Leikkinurkka
18 viestiä | Hiistu

• Dyn hahmo Kirjoittaja

26.06.2014 22:10 #1 :: Dyn
Kesäprojekti 2014: Pelit

Tarinatehtaan projektit ovat yhteisöllisiä kirjoitushankkeita, jossa kirjotetaan yhdessä sovitusta aiheesta, teemasta, otsikosta tai vaikka kuvasta. Tämän kesän teemana ovat pelit, joista haetaan tarinalle innoitusta, inspiraatiota tai vaikka maailmaa.

Kyseessä ei ole kilpailu, eikä mukaan tarvitse erikseen ilmottautua. Riittää, että noudatat tässä viestissä kuvattuja ohjeita. Ko. ketjua voi käyttää projektista keskustelemiseen ja kirjoituskuulumisten vaihtoon.

Mitä teema tarkoittaa?

Projektin teemana ovat pelit. Tarinan tulee jotenkin käsitellä, liittyä tai sijoittua peliin, pelimaailmaan tai pelaamiseen. Pelin voi määritellä vapaasti, eli mikä vain lautapelistä tietokone- ja roolipeleihin kelpaa, vain mielikuvitus on rajana. Pelin on kuitenkin hyvä olla yleisesti tunnettu, tarpeen tullen voit vaikka linkata pelin kotisivuille.

Projektia suunnitellessa toivottiin, että peliteemasta huolimatta ihmiset eivät yltyisi kirjoittamaan fanfictionia, eli keksi tekstiisi omat hahmot ja tapahtumat.

Mitä kirjoitan?

Tekstin tyylilaji on vapaa, joskin monissa projekteissa on suosittu proosamuotoista novellia. Myös raapaleet, runoelmat ja sen sellaiset ovat tervetulleita osallistumaan. Yksi teksti per henkilö. Genreä ei ole rajattu sen kummemmin.

Tekstillä ei ole varsinaista pituusrajaa, mutta suositeltu enimmäismäärä on noin kolme sivua tekstinkäsittelyohjelman oletusasetuksilla. Myös lyhyemmät tekstit ovat siis tervetulleita, ja pidemmästä kirjoitustyöstä voit osallistua esimerkiksi vain aloituksella.

Kaikkien Leirinuotion ja Tarinatehtaan tekstien ikäraja on K-13.

Miten osallistun?

Projektiin osallistutaan lähettämällä tekstisi tänne Tarinatehtaaseen (ei siis Leirinuotion puolella aikarajan 26.6.-31.7. sisällä. Perusta tekstillesi uusi ketju ja laita sen otsikoksi "Kesäprojekti 2014: XXX:n teksti", jossa XXX luonnollisesti korvataan nimimerkilläsi. Mallia voi ottaa aiemmista projekteista.

Olen kirjoittanut tekstini, mitä sitten teen?

Kommentoit! Projektien kantavana ajatuksena on paitsi viritellä kirjoittamista yhteisen teeman parissa, myös saada kommentteja töilleen. Kommentoida voi projektiaikana kuin sen jälkeenkin. Kommentissa voit ottaa erikseen huomioon myös esim. projektin teeman käsittelyn.

Jos projektiin osallistuu riittävästi töitä, elokuussa voidaan katsoa suosikkiäänestyksen perustamista. Joka tapauksessa projetkista voi antaa palautetta ja käydä keskustelua jo nyt tässä ketjussa.

Kirjoittamisen iloa!

26.06.2014 22:36 #2 :: Knox Gargol
Kesäprojekti 2014 26.6.-31.7.
Alustavasti suunnittelutopikissa kuitenkin keskusteltiin, etteivät valmiit henkilöt kuitenkaan ole täysi tabu, joskin ko. hahmojen olisi parempi sisältyä tekstiin lähinnä lyhyinä cameoina tai mainintoina.

01.07.2014 13:52 #3 :: Piru Naiseksi

01.07.2014 15:12 #4 :: Knox Gargol
Kesäprojekti 2014 26.6.-31.7.

Piru Naiseksi kirjoitti: Voiko kirjoittaa mistä pelistä vain - eli kelpaako aiheeksi jokin todellisen urheilumaailman peli? Tehtävänasettelusta olen toki päättelevinäni, että esimerkiksi uppopallo jää aiheiston ulkopuolelle.

Minun nähdäkseni punnortin pajatso-aiheinen teksti hipoi jo raja-alueita, joskin saatan olla tässä suhteessa hivenen konservatiivinen. Jättäisin varsinaisen urheilun itse tämän ulkopuolelle.

09.07.2014 23:25 #5 :: Hiistu
Kesäprojekti 2014 26.6.-31.7.
En ollut varsinaisesti aikeissa osallistua tähän, mutta keksin vahingossa pari henkilöhahmoa asustamaan yhteen pelimaailmaan, enkä saa tyyppejä nyt enää pois päästäni... Täytyy kai koittaa keksiä, mitä nämä hahmot voisivat olla tekemässä, ja kirjoittaa jonkinlainen tarina. :tongue:
Tykkännyt: Piru Naiseksi

02.08.2014 17:07 #6 :: punnort
Kesäprojekti 2014 26.6.-31.7.
Onko tästä projektista tulossa suosikkiäänestys?

02.08.2014 22:26 #7 :: Knox Gargol
Kesäprojekti 2014 26.6.-31.7.

punnort kirjoitti: Onko tästä projektista tulossa suosikkiäänestys?

Se on perinteenä. Uskoisin tapahtuvan, kunhan Dyn muilta kiireiltään ehtii. Tai Iivis. Tai Rid.

Valvojat: IivariDyn