(Netti)deittailusta ja kumppanin löytämisestä

Aderyn
Kaartilainen
Aderyn vastasi aiheeseen: (Netti)deittailusta ja kumppanin löytämisestä
03.08.2015 22:10 #121

tpi kirjoitti: "Kiinnostus koulutukseen ei olennaista?"
Oikeasti?
En ole deittimarkkinoilla ollut vuosikymmeniin, eikä ole tarkoitus sellaisile ikinä mennä - mutta itse olen niin snobi, että akateemisen koulutuksen puute olisi melkein ylipääsemätön juttu. Jos ei kiinnosta opiskella, kuinka voi olla kiinnostava henkilö?

Opiskeluko onkin ainoa asia, joka tekee ihmisestä kiinnostavan? Ihminen voi tietää asioista paljonkin ja olla hyvää keskusteluseuraa, vaikkei olisi käynyt muita kouluja kuin peruskoulun. Persoonallisuus ei muutu, vaikka viimeisimmän tutkinnon nimi muuttuu. Filosofian tohtori voi oikein hyvin olla henkevä ja ystävällinen, mutta oikein hyvin hän voi olla myös itserakas kusipää. Tämä sama pätee toki myös kouluttamattomiin. Se, onko käynyt yliopiston vai ei, ei vaikuta ihmisen luonteeseen millään tavoin.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen vastatakseni: Kumppanin etsiminen vain sen vuoksi, että saisi kumppanin, on jotenkin liian itsetarkoituksellista. Tulee sellainen olo, että koko ihmiskunta on kuin valtavat karjamarkkinat, joilla jokainen on sekä myytävänä että ostajana.

Ehkä olen romantikko, mutta uskon, että joskus kohdalle vain sattuu "se oikea", ystävyyssuhteesta tai tuttavuudesta kehittyy jotain kaunista ja palkitsevaa, mitä sanotaan rakkaudeksi. Turha siis on etsiä ja juosta sokkotreffeillä, jos tekee kuten minä - eli antaa elämän viedä ja asettaa eteen juuri ne oikeat ihmiset.

:heart:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Mika

Sarantha
Liejuvelho
Sarantha vastasi aiheeseen: (Netti)deittailusta ja kumppanin löytämisestä
05.08.2015 00:14 #122

Niin, minä jaan tuon lainaamani Kun sitä vähiten odottaa -blogin kirjoittajan tuskan, sillä itsekin olen kiinnostunut enemmän ihmisten korvienvälisistä kuin ulkoisista avuista. Itsekin kyllä koen samoin kuin pari edellistä kirjoittajaa, että muodollista kouluttautuneisuutta tärkeämpää on se, että ihminen on yleisesti kiinnostunut asioista ja on tietyllä tapaa henkisesti vireä ja tiedonhaluinen.

Mutta kyllä se meininki oikeasti on aika pinnallista. Alla esimerkki:

Liityin itse jokin aika sitten Facebookissa yhteen sinkkuryhmään. En etsi aktiivisesti parisuhdetta tällä hetkellä, mutta lähtöajatuksena oli, että jos tuota kautta saisi vaikka jotain mielenkiintoista juttuseuraa. No joo. Ryhmässä käydyt keskustelunaiheet vaihtelevat tylsistä pinnallisiin. Olisin etukäteen odottanut, että tuolla olisi ollut paljonkin esim. arvoihin tai kiinnostuksenkohteisiin (erilaiset harrastukset jne.) liittyvää keskustelua, sillä sellaiset asiathan usein ovat aika olennaisia kumppanissa. Mutta ei! Siedettävimmät keskustelut ovat tasoa "Mitä teette tällä hetkellä", "Mitä mielessä juuri nyt" yms. tylsää paskanjauhantaa. Ne pinnallisemmat keskustelunaiheet sitten ruotivat lähinnä sitä, millaisia ulkonäkökriteereitä ihmisillä on, ja sitten on tietysti paljon seksiaiheisia keskusteluja ja pikkutuhmaa flirttailua. Juhlimiseen liittyviä aiheita on paljon, tyyliin perjantai-iltana aloitettu keskustelu "Ketä selvinpäin tällä hetkellä?" Kuvaketjuista en sitten edes aloita, niiden viitekehykset vaihtelevat tavallisista selfieistä bikinikuviin ja tissivakojen esittelyihin.

