• Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • 1 kommentti (Tonttu 3 päivää sitten)
    • Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 110 päivää sitten)

Muinaiset anomaliat

27.11.2015 22:18 #1 : Nils Sundqvist
Maailma on täynnä vinkkejä menneisyydestä joka ei täysin vastaa varsin hitaasti, jos ollenkaan, muuttuvaa tiedeyhteisön virallista kompromissina sovittua muinaisesihistoriaa. Jotkut näistä vinkeistä on huuhaata, jotkut eivät, vaikka moni niiden tulkinta on. Täältä keskustelun pohjaksi kansainvälisyydestään huolimatta paljon kotimaisiakin aiheita sisältävä facebook-sivusto: www.facebook.com/AncientAnomalies/
- tiesittekö esim että suomenheimojen sivistys ei alkanut (vaan kenties lähinnä tuhoutui?) vatikaanin ja länsinaapurin avulla...
- tai että on viitteitä siitä että sumerin MUINAINEN kieli saattoi olla samaa perua unkarin ja suomenkin kanssa
- ym ym
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Moonlord

28.11.2015 21:13 - 28.11.2015 21:15 #2 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Muinaiset anomaliat
Valtaosa sivun jutuista oli ennestään tuttuja mutta jotain uuttakin löytyi. Itseäni kiinnostaa historiassa eniten juuri tuo jääkauden ja klassisten sivilisaatioiden alun välinen aika, sieltä kun saattaa hyvinkin löytyä vaikka mitä mullistavaa, merenalainen arkeologia on vielä melko lapsenkengissään siihen perinteiseen verrattuna ja sen ajan asutukset ovat nykyään merenpinnan nousun takia veden alla.

Linkeissäsi mainitusta Vinca-sivilisaatiosta (nykyisen Bulgarian paikkeilla) voisin vielä lisätä että yhden hypoteesin mukaan sen perusti kansa joka muutti sinne nykyisen Mustan Meren alueelta sen jouduttua veden alle Bosporin kannaksen murtuessa ja Välimeren tunkeutuessa sinne (Black Sea Deluge Hypothesis). Sumerilaisten vanhat kirjoitukset mainitsevat että sen perustivat viisaat miehet jotka tulivat pohjoisesta eli sekin tukee Old Europe linkissäsi mainittua olettamaa että Vincan kulttuurin ja Sumerilaisten välillä oli yhteys.

Itsekin olen kotikirjastooni kovasti koittanut hommata aihetta käsittelevää kirjallisuutta (joista valtaosa on tosin vielä odottamassa lukemista). Tällä hetkellä työn alla kirjat Göbekli Tepe - Genesis of the Gods ja The Hidden History of the Human Race. Harmittavan paljon aiheen kirjallisuudesta tosin on Sitchkinin ja muiden vastaavien rahastusmielessä kirjoittamaa new age höttöä.

Juuri hiljattain katselin viisiosaisen dokumentin PBS First Peoples (2015) jossa kerrottiin mm. Homo Sapiensin ja Neanderthalin risteytymästä nykyisen Israelin alueella, Amerikan ensimmäisiä asukkaita, ihmisten levittäytymistä kaakkois-aasiaan 23 000 vuotta aiemmin oletettua varhaisemmin (63 000 vuotta sitten) ja ennestään tuntematonta länsiafrikasta löytynyttä a00 habloryhmää joka arvioitiin 338 000 vuoden ikäiseksi (wikissä uudempi arvio 270 000 vuotta) eli vanhempi kuin mitä ihmiskunnan oletettu 160-200 000 vuoden ikä. Suosittelen.
Viimeksi muokattu: 28.11.2015 21:15 Moonlord.

12.05.2016 17:03 #3 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Muinaiset anomaliat
Todella mielenkiintoinen luento omituisen näköisestä Meksikosta löytyneestä pääkallosta. Liki puolitoistatuntinen, mutta tiivistä infoa. Kannattaa katsoa. Mielestäni videon otsikon väitteelle löytyi kohtalaisen hyvät perustelut mutta katsokaa ja kommentoikaa itse.
Starchild Skull DNA is Alien .

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
13.05.2016 00:20 #4 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Muinaiset anomaliat
Okei. Tuli kuunneltua toisella korvalla samalla kun puuhaili Risingilla muuta. Pakko myöntää että on vakuuttavan kuuloista. Tällasen alasta juuri mitään tietämättömän maallikon korviin. Kun informaatio on suodatettu yhden tahon näkemyksen läpi. Siksi onkin mukava lueskella ja katsella myös alasta tietävien (tai tietämään pyrkivien) vastalauseita, jotta saa vähän perspektiiviä asioihin joista ei välttämättä tiedä tai ymmärrä mitään.

Google-haun tuloksia:

Tässä jutussa on aika vähän muuta kuin pariin yksityiskohtaan kajoavaa kenttävittuilua. Otan sen esiin vain malliesimerkkinä siitä, miksi tällaset aiheet aina lopulta degeneroituvat. Artikkeli johti minut Starchild-projektin yhteenvetosivulle dna-tutkimuksista . Koin vähän huvittavana, että dna alkoi näyttämään alustavia tutkimuksia enemmän muukalaiselta kun tutkimus siirrettiin turvallisuussyistä nimeämättömään laitokseen, jonka tulosten tarkistaminen tai laitoksen kredibiliteetin tarkistaminen muuttuu mahdottomaksi.

