-
- Mitä olet viimeksi pelannut
- Konepaja / Mustelmann | Eilen 22:29
-
- Lukuhaaste: Popsugar 2024
- Lukupiiri / Pisania | Eilen 22:02
-
- Lukuhaaste: Helmet 2024
- Lukupiiri / Pisania | Eilen 21:58
-
- Lukuhaaste: Goodreads ATY 2024
- Lukupiiri / Pisania | Eilen 21:56
-
- George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
- Lukusali / Jussi | Eilen 17:32
USA:n miehitetyt avaruuslennot sukkuloiden jälkeen
Muistaakseni täällä oli tämän niminen säie, ennen kuin ohjelmistojen välinen muistireikä tuhosi sen... Eli hieman päivitystä.
Nasalla on kaksi eri ohjelmaa miehitetyille avaruuslennoille. Perinteisesti toteutettava Space Launch System (SLS eli "Avaruus-Laukaisu-Järjestelmä") joka perustuu sukkulateknologiaan, sekä Commercial Crew Transportation Capability (CCTCap eli "kaupallinen miehistönkuljetus valmius") joka toteutetaan kiinteähintaisella sopimuksella.
Commercial Crew Transportation Capability
CCTCap:iin valitaan todennäköisesti vain yksi operoija Commercial Crew integrated Capability (CCiCap)-ohjelmasta. Eli yksi näistä:
SpaceX ja sen Dragon-avaruuskapseli ja Falcon9(R) kantoraketti.
video
Sierra Nevada Corporation, joka tarjoaa ohjelmaan Dream Chaser avaruussukkulaansa. Kantorakettina on miehitettyihin lentoihin sopivaksi muunnettu Atlas V.
video
Boeingin CST-100-kapseli, kantorakettina samoin Atlas V.
video
Space Launch System
SLS on taas henkiin jäänyt osuus Bushin Constellation-kuuohjelmasta. Eli kiinteää polttoainetta käytävillä apuraketeilla (SRB) varustettu Ares V (siis nyt SLS block 0) sekä Orion-avaruuskapseli (nyt Multi-Purpose Crew Vehicle, MPCV) jonka huoltomoduuli kehitetään ESA:n ATV:stä.
video
SLS/Constellation ohjelmaan on lyöty suuria summia rahaa ilman kummempia tuloksia. Esimerkiksi SpaceX on samassa ajassa, sekä murto-osalla kustannuksista, suunniteluut ja käyttänyt Dragon avaruusalusta sekä kolmea eri Falcon kantoraketin versiota (1, 9 v1.0 ja 9 v1.1).
SLS ei edes ole yksittäinen raketti, vaan ensin on tarkoitus käyttää sukkulan päämoottoreita ja tämän jälkeen siirtyä käyttämään kaupallisesti tarjolla olevia vaihtoehtoja. Moottorien vaihtaminen tarkoittaa käytännössä uutta ensimmäistä vaihetta. Apuraketitkin tullaan vaihtamaan kesken ohjelman. Tarjolla on suorastaan naurettavia ehdotuksia: Nostetaan kuolleista Apollon F1 moottorit taikka ATK:n "Musta Ritari" komposiitti SRB:t. ATK:tahan ei kestänyt kuin vajaa kymmenen vuotta muuttaa sukkulan neliosainen SRB viisiosaiseksi. Työ joka on edelleen niin kesken, että SLS ensimmäisessä versiossa esitetään käytettävän sukkulan SRB:eitä.
Suoraan sanottuna SLS on ohjelmana levällään kuin Jokisen eväät. Se ettei SLS kuollut Constellationin mukana johtuu vain siitä, että sen alihankkijat ovat ympäri Yhdysvaltoja jolloin jokaiset ko. osavaltioiden poliitikot pitävät omiensa puolta.
Nasalla on kaksi eri ohjelmaa miehitetyille avaruuslennoille. Perinteisesti toteutettava Space Launch System (SLS eli "Avaruus-Laukaisu-Järjestelmä") joka perustuu sukkulateknologiaan, sekä Commercial Crew Transportation Capability (CCTCap eli "kaupallinen miehistönkuljetus valmius") joka toteutetaan kiinteähintaisella sopimuksella.
