Onko muualla elämää?

• Niksu hahmo
  • Niksu
19.09.2014 09:39 #21 : Niksu
Vastaus käyttäjältä Niksu aiheessa Onko muualla elämää?
Minä en usko, että muualla on elämää. Ja mikäli on, sillä ei ole meille mitään merkitystä.

• Wanderer hahmo
  • Wanderer
19.09.2014 11:19 #22 : Wanderer
Vastaus käyttäjältä Wanderer aiheessa Onko muualla elämää?
Tottakai on.
Maailmankaikkeus on niin äärettömän laaja, että ihminen ei edes ymmärrä kuinka laaja. Siellä voi olla mitä vain, ihan mitä vain, luultavasti sellaista mitä emme edes pystyisi koskaan käsittämään.
En toki usko, että kukaan on tulossa tänne, että kukaan/mikään edes pystyisi tulemaan tänne. Joten olen samaa mieltä siinä, että sillä ei varsinaisesti ole meille merkitystä olemmeko täällä yksin vai emme.

19.09.2014 12:59 #23 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Onko muualla elämää?
Elämän synty itsessään voi olla paljon todennäköisempää kuin on luultu, ja jos muutkin kuin DNA:sta ja RNA:sta tutut osaset voivat yhdistyä ketjuiksi, se tarkoittaisi ettei elämän ehkä tarvitsekaan rakentua tuntemistamme palikoista. Uusimmassa Tähdet ja Avaruus-lehdessä pohditaan sitä miksi maapallon elämälle sitten valikoitui juuri DNA:sta ja RNA:sta löytyvät kirjaimet?

Vai ovatko meidän palikkamme kuitenkin ainoita joita voi käyttää, ja valikoituneet sen takia? Parin keinotekoisen osasen koodaaminen mukaan ei kai vielä kerro voisiko kokonaan vieraista osista koostuva elämä oikeasti menestyä?

Elämäähän löytyy maapallollakin tajuttomista olosuhteista, ja vaikka jostain kuului vihjauksia ettei alkumaa olisikan ollut hornankattila, niin pitäisin itse todennäköisempänä että "alkulätäkkö" oli varsin kamala paikka eikä nykyiselle nössöelämälle sopiva lempeä lätäkkö.

Se että tuleeko siitä älykästä elämää onkin sitten toinen juttu... Ja miten tunnistetaan ja määritellään älykäs elämä... Ihmisten käsitykset ovat kovin suppeita, vielä vähän aikaa sitten lintujen aivoja ei edes vaivauduttu tutkimaan koska oletettiin etteivät ne voi olla älykkäitä, ja ei kai kukaan ajatellut kasvienkaan viestivän keskenään (varsinkaan muinoisten höpötutkimusten jälkeen joissa pääteltiin että kasvit reagoivat kun ihmiset puhuvat noloista aiheista).

Jos elämä koostuisi täysin erilaisista osista ja pystyisi ehkä elämään vielä omituisemmissa oloissa kuin tunnettu elämä, mistä kaikkialta sitä voisi löytyä ja millaiseksi se voisi kehittyä? Itse koen vaikeaksi ajatella muunlaista älykästä elämää ja näen suurimman osan maailmankaikkeuden elämästä pelkkänä bakteerimössönä - sitähän suurin osa maapallonkin biomassasta on. Tämä on mikrobien kansoittama planeetta.

19.09.2014 13:03 #24 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Onko muualla elämää?

• Strato hahmo
  • Strato
19.09.2014 14:10 #25 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Onko muualla elämää?

HourglassEyes kirjoitti: Universumi(t) on niin laaja paikka, ettei sitä pysty käsittämään. Kyllä minä uskon, että muuallakin on elämää, jossakin todella, todella kaukana. Olen aina ajatellut sen niin, että ihmiskunta olisi kovin ylilmielinen, jos se kuvittelee olevansa ainoa alkulimasta eron ottanut (älyllinenkö...?) eliö... :wink:

Tähän voisi lisätä ajatuksen, että ihmiskunta on myös erittäin ylimielinen jos kuvittelee olevansa universumin kärkipäässä älyllisesti :smile: Ihan hyvin jossain päin universumia voi olla eliölaji joka on yhtä paljon meitä edellä kuin me olemme kastematoja. Joten pitäisivätkö he meitä älykkäinä? Pidämmekö me kastematoja älykkäinä?

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: HourglassEyes, Ageha

19.09.2014 14:24 #26 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Onko muualla elämää?

