Muuttaminen ja asuminen

paanpa
Mekaanikko
paanpa vastasi aiheeseen: Muuttaminen ja asuminen
29.05.2014 20:25 #21

Muutto tehtävä viimeistään kesäkuun lopussa, jolloin talo, jossa asun, siirtyy täysin uuden tahon, grynderin, omistukseen. Tällä taholla ei ole minkäänlaisia aikomuksia jatkaa edellisellä omistajalla vuokralla olleiden vuokrasuhteita.

Jostakin syystä en stressaa asiasta, vaikka uudesta asunnosta ei ole mitään tietoa ollut ennen eilistä, jolloin sain yhteyden erääseen asuntofirmaan. Heidän kauttaan pääsenkin sitten huomenissa yhden asunnon näyttöön.

Varmaa asunnon saanti muilta kuin kaupungin vuokrasäätiöiltä ei todellakaan ole tilanteeni monimutkaisuudesta johtuen.

Nykyisessä asunnossa olen tykännyt asua kovasti; linnamainen pääty jossa asunto sijaitsee, viihtyisä (kesä)sisäpiha suoraan kuin jostakin puutaloyhteisöstä, puistomainen ympäristö muutenkin.

Pakannut olen kuitenkin kaiken ei-näkyvillä olleen ja kaikki kulttuurituotteet, eli vain käyttötavarat ovat vielä irrallaan. Kirjoja mietin, samoin kuin levyjäni, että mikä olisi ollut paras tapa pakata. Sulloin ne nyt tuommoisiin halpakaupan muovilaatikoihin, joiden hauraat kannet eivät edes pysy kiinni ja halkeilevat käsiin. No, onneksi omistamani kirjat eivät ole muutoinkaan kauhean hyvässä kunnossa saati arvokkaita.

Muutoista yleisesti pidän. Pidän muutenkin kaikesta uudesta ja ennalta tuntemattomasta, sillä oma elämä tuntuu muutoin jankkaavan aina samaa rataa. On hienoa käydä läpi tavaroitansa, muistella vanhoja joskus tippakin linssissä, ja heittää sitten kaikki mahdolliset turhat jutut pois.

Ensimmäinen romaanini, Pauli Myyrä, on nyt myynnissä: www.paanpa.net/paulimyyra

29.05.2014 20:45 #22

Poppis kirjoitti: Muutoista yleisesti pidän.

Minä taas en lainkaan, mutta olosuhteiden pakosta sitä on silloin tällöin tehtävä. Viimeksi muutin pois kotoa ja lähemmäs opiskelupaikkaa, nyt on muutettava pois opiskelija-asunnosta, kun virallinen opiskeluaika on pikkuhiljaa jäänyt taakse (väitöskirjan väkertäminen kun ei sellaista ole).

Vuokralle muutan/muutamme tämänkin jälkeen, toistaiseksi oman asunnon ostaminen ei tunnu ajankohtaiselta tai elämäntilanteen mukaiselta. :)

Knox Gargol
Knox Gargol vastasi aiheeseen: Muuttaminen ja asuminen
30.05.2014 10:05 #23

Itse muutin ulos asunnostani Jyväskylässä (Korpilahden taajamassa) reilu viikko takaperin. Siinä on aina oma rasittava ruljanssinsa. Tänä vuonna isältäni hajosi auto juuri edellisenä päivänä ja olin vähällä olla saamatta muuttoa tehtyä lainkaan, mikä olisi tehnyt elämäni erittäin hankalaksi, mutta onneksi tilanne ratkesi laina-autolla.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

Emelie vastasi aiheeseen: Muuttaminen ja asuminen
02.06.2014 07:56 #24

Dyn kirjoitti: Kirjojen muuttamiseen liittyvänä vinkkinä, tässä on sekä me että Rituri nyt hyväksi havaittu Alkon viini- ja viinalaatikkojen kestävyys ja muoto!

Mä kanssa onnekseni luin tämän vinkin ennen omaa muuttoani, ja kuinka paljon helpompaa kirjojen roudaus sitten olikaan! Viime muuttoa edeltävässä muutossa olin pakannut kirjani 100 x 100 x ~40 cm pahvilaatikoihin, ja niitä ei sitten pystynyt liikuttelemaan ilman nokkakärryjä...

