• Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • 1 kommentti (Tonttu 3 päivää sitten)
    • Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 110 päivää sitten)

Tietoa mongolien historiasta

10.01.2016 20:11 #1 : Lenora
En oikein tiennyt mistä kyselisin mieltäni vaivaavaa seikkaa ja ajattelin josko täältä löytyisi tietoa. Luin jo jonkin aikaa sitten Tsingis kaanin elämästä kertovan kirjasarjan ja useammassakin kohdassa sarjaa mainittiin sairaus johon myös yksi Tsingis kaanin veljistä kuoli. Jonkinlainen paiseita aiheuttava sairaus joka näännytti ihmisen. Näitä paiseita tai möykkyjä potilaalta yritetiin leikata mutta potilas kuoli toimenpiteeseen. Paiseista tuli leikatessa ulos kammottavan hajuista mönjää. Mikä tällainen sairaus voisi olla? Koska kyseessä on historiallinen kirjasarja (joka on luonnollisesti höystetty suurella määrällä kirjailijan omaa mielikuvitusta) uskoisin kuitenkin että kyseinen sairaus on mongolien riesana ollut.

• Moonlord hahmo
  • Moonlord
  • Viestejä: 2038
10.01.2016 21:26 #2 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Tietoa mongolien historiasta
Kuvauksesta tulee mieleen paiserutto.

Tosin tuo ei ehkä ole Tsingis kaanin oikea kuolintapa. ainakin wiki sanoo seuraavaa:

The exact cause of his death remains a mystery, and is variously attributed to being killed in action against the Western Xia, illness, falling from his horse, or wounds sustained in hunting or battle.

10.01.2016 21:55 #3 : Doc Nicholson
Vastaus käyttäjältä Doc Nicholson aiheessa Tietoa mongolien historiasta
Moonlord ehtikin jo vastaamaan, mutta paiseruttoon tuossa minustakin viitataan. Senhän on perinteisesti ajateltu olevan peräisin Mongoliasta tai Pohjois-Kiinasta. Vaikkei Tsingis Kaanin päivät minkään suuren tunnetun epidemian aikoihin osukaan, niin paiseruttobakteeri ilmeisesti asustelee aroilla muun muassa murmeleissa, joista se ajoittain leviää ihmisiin.

Tsingis Kaanin veljet taitavat olla vielä kuuluisaa veljeään huonommin dokumentoituja, ja vain joistain väkivaltaisesti kuolleista lienee mitään oikeaa tietoa.

The hobbits are a... disease, mr. Baggins

11.01.2016 00:55 #4 : Lenora
Vastaus käyttäjältä Lenora aiheessa Tietoa mongolien historiasta
Siis nimenomaan tuossa kirjoitinkin että kirjassa tautiin kuoli yksi Tsingisin veljistä ei suinkaan Tsingis itse. Tosin tautiin kuolleen yksilön henkilöllisyydellä ei sinänsä ole merkitystä sillä tämäntyyppiset kirjat ovat kuitenkin pääasiassa fiktiota historiallisilla tosiseikoilla koristeltuna ja olen lähinnä kiinnostunut vain siitä mikä tällainen mystinen sairaus voisi olla. Voi olla että kirjailija on keksinyt senkin mutta pitäisin todennäköisempänä että mukaan on otettu jokin oikea sairaus. Mietin itsekin tuota paiseruttoa mutta kyseessä ei tarinassa ollut mikään epidemia vaan harvoilla yksilöillä tavattu sairaus joka ei tarttunut kovin agressiivisesti- jos ollenkaan henkilöstä toiseen ja joka hivutti hitaasti hengiltä. Ilmeisesti tällaisia möykkyjä ei myöskään ilmaantunut koko kehoon vaan niitä oli määrällisesti suhteellisen vähän.

11.01.2016 08:05 #5 : Doc Nicholson
Vastaus käyttäjältä Doc Nicholson aiheessa Tietoa mongolien historiasta

Lenora kirjoitti: Mietin itsekin tuota paiseruttoa mutta kyseessä ei tarinassa ollut mikään epidemia vaan harvoilla yksilöillä tavattu sairaus joka ei tarttunut kovin agressiivisesti- jos ollenkaan henkilöstä toiseen ja joka hivutti hitaasti hengiltä. Ilmeisesti tällaisia möykkyjä ei myöskään ilmaantunut koko kehoon vaan niitä oli määrällisesti suhteellisen vähän.

