Foorumi
0 viestiä tänään | Darkki

Onko muualla elämää?

25.10.2014 20:46 #41 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Onko muualla elämää?
Nyt löyty mielenkiintoinen artikkeli. Sen mukaan erittäin pitkälle kehittyneet elämänmuodot voisivat asustaa tietyntyyppisissä mustissa aukoissa, jolloin mekään emme voisi millään muotota havaita heitä.

How Advanced Races of Intelligent Beings Could Live in Black Holes
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi

13.12.2014 15:59 - 15.12.2014 12:06 #42 : HVM
Vastaus käyttäjältä HVM aiheessa Onko muualla elämää?
Maanhistoriaa kun tutkii niin yksisoluisen elämän luulisi olevan yleistä, sillä se syntyi heti olosuhteiden ollessa sopivat maassa. Samoin monisoluiset kehittyivät melkein heti kun levät olivat tuottaneet tarpeeksi vapaata happea. Sen sijaan älyllisen elämän syntyminen kesti kolme miljardia vuotta. Ja osa työkaluja tuottaneista ryhmistä jäivät metsästäjä-keräilijä tasolle sadastatuhannesta lähes miljoonaksi vuodeksi, ilman kunnollista teknologista kehitystä, (Neandertal vs. Cro-Magnon).

Vaikka teknologiset sivilisaatiot yllämainituista syistä olisivat harvinaisia. Niin se ei kyllä selitä Fermin paradoksia. Mikä voisi olla se suuri leikkuri joka estää muita teknologisia sivilisaatioita leviämästä avaruuteen? Nykyisen tiedon mukaan ei riitä että planeetalla on nestemäistä vettä, vaan myös tarvitaan mannerlaattojen liikkeen tuottama hiilikierto tasapainottamaan ilmakehän hiilidioksidi pitoisuuksia. Ovatko kaikki teknologiset sivilisaation niin uunoja että vapauttavat sedimentteihin sitoutuneen hiilen ilmakehään -energian janossaan?
Viimeksi muokattu: 15.12.2014 12:06 HVM.

13.12.2014 16:27 #43 : HVM
Vastaus käyttäjältä HVM aiheessa Onko muualla elämää?

Niksu kirjoitti: Minä en usko, että muualla on elämää. Ja mikäli on, sillä ei ole meille mitään merkitystä.

Kun orjuuttajien laivasto saapuu ja laittaa sinut rakentamaan kuuhun sadan kilometrin korkuista Quar'con vapahtajan monumenttia, saatat huomata erheesi.

13.12.2014 21:14 #44 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Onko muualla elämää?

HVM kirjoitti: Mikä voisi olla se suuri leikkuri joka estää muita teknologisia sivilisaatioita leviämästä avaruuteen? Nykyisen tiedon mukaan ei riitä että planeetalla on nestemäistä vettä, vaan myös tarvitaan mannerlaattojen liikkeen tuottama hiilikierto tasapainottamaan ilmakehän hiilidioksidi pitoisuuksia. Ovatko kaikki teknologiset sivilisaation niin uunoja että vapauttavat sedimentteihin sitoutuneen hiilen ilmakehään -energian janossaan?

Vastaan nyt vain nopeasti mitä ekana tulee mieleen. Miten olisi koko sivilisaation tuhonnut ydinsota? Sitähän ihmiskuntakin sillointällöin tuntuu yrittävän joten on luonnollista, että joku muukin keksii yrittää samaa. Ehkä jotkut jopa onnistuvat siinä, eivätkä ole tällaisia epäonnistujia kuten me :tongue: Toki tuo sinunkin vaihtoehto on ihan yhtä pätevä veikkaus.

15.12.2014 13:30 - 15.12.2014 17:12 #45 : HVM
Vastaus käyttäjältä HVM aiheessa Onko muualla elämää?
Niin jos ajattelee että kemiallisesta energian käytöstä siirrytään ydinenergiaan, niin ydinaseet ovat looginen sovellus tästä. Ydinaseilla on tosin ollut päinvastainen vaikutus, uusia maailmansotia ei synny 'kauhuntasapainon' takia (<= Mutual assured destruction, MAD).

Ja ovatko kaikki sivilisaatiot niin sotaisia? Jos verrataan menestyneimpiä nisäkäslajeja mittarina kuinka laajalle ne ovat levinneet niin järjestys on; miekkavalaat, ihmiset ja sudet. Kaikki nämä ovat metsästäviä laumaeläimiä joille sosiaaliset suhteet ovat tärkeitä. Miekkavalaiden vaeltavat lihansyöjät sekä paikalliset kalansyöjät eivät siedä toisiaan, ja sudet ja ihmiset ovat tunnetusti erittäin reviiritietoisia. Niin simpanssit kuin sudetkin käyvät välittömästi reviirilleen tunkeutuneen toisen lauman kimppuun, sekä yleensä aina tappavat yksinäiset vieraat urokset. Näin olen vieraiden sivilisaatioiden voidaan olettaa olevan perinnöllisesti sotaisia.

Niin ja tässä vielä aiheeseen liittyvä video ;)

Ja tässä tuleekin se kolmas leikkuri, eli aikaisemmin syntynyt galaksin laajuudelle levinnyt supersivilisaatio, joka vihaa uskonnollisella kiihkolla kaikkia muita tietoisia lajeja. Paikallinen tuholaistorjuntayksikkö ei vain ole kierroksellaan ehtinyt takaisin tänne...
Viimeksi muokattu: 15.12.2014 17:12 HVM. Syy: NRA ja non-fuddss :)

03.03.2015 02:04 #46 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Onko muualla elämää?
T&A-lehden sivuilla oli ihan mielenkiintoinen artikkeli maanulkopuolisesta elämästä, tarkemmin sanottuna elämästä jota voisi esiintyä Saturnuksen kuussa Titanissa. Toki siinä vasta puhutaan siitä, millainen solu siellä voisi selviytyä, mutta eikös tästä ole luonnollinen askel alkaa piirtämään niitä pieniä vihreitä miehiä :wink:

10.03.2015 18:28 #47 : HVM
Vastaus käyttäjältä HVM aiheessa Onko muualla elämää?
On vaikea kuvitella miten lähes parinsadan miinusasteen lämpötilassa voisi olla kovinkaan tehokasta kemiallista toimintaa, saati jotain proteiinisynteesiä muistuttavaa. Juu jokin rasva-lipidien vastineen voi kehitellä, mutta ilman todisteita taikka laboratoriomallia tästä on vaikea innostua.

Toisaalta, jos wikiä on uskominen niin etaania ja asetyleeniä syövää elämää on ennustettu jo aiemmin Titaaniin, ja joitain ilmakehän vetymääriin liittyvä todisteitakin on tästä löydetty.