Lexei
Epäkuollut
Lexei vastasi aiheeseen: Muuttaminen ja asuminen
16.06.2014 09:03 #25

Muuttaminen on ihan mukavaa. Tavarat on mukava pakata laatikoihin, mutta ikävin osuus on niiden purkaminen uusille paikoilleen.

Olen vuoden asunut vuokralla aivan muuttoa ennen valmistuneessa rivitalossa. Muutto olisi edessä jossakin vaiheessa, sillä puolisoni kanssa olemme katselleet myynnissä olevia asuntoja lähiseuduilta. Olemme ostamassa ensimmäistä omaa asuntoa, kun tähän asti olemme aina vuokralla asuneet.

19.06.2014 13:52 #26

lexei_ kirjoitti: -- ikävin osuus on niiden purkaminen uusille paikoilleen.

Tätä olen harrastanut nyt pari päivää, ja vieläkin on laatikoita purkamatta, kirjahyllyä kasaamatta ja uudenuutukainen sohvakin on yhä laatikoissaan. Toki tässä on pitänyt tehdä paljon muutakin, kuten käydä töissä, joten ihan täyspäiväistä purkaminen ei ole ollut.

Muutimme tosiaan Iivarin kanssa Käpylään viime tiistaina. Pois HOASilta, pois Vantaalta, ihan uutta ja jännää luvassa. Asunto on tosi kiva, ja varmasti muuttu kodiksi, jahka päästään sisustamisen makuun ja laatikoista eroon. :)

25.08.2014 20:37 #27

Voi veljet.. Se ois tämäkin ruljanssi taas edessä, kun pitäisi palata Jyväskylään. Sain sentään asunnon syksyn asuntopaniikista huolimatta - mitä nyt on hieman syrjässä (ylioppilaskylän asuntoa odotellessa). En tiedä, pitäisikö olla tyytyväinen siihen, että on syyskuun ajan kaksi kämppää, vai ei. Toisaalta voi muuttaa rauhassa parissa erässä, toisaalta kiva maksaa työttömänä ja opintotuettomana opiskelijana kahta vuokraa yhdistelmällä sähkölämmitteinen rivitalokaksio + yksiö Jyväskylässä.

Viimeksi muokattu: 25.08.2014 20:39 : pihlajapuu.

13.04.2015 15:25 #28

Tyylikästä, että kirjoitan tähän taas, vaikka itse oon viimeksi vastannut. :D Ja olen ehtinyt tässä välissä muuttaa jo kerran (tuolta syrjemmästä edellisessä viestissä mainittuun ylioppilaskylään). Nyt pitäisi siis muuttaa kesäksi Helsinkiin töiden perässä, mutta onneksi nyt sentään kalustettuun asuntoon (ja pidän Jyväskylän asuntoni kesän ajan), niin ei ole sitä pakkaus- ja purkamisshow'ta edessä.

PS. Toivottavasti mafia ei jää kesätauolle! :P

Viimeksi muokattu: 13.04.2015 15:26 : pihlajapuu.

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Muuttaminen ja asuminen
13.04.2015 16:04 #29

pihlajapuu kirjoitti: PS. Toivottavasti mafia ei jää kesätauolle! :P

Ei mafia mitään taukoja pidä :wink:

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

13.04.2015 18:10 #30

Ei todellakaan, mafiointi jatkuu hyvissä voimissa mutta saattaa sään salliessa siirtyä Milenkan terassille, toki. :D Kesällä on perinteisesti järkätty myös uimarantamiittejä ja puistopelailuja ja sen sellaista hubaa, joten mukaan vaan.

13.04.2015 20:45 #31

Heh, hyvä tietää! Oletettavasti miekin jossain vaiheessa siis mukaan eksyn.

StaCa
StaCa vastasi aiheeseen: Muuttaminen ja asuminen
14.04.2015 01:04 #32

Viimeisten kymmenen vuoden aikana olen muuttanut kai kahdeksan kertaa. Eli lähes kerran vuodessa. Kaikkiaan 2200 kilometriä, saman maan sisällä. Jotenkin todella ihanaa olla nyt tässä ilman seuraavaa muuttoa ihan kulman takana. Ollaan oltu jo reilut puolitoista vuotta, ja todennäköisesti ainakin saman verran edessä.
Muuttaminen on ihan ok, jos sitä ei tarvitse tehdä koko ajan. Nykyään se logistiikkapuoli on pahin: isossa kolmiossa on "vähän" enemmän tavaraa kuin opiskeluaikojen asuntolahuoneissa... Mutta rutiinin saamisessakin on etunsa.

