Transhumanismi

02.10.2013 22:20 #1 : Vumpalouska
Mitä mieltä olette transhumanismin aatteesta - ts. siitä, että on hyvä idea hyödyntää tieteen ja tekniikan keinoja - kuten geenimuuntelua, protetiikkaa, nanoteknologiaa yms. - ihmisten henkisten ja fyysisten ominaisuuksien paranteluun?

Itse kannatan täysin. Koska voimme.

• Zhaman hahmo
  • Zhaman
    Mekaanikko
02.10.2013 22:31 #2 : Zhaman
Vastaus käyttäjältä Zhaman aiheessa Transhumanismi
Olen samaa mieltä, ainakin kunhan osaamme pitää järjen mukana. Transhumanismi menee joka tapauksessa jatkuvasti eteenpäin hoitaessamme sokeritauteja, synnytysongelmia jne. lääketieteellisesti. Näillä hoidoilla pakotamme ihmisen aina vain enemmän riippuvaiseksi teknologisesta osaamisestamme.

14.11.2013 23:23 #3 : Pimeyden peto

14.11.2013 23:28 #4 : Vumpalouska
Vastaus käyttäjältä Vumpalouska aiheessa Transhumanismi

jonneburger kirjoitti: aikaisia kompaten, hyvä tietyissä rajoissa. jos ihmisestä tehdään kone menetetään orgaanisuuden hyödyt:nopea lisääntyminen ja häviäminen

En näe syytä miksei riittävän kehittynyt kone voisi lisääntyä paljon nopeammin kuin ihminen (joka itse asiassa lisääntyy hyvin hitaasti) ja muokata ja parannella itseään rajattomasti.

14.11.2013 23:30 #5 : Pimeyden peto

Vumpalouska kirjoitti:

ihmiseen ei kuitenkaan tarvitse käyttää uusiutumattomia resursseja

14.11.2013 23:34 #6 : Vumpalouska
Vastaus käyttäjältä Vumpalouska aiheessa Transhumanismi

jonneburger kirjoitti: ihmiseen ei kuitenkaan tarvitse käyttää uusiutumattomia resursseja

Planeetallamme - ja maailmankaikkeudessa - on enemmän epäorgaanisia yhdisteitä kuin orgaanisia. Lisäksi transmutaatio on aina vaihtoehto.

14.11.2013 23:36 #7 : Pimeyden peto

epäorgaaninen aines lisääntyy

14.11.2013 23:43 #8 : Vumpalouska

jonneburger kirjoitti: epäorgaaninen aines lisääntyy

Maassa ja Aurinkokunnassa on rajallinen määrä raskaampia alkuaineita. Niitä voidaan vain kierrättää, eikä niitä juurikaan synny lisää. Kaikki vetyä ja heliumia raskaammat alkuaineet ovat peräisin supernovaräjähdyksistä.

14.11.2013 23:50 #9 : Pimeyden peto

jonneburger kirjoitti: epäorgaaninen aines lisääntyy

sorry, mun moka. piti kirjottaa "orgaaninen aine lisääntyy"

14.11.2013 23:56 #10 : Vumpalouska
Vastaus käyttäjältä Vumpalouska aiheessa Transhumanismi

jonneburger kirjoitti: sorry, mun moka. piti kirjottaa "orgaaninen aine lisääntyy"

Sama vastaus.

14.11.2013 23:58 #11 : Pimeyden peto

Sama vastaus.

eipä tähän nyt enää keksi mitään

• Nafisan hahmo
  • Nafisan
15.11.2013 00:20 #12 : Nafisan
Vastaus käyttäjältä Nafisan aiheessa Transhumanismi
Yliopistopiireissäni on keskusteltu viimeiset pari vuotta hyvinkin paljon trashumanismista. On siitä jopa parikin gradua tullut. Etenkin fiktiossa tällä tykätään leikkiä paljonkin ja toisaalta on mielenkiintoista seurata kuinka nykyaikana tiede alkaa joitakin tulevaisuusvisioiden esittämiä maailmoja lähestyä, tälläkin saralla.

Mitään kovin uutta, hämmentävää tai tieteellistä en osaa tähän kommentoida, mutta esimerkiksi kandissani pohdin ihmisyyden ja olemisen monimuotoisuutta (kontestina Leena Krohnin Hotel Sapiens) ja vaikka en työssäni transhumanismista puhukaan, olen tiedostanut sen olemassaolon ja pohtinut sitä yhtenä näkökulmana kirjoittaessani työtä.

