Kirjastot ja niiden merkitys

Elthadora
Epäkuollut
Elthadora vastasi aiheeseen: Kirjastot ja niiden merkitys
01.12.2013 22:29 #21

Minun lukutoukkuuteni alkoi muistaakseni neljännellä tai viidennellä luokalla, kun äitini osti minulle Tarun Sormusten Herrasta ja Belgarathin. Nämähän ovat ehdottomasti ne ensimmäiset kirjat, mitä pitää lukea…
Mutta siis, jäin näistä koukkuun, eikä kukaan vanhempi takuulla halua ostaa edes omalle lapselleen kahta tai kolmea uutta kirjaa joka viikko. Ajauduin siis luonnollisesti kirjastoon. Jouduin uusimaan kirjastotunnukseni, koska niitä ei oltu käytetty kolmeen vuoteen. Sama ensimmäisellä luokalla saatu kortti minulla on edelleen kuitenkin käytössä hienoine punaisine kukkatarroineen, jotka kirjastotäti liimasi ensin väärin kirjoitetun nimeni päälle.

Toisin kuin moni täällä minä en varsinaisesti koskaan ole viihtynyt kirjastossa. Olen aina vain lainannut tarvitsemani kirjat ja palannut kotiin. Kirjastot tuntuvat liian kylmiltä, avoimilta ja julkisilta. Plus meidän lähikirjastossa ei tainnut edes olla mukavaa sohvaa vaan pelkästään puisia tuoleja. Enkä muutenkaan tykkää, jos joku voi seurata tarinaa kasvoiltani. Jo oma mies on välillä vähän liikaa.

Kirjastojen käyttöni on kyllä vähentynyt merkittävästi. Lukemiseen ei enää riitä niin paljoa aikaa kuin ennen, vaikka kuinka haluaisinkin. Kirjastolla on kuitenkin ollut elämääni perustavanlaatuinen merkitys. En varmastikaan olisi mitään lähellekään nykyisen kaltaista, jos en olisi saanut mahdollisuutta uppoutua kaikkiin niihin maailmoihin, joihin nyt olen eksynyt.

Lupus
Lupus vastasi aiheeseen: Kirjastot ja niiden merkitys
02.12.2013 09:10 #22

punnort kirjoitti: Minusta kaupunginkirjastojen vaikutusta tiedon saamisen demokratisoijana usein huomattavasti liioitellaan. Syy tähän on se, että mahdollisia opeteltavia asioita ja niistä kirjoitettuja kirjoja on yksinkertaisesti maailmassa niin paljon, että edes kattavan otoksen saaminen niistä kirjastoon on mahdotonta. Mihin tahansa harrasteeseen syvällisemmin tutustuessaan kirjojen ostaminen on ainoa varteenotettava vaihtoehto. Kirjaston valikoimalla pystyy raapaisemaan vain pintaa.

Liioitellaan suuresti eli ei, minusta tuolla "pintaraapaisullakin" voi olla suuri merkitys yhteiskunnalle. Ihmiset voivat sekalaisista syistä kiinnostua itselleen täysin vieraista asioista, ja silloin on äärimmäisen kätevää voida lainata kirjastosta kyseistä asiaa käsitteleviä teoksia. Eihän sillä asiantuntijaksi pääse, mutta ei ole yleensä tarkoituskaan. Jos kiinnostuu asiasta syvällisemmin, jo luetun perusteella voi olla helpompi miettiä mitä kirjoja kannattaisi ostaa.

Sini
Sini vastasi aiheeseen: Kirjastot ja niiden merkitys
04.12.2013 18:57 #23

Aivan. Ei yleisen kirjaston kokoelman tarkoitus olekaan tarjota intohimoiselle harrastajalle aivan kaikkea tietoa, vaan nimenomaan mahdollisimman monelle perustiedot mahdollisimman monesta asiasta.

Ja sitten pikainen tiivistys kaikille, jotka eivät (vielä) tunne minua: Lapsena kirjastoauto pysähtyi kotini edessä kerran viikossa ja auton kuljettaja-virkailija osasi aina suositella hyvää luettavaa. Kun kasvettuani koulupäiväni kestivät niin pitkään, etten ehtinyt kotiin kirjastoautolle, hän aina teki nopean pysähdyksen minun takiani, kun kävelin kotiin.