Edellisen muuton aikaan oli kuuma kesä ja olin tukevasti raskaana. Se oli melekoista hommaa. Seuraavassa pitää kaiken tavaran lisäksi organisoida lapsi. Toivottavasti saadaan tarpeeksi sakkia. Tai sitten voisi toivoa lottovoittoa, että saisi ihan muuttofirman tekemään.

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

Gespenst
Upseeri
Gespenst vastasi aiheeseen: Muuttaminen ja asuminen
14.04.2015 16:09 #33

Itse olen muuttanut, no, voisi sanoa 3 ja ½ kertaa. Kuulostaa jännältä, mutta se puolikas tulee siitä kun muutin jo puoliksi pois nuorisokodista, mutta sitten jouduinkin vielä jäämään. Muut muutot onkin sitten koko perheen yhteisiä.
Tähän mennessä olen pitänyt muutoista- siinä on kiva aina selailla kaikkea tavaraa mitä vuosien varrella on kertynyt. Ja onhan se aina tilaisuus hankkia kaikkea uutta tai tehdä erilaisia muutoksia elämäänsä. Mutta ymmärrän kyllä senkin ärsyttävän puolen, ainakin jos asuu kolmannessa kerroksessa ilman hissiä.

Vielä etsin omaa paikkaa (^_^)

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Muuttaminen ja asuminen
14.04.2015 20:03 #34

Jep, muutot ovat ärsyttäviä varsinkin kun joutuu kuljettamaan tavaroita ilman hissiä.

Olen ollut aina vuokra-asuja, ja vuokralla asumisessa eniten pännii epävarmuus ja se ettei voi tehdä asuntoon vapaasti muutoksia. Ja miksikä niitä tekisikään kun ei tiedä kuinka kauan missäkin asuu?

Nyt minulla on kaksi loisteputkivalaisinta, joita en uskalla käyttää. Vähintään putki ja sytytin pitäisi vaihtaa, mutta mieluusti vaihtaisin koko hoidon johonkin mukavampaan ja turvallisempaan ratkaisuun. Nyt mietin pärjäänkö ilman noita valoja vai pyydänkö luvan että saisin vaihtaa lamput.

Reta Anna Maria
Epäkuollut
Reta Anna Maria vastasi aiheeseen: Muuttaminen ja asuminen
30.05.2015 05:04 #35

Muutin elämäni ensimmäisen kerran noin pari vuotta sitten ja silloin päätin, että pidän kynsin ja hampain kiinni nykyisestä kämpästäni, sillä haluan muuttaa niin harvoin kuin mahdollista.

Itse ajatus muuttamisesta oli sen verran vastenmielinen, että aloin pakata kamoja ihan liian myöhään. Asiaa helpotti se, ettei minun pitänyt muuttaa kaikkia tavaroitani, vaan pystyin jättämään osan vanhempieni luokse. Käytännössä kuljin ympäri huonettani ja heitin pahvilaatikoihin kaiken, mitä koin tarvitsevani myöhemmin.

Suurin ongelma oli kirjahylly, mikä on varmasti usean tämän foorumin vierailijan ongelma. En ollut koskaan ennen tajunnut, miten painavia kirjat ovat. Vaatteita ja huonekaluja nyt voisi kantaa, mutta kirjalaatikot tekivät tiukkaa.

Onneksi asun opislijakämpässä, joten jos hyvin käy, saatan joutua muuttamaan vasta sitten kun valmistun. Pidetään peukkuja sille.

Hyvää kirjaa metsästämässä.

Astorethein
Poimuvelho
Astorethein vastasi aiheeseen: Muuttaminen ja asuminen
30.01.2017 19:43 #36

Nostetaanpa ketju taas päivänvaloon. Elämäni toinen muutto realisoituu huomenna aamulla, kun muuttoauto saapuu pihaan ja kamojen kanto voi alkaa. Täytyy sanoa, että pahinta koko projektissa on ollut odottaminen, ei niinkään pakkaaminen tai muut järjestelyt. Tavaroiden asettelu laatikoihin on ollut suorastaan rentouttavaa puuhaa, kun sitä on tehnyt iltaisin pienessä pöhnässä musaa kuunnellen.