Commercial Crew Transportation Capability
CCTCap:iin valitaan todennäköisesti vain yksi operoija Commercial Crew integrated Capability (CCiCap)-ohjelmasta. Eli yksi näistä:
SpaceX ja sen Dragon-avaruuskapseli ja Falcon9(R) kantoraketti.
video
Sierra Nevada Corporation, joka tarjoaa ohjelmaan Dream Chaser avaruussukkulaansa. Kantorakettina on miehitettyihin lentoihin sopivaksi muunnettu Atlas V.
video
Boeingin CST-100-kapseli, kantorakettina samoin Atlas V.
video
Space Launch System
SLS on taas henkiin jäänyt osuus Bushin Constellation-kuuohjelmasta. Eli kiinteää polttoainetta käytävillä apuraketeilla (SRB) varustettu Ares V (siis nyt SLS block 0) sekä Orion-avaruuskapseli (nyt Multi-Purpose Crew Vehicle, MPCV) jonka huoltomoduuli kehitetään ESA:n ATV:stä.
video
SLS/Constellation ohjelmaan on lyöty suuria summia rahaa ilman kummempia tuloksia. Esimerkiksi SpaceX on samassa ajassa, sekä murto-osalla kustannuksista, suunniteluut ja käyttänyt Dragon avaruusalusta sekä kolmea eri Falcon kantoraketin versiota (1, 9 v1.0 ja 9 v1.1).
SLS ei edes ole yksittäinen raketti, vaan ensin on tarkoitus käyttää sukkulan päämoottoreita ja tämän jälkeen siirtyä käyttämään kaupallisesti tarjolla olevia vaihtoehtoja. Moottorien vaihtaminen tarkoittaa käytännössä uutta ensimmäistä vaihetta. Apuraketitkin tullaan vaihtamaan kesken ohjelman. Tarjolla on suorastaan naurettavia ehdotuksia: Nostetaan kuolleista Apollon F1 moottorit taikka ATK:n "Musta Ritari" komposiitti SRB:t. ATK:tahan ei kestänyt kuin vajaa kymmenen vuotta muuttaa sukkulan neliosainen SRB viisiosaiseksi. Työ joka on edelleen niin kesken, että SLS ensimmäisessä versiossa esitetään käytettävän sukkulan SRB:eitä.
Suoraan sanottuna SLS on ohjelmana levällään kuin Jokisen eväät. Se ettei SLS kuollut Constellationin mukana johtuu vain siitä, että sen alihankkijat ovat ympäri Yhdysvaltoja jolloin jokaiset ko. osavaltioiden poliitikot pitävät omiensa puolta.
Muokannut 22.12.2015 12:34 HVM Syy: youtube upotukset ovat hävinneet
Echramath kirjoitti: Never forget...
Millähän tavalla tämä kylmänsodan aikainen yhden tempun poni liittyy avaruuslentojen tulevaisuuteen? Avaruussukkulat siinä muodossa missä ne toteuteltiin, kompromissien takia, ovat varsin typeriä. Tiilillä päällystetyn lentokoneen ampuminen avaruuteen kuulostaa pähkähullulta, mokoma kapistus vie kantoraketin hyötykuormasta suuriman osan, ja ainut hyöty on suuri kapasiteetti maahan palautettavissa kuormissa. Kukaan vaan ei tarvitse ko. ominaisuutta koska ongelmanahan on tavaran ylös saaminen, ei palauttaminen. Maanpinnallahan satelliitti on varsin hyödytön kapistus.
Nasan sukkulalla on sentään saavutuksia kuten mm. Hubblen korjauslennot ja ISS:n rakentaminen, vaikkakin sukkulat osoittautuivat yhtä vaaralisiksi kuin niiden ongelmista varoitelleet väittivät. Kiinteäpolttoaine ei sovellu turvallisiin keskeytyksiin, ja kantoraketin sivulle kiinnitetty kuorma joutuu alttiiksi irtoavalle jäälle.
Buran taas on täydellinen esimerkki kylmänsodan aikaisesta mahtailusta, sen sijaan että neuvostoliitto olisi rakentanut järkevän pienen uudelleen käytettävän sukkulan vain miehitetyille lennoille (kuten suunnittelijat ehdottivat, ja jonka voisi sijoittaa turvallisesti raketin nokkaan). Poliitikot halusivat samanlaisen suuren rahtikoneen kuin amerikkalaisilla. Neuvostoliiton romahdettua, Buran jäi kommunismin mukana idionismin ö-mappiin.