Että joo. Taisin menettää uskoni ihmiskuntaan noin puoli tuntia tuohon ryhmään liittymisen jälkeen.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut."

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: (Netti)deittailusta ja kumppanin löytämisestä
06.08.2015 18:18 #123

Tuossa opiskelujutussa on sellainen vahvistava bias, että Suomen koulujärjestelmä ynnä äärioikeistolaisten ryhmittymien (mm. valtioneuvosto) uhasta huolimatta olemassa oleva opintotukijärjestelmä lapioivat tietyn tyyppiset ihmiset aika tehokkaasti yliopistoihin – tai vähintään ammattikorkeaan.

Mutta eihän se mikään ekvivalenssi ole eikä minullakaan ole paperit kuin Väinö Linnan lukiosta vuodelta 1998...

21.10.2015 22:16 #124

Helsingin kirjamessutkin ovat lähteneet deittailuun mukaan kirjatreffien muodossa. Teekupin väristä tunnistaa, onko juttukaveri vapaa vai varattu. Linkki

Kirjamessuille rakennetaan pop-up-kahvila, johon voi tulla oman lempikirjansa kanssa kohtamaan muita lukijoita. Tutustumisen vauhtiin pääsee keskustelemalla kirjallisuudesta ja suosittelemalla lukemista toisille kirjojen ystäville. Sinkut ja varatut kirjanystävät tunnistaa Lempikahvilassa värikoodeista; vihreä vapaa, punainen varattu.

Että siitä vain fantsu- tai scifijärkäle kainaloon ja tarkistamaan, osuisiko paikalle muitakin samanhenkisiä ihmisiä.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

22.10.2015 01:15 #125

Niin ja mainostettakoon vielä, että aimminkin mainitsemani Kansallismuseon deitti-ilta saa opiskelijaversion, johon siis ehkä on odotettavissa nuorempaa porukkaa.

Match Made in Museum! - Student edition sinkku-ilta ke 25.11.2015, yhteistyössä Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan HYY:n kanssa.

Lisätietoja täältä , ei tosin vielä tarkempia aikoja, mutta ehkä lähempänä tapahtumaa.

03.02.2016 23:00 #126

Tampereen kissakahvila Purnauskis järjestää sinkkujen illan 12. helmikuuta. Erikoisuutena paikalta voi bongata itselleen myös kodittoman kissan, jos ihmisdeitti ei osu kohdalle! :wink:

Warghast
Warghast vastasi aiheeseen: (Netti)deittailusta ja kumppanin löytämisestä
02.01.2018 14:09 #127

Jos puhaltaisi tähänkin aiheeseen hieman lisää hönkää.

Tässä on nyt tullut huomattua viimeisen parin kuukauden aikana kuinka yksin sitä onkaan ja heräsi jälleen kaipuu sitä parempaa puoliskoa, juttukaveria ja sellaista emotionaalista tukea kohtaan.

Onko kukaan koittanut Tinderiä tai muita vastaavia (esim. happn, Heya) ja mitä niissä tulisi ottaa huomioon?

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: (Netti)deittailusta ja kumppanin löytämisestä
04.01.2018 21:26 #128

Tinderistä etsitään varmaankin enimmäkseen seksiseuraa, joten se yksi ja oikea löytyy kenties helpommin muualta. Toisaalta moni avioliitto on alkanut rennosta viikonloppuvierailusta, eli kyllä Tinderiäkin kannattaa ainakin testata. Kaikkihan sitä käyttävät, paitsi tietysti minä, koska inhoan puhelimella säätämistä.

Happypancake ja OkCupid ovat minulla sellaisessa puoliaktiivisessa käytössä ja ihan hyviä palveluitahan ne ovat. Tarkoitan siis, että tajuan suunnilleen, miten ne toimivat. Mitään konkreettista en toki ole kummankaan avulla saavuttanut.