Olen muuten kovin iloinen siitä, että tajusin säilyttää uuden telkkarin, tietokoneen ja näytön pahvilaatikot styrokseineen. Riski siihen, että jotain menee päreiksi, vähenee tämän ansiosta huomattavasti. Niin ainakin toivon.

Tänään ja vähän huomennakin pitää vielä siivota vanhassa kämpässä ja pian tämä kulttuurilähiö on betoninsekainen muisto vain.

I'm just a normal everyday pervert.

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Muuttaminen ja asuminen
30.01.2017 21:10 #37

Kiitos, Astorethein, kun nostelit tätä ketjua. Ehkä voin purkaa omia muuttamisahdistuksiani tähän.

Ongelmahan ei ole se, että olisin muuttamassa, vaan se että en ole muuttamassa. Olen halunnut muuttaa jo pitkän aikaa. Tälle voisi osoittaa useampiakin syitä: Ensinnäkin olen pari viimeistä kuukautta ylipäätäänkin kaivannut kauheasti jotain muutosta elämääni, kuten toisenlaisia harrastuksia ja parisuhdetta ja mitä ikinä. Syytän tästä opiskelustressiä. Toisekseen haluan isomman kämpän kuin tämän yksiön, jotta saisin tilaa muun muassa sohvalle, kirjahyllyille ja vaikkapa yövieraille. Kolmas ja akuutein syy on se, että nyt kun paras kaverini muuttaa tästä naapurista pois ja Siwatkin ovat kulmilta lopettaneet, tämä lähiö tuntuu entistä syrjäisemmältä. Bussi kulkee mutta sillä ei pääse suoraan yliopistolle eikä harrastuksiin eikä mihinkään, joten matkoihin menee aina törkeästi aikaa. Kukaan ei edes viitsi käydä kylässä täällä asti – mikä on hyvä juttu ehkä siksi, että eipä minulla olisi vieraille istuimiakaan.

Sellaisen hyvän jutun tästä ahdistuksesta keksin, että se toivottavasti kannustaa minua saamaan gradun valmiiksi ja valmistumaan nopeammin. Millä tahansa maksaa vuokran paremmin kuin opintotuella. :P Toisaalta pelottaa hivenen se, vaikuttaako tämä ahdistus vain negatiivisesti opiskeluihin, jos en osaa seuraavina vuosina miettiä muuta kuin sitä että kylläpä kirjoittaminen sujuisi vaan niin paljon mukavammin, kun olisi valoisampi kämppä (useampi kuin yksi ikkuna) ja mukava sohva, josta saisi kirjoitusasentoon edes jotain variaatiota... Olen valitettavasti jo ihan liian kauan pohtinut ideaalisimman kämpän kokoa ja muotoa ja tutkinut bussikarttaakin sillä silmällä, missä päin kannattaisi asua että busseilla pääsisi suoraan yliopistolle. Mikähän voisi olla optimaalisin ratkaisu tähän tilanteeseen?

(Toivottavasti en kuitenkaan sairasta samaa muuttamistautia kuin 1-3 vuoden välein muuttava äitini, joka aina haikailee parempaa asuinpaikkaa. Olen lapsuuteni, nuoruuteni ja varhaisten opiskeluvuosieni aikana ehtinyt itsekin muuttaa yhteensä noin 12 kertaa, joten olen oppinut rakastamaan sitä fiilistä, joka syntyy uuden kämpän laittamisesta ja uuden asuinpaikan tutkimisesta ja uusien reittien löytämisestä ja mistä ikinä. Elättelen kuitenkin toiveita siitä, ettei minulla(kin) ole pelkästään hillitöntä tarvetta muuttaa koko ajan, vaan että nykyisessä kämpässäni on oikeasti parantamisen varaa ja voisin olla tyytyväinen johonkin toiseen asuntoon. :P)

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 30.01.2017 21:14 : Rinja.