Kesätöissä parina kesänä kotikunnan pienessä kirjastossa, Detroit-systeemi haltuun. Kivaa hommaa. Päätin sitten urasuunnitelma A:n mennessä myttyyn (kun en päässyt eka yrittämällä yliopistoon), että jos lähtiskin opiskelemaan kirjastoalaa. Ja tällä tiellä ollaan, tykkään työstäni. Kun saan mm. valita kaiken Espoon kirjastoihin tulevan aikuisten scifin ja fantasian :cheesy: - mikä voisi olla parempaa?

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Fantasyfan, Ageha

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Kirjastot ja niiden merkitys
04.12.2013 19:44 #24

Kirjastot romanttisina paikkoina?

Näettekö te muut kirjastoja paikkoina missä voisi kenties tutustua vastakkaiseen sukupuoleen? Itse olen joskus miettinyt, että ennemmin katselen itselleni lenkkipolulta urheilullisen naisen tai kirjastosta fiksun naisen kuin baarista juopon naisen, jos nyt näin kärjistetään. Tällainen ujompikin saattaisi keksiä jotain puhuttavaa, jos toinen pähkäilisi vaikkapa siellä scifi/fantasiahyllyn luona, että mitä ottaisi luettavakseen :wink:

Minulla kirjaston kahvila oli se perinteinen paikka jonne sopia ensitreffit, silloin kun nettitreffailua vielä jaksoin kokeilla. Elävästi muistan senkin, kun istuin kirjastossa kirjoittamassa rakkauskirjettä elämäni naiselle. Oma tulostimeni oli hajalla, joten piti turvautua kirjaston palveluihin. Lisäksi kysyin tutulta kirjastovirkailijalta vielä vinkkiä, että kannattaako laittaa kauniilla fontilla tulostettu vai käsinkirjoitettu, joka on hädintuskin luettavissa kiitos käsialan (päädyin käsinkirjoitettuun) :smile:

Kerran kun menin kirjastoon ja ulko-oven pielessa istui puolituttu nainen moikaten minuakin. Minulla oli jonkinmoinen kiire, että moikkasin vain ja jatkoin matkaa ihmetellen, että mitähän hän odotti siinä. Jälkeenpäin selvisi että nainen oli vielä sinkkuna ja tuli mieleen, että olikohan hän ollut katselemassa siellä potentiaalisia miesehdokkaita. Mikäli niin oli, niin siinä meni hyvä tilaisuus sivu suun, hän kun olisi ollut melko lailla ihannetyyppiäni.

Ja viimeisin kokemukseni oli juuri tuossa pari tuntia sitten, kun viimeisin ihastukseni oli kirjastossa ja moikkasi minua iloisesti. En ollut odottanut näkeväni häntä enää, joten vähän hämmennyin ja kävelin ohitse vain moikaten vastaan. Sitten kun olin keksinyt tarpeeksi hyviä jutunaiheita ja katsellut itselleni kirjan scifihyllystä, ajattelin "muina miehinä" mennä juttusille, mutta en enää nähnyt häntä.

Huoleton
Huoleton vastasi aiheeseen: Kirjastot ja niiden merkitys
05.12.2013 17:44 #25

Tuen kirjastoja vahvasti. Nyös rahaa kannan kirjastoihin myöhästyneiden kirjojen mukana. :)
Muutin pois ihanan Helsingin Kallion kirjaston luota. Se on vanha, kaunis rakennus ja siellä on ihan tunnelma. Siellä on paljon pieniä soppia ja dekkarikirjasto kellarissa. Sen ainut huono puoli oli aukioloajat, jotka tuntuivat poikkeavan monesti toivomastani. Tästä syystä myös ne suuret myöhästymismaksut.

Nykyisin asun neljän kirjaston etäisyydellä. Yksi oli pieni ala-asteen kirjasto, jossa oli pääasiassa lasten kirjoja. Toinen on ihana, myös pieni ja myös ala-asteen yhteydessä, mutta siellä on paljon minulle mieluisia kirjoja. Kahta muuta ei ole vielä tullut tarpeen tarkistaa.

