30.09.2013 22:17 #1 :: Dyn
Syysprojekti 2013: suunnittelutopic
Ajattelin, että näin uuden foorumin kunniaksi voisi hyvin virkistää myös ihmisten kirjoitusintoa uudella projektilla. Samalla saadaan vähän sisältöä muuten niin tyhjältä näyttävän alueen täytteeksi.

Projektit ovat yhteisöllisiä kirjoitushaasteita, joissa kirjoittelemme yhdessä sovitun teeman, aiheen, aihepiirin tai vaikka otsikon pohjalta. Myös esim. kuvista ja musiikista käytetty inspiraation lähteenä.

Tämän vuoden kesäprojektissa kirjoitettiin musiikkikappaleen pohjalta. Vanhaa ketjua voi katsoa täältä malliksi. Mikä olisi syksyyn sopiva yhteinen aihe?
02.10.2013 21:36 #2 :: Jaragil
Syysprojekti 2013: suunnittelutopic
Muistelen, että vuosien varrella valmisotsikoista on kirjoitettu useampaankin kertaan, kuin myös vähintään kertaalleen sekä aloitus- että loppulauseesta. Otsikot ovat tuntuneet olevan se turvallinen vaihtoehto, jos ei mitään muuta keksitä.

Edellisen projektin ideointitopicissa ehdotettiin sivistyssanaa, jota pitäisi sitten hyödyntää tarinassa. Itse pidin ideasta, joskin se tuntuisi ohjaavan tekstiä hitusen joko nykypäivän tai scifin suuntaan. Yksi mahdollinen idea olisi valkata joukko hieman vähemmän tieteellisiä sanoja, joita pitäisi kaikkia sitten hyödyntää tarinassaan tavalla tai toisella. Tai kenties vaikka neljä sanaa, joista yhden saisi sitten pudottaa?

Ei sikäli, että kaikki sivistyssanat olisivat tiedesanoja tai tiedesanamaisia, mutta faasiväistin, joka taisi olla esimerkkinä edellisessä ideointitopicissa, ei oikein sovellu, jos haluaa kirjoittaa keskiaikafantasiaa.

02.10.2013 21:41 #3 :: Dyn
Syysprojekti 2013: suunnittelutopic
Sivistyssanatkin voi valikoida tarkoin niin, että ne eivät suoraan ohjaa scifiin tai fantasiaan. Jokin hyvin vanhahtava sana, ei välttämättä sivistyssana, mutta muuten harvinainen tai jännittävä, voisi toimia myös. Tuo on minusta ihan ok, että sarjasta sanoja pitää käyttää useampi, mutta jotain voi jättää pois: yksi sana on ehkä vähän liian vähän, ja toisaalta jokaisen sanan käyttämisen vaatimus voisi olla kohtuutonta.
  • Iivari hahmo
  • Iivari

02.10.2013 21:45 #4 :: Iivari
Syysprojekti 2013: suunnittelutopic
Kateederi nyt on ensimmäinen mieleentuleva sivistyssana, joka pikemminkin viittaa menneeseen maailmaan kuin tulevaisuuden scifiin.

Noin muutenkin voisin kannattaa sivistyssanakirjoittamista.
  • VMN hahmo
  • VMN

03.10.2013 21:09 #5 :: VMN
Syysprojekti 2013: suunnittelutopic
Miten sanan sisällyttäminen tarinaan käytännössä toteutuisi? Olisiko mahdollista kuitata tehtävän anto hyväksytyksi, jos hahmo sanoo humalapäissään "Kateederi", muut sanovat "täh" ja sitten tarinan lähtee täysin eri tielle. Jotenkin minusta tietyn sanan valitseminen voisi tehdä kirjoittamisesta liiaksi sellaisen, että on vain käytettävä jotain erikoissanaa? Muutenkin, jos sana on liian erikoinen, kuinka monta (järkevää) käyttötapaa sille löytyy?

Itse mietin enemmänkin tavallisempaa sanaa (sanoja) joista pitäisi sitten ammentaa inspiraatiota. Vai meneekö tämä sitten taas liian epämääräisen puolelle?

03.10.2013 21:48 #6 :: Dyn
Syysprojekti 2013: suunnittelutopic
Musta ois hauskaa käyttää nimenomaan 'arviointikriteerinä' sitä, miten hyvin sana istuu tarinaan. Tarpeen tullen siis löyhyyskin olisi ok, mutta muuten projektin tarkoituksena olisi nimenomaan yrittää saada sanat järkeväksi osaksi tarinaa. Niitä saisi taivuttaa yms normaaliin tapaan, mutta sanan (ja sen edustaman asian) sinällään pitäisi kyllä olla jotenkin esillä tekstissä.
03.10.2013 21:55 #7 :: Celestine
Syysprojekti 2013: suunnittelutopic
Olen edelleen ällistynyt siitä, että ideani (vaikka vähän muokattuna) otettiin kesäprojektiin. Nyt pää lyö kyllä ihan tyhjää. Kirjoitan mitä käsketään.
03.10.2013 22:00 #8 :: Jaragil
Syysprojekti 2013: suunnittelutopic
Joskushan olemme myös kirjoittaneet teemoista, jolloin mukana oli myös muistaakseni jotain miljööseen liittyvää osviittaa. Voisi varmaan nytkin toimia, jos ottaisi joukon käsitteitä, kuten vaikka yksinäisyys, pahankurisuus, vahingonilo, päämäärättömyys, kiihko, etc. ja niistä pitäisi sitten valkata itselleen pari ja kirjoittaa tarina, joissa kyseisiä teemoja käsitellään. Voisi tulla mielenkiintoisia yhdistelmiä, jos teemat miettisi oikein tai vaikka jakaisi positiivisiin ja negatiivisiin, joista sitten pitäisi valita molemmista yksi.

