• Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • 1 kommentti (Tonttu 3 päivää sitten)
    • Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 110 päivää sitten)

Evoluutio

• Echramath hahmo Kirjoittaja
  • Echramath
12.08.2016 00:04 #1 : Echramath
Evoluutio kirjoittanut Echramath
Evoluution käsittely Sataman puolella meni vähemmän yllättäen shitposting-osastolle.

Koska mainittu on perinteinen polveutuuko ihminen apinasta, muistutettaakoon, että paitsi että polveutuu, on edelleen, kuulumme kädellisten (Primates) lahkoon ja apinoiden (Simiiformes) osalahkoon. Paitsi eräitten puolueiden edustajat, joita löytyy pikemmin Saurian ja Serpentesin alta.

Esimerkiksi Proconsul saattaa olla esi-isiämme ja ihan selvä apinahan tämä kaveri on:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kuurankukka, kyty, Strato

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
12.08.2016 11:06 - 12.08.2016 11:18 #2 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Evoluutio
Joo. Mulla oli se virhe, että kun hankin kaiken tietoni englanninkielisestä kulttuurista, niin en osannut ajatella että suomenkielessähän "apina" on nykyään paljon, paljon, paljon laajempi käsite kuin englannin "ape", "monkey" jne. Ei siitä niin kauhean pitkä aika kuitenkaan ollut kun "ihmisapina" oli se virallinen termi ja pelkkä "apina" jotain muuta.

Seison korjattuna.

Ihminen ei polveudu mistään sellaisesta apinasta, mikä muistuttaisi nykyistä elukkaa.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 12.08.2016 11:18 Rasimus.

• Echramath hahmo Kirjoittaja
  • Echramath
12.08.2016 12:15 - 12.08.2016 12:24 #3 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Evoluutio

Rasimus kirjoitti: Siis muistuttaa geneettisesti, ei ulkonäöllisesti. Ulkonäkö on kurja metodi todistaa sukulaisuus, sen mukaan valas olisi kala.

Biologit toki tykkäävät irvailla nykyään siitä, ettei eliöiden taksonomisessa järjestelmässä ole enää mitään yksittäistä taksonia, johon kuuluisivat sekä hai että hauki, mutta kaskelotti. Sen takia ovat myös sitä mieltä, että kysymys "onko nahkiainen kala" on epämääräinen ja kuuluu ennemmänkin kielten asiantuntijoille.

Evoluutiota voi havainnoistaa monille varmaan jo tutulla ohjelmalelulla: BoxCar 2D . Pyöristä ja kolmioista koostuvat autot pyrkivät mahdollisimman pitkälle, koska tällä tapaa pääsee paneen algoritmi perustuu siihen, että parhaiten menestyneet autot saavat jälkeläisiä, joissa on vanhempiensa ominaisuuksia ja satunnaisia mutaatioita. Vaihtamalla asetuksista maaston voi todeta evoluution lähtevän eri suuntaan kun ympäristön painekin muuttuu.

Viimeksi muokattu: 12.08.2016 12:24 Echramath. Syy: Korjataanpa linkki.

• kyty
12.08.2016 12:39 #4 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Evoluutio
Kyllä englanninkielisessäkin maailmassa sanaa "monkey" käytetään laajassa merkityksessä: esimerkiksi täällä ja täällä . Onhan sitä sitten argumentteja siihenkin suuntaan, että ihmisapinoista ei tulisi käyttää sanaa monkey.

Loppupeleissähän kyse on vain käytetyistä termeistä, mitkä eivät muuta sitä kuka on sukua kenelle ja ketkä kuuluvat mihinkin ryhmään.