I'm just a normal everyday pervert.

Emvignya
Aseenkantaja
Emvignya vastasi aiheeseen: (Netti)deittailusta ja kumppanin löytämisestä
05.07.2018 21:32 #129

Silmäilin ketjun aiemmat vastaukset päällisin puolin läpi, ja tämä ei oikein vastaa omaa kokemustani nettideittailusta. Olen nyt tämän kevään aikana kokeillut kahdesti OkCupidia, ja se oli itse asiassa se palvelu, jota minulle suositeltiin juurikin nörttimiesten etsimiseen. Olen pitänyt siitä, että voin varsin helposti poimia joukosta ihmisiä, joilla on kanssani samanlaisia kiinnostuksen kohteita ja ajatuksia. En usko, että pelkän kuvan perustella tällainen onnistuisi, sillä tiedostan oman ulkonäköideaalini osuvan melko kauas siitä, mitä todennäköisesti on luvassa, jos haluan miehen, jonka kanssa minulla on jotain yhteistä.

Yhteydenottoja tulee naisille enemmän kuin miehille (tai näin ne tyypit, joiden kanssa olen asiasta keskustellut, ovat vakuuttaneet minulle). Myönnän, että tämä ei hirveästi motivoi ottamaan itse yhteyttä kuin aivan parhaimmalta vaikuttaviin vaihtoehtoihin, sillä vaikka rajoittaa tykkäilyjen määrää, yhteydenottoja tulee enemmän kuin järkevästi pystyy hallitsemaan. Ensimmäisellä kerralla, kun en vielä tätä hahmottanut, sain yli tusinan yhteydenottoa, pääsääntöisesti ihan mukavilta miehiltä, joilla oli samankaltaisia harrastuksia, kiinnostuksen kohteita ja ajatuksia elämästä, parisuhteesta ja tulevaisuudesta. On oikeastaan todella stressaavaa yrittää tehokkaasti selvittää, kuka näistä miehistä nyt sitten olisi jotenkin pidemmällä aikataululla yhteensopiva, koska vaikka vain puolen kanssa päätyisikin treffeille, se vie todella paljon aikaa ja energiaa ja monet haluaisivat nähdä aika piankin uudelleen (mihin ei ole aikaa, koska on vielä muita, joiden kanssa ei ole käynyt treffeillä). Nyt toisella kerralla olen ollut asian kanssa aika paljon systemaattisempi, mikä sitten tuntuu todella kylmältä tavalta toimia tällaisen asian kanssa, mutta en ole keksinyt tähän parempaa ratkaisua.

Olen yrittänyt olla omassa profiilissani varsin avoin ja rehellinen siitä, mitä olen etsimässä ja millainen ihminen olen. Kaikkea ei ehkä viitsi kirjoittaa tuollaiseen profiiliin, mutta olen ottanut sellaisen linjan, että yritän olla hyvin avoin kaikkien niiden kanssa, joiden kanssa päädyn treffeille. Tavallaan se tuntuu vähän shokkihoidolta läjäyttää omat huonot puolensa tai haaveet lapsista (lapset käyvät tosin jo profiilista ilmi) pöydälle ensimmäisillä tai toisilla treffeillä, mutta ollaan ainakin jotenkin kartalla ja säästetään molempien aikaa.

Kaikenkaikkiaan omat kokemukseni nettideittailusta ovat olleet positiivisia, ja se on ollut opiskelijaelämän loputtua ihan varteenotettava keino laajentaa sosiaalisia ympyröitään. Jonkinlaista deittailu-uupumusta on kyllä havaittavissa juurikin tuon suuren yhteydenottojen määrän vuoksi. Mielestäni on tärkeää olla rehellinen siinä, mitä on etsimässä, mutta sitä varten pitää toki itsekin tietää, mitä etsii. Tiedostan kuitenkin, että kokemus on hyvin erilainen, jos ei ole heteronainen tai on kotoisin pääkaupunkiseudun (tai muiden isompien paikkakuntien) ulkopuolelta.

Valvojat: IivariSarantha
Nella