• adira hahmo
  • adira
    Aseenkantaja
26.11.2013 07:39 #13 : adira
Vastaus käyttäjältä adira aiheessa Transhumanismi
entäpä geneettinen muuntelu, niin että pigmentti muutettaisiin klorofylliksi, jotta ihmien, tai muu karvaton eliö saisi osan energiastaan aurinkosta, kasvien tapaan. Toisaalta, maailmassa on runsaammin vettä kuin kuivaa maata. Mitä jos trimmattaisiin tätä ihmisoliota lähemmäs sammakkoa, niin että veden happi siirtyisi suoraan ihon läpi verenkiertoon, koska kidukset tuskin olisivat tarpeeksi tehkkaat ja toisivat ongelmia kuivalla maalla ollessa. Myöskin kunnon räpyläjalat olisivat uidessa kivat

Adira

• kyty
27.11.2013 01:32 #14 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Transhumanismi
Komppaan muita, mikäs siinä mutta kohtuuden rajoissa. En tosin tiedä pystyisivätkö nykyisenkaltaiset ihmiset kohtuuteen.

adira kirjoitti: Toisaalta, maailmassa on runsaammin vettä kuin kuivaa maata. Mitä jos trimmattaisiin tätä ihmisoliota lähemmäs sammakkoa, niin että veden happi siirtyisi suoraan ihon läpi verenkiertoon, koska kidukset tuskin olisivat tarpeeksi tehkkaat ja toisivat ongelmia kuivalla maalla ollessa. Myöskin kunnon räpyläjalat olisivat uidessa kivat

Osa ihmisistä voisi siirtyä meriin, siellähän sitä tilaa on. Ja ehkä merieläimiä kiusaavalle melulle tehtäisiin viimein jotain kun meteli alkaisi kiusata ihmisiäkin?

• punnort hahmo
  • punnort
19.12.2013 12:18 #15 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Transhumanismi
Ihminen tulee varmasti muuntelemaan itseään paremmaksi tuleivaisuudessa, tätä en epäile yhtään. Kuitenkaan nykykeinoilla se ei vielä ole mahdollista, ja tämän takia pidän nykyistä transhumanismiliikettä ennenaikaisena. Palataan asiaan, kun se tulee ajankohtaiseksi. Tieteen ja teknologian kehityksellä on lisäksi sellainen ominaisuus, että vaikka edistystä reilusti tapahtuukin, se yleensä tapahtuu sellaiseen suuntaan, jota visionääritkään eivät ole osanneet ennustaa. Niinpä luulen, että sitten kun ihminen alkaa muunnella itseään, se tapahtuu sellaisilla tavoilla ja sellaisiin suuntiin, joita nykyiset transhumanistit eivät ole osanneet kuvitellakaan.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

21.12.2013 19:54 - 21.12.2013 19:58 #16 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Transhumanismi

Tuntien ihmisluonteen ja nykyisen kulttuurin, niin ehkä jos ensin haaveiltaisiin edes uusista syöpälääkkeistä ja yhtäläisistä ihmisoikeuksista ja rasismin katoamisesta, ennenkuin aletaan toivoa ihmisen evoluutiota ei-ihmismäisempiin muotoihin. Vaikea uskoa että muutosvastarinta onnistuttaisiin geneettisessä muuntelussa voittamaan :huh:

Disclaimer: Eipä spekuloinnissa ja ideoinnissa mitään vikaa ole. Sellainen vain parantaa elämää kun saa unelmoida. Kunhan vain ei todella ala uskoa asioihin ja ryhdy todelliseksi -istiksi. Minua vähän karmii kaikenlaiset -istit ja -ismit...

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 21.12.2013 19:58 Rasimus.

28.11.2014 00:18 - 28.11.2014 00:19 #17 : Vumpalouska
Vastaus käyttäjältä Vumpalouska aiheessa Transhumanismi

Rasimus kirjoitti: Minulle transhumanismi on näyttäytynyt aina fantastisena haihatteluna. Mielikuvituksen lentona yli realiteettien. Muutama viimeisin puheenvuoro ennen Punnortia on juuri malliesimerkki siitä mitä tarkoitan :tongue:

Tällainen "ei kannata yrittääkään kehittyä suuntaan X jos suunnassa Y on myös kehittämisen varaa" ei yleensä johda mihinkään. Ihmiskunnan sosiaalinen ja teknologinen kehitys eivät ole asioita, jotka tapahtuvat lineaarisessa järjestyksessä siten, että ratkaisemme kollektiivisesti jonkin ongelman ennen kuin ryhdymme ratkaisemaan seuraavaa. Pahimmillaan tämä johtaa vain kaikenlaiseen muutosvastarintaan ja yhteiskunnalliseen jämähdykseen.

