Lukusali
huhtikuu 18, 12:03
61 viestiä | Hiistu

05.10.2013 13:32 #1 :: Dyn
Projektien suunnittelutopic
Vaikka syysprojekti kuolemansynneistä vasta käynnistyy, perustan tämän seuraavan projektin suunnitteluketjun jo valmiiksi. Talviprojektin tarkoituksena on kirjoittaa sivistyssanojen pohjalta. Teema on esiintynyt nyt useamman projektin suunnitteluketjun ideoissa, joten eiköhän ole aika.

Tässä ketjussa voi miettiä esimerkiksi, miten sivistyssanojen tulisi näkyä tekstissä ja minkätyyppisiä sivistyssanoja tulisi valita. Onko tärkeää, että sana säilyttää myös tekstissä yleisen merkityksensä, vai saako merkityksiä laajentaa tai jopa keksiä uusia? Valitaanko sanoja yksi vai useita, ja miten niitä tulisi käyttää tekstissä? Riittääkö huudahdus tai heitto, vai pitääkö sanalla olla juonen kannalta jokin syvempi merkitys?

Saa myös antaa konkreettisia ehdotuksia sanoiksi.
Muokannut 02.02.2014 14:23 Dyn

06.10.2013 13:07 #2 :: Knox Gargol
Talviprojekti 2013: suunnittelutopic
Itseäni kiehtoisi periaatteessa jouluvoelli lähtökohtaisesti, vaikka projektiaika ylittäisikin jouluajan. Joulua voisi käsitellä mistä näkökulmasta haluaisi, joulupukki, kristinusko tai mikä tahansa muu näkökulma olisi jees.

On joulu ollut milloin viimeksi novellin teemana?

06.10.2013 14:06 #3 :: Jaragil
Talviprojekti 2013: suunnittelutopic
Olisin voinut vaikka vannoa, että eihän siitä nyt niin pitkä aika ole, mutta näemmä edellinen jouluprojekti järjestettiin vuonna 2009.

Omasta puolestani olisin ihan mielelläni kirjoittamassa taas jotain jouluista, joskin silloin tämä sivistyssanaprojekti lykkääntyisi jonnekin ensi vuoden helmi- tai maaliskuuhun. Voisihan sitä tietysti etsiä jouluisia sivistyssanoja, mutta en usko, että se oli ihan tarkoitus, kun tätä ideaa ehdotettiin.

Kenelläkään muulla innostusta kirjoittaa sekä jouluprojekti että erillinen talviprojekti sitten vuoden 2014 puolella?

06.10.2013 14:09 #4 :: Dyn
Talviprojekti 2013: suunnittelutopic
Jos kiinnostuneita löytyy, niin voidaan toki järjestää useampi projekti. :D Mutta ideoidaanko tässä ketjussa nyt kuitenkin tätä sivistyssanaprojektia -- siitä on ollut puhetta nyt niin moneen otteeseen, että järjestetään se jossain vaiheesa, vaikka erikseen olisikin vielä jouluprojekti.

08.10.2013 18:25 #5 :: Wanda
Talviprojekti 2013/2014: suunnittelutopic
Olen tylsä ja sanon myös kannattavani tuota joulu-aihetta ja sitten talviprojekti erikseen.

08.10.2013 19:12 #6 :: Dyn
Talviprojekti 2013/2014: suunnittelutopic
Jepjep, tehdään näin. Tässä topikissa voi kuitenkin nyt suunnitella talviprojektia, joka ajoittuu siis jonnekin ensi vuoden alkuun.

02.02.2014 14:25 #7 :: Dyn
Talviprojekti 2013/2014: suunnittelutopic
Jouluprojekti jäi vähän vaisuksi, mutta käykääpä siitä huolimatta vielä antamassa palautetta teksteille! Tässä ketjussa voi jatkaa projektien yleistä suunnittelua, jos vaikka jokin aihe saisi kevään mittaan tarpeeksi kirjoittajia mukaan. Ideoikaa vapaasti. :)

• Sapfo hahmo
  • Sapfo
    Epäkuollut

18.03.2014 21:56 #8 :: Sapfo
Projektien suunnittelutopic
Miten olisi aiheena tarina pelin maailmasta?
Skyrimia pelanneena voisin kirjoittaa tarinan joka sijoittuu juuri Skyrimiin ja taas joku ehkä haluaisi kirjoittaa novellin joka sijoittuu vaikkapa Keskimaahan. Kuitenkin Oma tarina, paikkana joku tuttu maailma.
Joku tykkää ehkä Faerûn maailmasta tai sitten joku löytää tarinan metro 2033 maailmasta...

