11.07.2014 00:27 #1 :: Knox Gargol
Kesäprojekti -14: Knoxin Teksti
Henkilökohtaisesti koin tämän tekstin kirjoitamisen vaikeana, koska en ole vuosiin kirjoittanut maailmasta, jota en itse ole rakentanut. Toivottavasti tästä tuli parempi kuin uskon tämän olevan. Kommentti on kivaa!

____________________________________________________

Sota oli päättynyt. Me olimme voittaneet, mutta hinta oli liian raskas kanettavaksi. Sekä taistelusta selvinneet jeditoverini että sithivihollisemme olivat siitä samaa mieltä. Tasavalta oli voittanut hullun jedimestari Revanin käytettyä kehittämäänsä superasetta hävittämään galaksista jokaisen olennon, jolla oli pienintäkään osaa sithigeenejä. Hän käytti sen viimeisenä vaihtoehtonaan lopettaa sota, kun olimme tappiolla ja vasta minun surmattuani sithien keisarin. Selvinneet sithit olivat surmanneet hänet vastaiskuna ja me vähät, jotka olimme selvinneet Dromund Kaasin taistelusta, olimme matkalla kohti Coruscantia.

Sekä sithit että jedit olivat päättäneet yhdistyä yhdeksi Voiman Veljeskunnaksi, jonka johtajaksi valittiin minut, koska olin taistellut sodan aikana molemmilla puolilla ja näin ollen ymmärsin kummankin veljeskunnan filosofian. Minulle suurmestarina annettiin valta nimetä neljä sithiä ja neljä jediä Voiman neuvostoon.

Taisteluista selvinneet sotilaat olivat myöskin samaa mieltä kanssamme siitä, että sekä keisari että tasavalta olivat yhtä syyllisiä sotaan. Tämä konflikti kun oli lähestulkoon raunioittanut koko galaksin tasapainon ja jättänyt sen huttien kartellin armoille, mikä ei kenenkään mielestä ollut hyväksyttävää kehitystä. Tuhotun imperiumin puoli olisi halunnut yhdistää meidät uuden keisarikunnan alle ja tuhota tasavallan, kun se oli heikoimmillaan. Me emme tätä ajatusta hyväksyneet, vaan johdimme Veljeskunnan ja meille uskollisen armeijan kohti Coruscantia, missä kuulisimme senaattia ennen kuin tekisimme päätöksiä suuntaan tai toiseen.

Olin päättänyt, että jos toimenpiteitä olisi tehtävä, olisi niiden tapahduttava mahdollisimman pian. Näin ollen otin saattueekseni senaatin torniin neljä mestarikolleegani, kaksi kenraalia ja pienen ryhmän iskujoukkoveteraaneja. Senaatin istunto keskeytyi meidän ilmestyessämme saliin, ja otettuamme paikamme kunniapaikoilta, jotka meille oli varattu, kansleri aloitti ylistyspuheensa meidän kunniaksemme.

Kanslerin puhe oli tyhjää täynnä, ja kaikki seuralaiseni mutisivat vihaisina puheen kääntyessä jedien ja sotilaiden ylistyksestä siihen, ettei imperiumin entisiä maita voitu pitää enää hallussa. Lisäksi useat senaattorit vaativat, että entiset imperiumin sotilaat ja sithit pidätettäisiin ja tuomittaisiin. Tämä prosessi, mitä todennäköisimmin, päättyisi yli kymmeneentuhanteen teloitukseen.

Galaksin puolustaminen huteilta vaatisi meidän kaikkien yhteispanoksen tai me olisimme tuomittuja epäonnistumaan ja kartelli tekisi kaikista muista orjia, mitä en yksinkertaisesti voinut sallia. Viittasin toista kenraaleistani lähettämään käskyn senaatin miehittämisestä mahdollisimman nopeasti.

”Mikä on tämän tarkoitus?” Joukkojemme marssiessa saliin Organan huonetta edustava alderaanilaissenaattori vaati saada tietoa syystä tälle keskeytykselle.