Strato kirjoitti:

Jep. Suuremmalla todennäköisyydellä me olemme juuri noita kastematoja! :cheesy:

29.09.2014 12:40 #27 : poistettu
Vastaus käyttäjältä poistettu aiheessa Onko muualla elämää?
Mä en usko, että on muuta elämää, ennen kuin näen. Kyllähän esim. Europassa on vettä, mutta siihenkin menee vielä aikaa, ennen kuin sinne päästään tutkimaan. Olisihan se tottakai kivaa jos olisi, mutta jos sitä on, niin todennäköisesti se on bakteereja/ pieneliöitä, ei ajattelevia ja käveleviä isosilmäisiä Liisoja ja Teemuja. Olisihan siitäkin todella paljon hyötyä ihmiskunnalle, jos löytyisi joku bakteeri sellaisilla ominaisuuksilla mitä maasta ei löydy, tiedä vaikka mitä ne saisi aikaan laboratorioissa.

Mun mielestä saisi löytyä hampurilainen, joka ei lihota, vaan on terveellistä. Ei haittaisi vaikka olisi silmät.

29.09.2014 14:12 #28 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Onko muualla elämää?

HourglassEyes kirjoitti: Jep. Suuremmalla todennäköisyydellä me olemme juuri noita kastematoja! :cheesy:

Itse veikkaisin että mikrobitason elämä on todennäköisempää, ja perustan oman mututuntumani siihen että niitä syntynee suht "helposti". Lisäksi mikrobit ovat maapallollakin eniten levinneitä ja runsaslukuisinta elämää, joka osaa sopeutua kaikkialle peruskalliosta tulisiin pätseihin ja rikkioksidista ydinjätetynnyreihin. Ja pystyy matkustamaan jopa avaruudessa, teoriassa jopa planeetalta toiselle. Ja niitä on ollut maapallollakin iät ja ajat ilman paineita kehittyä mihinkään.

• Strato hahmo
  • Strato
29.09.2014 15:03 #29 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Onko muualla elämää?

kyty kirjoitti: Kaikki kai riippuu vain todennäköisyydestä millä monimutkaisempaa elämää syntyy. Pitkälle kehittyneen elämän pitäisi joidenkin arvioiden mukaan olla meitä edellä, koska niillä olisi ollut enemmän aikaa kehittyä - Aurinkohan on suhteellisen nuori tähti. Mutta mikä on todennäköisyys monimutkaisen elämän kehittymiselle ja kuinka pitkään kehittynyt sivilisaatio keskimäärin säilyy?

Todennäköisyyksiä pohtiessa on hyvä muistaa yksi asia: Avaruus (tai maailmankaikkeus) on äärettömän laaja paikka (tai vähintäänkin niin laaja, että me voimme pitää sitä äärettömänä). Omasta mielestäni tämä tarkoittaa sitä, että jossain on aina paikka, jossa tapahtuu asia, jolla on erittäin (tai äärettömän) pieni todennäköisyys. Nyt jos ajatellaan, että mikrobeja syntyy helposti, ja että niistä voi syntyä älykästä elämää, niin tapahtumalla voidaan laskea todennäköisyys. Tässä esimerkissä todennäköisyys ei ole äärettömän pieni, joten on mielestäni perusteltua olettaa, että tätä tapahtuu useammin kuin kerran eri puolilla maailmankaikkeutta. Tämän jälkeen voidaan sitten pohtia onko se älykkäämpää kuin me :wink:

Tosiaan ihmiskunta on ollut suhteellisen vähän aikaa olemassa ihan maapallonkin mittapuulla, saati sitten maailmankaikkeuden. Joten voisi kuvitella, että on olemassa sivilisaatio, joka on ollut teknologisesti kehittynyt (yksi esimerkki älykkyydestä, ehkä?) kun ihmiskunta on "syntynyt". Jos tämän sivilisaation säilymisessä nykypäivään on todennäköisyys esimerkiksi 1/1000000, niin siltikin on mahdollisuus, että se on säilynyt. Ja jos mietitään maailmankaikkeuden kokoa, on mielestäni perusteltua uskoa, että jossain on tämmöinen sivilisaatio. Tietenkään emme todennäköisesti koskaan tule saamaan siitä minkäänlaista tietoa.