Marski
Marski vastasi aiheeseen: Muuttaminen ja asuminen
31.01.2017 09:49 #38

Voisin ottaa myös osaa keskusteluun.
Minä olen muuttanut useammankin kerran, tosin suurinosa näistä kerroista oli vanhempien kanssa ja aina muutto on tapahtunut paikkakunnan sisällä, tai maksimissaan naapurikaupunkiin.

Kerran olen muuttanut itsekin, viime syksynä muutin omilleni (tosin nyt olen asunut vähän yli viikon porukoilla evakossa kun omassa kämpässä tehdään jonkin tasoista putkiremppaa).

Minusta muuttaminen on osittain ihan kivaa, toki tavaroiden pakkaaminen ja kantaminen on hivenen rankkaa, ja purkamiseen menee aina useampi kuukausi, mutta nautin siitä vallasta, jonka tuntee, kun kävelee täysin tyhjään huoneeseen/asuntoon ja kaikkien tavaroiden paikan saa päättää uudelleen.

Yksin asumisestakin olen pitänyt ja palaankin omaan kämppään heti kun mahdollista, eli heti kun vesikatkos on ohi, koska olen huomannut, että suhteeni porukoihin on parantunut, kun meidän ei tarvitse katsella toisiamme joka päivä, mutta mielummin edellä mainittu, kuin taloyhtiön suihkussa käyminen ja vessanhuuhtelu ämpärin avulla.

//Edit: Sen haluan vielä huomauttaa, että uutta muuttoa en vähään aikaan silti halua yksin suorittaa, sillä jo asuntonäytöissä käyminen oli aivan kamalaa, etenkin ns. sesongin aikana. Hain siis asuntoa koko viime syksyn, samaan aikaan kuin kaikki muutkin opiskelijat ja jokaisessa näytössä oli aina lisäkseni ainakin 15 muutakin hakijaa. Arpapelillä sain siis minäkin asuntoni.

Maybe if we started looking what's the SAME instead always looking what's DIFFERENT

Viimeksi muokattu: 31.01.2017 09:53 : Marski.

Huoleton
Huoleton vastasi aiheeseen: Muuttaminen ja asuminen
01.02.2017 09:15 #39

Ensi maanantaina siirrän pankkilainani neljänteen omistusasuntoon! Miten näitä näin monta on kertynyt......??!?!!

Ensimmäinen oma kämppä oli kivalla paikalla ja kiva asuntona. Ensimmäisellä kerralla sinne mennessäni meinasin kuolla kissanpissan hajuun, mutta 3kk remontin jälkeen se haju jo oli siedettävä. Sen remontoin porukoitten ja taloyhtiön putkirempan avustuksella aika lattiasta kattoon. Vain osa seinistä jäi XD Kärsin siellä 5 vuotta naapurin bileitä kunnes älysin muuttaa pois keskustasta rivariin, minkä myös remppasin joka sentin osalta. Kaipaan asuntoa hiukan, mutta nykyinen omistaja on jo tuhonnut lattiat ja pitänyt lämpöjä pois päältä eli uus remontti olisi edessä.
Rivarissa ehdin asua vain 1.5v kun muutin 250km päähän ihanaan lähes tuliterään kerrostaloasuntoon, jossa lähinnä vaihdoin kiinteitäkalusteita ja muuta pientä. Maisema oli ihana. Makasin usein sohvalla selälläni ja katselin tähtiä ikkunasta. Ensimmäistä kertaa elämässäni ystävystyin läheisesti naapurien kanssa. Työ palautti takas vanhaan vuoden päästä ja möin asuntoa 9kk. Epäusko meinasi jo iskeä.

Nyt oon asunnu 10kk kavereiden, sukulaisten ja porukoitten luona, 3 kassin ja yhden keittiötarvikelaatikon kanssa. Kuukauden päästä muutan omaan uuteen kotiin tai siis aloitan siellä rempan, tietenkin :) Mulla on jo ikävä mun kalusteita, kirjahyllyä, koruja, vaatteita ja sen oman kolon tunnetta, mikä kotona on. Uusimman asunnon remppa tulee olemaan rankin, koska 4 kerros ilman hissiä ja kaikki omaisuuteni painaa valtavasti, niin nojatuolit kuin kirjalaatikotkin.

Valvojat: IivariSarantha
punnort, duiduli79, PercyJacksonfani