”Vaientakaa tämä hölmö!” käskin ja senaattori sai sähköshokin sithitoverini voimaukkosesta. ”Te olette senaatin irvikuva. Te olette pettäneet tasavallan ja koko galaksin pikkunaljailullanne. Imperiumin planeetat on suojeltava tai ne lankeavat huttien haltuun, minkä jälkeen niin käy koko lopullekin galaksille. Nämä urhoolliset miehet ja naiset vannoivat valan Voiman Veljeskunnalle, josta teille ilmoitin. Toisin kuin jediveljestö, me olemme tasavallan lain ulkopuolella eikä teillä ole valtuuksia koskea keneenkään, joka on valansa minulle vannonut.”

”Kuka antoi sinulle valtuudet tähän?” kansleri tivasi minulta.

”Sithien ja jedien rippeet sekä galaksin tulevaisuus. Teidät on kaikki pidätetty valtionpetoksesta galaksia kohtaan.” En aikonut suvaita niskurointia tämän asian suhteen. Valtaosa senaattoreista antautui vastustuksetta. Ne harvat, jotka yrittivät paeta tai vastustella pidätystä, poistettiin armottomasti kuin sithi poistaa rasittavan orjan – brutaalilla tehokkuudella.

Kahdesta tuhannesta senaattorista ja kuvernööristä oli vallankaappauksen aikana surmattu kaiken kaikkiaan lähes kolmannes joko vastarinnan tai korruption takia. Kolme päivää myöhemmin koko planeetta oli joukkojeni hallussa ja senaattorit tuotiin sisään oikeudenkäyntiä varten. Muutamat senaattorit vastustelivat omaksumaamme asemaa, mutta lopulta senaatti murtui edessämme ja julisti meidät koko galaksin edessä tasavallan virallisiksi edustajiksi.

Onnistuimme pitämään pintamme välttämättömässä sodassa huttien kartellia vastaan, joskin menettäen joitain planeettoja sodalle, joka teki Hothista, Balmorrasta ja Tariksesta entistäkin asumiskelvottomampia. Se olikin viimeinen sota, jonka koskaan näin. Galaksiin koitti rauha uuden Galaktisen Keisarikunnan myötä ja minä olin sen keisari. Annoin galaksille rauhan aina lähestyvään kuolemanhetkeeni saakka, noin kolme milleniaa keisarikuntani perustamisen jälkeen. Kenties mitään myyttistä valittua ei enää tarvittukaan. Olin tuonut tasapainon Voimaan ja pystyn nyt liittymään siihen ilman pienintäkään katumuksen hiventä.

• Tiadres hahmo
  • Tiadres
    Kaartilainen

11.07.2014 00:49 #2 :: Tiadres
Kesäprojekti -14: Knoxin Teksti
Pidin tekstistäsi, se herätti mielenkiintoni ja jätti minut janoamaan lisää. Erityisesti kertojasta olisi ollut kiva saada tietää enemmän: kuka hän on, entä mitä hän on kokenut elämässään? Varsinkin jälkimmäiseen tarina vastasi kyllä, mutta tarkempi informaatio olisi ollut tervetullutta. Päähenkilöllä on varmasti ollut syynsä siihen, miksi hän on taistellut kummallakin puolella ja mikä on saanut hänet ajamaan asiaansa Veljeskunnan muodossa. Lukija tahtoisi todennäköisesti tietää näistä tapahtumista hieman enemmän. Kaiken kaikkiaan pidin tekstistä ja erityisesti mieltäni kiehtoi ajatus siitä, että alati taistelleet osapuolet yhdistyisivät lopulta samaksi sopuisaksi valtioksi.

Kertoja ei oikeastaan kommentoi erityisemmin jedien eikä sithien oppeja, mutta tiettävästi hänellä on käytännön kokemusta molemmista. Kenties juuri siksi hän ei tuomitse kummankaan osapuolen näkökantoja, vaan on valmis yhdistämään jedit ja sithit samaksi järjestöksi. Minusta tässä ajatuksessa on jotakin todella innostavaa. En osaa juuri nyt tarkemmin määritellä mitä, mutta jännän äärelle eksyin.