Muokannut 16.11.2013 18:32 HVM
Orionin miehittämätön testilento onnistui. Kantorakettina oli 'raskas' Delta nelonen sillä SLS:n ensilento on edelleen vuosien päässä.
www.nasaspaceflight.com/2014/12/eft-1-or...nch-atop-delta-iv-h/
www.nasaspaceflight.com/2014/12/eft-1-or...nch-atop-delta-iv-h/
Muokannut 13.12.2014 12:26 HVM
Tykännyt: Strato
Tää oli ihan jännä, kateltiin tähtitieteen porukalla laukaisua suorana videotykillä Oli aika hienoa katseltavaa.
Hyvinhän tuo testi tosiaan onnistui kaikenkaikkiaan, siitä on hyvä jatkaa eteenpäin. Nyt odottelemaan seuraavia testejä ja lopulta sitä Orionin tositoimiin pääsemistä.
Ei tosta SpaceX:n Dragonista ole mitään uutta kuulunut viimeaikoina?
Hyvinhän tuo testi tosiaan onnistui kaikenkaikkiaan, siitä on hyvä jatkaa eteenpäin. Nyt odottelemaan seuraavia testejä ja lopulta sitä Orionin tositoimiin pääsemistä.
Ei tosta SpaceX:n Dragonista ole mitään uutta kuulunut viimeaikoina?
Rahtiversio lentää kansainväliselle avaruusasemalle ensiviikon perjantaina (19.12). Juu laukaisuikkuna siirtyy tammikuun 6:ksi. Lennolla käytettävän F9:sin ensimmäisenvaiheen on tarkoitus laskeutua GPS-pidolla varustetulle moottoroidulle proomulle. Jos temppu onnistuu (EM lupaa 50% todennäköisyyden) on kyseessä aika kova juttu, ykkösvaihe vastaa 80% raketin kustannuksista.
F9R uudelleen käynnistää moottorinsa ilmakehään palatessaan:
video
Ja laskeutuu Atlantilla kelluvalle lautalle, samalla tapaa kuin F9R-dev ykkönen:
video
Dragon V2:sen pelastusjärjestelmän testaus laukaisualustan tasolta on seuraavana ohjelmassa. Tapahtunee joskus ensivuoden ensimmäisellä puoliskolla.
Dragon V2:
video
F9R uudelleen käynnistää moottorinsa ilmakehään palatessaan:
video
Ja laskeutuu Atlantilla kelluvalle lautalle, samalla tapaa kuin F9R-dev ykkönen:
video
Dragon V2:sen pelastusjärjestelmän testaus laukaisualustan tasolta on seuraavana ohjelmassa. Tapahtunee joskus ensivuoden ensimmäisellä puoliskolla.
Dragon V2:
video
Muokannut 22.12.2015 12:41 HVM
Tykännyt: Strato
NASA on hyväksynyt SpaceX:n suunnitelmaehdotuksen CctCapin toteuttamista varten. Boeing suunnitelma hyväksyttiin jo aikaisemmin, mutta todellisuudessa SpaceX on edellä varsinaisen laitteiston rakentamisen osalta.
www.nasaspaceflight.com/2014/12/nasa-app...-crewed-dragon-path/
www.nasa.gov/content/nasa-commercial-cre...mplete-23-milestones
www.nasaspaceflight.com/2014/12/nasa-app...-crewed-dragon-path/
www.nasa.gov/content/nasa-commercial-cre...mplete-23-milestones
HVM kirjoitti: ...Lennolla käytettävän F9:sin ensimmäisenvaiheen on tarkoitus laskeutua GPS-pidolla varustetulle moottoroidulle proomulle. Jos temppu onnistuu (EM lupaa 50% todennäköisyyden) on kyseessä aika kova juttu, ykkösvaihe vastaa 80% raketin kustannuksista...
Dragon lähti onnistuneesti ISS:lle. Ja ensimmäisen vaihe osui proomulle ;P
tiedetuubi.fi/avaruus/falcon-9-laukaisu-onnistui-laskeutuminen-vain-osittain
Joo laitetaan nyt tännekin. CRS-6:n buusteri ei laskeennu yhtä kauniisti kuin Grasshopper-testiraketti tai F9R (edellä säikeessä):
video
Itse lento muutoin oli täysin onnistunut ja Dragon on telakoituna ISS:llä. Myös buusterin laskeutumistestin onnistuminen oli lähempänä kuin viime CRS-lennolla.
video
Itse lento muutoin oli täysin onnistunut ja Dragon on telakoituna ISS:llä. Myös buusterin laskeutumistestin onnistuminen oli lähempänä kuin viime CRS-lennolla.
