Teatteri
huhtikuu 19, 21:29
1 viesti | Darkki

07.10.2013 19:39 #1 :: Knox Gargol
Syysprojekti 2013: Knoxin teksti
Oikolukijani sanoi dafuq, kun tarjosin hänelle tämän tekstin. Nauttikaa.

____________________________________

Taikapiiri oli valmis ja kumarruin messuamaan muinaista arameankielistä loitsua sen edessä. Piiristä nousi tumma, kuulamainen pilvi, joka täytti huoneen mustalla savulla. Kun savu hiljattain poistui kammioni ilmastoinnin kautta, huomasin sen ilmestynen.

”Nouse, kuolevainen”, kuului kumea ääni, joka kuului punaihoiselle, valtavalle olennolle, joka seisoi edessäni. Sillä oli valtavat pukinsarvet, mutta muutoin se näytti hyvin ihmismäiseltä. Sillä oli yllään musta nahkatunika. Olin kuullut kerrottavan, että paholainen noustessaan paholaisherraksi usein teki edeltäjästään itselleen panssarin. Näyttää pitävän paikkansa, tuumasin.

”Haesthys Arcoil, tervehdin sinua. Minua kutsutaan Firwyndiksi ja tulin tekemään kanssasi sopimuksen.”

”Mitä haluat kuolevainen? Valtaa, rahaa, naisia? Nimeä himosi niin voimme siirtyä laatimaan sopimusta.” Paholainen tuntui suorastaa kuolaavan odottaessaan ehdotustani.

”Mietitäänpäs... Uskon Herran asettamaan monogamiaan, joten naisia en kaipaa. Kultaa ja platinaa minulla on tonneittain, joten ei kiitos. Valta minua kiihottaa, mutta haluan hankkia sen itse. Haluan sinulta Enchlaberin. Se on minun hintani”, sanoin hymyillen.

”Enchlaberin? Ei ikinä kuolevainen. Se ei kuulu kuolevaiseen maailmaan!”

”Miksi luulet minun haluavan sen? Perustin Gloshanin kaupungin, joka on kasvanut keisarikunnaksi. Etkö haluaisi keisarin sielua omaksesi, Arcoil? Tarvitsen Enchlaberin horjuttaakseni minua vastustavaa liittoumaa, jonka on tuhouduttava, että voin siirtyä uusille alueille.”

”Sinulla onkin voimakas aura. Kuolevaiseksi. Haluan harkita asiaa muutaman hetken. Palaa tähän huoneeseen kolmentoista tunnin kuluttua.” Poistuin huoneesta, kuten paholaisherra minulta vaati.

Hymyilin, koska tiesin, ettei se voisi vastustaa kiusausta. Se yrittäisi viedä minut ansaan ahneudellani, mutta lankeaisi siihen lopulta itse. Otin taskustani matkapuhelimen. ”Isheil, kerro veljillesi, että se tapahtuu tänä iltana. Paholaisherra on hoidossa.”

Suljin puhelimen saatuani vastauksen ja menin lepäämään odottaessani unelmaani toteutuvaksi. Illan koitettua menin kammion ovelle odottamaan viimeisiä hetkiä ennen kuin olisi aika. Kammion ovi avautui ja astuin sisään.

Odotusten mukaisesti Arcoil oli minua vastassa, pidellen käsissään valtavaa smaragdimaista jalokiveä: mahtava Enchlaber. Jalokivi oli tarkasti hiottu kuusisataakuusikymmentäkuusikulmaiseksi ja kooltaan vastasi miehen rintakehää. Paholainen virnisti... no, paholaismaisesti. ”Oletko valmis sinetöimään sopimuksemme?”

”Olen.” Astuin lähemmäksi ja tartuin kädelläni kiven pintaan ja lausuin valan:

”Niin kauan kuin molemmat olemme elossa, sieluni kuuluu sinulle ja, jos kuolen ennen sinua, sieluni on sinun kuolemassakin.
Ovatko nämä ehdot hyväksyttävät?”

Paholaisherra näytti empivältä. Hän selvästi pohti, voisinko vielä kiertää valan ja käyttää kiveä häntä vastaan. Tuhahdin ylimielisesti. ”Älä viitsi. Enchlaber on sielusidonnainen; jos luovutat sen minulle, ainoastaan minä voin käyttää sen mahtia niin kauan kuin elän, eikä sielunsa luovuttanut voi vahingoittaa sielun haltijaa.”