Tässä vähän omia pohdintoja todennäköisyyksistä :cheesy:

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

• Saki hahmo
  • Saki
29.09.2014 17:22 #30 : Saki
Vastaus käyttäjältä Saki aiheessa Onko muualla elämää?
Kyllä, henkilökohtaisesti uskon että muualla on elämää. Älyllistäkö? Ehkä. Niin kuin aikaisemmin jo mainittiin ihmiskunta on vielä uusi asia universumin ja maapallon mittapuulla, mutta ihmiskuntakaan ei säily ikuisesti. Emme välttämättä saa uusia elämänmuotoja koskaan selville. Ihminen on niin pieni hiekanjyvä maailmankaikkeuden aavikolla, että emme voi ymmärtää maailmankaikkeuden laajutta millään, ehkä koskaan. On hyvin todennäköistä että jossain kaukana on elämää, emme vain pysty käsittämään sitä. Ihminen on ylimielinen luullessaan olevansa viisas mutta ihminen on tyhmä ja todennäköisesti tuhoamme vielä joskus itse itsemme omalla "viisaudellamme".
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Strato

30.09.2014 14:48 #31 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Onko muualla elämää?
Toisaalta ihminen ei myöskään pysty arvioimaan itse sitä onko ihmislaji maailmankaikkeuden asteikolla tyhmä vai viisas. Voi olla että olemme kastematoja, mutta voi myös olla että olemme teknologinen huipentuma - jos oletetaan että jonkun täytyy olla maailmankaikkeuden kehittynein laji, se voisi olla myös ihminen... tai sitten ei.

Tietysti universumi on niin laaja että kaikki on mahdollista, siksi pidän itsekin mahdollisena että jossain on älykkäämpi ja teknologisesti meitä kehittyneempi laji, josta emme etäisyyksien takia saa koskaan tietää.

Vaikka älykkäät tai edes jotenkin kehittyneet elämänmuodot olisivat äärimmäisen harvinaisia luonnonoikkuja, niin on hyvin mahdollista että niitä on tullut muuallekin.

30.09.2014 14:57 - 30.09.2014 15:12 #32 : poistettu
Vastaus käyttäjältä poistettu aiheessa Onko muualla elämää?

kyty kirjoitti: Tietysti jos multiversumiteoria pitää paikkansa niin silloin asiat tuntuvat vähemmän ihmeellisiltä ja kaikki enemmän mahdolliselta... kuten se että miksi meidän universumimme on elämälle suotuisa. Jos niitä pulpahtelee äärettömästi lisää niin on vain todennäköistä että joku niistä on. (Okei, kuulun itse niihin jotka eivät ole haltioituneet antrooppisesta periaatteesta)

Clone Megan Fox!
Viimeksi muokattu: 30.09.2014 15:12 poistettu.

30.09.2014 15:33 #33 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Onko muualla elämää?

JPAP kirjoitti: Onkos multiversumiteoria nyt se, että alkuräjähdyksen jälkeen avaruuden laajeneminen tapahtuikin rinnakkain, myös toisessa ulottuvuudessa tai ulottuvuuksissa? Jos tästä puhut, niin eiköstä se ole todistettu jo hölynpölyks? Ja eikö tätä pidetä tiedemaailmassa, vähän kukkahattutätien teoriana?

Ei nyt ihan, ellei ihan lähiaikoina ole tullut tutkimuksia joista en ole ehtinyt kuulla. Ongelmana on että asiaa ei voi kunnolla testata, kuten ei säieteoriaakaan. Osa kosmologeista uskoo siihen ja osa kritisoi, mutta multiversumia pohditaan kyllä tosissaan kosmologiaa käsittelevissä julkaisuissa.

Jotain viitteitä sen mahdolisuudesta on löytynytkin, mutta todisteita sitä vastaan on varmasti myös. En tiedä miten paikkansa pitäviä väitteet puolesta tai vastaan ovat (varsinkin kun tietää miten netissä löytyy "todisteita" myös muun muassa evoluutiota ja aikadilataatiota vastaan).

30.09.2014 15:43 #34 : poistettu
Vastaus käyttäjältä poistettu aiheessa Onko muualla elämää?

kyty kirjoitti: Multiversumi olisi käytännössä paikka jossa uusia universumeita syntyy ja ehkä katoaakin kuin kuplia. Ehdotuksissa maailman rakenteesta ja alkuperästä on hyvinkin paljon eroavaisuuksia, osa spekuloi kuplilla ja toiset syklisellä maailmankaikkeudella. Tähdet ja Avaruus-lehdessä 8/1013 on artikkeli juurikin alkuräjähdyksestä ja eri universumi/multiversumivaihtoehdoista.