13.04.2014 19:54 #9 :: Wanda

• Ansa hahmo
  • Ansa

14.04.2014 15:31 #10 :: Ansa
Projektien suunnittelutopic

Wanda kirjoitti: Sapfo: Tuo pahasti sulkee pois kirjoittajat, jotka eivät kovinkaan paljoa pelaa :/

Periaatteessa ei, jos huomaat, että Sapfon esimerkeistä löytyy Keskimaa ja Metro 2033. Keskimaan nyt kaikki tuntee ja jälkimmäinen on ensimmäiseksi ilmestynyt kirjana ennen peliä.

Siinä mielessä ihan hyvä idea, että otetaan olemassa oleva maailma, jonne sijoitetaan jonkinlainen tarina. Näitä maailmoja olisi kuitenkin hyvin rajata jonkin verran, koska niitä on paljon: sekä kirjallisuudesta että peleistä löytyy varteenotettavia vaihtoehtoja.

14.04.2014 16:56 #11 :: Jaragil
Projektien suunnittelutopic
Itseäni rupesi kiehtomaan ajatus tekstin sijoittamisesta johonkin olemassa olevaan kirjallisuuden maailmaan. Ei välttämättä fanfic, jossa käytettäisiin myös olemassa olevia henkilöitä, vaan pikemminkin jonkinlainen taustatarina tai sivukertomus. Tarina vaikkapa siitä, mitä joku Hobittilan vanha jäärä kertoo lapsenlapselleen, kun tämä kyselee minne nuoriherra Frodo lähtikään pari aamua sitten.

14.04.2014 18:05 #12 :: The Big Bad Wolf
Projektien suunnittelutopic
Tai jos peliksi voidaan laskea myös lautapelit? :wink:Monopoli yms.
Tykkännyt: punnort

• Ansa hahmo
  • Ansa

14.04.2014 18:43 #13 :: Ansa
Projektien suunnittelutopic
Samoilla linjoilla Jarren kanssa. Itse en ainakaan mitään fanfic tyyppistä tarinaa lähtisi kirjoittamaan (en pidä niistä muutenkaan), vaan omia hahmoja sotkemassa asioita tai parantamassa maailmaa parhaansa mukaan. :cheesy:

14.04.2014 19:59 #14 :: Wanda
Projektien suunnittelutopic
Tarkemmin ajateltuna olette oikeassa, ideassa on potentiaalia. Mutta tuo maailmojen rajaus on aika vaikeaa näin demokraattisesti päättää, kun X haluaa tuota ja Y haluaa tätä ja sitten Z:lle on aivan sama kunhan ei kahta edellä mainittua. Samalla kuitenkin maailmojen rajaus on luultavasti ainoa keino saada ehjä ja toimiva protsku.

14.05.2014 10:35 #15 :: Knox Gargol
Projektien suunnittelutopic
Itse suosin omaa maailmaani, mutta ideassa on paljon hyvääkin. Fanfic-kulttuurissa en pahemmin ole elänyt enää vuosikausiin, mutta maailmojenmatkaajan kohtaaminen vaikkapa Melkorin kanssa voisi olla oikein hupaisa ficci itselleni kirjoittaa. Tai satunnaisesti luomani hahmon kohtaaminen jonkun Star Warsin Vanhan Tasavallan jedimestari (Darth Revan, anyone?).

Ideamyrsky vain liikkeelle ja menoksi. I approve of this idea.

16.06.2014 16:39 #16 :: Knox Gargol
Projektien suunnittelutopic
Pitäisköhän meidän yrittää saada kesäprojektia vähitellen liikkeelle?

18.06.2014 15:18 #17 :: Piru Naiseksi
Projektien suunnittelutopic
Jos halukkaita ja ajakkaita vetäjiä löytyy, niin hyvä olisi tempaista taas, jo perinteiseen tapaan. Aiheehdotus: Kesä, joka tuli ja meni.

19.06.2014 12:09 #18 :: Dyn
Projektien suunnittelutopic
Eipä tuo ihmeempiä vetäjiä tarvitse. Heitelkää aiheideoita, voin laittaa topikin pystyyn kun hyvä idea on valittu.

19.06.2014 12:19 #19 :: punnort
Projektien suunnittelutopic
Kannatan peliaihetta, kuitenkin niin, että sekä elektroniset ja ei-elektroniset pelit hyväksytään. Ja niin, että saa kirjoittaa joko pelin pelaamisesta tai pelimaailmaan sijoittaen.

22.06.2014 23:11 #20 :: Blackbird
Projektien suunnittelutopic
Peliaihe sopii hyvin, olisi kiva kirjoitella projektitekstiä pitkästä aikaa. Itselleni pelimaailmat ovat vähän tuntemattomia Pokemon-pelejä lukuunottamatta, eli lautapelit voisi laskea myös mukaan. :cool:
Muokannut 22.06.2014 23:12 Blackbird

Valvojat: IivariDyn