Teatteri

• Wanda hahmo Kirjoittaja
  • Wanda

10.07.2014 22:07 #1 :: Wanda
Kesäprojekti 2014: VJV:n teksti
Mukavaa saada uusi kirjoittelija riisiin :)!

Annetaan ensin plussat: tekstissäsi oli hyvä idea, jonka toteutus hieman ontui. Kirjoitustyylisi on hyvä, tykkään siitä. Ja lopetus oli aivan mahtava, paras kohta koko tekstiä!

Sitten risut: kun laitat tekstin foorumille olisi erittäin mukavaa/ihanaa/parasta jos voisit tehdä ylimääräiset enter-painallukset kappalejakoihin. Tämänkin pituinen teksti ilman rivivälejä on tuskaista luettavaa.

Käytät aivan liikaa tuo-sanaa. Jos et muuten voi lopettaa sen käyttöä, älä yksinkertaisesti enää käytä sitä. Minulla oli suuria vaikeuksia saada muuten kelpo teksti loppuun kyseisen jatkuvan toiston takia. Tuo ja nuo eivät myöskään ole kovin hyvää kirjakieltä käsittääkseni.

Siispä teit tyydyttävän tekstin, jonka olisi saanut pelkästään kahdella yllä mainitulla tavalla hyväksi. Pienellä lisäviilauksella tällä olisi teoriassa voitu päästä erinomaisuuteen. Kiitos osallistumisesta!

11.07.2014 00:39 #2 :: Knox Gargol
Kesäprojekti 2014: VJV:n teksti
Tekstisi on selvästi kaksijakoinen. Alkupää tuntuu jäävän lopun varjoon turhankin selkeästi, mikä oikeastaan vain korostaa lopun tasokkuutta. Risingissa, jos haluat ihmisten jaksavan lukea tekstejäsi, suosittelen oikeasti käyttämään niitä rivivälejä ihan manuaalisen entterin tukemana. Jos en projektiin osallistujana pyrkisi kommentoimaan jokaista projektitekstiä, en välttämättä olisi kappalejaon ja rivivälin puutteen takia lukenut tekstiäsi lainkaan.

Sitten vain kommenttina parista käyttämästäsi sanasta: Dungeon Master kääntyy yleensä suomeksi pelinjohtajaksi, joten käyttämäsi luolamestarin titteli tökkäsi silmääni kuin kuin jalkaväen peitsi silmään. Samoin mielestäni käytät kirjaimen verran erheellistä termiä Cormyrista (kirjoitit sen 'Carmyr, eikö vain?).

Tekstisi osoittaa huomattavaa kehityskelpoisuutta. Odotan innolla seuraavan tekstisi lukemista (edellyttäen, että muistat rivivälit). :lol:

• Ansa hahmo
  • Ansa

11.07.2014 01:37 #3 :: Ansa
Kesäprojekti 2014: VJV:n teksti
Muuten ihan mielenkiintoinen ja toimiva, mutta risuja tulee:

1) Kappalejako. Vaikka Wordissa se toimii, foorumeilla pitkien tekstien lukeminen helpottuu, kun käyttää entteriä kappelajoissa (ylimääräinen rivi erottamaan kappaleet toisistaan, toisin sanoen). Kuten Knox sanoi, se auttaa muita lukemaan tekstejäsi huomattavasti paremmin. Minulla oli hieman vaikeuksia pureutua tähän juuri sen takia, koska teksti tuntui puuroutuvan vähän väliä ahtaudensa vuoksi. Jos ajattelet sen vievän liikaa tilaa, niin katso muiden tekstejä tällä foorumilla ja pohdi sen toimivuutta. Moni ei jaksa lukea yhteen pötköön kirjoitettua tekstiä kovinkaan kauaa juuri tästä syystä, ellei kappaleita ole erotettu ylimääräisellä rivillä toisistaan.

2) Pilkkusäännöt. Keskusteluissa pilkku kuuluisi olla ""-merkkien ulkopuolella, ei sisäpuolella (olen itse sortunut samaan virheeseen). Englanninkielisissä teksteissä asia on toisin, jolloin pilkku laitetaan niin kuin olet sen kirjoittanut.

3) Tuo/nuo.Näiden toistuminen häiritsee, kun olisit voinut käyttää hän-muotoja useampaan otteeseen. Tällaisessa tekstissä muut viittaukset puhuviin/paikalla olijoihin ovat parempia vaihtoehtoja.

Mutta tosiaan, hyvä idea, vaikka toteutus hieman tökkii. Kunhan otat huomioon muutamat asiat foorumille kirjoittaessa, niin varmasti saat lisää lukijoita teksteillesi. :smile:
Muokannut 11.07.2014 01:38 Ansa

12.07.2014 08:53 #4 :: punnort
Kesäprojekti 2014: VJV:n teksti
Se, kuinka roolipelin tapahtumat heijastuvat pelaajien ihmissuhdekonflikteiksi on ihan mielenkiintoinen teema, mutta tämä tarina jäi hiukan pliisuksi. Konflikti oli hiukan liian suoraviivainen. Olisin mielelläni nähnyt hiukan rikkaamman verkon konflikteja, ja (en olisi ikinä uskonut sanovani näin) enemmän draamailua.

15.08.2014 01:29 #5 :: Blackbird
Kesäprojekti 2014: VJV:n teksti
Tässä oli mielenkiintoinen maailma. Peli ei ole minulle tuttu, joten en saanut tekstistä ehkä niin paljon irti kuin olisi voinut. Huomautukseni ovat lähinnä samoja kuin mitä on tullut jo esille, eli pilkkusäännöt ja tuo-sanan käyttö. Myös otsikko olisi kiva olla tarinalla.

Tämä oli kuitenkin kivaa luettavaa ja tarinassa oli sopivasti vauhtia. Ehkä joskus perehdyn kyseiseen pelimaailmaan. Kiitos tästä tekstistä.

Valvojat: IivariDyn