Paiserutto ei taida kovin usein isoksi epidemiaksi levitäkään, kolmesta suuremmasta epidemiasta puhutaan yleensä. Yksittäistapauksia ja pieniä epidemioita esiintyy silti (joitain satoja tapauksia vuosittain nykyäänkin, maailmanlaajuisesti). Olen aiemmin lueskellut, että ainakaan nykyaikana paiserutto ei olisi mitenkään erityisen herkästi leviävä, vaan että isot epidemiat olisivat vaatineet bakteerin muuntumisen ärhäkämmäksi. Lisäksi alueella, jolla bakteeria esiintyy luonnonvarausena (kuten Mongolia) jonkinlainen vastustuskyky tavallisempia kantoja vastaan lienee ollut tavallinen.

Ilmeisesti paiseita ilmestyykin kehoon aika pieni määrä paiseruton yhteydessä, yleensä tartuntakohdan lähialueelle. Ei mitenkään suuria määriä. Ja hoitona tosiaan perinteisesti näiden paiseiden puhkaisu. Toimenpide, joka ei tulehdusvaaran takia ole varmaankaan potilasta paljon auttanut...

Luulisin, että paiseruttoon kirjailija on tuossa halunnut viitata. Wikipediaa kahlaamalla tuo ei ole mitenkään täysin mahdoton tapahtumaketju. Sain sen käsityksen, että murmelit olisivat mongolien keskuudessa aika tavallinen riista, joten niiden kirppujen kautta leviävä tauti kuulostaa ihan realistiselta, myös muulloin kuin epidemioiden aikana. Wikipedia erityisesti mainitsee Tsingis Kaanin veljineen eläneen keräilyllä ja murmelinmetsästyksellä karkotuksensa aikana. Mongolien historiasta ennen valloituksia ja niiden alkuaikoina ei paljon lähteitä ole säilynyt, joten kirjailijalle jää paljon tilaa luoda ajankuvaa. :smile:

The hobbits are a... disease, mr. Baggins

11.01.2016 15:32 #6 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Tietoa mongolien historiasta
Itse haluaisin tietää, miksi tämän sairauden tarkempi luonne kiinnostaa Lenoraa niin paljon. Varsinkin, kun paiserutto vaikuttaa melko ilmeiseltä vastaukselta. Ja varsinkin, kun koko sairautta ei välttämättä edes ollut. Olen siis vain utelias.

Superheroes are real when they're drawn in ink.

17.01.2016 16:54 #7 : Lenora
Vastaus käyttäjältä Lenora aiheessa Tietoa mongolien historiasta
Aihe kiinnostaa minua koska kirjasrjassa ei sen kummemmin kerrottu sitä mikä sairaus oli kyseessä ja koska uteliaisuus.

17.01.2016 17:17 - 17.01.2016 17:18 #8 : Lenora
Vastaus käyttäjältä Lenora aiheessa Tietoa mongolien historiasta
Paiseruttoa syyllisenä epäilin esimerkiksi Heikki S. Vuorisen (LKT, lääketieteen historian dosentti) kirjoittaman selvityksen vuoksi jossa sanotaan seuraavaa: Paiserutto:yleisin; kirpun purtua ihmistä (Y. pestisihmiseen) alueelliset imusolmukkeet suurentuvat voimakkaasti 4-6 päivän kuluttua, etenee nopeasti: korkea kuume, päänsärky, sekavuutta, keuhko-oireita, verenkiertoelimistön romahdus ja yleisinfektio. Kuolema 4-6 päivän kuluttua oireiden alkamisesta

On toki mahdollista että mongoleilla on ollut vastustuskyky sairaudelle ja että he ovat pystyneet sinnittelemään sairauden kanssa vuosia tai olla tartuttamatta sitä toisiin ihmisiin leirissä. Tai sitten kirjailija on keksinyt sairauden. Joka tapauksessa olisi ollut hauska kuulla muitakin mahdollisia ehdotuksia kuin paiserutto ja tiedustelin asiaa täältä koska ajattelin sen helpoksi keinoksi löytää erilaisia vastauksia ilman työlästä tiedonhankintaprosessia- niin paljon asia ei minua kiinnosta että jaksaisin kovin massiivista tutkimustyötä aloittaa :D Kirjasarjan myötä kiinnostun mongolien kulttuurista ja etenkin heistä olemassaolevasta visuaalisesta aineistosta. Seuraavan kirjan myötä saatan innostua taas aivan eri kulttuurista ja aikakaudesta.
Ihminen joka ei ole utelias eikä yritä löytää vastauksia heränneisiin kysymyksiin pysähtyy paikoilleen.
Viimeksi muokattu: 17.01.2016 17:18 Lenora.

Eija
Uusin jäsen: jouko Salonen