30.09.2014 18:02 #35 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Onko muualla elämää?

JPAP kirjoitti: Puhut siis eri teoriasta. Itse luen näitä enkunkielellä niin en osaa suomenkielisiä termejä. Sanoppas ton teorian mistä puhut enkunkielinen nimi?

30.09.2014 19:25 - 30.09.2014 19:26 #36 : poistettu
Vastaus käyttäjältä poistettu aiheessa Onko muualla elämää?

kyty kirjoitti: Itse taas luen useammin suomeksi joten en ole täysin selvillä mikä on englanninkielinen nimi jollekin tietylle teorialle... Yleensä vain multiversumi eli multiverse hypothesis? Multiversumi itsessään käsitteenä ja ajatuksena on se joka jakaa mielipiteitä puolesta ja vastaan, eli ylipäätään olisi mahdollisuus että meidän universumimme lisäksi on muitakin ja onko se tiedettä koska asiaa ei voi oikeastaan testata.

Joo kiitoksia. Heti selvensi asiaa. Toivottavasti ei ole Stephen Hawking väärässä, myös tässä asiassa, kuten oli mustan aukon suhteen.. Mutta enemmittä offtopikkeita.

Mulle kun esitetään kysymys, onko muualla älyllistä elämää, mussa herää terroristi- ja kapinoitsija- Risto, joka haluaa kysyä, miksi pitäisi olla? Ihmiselle on luontainen kaipuu uskoa, että on olemassa jotain meitä suurempaa ja viisaampaa. Miksi muuten uskonnot olisivat olleet meille aina niin tärkeässä osassa? Entäs jos missään ei ole ketään muuta kuin me, ei jumalia ei alieneita, vain me. Pärjäämmekö me täällä keskenämme?

Clone Megan Fox!
Viimeksi muokattu: 30.09.2014 19:26 poistettu.

30.09.2014 21:11 - 30.09.2014 21:12 #37 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Onko muualla elämää?

JPAP kirjoitti: Toivottavasti ei ole Stephen Hawking väärässä, myös tässä asiassa, kuten oli mustan aukon suhteen..

Pienenä offtopickina on vielä mainittava ettei niistä mustista aukoista ole sataprosenttista selvyyttä vielä.

Tuo on ikävän totta tuo, ja suuri osa odotuksista tai peloista kumpuaa juuri tuosta. Monihan on ihan varma että täällä on jo käyty ja NE ovat jo täällä tai vasta tulossa pelastamaan meidät kaikki... tai ainakin uskovat.

Universumi on äärimmäisen vihamielinen paikka (tunnetulle) elämälle, mutta maapallon lisäksi voi olla muitakin mikrobien kansoittamia planeettoja, joillakin voi Maan tapaan olla jopa monimutkaisempaa elämää.
Viimeksi muokattu: 30.09.2014 21:12 kyty.

01.10.2014 19:35 - 03.10.2014 13:00 #38 : poistettu
Vastaus käyttäjältä poistettu aiheessa Onko muualla elämää?

kyty kirjoitti: Mutta silti pitää muistaa erottaa astrobiologia ja ufouskonnot toisistaan, kaipuu tai pelko älykkäitä tähtisisaria- ja veljiä kohtaan kumpuaa lähinnä jälkimmäisistä (astrobiologiassa asiaan liittyy lähinnä ajatus että meitä kehittyneempiä sivilisaatioita pitäisi olla olemassa, koska niillä on ollut enemmän aikaa kehittyä).

Kyllä ehdottomasti pitää erottaa astrobiologia ja ufouskonnot toisistaan. Itse en kyllä ajattele, että täällä kukaan Alien-Antti olisi jo, tai että olisi jo käynyt, tahi että sellaisia olisi edes olemassa. Nähtiinhän se jo jenkeissä 50-luvulla, armeijan pimeillä tutkimus-ja kehityskeskuksilla, kuinka helposti löytyy selitys, että ne lentävät alukset mitä ihmiset näkivät olivat ufoja. Tietysti ymmärrän, että hekin elivät kylmää sotaa siihen aikaan, ja mikä olisi ollut pahempaa, se että Venäjä olisi saanut tietää uudesta hävittäjästä/pommittajasta/muusta koneesta, tahi että ihmiset uskovat nähneensä ufoja. Mitä tietää jenkkienkin armeijan tiedustelupuolen taktiikoista, ja jo aiemmin käytetystä propagandasta, niin en epäilisi yhtää jos koko ufohöpötys sai alkuunsa tarpeesta suojella arvokasta tietoa.