Paljon paremmat sivut vasta-argumenteista täällä ja täällä ovat - yllätys, yllätys - hyvin vakuuttavia nekin. Näin alaa tuntemattomalle. Iso osa Pyen argumenteista jää ampumatta alas, mutta ne jotka on ammuttu ovat kyllä aika huolestuttavia kokonaisuuden uskottavuuden kannalta. Jos mies on näin huolimaton yhdessä asiassa, niin mites sitten ne toiset asiat?

Vastaavasti Starchild project sivuston omat alasampumiset eivät puutu esim. Bad Archaeology -sivun kommentteihin dna:sta (missä on räikeimmät virheet), ja ohittavat osteopetrosis-argumentin kokonaan keskittyen vain fossiloitumisen mahdottomuuteen (huolimattomuutta vai vasta-argumentin puutetta?). Kuten lopussa todetaan, paras argumentti kallon omistajan alien-alkuperästä on se, että noin pahasti epämuodostunut on ylipäätään elänyt ne muutama vuotta, mitä skeptikot olettavat raadon iäksi. Toisaalta hyviä vasta-argumentteja on enemmän.

Sopivasti aiheeseen liittyen tuli tällanen artikkeli lukaistua juuri äskettäin.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

13.05.2016 14:04 #5 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Muinaiset anomaliat
Lloyd Pie on kyllä vakuuttavan tuntuinen puhuja. Itse en keksinyt Starchild tapaukseen mitään selviä vasta-argumentteja. Ja kyseessä ei ole vain yhdestä kallosta Paracas Skulls . Tosin en nyt osaa sanoa ovatko nuo juuri samantapaisia kuin Starchild kallo vai pelkästään noita muokattuja ihmisten kalloja. Pitää tutustua paremmalla ajalla tarkemmin.

Youtubesta löytyi toinenkin luento häneltä, the Definitive Proof Mankind Was Manipulated by an Alien Race , missä hän mm. komppaa Zacharie Sitchkinin teoriaa Niburusta ja väittää ihmisten olevan geenimanipuloitu orjaroduksi n. 250 000 vuotta sitten. Tämäkin uskottavan tuntuisin argumentein. Joskaan ei lähellekään niin uskottava kuin Starchild luento oli, jo ihan aiheensakin perusteella.

Periaatteessa pidän täysin mahdollisena tuota väitettä, että Sasquatch, Jeti, Alma ym. olisivat neanderthalin ihmisen ja/tai muiden hominidien yhä eläviä jälkeläisiä. Se olisi helppo selitys tuhansille havainnoille ja joihinkin legendoihin jättiläisistä/peikoista. Mahdollinen mutta epätodennäköinen. Olen vähän tähän jättiläis-aiheeseen ja sitä sivuaviin juttuihin perehtynyt koska oli aikoinaan tarkoitus kirjoittaa fiktiivinen mutta uskottavan tuntuinen kirja aiheesta, mutta kun tietokone söi pari ekaa lukua (luulin tuhoavani shortcutin mutta olikin koko tiedosto desktopissa ja ehdin tyhjentää roskakorin ccleanerilla) niin laiskuus voitti sitten, ehkä joskus...

Yksi Pien luennossa mainituista todisteista. The Story of Zana the Russian Neanderthal Found in 1850 . Ja selitys sille: The story of ‘Zana’, wild woman, has been solved through DNA analysis

Tunnistan itsestäni piirteen, että haluaisin uskoa tämäntyyppiseen. Olisi hienoa jos nuo jutut olisivat totta. Pidän scifistä juuri sen takia että siellä spekuloidaan erilaisilla mahdollisuuksilla. Mutta kohtalaisen rationaalisena ajattelijana yritän kuitenkin käytellä occamin partaveistä ja koitan miettiä mikä olisi se todennäköisin vaihtoehto. Mutta toisaalta minulle ei tuota vaikeuksia sopeutua ajatukseen jos se "todennäköisin" vaihtoehto olisi ns. raamien ulkopuolella.

Luotettavan tiedon etsimistä vaikeuttaa eri tahojen agendat. Huuhaa-tiedon levittäjillä on tarkoituksena rikastua (kirjamyynti, luennot ym.) ja saada mainetta sillä ja vastaavasti vakavasti otettavat tiedemiehet eivät useinkaan uskalla tarttua hankaliin aiheisiin maineensa/uransa menettämisen takia. Aikoinaan kuin luin kosmologiaa niin siellä tuli vastaan tiedemiesten riitoja missä jotkin Grand Old Manit pitivät kuolemaana asti kiinni käsityksistään joihin olivat elämänuransa perustaneet ja koittivat lytätä uusien teorioiden esittäjät. Sama tuli vastaan vaikkapa Amerikan ensimmäisiä ihmisiä käsittelevissä dokkareissa missä Clovis-kulttuurista oli kova vääntö. Aiheissa missä oma asiantuntemus ei riitä, saakin sitten pähkäillä että mikä noista nyt voisi olla se uskottavin. Yleensä se totuus voittaa lopulta, mutta se tosiaan vaatii että asiaa tutkitaan vakavasti.

Desdenova, Echramath
Uusin jäsen: jouko Salonen