Nyt on vaarana että alan jaaritella. Lyhyesti sanottuna siis tykkäsin ja haluaisin kuulla tämän päähenkilön elämästä enemmänkin. Teknisestä puolesta en juuri nyt huomannut erityisempää kommentoitavaa paria typoa tai muuta vastaavaa pikkuhiontaa lukuunottamatta.
Muokannut 11.07.2014 00:51 Tiadres

• Wanda hahmo
  • Wanda

11.07.2014 20:42 #3 :: Wanda
Kesäprojekti -14: Knoxin Teksti
Tämä oli hyvä. Mutta ei erinomainen. Tai en tiedä. Tekstisi jätti meikäläisen hieman kieli keskelle suuta. Päähenkilö vaikutti hyvältä, mutta kun lähdin kommenttia kirjoittamaan aloin miettimään, että oliko se niin hyvä. Hän vaikutti hieman Palpatinelta, mutta lepsulta sellaiselta kun tarkemmin ajattelee. Mutta sitten koko ajan päässä ajatus, että ehkä se sittenkin on tarpeeksi erilainen.

Teksti oli muutenkin puhdasta ja lukaisin sen läpi hetkessä. Se oli mukaansa tempaavaa ja mielelläni olisin pidempään jatkanut sessiotani. Mutta. Se oli prologi. Tai ainakin vaikutti siltä. Mitään ei oikeastaan tapahtunut kunnolla, kaikki vain pikakelattiin läpi. Se olisi saattanut olla myös huono epilogi. Huono, koska epilogi ei saisi jättää näin paljon kysymyksiä jälkeensä. Prologiksi se olisi ilman kiinnostavien tapahtumien kelausta ollut hyvä.

En tiedä saatko nyt viestini perille tälläisistä epämääräisistä lauseista. Yritän sanoa, että pidin tekstistäsi, mutta se jäi liikaa roikkumaan. Tuota paremmin en oikein osaa muotoilla. Tunnen myös tarpeeksi käyttämääsi maailmaa, että olin kärryillä taustalla vaikuttaneista tekijöistä. Mutta silti. Sanotaan nyt vaikka tiivistetysti tämän olevan (minun mielestäni siis) pariin sivuun pakattu loistava monen kymmenen sivun jatkotarina.

12.07.2014 09:18 #4 :: punnort
Kesäprojekti -14: Knoxin Teksti
Ainakaan itsenäisenä novellina tämä ei toimi. Jos henkilö ei ole nähnyt star wars-elokuvia, hän ei edes ymmärrä mistä puhutaan. Olen itse nähnyt ne, mutten ole pelannut yhtään star wars-peliä, joten mahdolliset muut tarinat, joissa kuvaillaan jedien ja sithien liittoa, ovat minulle vieraita. Se, etten ole riittävän syvällä star wars -maailmassa tarkoitti myös sitä, että teksti ei herättänyt minussa mitään tuntemuksia. Poliittista kähmistää, so what? oli reaktioni. Eli novelli lienee suunnattu aika rajalliselle joukolle star wars -faneja, ja jos se toimii, se toimii pelkästään tällaisessa kontekstissa.

15.08.2014 01:20 #5 :: Blackbird
Kesäprojekti -14: Knoxin Teksti
Tämä oli mielenkiintoista luettavaa. Star Warsien maailma on niin laaja, että se herättää kiinnostusta. Kuitenkin itselleni tämä jäi vähän etäiseksi, koska en ole maailmaan sen paremmin tutustunut ja sanasto meni vähän ohi. Otsikko olisi myös kiva tarinalle.

Kiitos tästä, täytyy varmaan yrittää perehtyä enemmän Star Warseihin.

Valvojat: IivariDyn