Arcoil nyökytteli, kun hän vakuuttui, ettei kyseessä ollut mikään juoni. ”Hyväksyn ehdot.”

En epäröinyt sen enempää. Käskystäni Enchlaber muutti muotoaan jouseksi ja ammuin yhden nuolen Arcoilin taakse tuhoten portaalin. ”Nyt olet irti Helvetin tarjoamasta kuolemattomuudesta, joten voin saada sieluni takaisin.”

Koputin oveen kolmesti, mutta Arcoil ei aikonut odotella kiltisti kohtaloaan. ”Kuole, kuolevainen!” Paholaisherra syöksyi minua kohti ja, totuuden nimissä on myönnettävä, että olin hetken aikaa kauhuissani.

Kaikeksi onneksi kolme hahmoa ryntäsi ovesta sisään lähes välittömästi minun ja paholaisherran väliin. Ensimmäinen oli lähes paholaisherran kokoinen ja näytti häneltä kaikin puolin paitsi siniseltä ihonväriltään. Toinen oli mustassa kokopanssarissa ja edellistä hieman lyhyempi. Hänellä oli kypärä, jossa oli sarvien kiinnikepaikat vapaina. Kolmas oli kahta muuta huomattavasti lyhyempi ja näytti lievästi punertavassa ihossaan paholaisherran ihmisversiolta.

”Saanen esitellä veljekset, Arcoil. Pidä hauskaa. Ja, jos selviydyt tästä, kannattaa muistaa, että ahneus ei voita ylpeyttä. Ahneus hamuaa, kun ylpeys keksii keinot säilyttää, mikä on sinun samalla, kun hamuat uutta.” Käänsin selkäni ja kävelin pois. Tuntia myöhemmin keskimmäisellä veljellä oli demoninsarvet mustassa kypärässään.

08.10.2013 12:00 #2 :: LordStenhammar
Syysprojekti 2013: Knoxin teksti
Semmoista pirunkesytystä. Osaat selvästi käyttää kieltä tehokkaasti ja luoda lukijan mieleen vahvoja mielikuvia. Myös dialogi oli vahvaa. Jonkun verran oli tuota vierasta sanastoa, jota tällainen yksinkertainen maalaispakana ei jymmärrä, mutta se on kai enemmän minun ongelmani. :D

Mitään sen kummempaa en nyt osaa tarinasta sanoa. Aika paljon tuossa oli noiden piruolentojen kuvausta ja muuta sälää, eli ehkä kannattaa jatkossa antaa enemmän tilaa lukijan mielikuvitukselle ja jättää jotain kertomati. Se on tosin vain minun nöyrä mielipiteeni. Teet miten haluat.
Muokannut 08.10.2013 12:09 LordStenhammar

• Tapsa hahmo
  • Tapsa

08.10.2013 22:43 #3 :: Tapsa
Syysprojekti 2013: Knoxin teksti
Tarina oli tehokas. Oli todella yllättävä ja epätavallinen veto, että okkultistisen rituaalin jälkeen tuli tuo perus-kaksoisagentti-puhelu "he's in" puhelu. Se veti tarinan uuteen suuntaan ja näin saatiin sekä mystistä tunnelmointia että jonkinlaista fantasiajännäriä.

Tuntui kyllä, että olisi pitänyt tietää enemmän Firwyndistä jotta olisi osannut paremmin arvostaa tämän katalaa juonta. Lähinnä mietin onko 666-kulmainen säännöllinen monitahokas mahdollinen, mutta en ole riittävä matemaatikko asiaa selvittämään.

09.10.2013 00:37 #4 :: Knox Gargol
Syysprojekti 2013: Knoxin teksti

Tapsa kirjoitti: Lähinnä mietin onko 666-kulmainen säännöllinen monitahokas mahdollinen, mutta en ole riittävä matemaatikko asiaa selvittämään.

Olen kuullut d1000-nopasta, joten miksei "d666" olisi periaatteessa mahdollinen?