Onhan sitä sitten niitäkin porukoita jotka eivät halua että linnut ovat dinosauruksia, ja osa heistä ei edes ole kreationisteja . (Nimitys porukalle on BANDits = Birds Are Not Dinosaurs, ja heidän argumenttinsa eivät ole vakuuttaneet minua erinäisistä syistä, ja joku muukin on tehnyt saman huomion kuin minä .) Nämä väittivät ensin että dromaeosaureilla ei ollut oikeasti höyheniä, ja nyt sitten että dromaeosaurit kuuluvatkin oikeasti lintuihin. "Jos sillä on höyhenet, se on lintu." Epäselväksi on jäänyt mihin raja sitten vedetään, höyheniä kun on ollut myös isoilla tyrannosaurideilla. Ovatko nämä ihmiset tyytyväisiä vasta sitten kun vähintään kaikki teropodit on nimetty linnuiksi?

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
12.08.2016 14:23 - 12.08.2016 14:46 #5 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Evoluutio
Sanat "monkey" tai "apina" eivät oikeastaan ole edes tieteen kieltä, vaikka niitä saatetaan julkaisuissa käyttääkin. Silloin on enemmänkin kyse ladatusta kielestä, annetaan uusia merkityksiä sanalle, joka tarkoittaa valtaväestölle (joka ei ole järin tieteellisesti suuntautunutta) jotain muuta. Tätä tehdään varmaankin vain siksi, että valtaväestö ei yhtään tiedä mikä hitto on "simiiformes". Jos siitä haluaa alkaa vakavissaan (=siis tiedepohjaisesti, ilman huumoria, trollausta, vääntelyä tai muuta) vänkäämään, onko jokin polveutunut jostain vai ei, niin pitäisi varmaan käyttää tieteen omaksumaa latinaa (muoks: ja etenkin kreikkaa - tai siis näillä kielillä käytettyä nimeämistä koska suomeksi ei läheskään kaikkea ole väännetty ja latinalaisilla/kreikkalaisilla termeillä on selkeä merkitys, jota ei tavallinen rahvas ole päässyt pilaamaan).

Pointtini on siinä, että "apina" on tosiaankin hyvin moniselitteinen termi, joka antaa vain ohjenuoran sille mitä meidän pitäisi jostain asiasta ajatella. Jokainen sitten valitsee epäselvissä tapauksissa itse, mitä hän hyväksyy termin tarkoittavan.

Echramath kirjoitti: Biologit toki tykkäävät irvailla nykyään siitä, ettei eliöiden taksonomisessa järjestelmässä ole enää mitään yksittäistä taksonia, johon kuuluisivat sekä hai että hauki, mutta kaskelotti.

Minulle tuli yht'äkkiä mieleen metallimusiikki ja sen tyylilajiluokittelut. Suurimmalla osalla lajeista on luultavasti vain yksi tai enintään kaksi bändiä, ja niiltäkin vain muutama hassu biisi ennenkuin nämä ovat kyllästyneet ja vaihtaneet käyttämiään sointuja.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 12.08.2016 14:46 Rasimus.

• kyty
12.08.2016 16:04 #6 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Evoluutio
Sitten voi tietysti vääntää loputtomasti siitäkin, onko sanan "Simiiformes" synonyymi apina vai ei. :concentrate Tiedeihmiset sitten käyttävät sitkeästi termiä apina ja netissä väännetään loputtomasti aiheesta "kuuluuko ihminen apinoihin jos ihminen on kehittynyt apinoista ja onko apina sama asia kuin ihmisapina ja voiko koko ryhmää nimittää apinoiksi jos sen kantaisä on selvästi apina" jne jne. Loppujen lopuksi tulos on kuitenkin sama halusi sitten puhua ryhmästä Simiiformes tai apinoista, kuulumme siihen joka tapauksessa. Ainakin siinä mielessä miten biologit sanan "apina" käsittävät.

Eiväthän nämä asiat selkeitä ole, lajin määrittelykin on hankalampaa kuin suurin osa ihmisistä äkkiseltään uskoisi. Se on yksi syy siihen miksi keskustelu kreationistien kanssa on niin mahdotonta. He eivät yleensä ymmärrä edes sitä miten lajit eriytyvät toisistaan ja että kaksi saman näköistä ötökkää voivat olla eri laji.

Tuomas Anttonen, LordStenhammar
Uusin jäsen: Tuomas Anttonen