Muokannut 22.12.2015 12:43 HVM
Dragon V2:sen
pelastusjärjestelmän testaus
on näillä näkymin ylihuomenna eli siis 6.5 Suoralähetys
NASAtv:ssä
alkaa ~ 1530 suomen aikaa.
Pad Abort Test Preview:
video
Pad Abort Test Preview:
video
Muokannut 22.12.2015 12:44 HVM
CRS-7 lennon onnettomuuden syy on selvinnyt. Yksi 2.vaiheen heliumsäiliön kiinnikkeistä oli pettänyt. Heliumsäiliöt on sijoitettu nestehappitankin (LOX) sisälle, jolloin niihin voidaan puristaa enemmän heliumia matalan lämpötilan takia. Heliumsäiliö oli repeytynyt auki vapauttaen koko sisältönsä LOX-tankkiin. Ylipaineventtiilejä ei ole luonnollisesti suunniteltu tällaista tilannetta varten, ja LOX-tankki (joka myös toimii 2. vaiheen seinämänä) petti. Säilön tuki antoi periksi 1/5 suunnitellusta maksimirasituksesta. Testatuista kiinnikkeistä "muutama tuhannesta" (vastaavia tukia on raketissa noin sata) petti onnettomuuden jälkeisissä testeissä. Ja vain yksi kappale tämän lennon kaltaisissa olosuhteissa. Vaikka Spacex valmistaa suuren osan raketista itse, ovat niin arkipäiväset osat kuin teräskiinnikkeet lähtöisin alihankkijalta. Testatun kiinikkeen teräsrae oli suurempi kuin suunniteltu.
Dragon rahtikapseli irrottautui (irtosi?) onnistuneesti, telemetriayhteys jatkui kunnes dragon tippui taivaanrannan taakse, mutta siihen ei olut ohjelmoitu laskuvarjojen laukaisua nousu-profiilin aikana, joten kapseli tuhoutui mereen osuessaan.
Heliumsäiliöiden tukien rakennetta muutetaan ja myös rahtidragon saa oman lennonkeskeytysohjelmansa. Seuraavan laukaisun aikataulua ei vielä tiedetä, ja se tule tapahtumaan ainakaan ennen syyskuuta.
Niin ja Nasa on myös valinnut ensimmäiset astronautit kaupallisille lennoille:
video
Dragon rahtikapseli irrottautui (irtosi?) onnistuneesti, telemetriayhteys jatkui kunnes dragon tippui taivaanrannan taakse, mutta siihen ei olut ohjelmoitu laskuvarjojen laukaisua nousu-profiilin aikana, joten kapseli tuhoutui mereen osuessaan.
Heliumsäiliöiden tukien rakennetta muutetaan ja myös rahtidragon saa oman lennonkeskeytysohjelmansa. Seuraavan laukaisun aikataulua ei vielä tiedetä, ja se tule tapahtumaan ainakaan ennen syyskuuta.
Niin ja Nasa on myös valinnut ensimmäiset astronautit kaupallisille lennoille:
video
Muokannut 22.12.2015 12:47 HVM
SLS:n ensilento on luvassa marraskuussa 2018 ja ensimmäinen miehitettylento jossain vuosien 2021-2023 välillä...
Kaupallisten lentojen osalta: CST-100:n ensilento miehitetyille lennoille sovitetulla Atlas vitosella on huhtikuussa 2017, ja miehistöllä saman vuoden heinäkuussa. Crew Dragon lentää ensimmäisen kerran vuoden 2016 lopulla ja ensimmäinen miehitettylento on luvassa 2017. Astronautteina ovat Robert Behnken, Eric Boe, Douglas Hurley ja Sunita Williams.
Ja SpaceX sai viimein palautettua ensimmäisen vaiheen onnistuneesti maahan:
video
Kaupallisten lentojen osalta: CST-100:n ensilento miehitetyille lennoille sovitetulla Atlas vitosella on huhtikuussa 2017, ja miehistöllä saman vuoden heinäkuussa. Crew Dragon lentää ensimmäisen kerran vuoden 2016 lopulla ja ensimmäinen miehitettylento on luvassa 2017. Astronautteina ovat Robert Behnken, Eric Boe, Douglas Hurley ja Sunita Williams.
Ja SpaceX sai viimein palautettua ensimmäisen vaiheen onnistuneesti maahan:
video