...Ja mitä muuten tulee muutosvastarintaan, epäilen vahvasti etteivät geneettiset konservatiivit tule ihmisen geenimuuntelua tai muunlaista muokkausta vastustuksestaan huolimatta estämään. Korkeintaan jäävät itse jälkeen...

Vähäisempien Valojen Herra
Viimeksi muokattu: 28.11.2014 00:19 Vumpalouska.

30.11.2014 13:00 - 30.11.2014 13:03 #18 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Transhumanismi

Vumpalouska kirjoitti: Tällainen "ei kannata yrittääkään kehittyä suuntaan X jos suunnassa Y on myös kehittämisen varaa" ei yleensä johda mihinkään.

Miten en edes tarkoittanut. Vertauskuva jos sallitaan, niin juoksua voi ja tuleekin pitää lopullisena päämääränä, mutta ehkä olisi parempi jos ensin opettelisi kävelemään kunnolla. Muuten sattuu ja menee pieleen.

Vumpalouska kirjoitti: Ihmiskunnan sosiaalinen ja teknologinen kehitys eivät ole asioita, jotka tapahtuvat lineaarisessa järjestyksessä siten, että ratkaisemme kollektiivisesti jonkin ongelman ennen kuin ryhdymme ratkaisemaan seuraavaa.

Ei tietenkään. Kunhan vain halusin sanoa, ettei ihmiskunnan sosiaalisesta ja teknologisesta kehityksestä löydy myöskään asioita, jotka olisivat tapahtuneet äkillisinä harppauksina ilman minkäänlaista pohjatyötä ja välivaihetta. Samoin kun haluan sanoa, että mitä korkealentoisempi ja kauaskantoisempi visio, sen harvemmin se on myöskään toteutunut.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 30.11.2014 13:03 Rasimus.

• HVM hahmo
  • HVM
02.03.2015 18:25 #19 : HVM
Vastaus käyttäjältä HVM aiheessa Transhumanismi
Tässäpä mielenkiintoinen kirjoitus tietoteknisestä singulariteetista, yli-inhimillisestä tekoälystä (ja sen vaaroista) sekä, myös vähän sivuten, transhumanismista:

Ja sitten The League of Nerdsin utoobivideo transhumanismista:

03.03.2015 09:59 - 03.03.2015 10:02 #20 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Transhumanismi
Hee. Ei siitä pitkä aika ole kun luin tuon artikkelin. Harvinaisen hyvä artikkeli aiheesta.

Muistaakseni olin silloin joskus huomaavinani Turry-tarinassa aukkokohdan (joka on muuten sama kuin muissa vastaavissa tekoälyn uhkakuva -tarinoissa) - saa korjata jos artikkeli ottikin huomioon nämä asiat:

Varsinaisen älyharppauksen tarkempi analysointi ja logiikka jää pohtimatta.

Tarinassa oletetaan, että Turryn tekoälyrutiini kehittyy nopeammin kuin kyseisen teknologian kehittämisen apuna käytetyt diagnosointi- ja kehitystyökalut (tuskin), Turryn tehtävän rajoitukset säilyvät mutta muuten kone pääsee kehittymään hallitsemattomasti (tuskin: se joko rikkoo kaikki rajoituksensa, tai jos siihen ei pysty, sen itsekehittymiskyvyllä tehtävänannon ulkopuolellakin on rajansa), ja että Turrylle annetaan ensin käsin ihan kaikki mahdollinen tieto, jota tämä tarvitsee ambitioidensa ja menetelmiensä kehittämiseen (tuskin, tutkimusryhmä tuskin saa päähänsä luetuttaa esim. Anarkistin käsikirjaa, koska sillä ei ole mitään tekemistä projektin päämäärien kanssa).

Huomatkaa: Turryhan oli suunnitelmallinen ja "pahansuopa" ennenkuin sai internet-yhteytensä. Se siinä vaiheessa tiesi tasan tarkkaan kuinka ottaa kaikki irti protokollista, servereistä jne. Se tunsi kymmenien eri ohjelmistoalustojen ja -versioiden haavoittuvuudet, kuinka injektoida omia koodejaan niihin jne.

Toisaalta jos sillä ei ollut tarvittavia tietoja, se ei olisi niitä ehtinyt hankkia lyhyen nettiyhteytensä aikana - se ei olisi edes tiennyt mitä hakea ja mistä. Sen olisi pitänyt opetella kaikki alusta alkaen, mikä olisi soittanut hälytyskelloja ympäri maailman nopeatempoisten hakkerointiharjoitusten muodossa.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 03.03.2015 10:02 Rasimus.

KiLLPaTRiCK
Uusin jäsen: Ruska