyn. Kiitos tuosta linkistä, pitääkinlukea se ihan huolella lävitse :smile:

Itsellä on tällä hetkellä isän vanhahkot perus perus kiikarit joissa ei niissäkään ole mahdollisuutta jalustaan, ei sillä että suurennoskaan kummoinen olisi.

Valosaastetta itsekin kiroan välillä paljonkin, mutta onneksi isän mökillä sitä ei ihan mahdottomasti ole.

Jupiteria tuli nuorempana useasti ihan tähtitornissa katseltua ohjatusti, mutta se jossain vaiheessa jäi. Saturnus olisi kyllä ehdottomasti yksi upeimmista aurinkokunnan kohteista havaita.

17.03.2014 23:29 #4 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Tähtien havaitseminen sekä valokuvaus
ja tähtikuvioidenkin bongailu on ihan hauska puuhaa, jossei satu mitään havaintolaitteita omistamaan :wink: Orion näkyy erittäin kivasti kämpän ikkunasta näin talvi-iltoina :cheesy:

• kyty
17.03.2014 23:38 #5 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Tähtien havaitseminen sekä valokuvaus
Ja jos on älypuhelin, on saatavilla sovelluksia joiden avulla voi tunnistaa kuviot. Kunnon kiikarit olisi mukava saada, vaikka eiväthän ne kaukoputkea täysin korvaa... kai? Jos olisi muutama satanen ylimääräistä niin joku pienempi putki olisi ihan mukava ostos. Ja Ursan jäsenet saavat niistä muistaakseni alennusta.

Nyt pienellä kaukoputkella olisi mahdollisuus nähdä myös Saturnuksen renkaat. Sen sijaan voin kuolata tällaisia kuvia: www.nasa.gov/mission_pages/cassini/multi...74.html#.Umr9_VMkTFU

Vaikka mikään hassusta suunnasta otettu hieno kuva ei korvaakaan sitä tunnetta kun tihrustaa kohteet itse. Vaikka niistä hädin tuskin näkisi mitään. :lol:

09.06.2014 22:44 #6 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Tähtien havaitseminen sekä valokuvaus
Alkukeväästä tuli mietittyä putken hankkimista ja silloin etsin aloittelijoille sopivaa välinettä. Putkea en ole vieläkään hommannut, mutta kun nyt törmäsin tämmöiseen pieneen osto-oppaaseen niin ajattelin laitella tännekin, jos vaikka jotakuta muutakin sattuisi kiinnostamaan :smile:

Best Telescopes for Beginners | Telescope Reviews & Buying Guide

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
21.06.2014 20:39 #7 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Tähtien havaitseminen sekä valokuvaus

kyty kirjoitti: Nyt pienellä kaukoputkella olisi mahdollisuus nähdä myös Saturnuksen renkaat.

Olen aina ihmetellyt tähtiharrastusta: Voiko noin "pientä" kohdetta kunnolla nähdä?

Tarkoitan... Valosaaste pois, niin meillä silti on ilmakehän ja sen kerrosten liikkeiden ja ohuidenkin pilvipeittojen aiheuttamat tarkkuuden heikennykset. Renkaat kyllä voi varmaan nähdä, mutta näkyvätkö ne oikeasti esteettisesti komeina ilman Hubblea?

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

22.06.2014 19:36 #8 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Tähtien havaitseminen sekä valokuvaus
Ainakin itselle se hienous on myös siinä, että itse omin pikku kätösin löytää sen kohteen. Eihän varsinkaan pienet kaukoputket Hubblen kanssa kilpaile, varsinkin kun monet Hubblen kuvat on yhdistetty monista eri aallonpituuksista näkyvän valon lisäksi.

Saturnuksen renkaiden näkyvyydestä en tosin osaa sanoa kun en ole itse livenä nähnyt niitä :smile:

Jupiterin sen sijaan olen nähnyt ihan tähtitornin putkella. Se oli melko pieni, mutta näkyi kuitenkin selkeästi. Ei ihan samoissa väreissä kuitenkaan kuin yleensä näkyy kuvissa :lol:

LordStenhammar
Uusin jäsen: Tuomas Anttonen