Yin ja yang -projekti.
  • Tapsa hahmo
  • Tapsa

03.10.2013 22:07 #9 :: Tapsa
Syysprojekti 2013: suunnittelutopic
Sivistyssana voisi olla ihan hauska lähtökohta. Voisiko vaikka ohjeistaa, että sanan tulee esiintyä tekstissä kolme kertaa, tai tekstin otsikossa... Hmm... ehkä riittää että se esiintyy tekstin sisällä kerran. Inspiraatiota siitä kuitenkin saa, eikä tarkoitus ole kahlita tekstejä samantyyppisiksi.

Mikä on katedeeri? Miten olisi atopia? Arkadia? Matinea? Inkubaatio? Intensio? Umami?

edit// Miten olisi että pitäisi valita yksi kuolemansynneistä ja kirjoittaa siitä?
Muokannut 03.10.2013 22:08 Tapsa
  • Wanda hahmo
  • Wanda

03.10.2013 22:31 #10 :: Wanda
Syysprojekti 2013: suunnittelutopic
Tapsan idea kuolemansynneistä on mahti! Jos täytyisi valita yksi niistä tekstin aiheeksi?

03.10.2013 22:52 #11 :: Dyn
Syysprojekti 2013: suunnittelutopic
Kuolemansynnit on ihan veikeä juu sekin. Itse kaipaisin ehkä vähän konkreettisempaa aihetta, josta lähteä liikkeelle. Siksi tykkäisin noista sanoista enemmän.
04.10.2013 18:04 #12 :: Knox Gargol
Syysprojekti 2013: suunnittelutopic
Kannatan Tapsan ideaa. Kuolemansynneit ovat kaivo, josta vettä riittää ammennettavaksi. Vaikka yleisesti pidän kuolemansyntejä naurettavina jopa kristillisessä kontekstissa, ne ovat hyvä inspiraation lähde fiktiolle.

Sivistyssanatkaan eivät ole lainkaan huono idea. Ja Dynin ehdotus sanan käytöstä 'arviointikriteerinä' on myös mainio.

Molemmat ajatukset ovat erittäin kehityskelpoisia ja uskoisin niiden toimivan projektissa hyvin, jos tehtävänanto saadaan suunniteltua tarpeeksi hyvin, mitä en epäile lainkaan.
  • Noora hahmo
  • Noora

04.10.2013 18:16 #13 :: Noora
04.10.2013 18:19 #14 :: Knox Gargol
Syysprojekti 2013: suunnittelutopic

Noora kirjoitti: Kuolemansynnit kuulostaa hyvältä ajatukselta,kun niistä voi keksiä,vaikka mitä. Muuten tarviiko tälläisiin projekteihin osallistuakseen olla kovin kokenut kirjoittaja vai voiko tälläiset aloittelijatkin osallistua?

Luonnollisesti kaikki ovat tervetulleita osallistumaan. Ainakin ovat olleet sen reilun vuosikymmenen, kun olen Risingshadow'lla vaikuttanut.

04.10.2013 19:13 #15 :: Dyn
Syysprojekti 2013: suunnittelutopic
Joo, ihan kaikki voivat osallistua, toki. :)
04.10.2013 23:52 #16 :: Blackbird
Syysprojekti 2013: suunnittelutopic
Hei jesh uusi projekti! Mukana ollaan! Tykkään kummastakin aihe ehdotuksesta. Sivistyssanat voisivat olla jotain Iivarin sanoman katedeerin kaltaisia ja kyllähän niistä voisi saada haastetta. Kuoleman synnit myös kiinnostaisivat vielä kun on näin syksy ja pimeä niin voisin ainakin itse kehitellä jotain kauhua. Täytyy pohtia. :smile:
  • Rinja

04.10.2013 23:54 #17 :: Rinja
Syysprojekti 2013: suunnittelutopic
Kuolemansynnit on kuluneita mutta must!

05.10.2013 12:14 #18 :: Dyn
Syysprojekti 2013: suunnittelutopic
Jos kuolemansynnit, niin miten aiherajaus menisi: jokainen valitsee yhden ja kirjoittaa siitä teemana? Mahdollista käsitellä useampaa esim. rinnan tai kaikkia niistä joukkona, vaikkapa, miten ne näkyvät jossain muussa yhteiskunnassa?
05.10.2013 12:20 #19 :: Piru Naiseksi
Syysprojekti 2013: suunnittelutopic
Umami on ihana. En silti takaa, että kyhäisin tekel...kirjoittaisin mestarillisen tarinani juuri siitä sanasta. Myös katederi inspiroi. Itse ehdotan informaatiokatkos-, toimintavaje-, vääntömomentti-, pop up -ikkuna -sanoja, noin esimerkiksi.
05.10.2013 12:30 #20 :: Jaragil
Syysprojekti 2013: suunnittelutopic
Kuolemansynti olisi ainakin helppo ja nopea projektiaihe, josta päästäisiin kirjoittamaan ilman, että kaikki alkaisivat äänestää siitä, mitä sivistyssanoja haluttaisiin mukaan. Jo ihan senkin takia sillä on minun kannatukseni.

Olisiko, Dyn, helpointa, jos otetaan aiheeksi kuolemansynnit, että pitää valita vähintään yksi, mutta jätetään avoimeksi, miten niitä käsittelee tai käsitteleekö vain yhtä tahi useampaa. Kunhan tekstissä on jotenkin keskeisessä osassa edes yksi niistä.
Muokannut 05.10.2013 12:31 Jaragil
Valvojat: IivariDyn