Suosittelen käymään Helsingin Roihuvuoren kirjastossa , jos ikinä eksytte sinne päin. Se on arkkitehtuurisesti hauska rakennus, jonka tahtoisin ostaa asunnokseni, jos se ikinä tulisi myyntiin ja minulla olisi varaa. :)

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Kirjastot ja niiden merkitys
05.04.2014 12:41 #26

Huolettava uhka: tietokoneohjelmia maakaroiva ja meklaroiva monikansllinen toimijaisto pakottaa ihmiset hylkäämään vanhat mutta vielä edes ontuen toimivat Piihemmonsa maailmanlaajuisverkottomaan konepuolen elämään.Huokauttava helpotus: kirjastot tarjoavat Internet-yhteyksiä,uudenaikaisehkoja koneita ja asiantuntevaa opastusta. Vaikka ohjelmat sinänsä toimisivat kotikonevanhuksessakin, niin ainakin mutkikkaiden ohjelmien lisenssit ovat kalliita. Jos käyttäjä tarvitsee vaikkapa kuvankäsittelyohjelmaa vain satunnaisesti, niin kannattaako hänen sitä omaan toimivaankaan koneeseensa ostaa! Kirjasto tarjoaa yhteisen vaihtoehdon. Koska jopa lähikirjastoon täytyy erikseen lähteä, niin ei tule tupauduttua tietokoneen ääreen. Satunnaisena harmina ovat muut koneluokan käyttäjät, joista jotkut joskus ääneen kummaksuvat sitä, miksi "sä olet aina täällä".

Lexei
Epäkuollut
Lexei vastasi aiheeseen: Kirjastot ja niiden merkitys
05.04.2014 12:56 #27

Itselleni kirjasto on myös aika tärkeä paikka. Nautin käydä kirjastossa, sillä siellä vallitsee melkein poikkeuksetta rauhallinen tunnelma, jolloin on helppo rauhoittua selailemaan ja valitsemaan kirjoja valikoimista. Olen käyttänyt kirjastoja niin kauan kuin muistan. Jo ala-asteella koulumatkoilla pysähdyin usein matkan varrella sijaitsevaan pienehköön kirjastoon, josta lukemiseni on varmaan perinyt juurensa.

Kirjasto myös mahdollistaa tämän lukemis harrastukseni, sillä pienellä palkallani ei olisi mahdollista ostella sitä määrää kirjoja, mitä lueskelen.

millinen
millinen vastasi aiheeseen: Kirjastot ja niiden merkitys
07.04.2014 18:13 #28

Kirjastot! <3

Oman kotikuntani kirjasto on äärettömän pieni. Ei sillä, koko kunta on olematon piste kartalla, mutta kirjasto on silti liian pieni. Olen toki löytänyt aluksi hyvääkin luettavaa sieltä, mutta nykyään ei enää löydy uusia oman tyylisiä kirjoja valikoimasta. Kirjastonhoitaja taitaa olla kohta eläkeikäinen ja hoitaa hankinnat itse. Toiveita saa toki esittää, mutta silti uudet kirjat ovat aina jotain muuta kuin fantasiaa/scifiä/kauhua/mitään mitä minä haluaisin lukea.

Onneksi paikallinen kirjasto on osa Keski-kirjastoja, mikä tarkoittaa sitä että voin ilmaiseksi lainata kaukolainana kirjoja mistä tahansa muusta Keski-kirjastoihin kuuluvasta kirjastosta ja ne kiikutetaan minulle tuonne pieneen sivurakennukseen, jota kirjastoksi kutsutaan.

Kirjat, ruoka ja sänky. Siinä on minulle pyhä kolmikko.

Lune
Riiviö
Lune vastasi aiheeseen: Kirjastot ja niiden merkitys
12.04.2014 12:42 #29

Kirjastot ovat minulle valtavan tärkeitä paikkoja. Olen aina pitänyt kirjastoissa käymisestä, vaikka lukemisesta olen joskus nuorempana ollut vähän eri mieltä kuin nykyään (ei ole herkkua olla 9-vuotiaana luokallaan ainoa vihreitä variksia lukeva tyyppi). Kirjastoissa on jotenkin ihanan rauhallinen tunnelma, enkä ole vieläkään törmännyt yhteenkään kirjastoon, joka ei olisi ollut viihtyisä. Varsinkin lukiossa vietin kirjastossa suurimman osan hyppytunneistani ja ne kauniit, pitkät tunnit koulun ja harrastusten alkamisen välillä. Aina siellä viihtyi ja sai odottelu-ajan kulumaan nopeasti.

