• Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • 1 kommentti (Tonttu 3 päivää sitten)
    • Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 110 päivää sitten)

Planeetta, joka ei kierrä tähteä

• Iivari hahmo Kirjoittaja

• jPekka hahmo
  • jPekka
    Teknikko
10.10.2013 12:10 #2 : jPekka
Vastaus käyttäjältä jPekka aiheessa Planeetta, joka ei kierrä tähteä
Hämmästelin vähän tätä uutista, kun olen mielestäni nähnyt uutisia vastaavista jo parin vuoden ajan. Mutta tämä oli ensimmäinen josta saatiin suoria havaintoja, ei esimerkiksi tähdenpeiton tai gravitaatiolinssivaikutuksen kautta (luullakseni).

Raja planeetan ja ruskean kääpiön välillä on joka tapauksessa häilyvä: tavallaanhan tässä on kyseessä vain aikaisemmin tutkittuja pienikokoisempi ruskea kääpiö.

• haplotus hahmo
  • haplotus
10.10.2013 12:18 #3 : haplotus
Vastaus käyttäjältä haplotus aiheessa Planeetta, joka ei kierrä tähteä
Minäkin muistelen tällaisista ennenkin lukeneeni, mutta hieno löytö toki silti. Ensin ajattelin, että kyse on "vain" tähtensä vetovoimakentästä karanneesta tapauksesta, mutta viitteet planeetan nuoruuteen eivät taida ihan siihen viitata.

Odotan mielenkiinnolla, millaisia teorioita tän pohjalta ottaa syntyäkseen.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

10.10.2013 12:29 #4 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Planeetta, joka ei kierrä tähteä

Superheroes are real when they're drawn in ink.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja, Knox Gargol

10.10.2013 12:52 #5 : Knox Gargol
Vastaus käyttäjältä Knox Gargol aiheessa Planeetta, joka ei kierrä tähteä

Astorethein kirjoitti: Kyseessä on ilmiselvästi Kuolontähti, jota Imperiumi on rakentanut kaikessa hiljaisuudessa. Muuta selitystä tälle ei voi olla.

Ottavatkohan ne työpaikkahakemuksia vastaan? Jos aiempien versioiden viat on siis ehditty korjata.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

10.10.2013 18:05 #6 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Planeetta, joka ei kierrä tähteä

Iivari kirjoitti: Planeetta, joka ei kierrä tähteä on löydetty. Tää mullistaa nyt taas vaihteeksi kaiken yleistiedon, joskin tutkijat näköjään suorastaan etsiskelivät tuollaista teorioidensa vahvistamiseksi. Mutta alakoulun oppikirjassa ei kyllä tämän jälkeen enää voi selittää planeettaa kappaleeksi, joka kiertää keskustähteään.

Sitähän voidaan sanoa planemoksi (planetary mass object). Tai planeetaksi. Tämä on näitä tähtitieteen juttuja, samantyyppisiä asioita pitäisi kutsua eri tavalla riippuen siitä miten ne killuvat toisiinsa nähden eikä sen mukaan, mitä ne ovat. Jotkut kysyvät, miksi Jupiter ja Maa ovat samalla luokituksella, mutta tyystin erilaisia ja Merkurius ja Luna eri luokituksella mutta melkolailla samanlaisia kivimöykkyjä.

Sellaistahan on epäilty, että meidän aurinkokuntamme oli alunperin viiden kaasujättiläisen himmeli, mutta niin epävakaa, että yksi pallukka sitten sinkoutui jonnekin kaukaisuuteen.

Darkki, Fievre
Uusin jäsen: jouko Salonen