• Tapsa hahmo
  • Tapsa

09.10.2013 08:54 #5 :: Tapsa
Muokannut 09.10.2013 08:55 Tapsa

09.10.2013 11:41 #6 :: Knox Gargol
Syysprojekti 2013: Knoxin teksti

Tapsa kirjoitti: Samasta syystä kuin ei ole d5:ttä. Tai voihan sellainen olla olemassa mutta kaikki sivut eivät ole samanmuotoisia.

Käsittääkseni kaikki parilliset d:t ovat ainakin teoriassa mahdollisia.

• Rid hahmo
  • Rid
    Kaartilainen

20.10.2013 14:27 #7 :: Rid
Syysprojekti 2013: Knoxin teksti
Mukava välähdys jostain paljon isommasta kokonaisuudesta arvaan ma. Teksti soljui hyvin ja joskus varsin kinkkinen dialogi oli helppolukuista.

Suurin ongelma mulla tekstissä oli fiilis, kuin lukija olisi tiputettu keskelle toista maailmaa ihan ummikkona. Myös hankalat vierasperäiset nimet haittasi, kun piti selata ees-taas, että kuka konsonanttihirviö oli nyt kukin.

Tapsan tavoin tykkäsin agenttipuhelukohdasta, mutta loppu oli vähintääkin ennalta-arvattava. Lopussa oli myös ns. kiirellisen alasajon tuntua, aivan kuin olisit kesken kappaleen tajunnut että kolmen lauseen jälkeen tarinan on oltava loppu. Näissä projekteissa kun runsaskielisimmille kertojille joskus tulee tuskaa mahduttaa tarina annettuihin raameihin.

Kaiken kaikkiaan kuitenkin ihan mukava tarinanpätkä.

03.11.2013 11:45 #8 :: The Big Bad Wolf
Nauroin. Hups.

Hiukan tuntui, että jäin ulkopuoliseksi. Idea toimi hyvin ja pidin hahmoista. Kertojan katalat suunnitelmat, paholaisen jokseenkin omituinen naiivi olemus. Olisin tahtonut sisäistyä tarinaan enemmän, ehkä olisi vähän pidemmässä tekstissä onnistunut paremmin?

07.11.2013 13:46 #9 :: Blackbird
Syysprojekti 2013: Knoxin teksti
Tämä oli jännä teksti. Tarinassa sattui ja tapahtui vaikka mitä, ja ne kaikki oli aika tiiviisti pakattu. Tykkään lukea tällaisia yliluonnollisia tarinoita, joissa manataan ja taistellaan.

Tarina toi mieleen viimekertaisen projektitekstisi. Silloinkin pudotit lukijan keskelle uutta maailmaa, ja näin jäi vähän ulkopuolinen olo. Paholainen kuvattiin perus Raamatun paholaiseksi, toisaalta puhuttiin syntyneestä keisarikunnasta ja sitten puhutaankin kännyköillä. Itsellesi on varmasti selvä millainen maailma on kyseessä, mutta ainakin minun oli hankala hahmottaa missä tapahtui. Otsikko olisi myös ollut tekstille kiva.

Tarina oli kuitenkin mielenkiintoinen ja syntien esittely lopussa oli jännä lisä. Pidemmänkin tarinan olisin voinut mielelläni lukea. Kiitos tästä!

18.11.2013 18:50 #10 :: Knox Gargol
Syysprojekti 2013: Knoxin teksti
Blackbird, maailma on sama, ajankohta sattuu vain olemaan ajallisesti muutama sata vuotta myöhemmin kuin edellisessä projektissa ja muutama sata kilometriä pohjoisempana.

27.06.2014 10:02 #11 :: punnort

Knox Gargol kirjoitti:

Käsittääkseni kaikki parilliset d:t ovat ainakin teoriassa mahdollisia.

Mikä tahansa parillinen d on mahdollinen samalla periaatteella kuin d10. Nämä eivät kuitenkaan ole säännöllisiä monitahokkaita, koska tahkot eivät ole säännöllisiä monikulmioita, ja kaikki kärjet eivät ole keskenään samanlaisia. Säännöllisiä monitahokkaita ei ole enempää kuin d4, d6, d8, d12 ja d20.

Timantinhan ei tarvitse olla edes noppa, vaan tahkot saavat olla keskenään erilaisia, mikä antaa lisää mahdollisuuksia.

Valvojat: IivariDyn