Nykyään kirjasto on myös työpaikka. Ainakin toistaiseksi, sijaisena ollessa sitä ei voi koskaan tietää, mitä seuraavaksi on luvassa ja missä :tongue: Aiempaakin työkokemusta kirjastoista on niin kirjastoapulaisen penkiltä kuin satutäteilystäkin ja oon vaan koko ajan varmempi siitä, että kyllä vaan kannatti opiskella tähän ammattiin - siitä huolimatta, että olin kuolla tylsyyteen informaatiotutkimuksen luennoilla... Eritoten kirjastoissa on mahtavaa, ettei tarvitse yrittää tunkea ihmisille uutta tavaraa mahdollisimman paljon ja huolehtia myynneistä tai tuotoista. Mukavampaa pistää hyvä kiertämään - ja tää on ehkä ihan paras asia kirjastoissa ylipäätään. Lisäksi se tunne, kun onnistuu kirjaa suosittelemalla tarjoamaan asiakkaalle hyvän tai peräti vaikuttavan lukukokemuksen, on mahtava.

Moonlord kirjoitti:

Minulle kirjasto ei ole koskaan ollut mikään romanttisen seuran hakupaikka, enkä sitä sellaisena osaa edes ajatellakaan. Ellei kyse ole töistä, olen kirjastossa mieluummin omissa oloissani ja odotan saavani olla rauhassa, varsinkin tuntemattomien osalta. Samalla periaatteella en mene jututtamaan muita kirjaston asiakkaita ilman syytä ("hei, pudotitte hanskanne"), koska en halua häiritä heitä. Se tuntuisi vaan tunkeilulta. Jos jossain romantiikka ja kirjasto tulee lähelle toisiaan niin siinä, kun haen kirjojen suhteen krantulle vaimokkeelleni uutta lukemista tai lainaan hänelle kirjastokorttiani :tongue:

Mutta jotenkin huvittavaa kyllä, miten eri tavalla sitä suhtautuu kirjastossa oleviin muihin ihmisiin vapaa- ja työajalla. Vapaa-ajalla saatan närkästyä - varsinkin parhaimpina erakkopäivinäni - muihin kirjaston käyttäjiin todella herkästi, mutta työajalla sen sijaan olen siellä juuri muita ihmisiä varten ja jututan hirmuisen mielelläni kaikkia puheliaista lapsista yksinäisiin vanhuksiin.

"There are two sides to every story and twelve versions of a song."

Viimeksi muokattu: 12.04.2014 12:46 : Lune.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Kirjastot ja niiden merkitys
14.04.2014 19:29 #30

kyty kirjoitti: (kuten kuuluisaa Noidan käsikirjaa, joka muistetaan traumakirjana jota oli silti pako lukea).

Noidan käsikirja oli mulle kaverilla myös traumakirja aikoinaan. Nykyään mulla on se omanakin, mutta se ei jostain syystä tunnu enää yhtä jännittältä kuin lapsena. :smile:

Minäkin kävin aikoinaan kirjastossa todella paljon, lainasin lehtiä, sarjakuvia, kirjoja, cd-levyjä. Kirjastossakäyntini lopahti lukion ekan vuoden jälkeen, kun oli jo niin paljon koulujuttuja, etten ehtinyt lukea lainaamiani kirjoja.

Nykyään lainaan lähinnä opiskeluun liittyviä kirjoja, mutta kaunokirjallisuutta pääosin ostan. Pienoisena ongelmana on, että rakastan kyllä kirjojen lainaamista, mutta en niiden uusimista tai palauttamista. Pahimmillaan minulla on ollut n. sadan euron sakot ja tässä vuosien aikana on varmaan mennyt yhteensä useampi satanen sakkoihih. Tähän toki kirjasto on syytön, mutta ottaa kuitenkin päähän.

Ehkä myös tunneside kirjastoon vaikuttaa siihen, kuinka usein siellä käy. En usko, että minusta enää tulee samanlaista kirjastokävijää kuin Porvoossa asuessani.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Valvojat: IivariSarantha
FreakyMike