Tietysti pitää myös muistaa Orson Wellesin radiostuntti 1938, kun hän aiheutti tarinalla, The War of the Worlds , massahysterian jenkeissä. En väitä että Alien-Antit ja Alien-Annat olisivat pelkästään populaarikulttuurin aikaansaannoksia, mutta hyvin paljon vaikutteita sieltä saaneet. Toki tieteessä kaikki on mahdollista, ja avaruudessa, mutta kuhan nyt tiedemiehet löytäisi edes eläviä organismeja maapallon ulkopuolelta, ihan mitä tahansa , sen jälkeen olisi mielestäni ihan loogista puhua Alien-Anteista ja Alien-Annoista.

Clone Megan Fox!
Viimeksi muokattu: 03.10.2014 13:00 poistettu.

03.10.2014 14:04 - 03.10.2014 14:05 #39 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Onko muualla elämää?

JPAP kirjoitti: Mitä tietää jenkkienkin armeijan tiedustelupuolen taktiikoista, ja jo aiemmin käytetystä propagandasta, niin en epäilisi yhtää jos koko ufohöpötys sai alkuunsa tarpeesta suojella arvokasta tietoa.

Ufouskovaisten höpötykseen populaarikulttuuri ja armeijan peitetarinat sekä niistä syntyneet legendat ovat varmasti vaikuttaneetkin. Toki muukalaisten yhteydenoton (minimaalista) mahdollisuutta on pohdittu ihan virallisestikin. Kaikkeenhan pitää varautua ja onhan se mahdollisuus... Setin järkevyydestä voi sitten olla montaa mieltä, siellä ne etsivät signaaleja toivorikkaasti vuosikymmenestä toiseen...

Paul Davies sanoo kirjassaan Kolkko Hiljaisuus että "Joten unelmoijan hattu päässäni tunnen oloni kotoisaksi maailmankaikkeudessa, jossa älykäs elämä on tavallista. Tämä on enemmän halua kuin uskoa, mutta tämän pidemmälle en voi mennä ennen kuin Tiedemies-Davies kiskoo minut takaisin. Juuri sen takia Seti on niin houkuttelevaa. Me emme tiedä."

Olikos se nyt Arthur C. Clarce joka sanoi, että on kaksi mahdollisuutta, joko olemme täällä yksin tai emme ole. Kumpikin vaihtoehto on yhtä pelottava.
Viimeksi muokattu: 03.10.2014 14:05 kyty.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Strato, Ageha

03.10.2014 18:59 - 03.10.2014 19:30 #40 : poistettu
Vastaus käyttäjältä poistettu aiheessa Onko muualla elämää?

kyty kirjoitti: Olisi kuitenkin mielenkiintoista että mitä tapahtuisi jos muualta löydettäisiin älykästä elämää tai jos se tulisi tänne. Suhtautuisiko suurin osa ihmisistä asiaan kuin jumalten tuloon? Jos omasta aurinkokunnastamme löydetään mikrobeja, vaikutus ihmisten psyykeen olisi tuskin yhtä suuri. Mieleen tulee jostain syystä heti lastikultti ...

Tuosta tuli heti mieleen Heavens Gate- niminen ufokultti LINK . Kyseessähän oli kultti, joka uskoi että puhdistus on tulossa maapallolle, ja että Alien-Antit tulevat heidät hakemaan. Itsemurha oli heille siirtyminen Alien-Anttien luokse. Melkein 40 ihmistä tappo itsensä itsemurhalla, odottaen ufoja. Tietysti tässä täytyy nostaa esille kulttien vaarallisuus noin muutenkin, mutta aika monta loppujen lopuksi näistä kulteista liittyy ufoihin. Surullistahan tämä, ja sitä miettiessä täytyy muistaa niitä kultin uhreja, jotka hyväuskoisuudessa antoivat itsensä kulttijohtajan johdatukseen.

Onhan ajatuksella kiva leikitellä, että entäs jos Alien-Antteja oliskin olemassa. Minkänäköisiä ne olisi, ja haisevatko he pahalle. Juuri katsoin Louis Therouxsin dokkarin ufoista ja niihin uskovista.

EN tiiä miksi, mutta tuli mieleen ihan Kolmas kivi auringosta- komediasarja :cheesy:

Clone Megan Fox!
Viimeksi muokattu: 03.10.2014 19:30 poistettu.

LordStenhammar
Uusin jäsen: Ruska