(Netti)deittailusta ja kumppanin löytämisestä

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: (Netti)deittailusta ja kumppanin löytämisestä
20.12.2013 00:31 #21

Dyn kirjoitti: Nettideittailuissahan on kaksi puolta, oman ilmoituksen jättämisen lisäksi pitäisi vastailla muidenkin profiileihin. Jos jokainen tekee profiilin ja jää odottamaan vastauksia, aika harva niitä saa?

Minä ajattelin niin päin, että ennen kaikkea miehen kannattaa jättää ilmoitus, koska naiset saavat joka tapauksessa aika liudan "Mennäänkö Hervantaan paneen"-henkisiä viestejä, jotka saattavat sitten herkempihipiäisen saada miettimään kerran jos toisenkin oman ilmoituksen jättämistä, mutta ilmoitusten selaaminen ja järkeviin vastaaminen on toinen juttu.

...mutta josko tuo sitten on muuttunut näissä yhteisöpalvelumaisemmissa härveleissä, joissa jo lähtökohta on tehdä profiili, sitä en tiedä. OKCupidilla varmaan on tästäkin paljon mielenkiintoisia tilastoja!

20.12.2013 06:29 #22

Ai joo, jos jollain on kertoa, onko profiilissani yleisen nörttiyden lisäksi jotain muuta, joka karkoittaa naisia, kuulisin mielelläni.

www.okcupid.com/profile/punnort

20.12.2013 09:28 #23

Liian pitkä ja vaadit ehkä liian paljon, vaikka se ei ole pahasta tietää mitä haluta. Kaikkea ei voi saada yhdeltä ihmiseltä.
Karsi vähän sitä, lyhyemmäksi ja ytimekkääksi. Se oli vähän "kauppalistamainen".
Mutta, (aina on mutta) se on persoonallinen, ei teennäinen, hauska ja inspiroiva!

20.12.2013 09:44 #24

Määritelkää se,

koska minä luen itseni sellaiseksi, koska pelaan tietokoneella ja pleikkarilla, luen, rakastan kaikenlaisia dokkareita ja uskon maan ulkopuoliseen elämään, rakastan siis scifiä ja fantasiaa.
Mutta, (se mutta), muiden mielestä en, koska he näkevät minut päinvastaisena.
Vihaan karvoja vaatteissani ja pukeudun aina siististi, minussa on pieni elitistin vika ja koska olen heidän mielestään esteetikko.
Mikä siis on määritelmä?? Kysyn, koska tuollainen kategorisointi karkoittaa ihmisiä kuin ihmisiä, joilla on jonkinlainen itsetietoisuus.
Ei ihmissuhteet ole mikään tieteen-ala! Murrr....

20.12.2013 11:19 #25

- Insinöörialat

Harrastukset:

- Videopelit
- Roolipelit
- Muiden kuin lasten kanssa pelatut lautapelit
- Scifi
- Fantasia
- Monty Python
- Star Trek (tämä on niin stereotyyppinen, että se on pakko mainita erikseen.)
- Tietokoneharrastus muutenkin kuin tietokone kommunikaatiovälineenä
- Mikä tahansa aikuisiällä harrastettu pikkupoikien puuhaksi mielletty.
- Minkä tahansa ammatit-kohdassa mainitun _harrastaminen_ on tosi nörttiä.

Luonteenpiirteet:

- Tiedon arvostaminen sen itsensä takia, siis ei instrumentaalisesti.
- On kiinnostuneempi asioista kuin ihmisistä.
- Mielen arvostaminen kehon kustannuksella.
- Esteettisen arvon näkeminen nokkelassa teknologiassa.

Kukaan ei ole kaikkea yllämainittua, mutta mitä enemmän ja vahvempina yllämainittuja piirteitä ihmisessä on, sitä nörtimpi hän on. Nörttinainen on siis henkilö, joka on keholtaan nainen, ja jossa on huomattava määrä nörttipiirteitä.

Warghast
Warghast vastasi aiheeseen: (Netti)deittailusta ja kumppanin löytämisestä
20.12.2013 11:33 #26

Määritelkää se,

Vanhalla foorumilla taisin tähänkin kysymykseen joskus ammoisina aikoina vastata.. eli: Jos määrittelet itse itsesi nörttinaiseksi, olet sellainen.

sama vastaa nörtti miehen määritelmää: jos sinusta tuntuu että olet nörtti, oletkin.

itse määritän itseni nörtiksi koska pelaan tietokoneella ja pelaan lautapelejä, luen paljon, katselen BBC:n ja History channelin dokumentteja, olen kiinnostunut avaruudesta ja teknologiasta. ja koska tykkään tarinoista, joissa on haltioita ja kääpiöitä.. :)

20.12.2013 11:57 #27

Minä kuulun johonkin välitilaan siis. Olen iloinen olessani siellä.
Kiitos tästä määritelmästä.

Fantasyfan
Fantasyfan vastasi aiheeseen: (Netti)deittailusta ja kumppanin löytämisestä
21.12.2013 22:53 #28

Moonlord kirjoitti: Sivuutetaan ihan ok tapaukset, ajatellen että jospa sitä löytyisi vielä parempi, vaikka niitä parhaita mahdollisia ei mitenkään voi riittää kaikille. Samat naiset roikkuvat sitten linjoilla vuosia kun mikään ei kelpaa. Ja niistä "parhaistakin" sitten moni osoittautuu pelimiehiksi jotka eivät sitoudu, koska vientiä on heilläkin.

Minulla vähän särähti tuo, koska tuskin siellä ollaan hakemassa mitään parasta, koska sellaista ei ole. On vain sopivia ja vähemmän sopivia ihmisiä per ihminen. Ehkä kyse on pikemminkin siitä, että ei haluta mennä sellaisen tyypin kanssa yhteen joka on "ihan kiva", vaan etsittään oikeaa kemiaa. Jos sellaista kemiaa ei löydy niin on parempi olla ilman kuin käyttää energiaa puolittaiseen parisuhteeseen. Parempi lopettaa suhde alkuunsa kuin kuin sinnitellä "ihan kivan" kanssa siihen asti kun on asuntolainaa, lapsia ja oikeita riitoja.

Itse en ole koskaan laittanut deitti-ilmoitusta, mutta olen kyllä päätynyt seurustelemaan erinäisten nettiyhteyksien kautta. Nämä alkoivat kaverillisella jutustelutasolla ja ehkä niin on parempi kun ei ole vielä siinä vaiheessa painetta etsiä toista ihmistä ja olla hurmaava. Voi olla, että deittifoorumeilla mennään liian suoraan aiheeseen. Jos voisi aloittaa kaverina niin vaikka se ensimmäinen juttelukaveri ei olisikaan se jonka kanssa seurustella, mutta jos hän pitää hyvänä tyyppinä niin ehkä hän voi esitellä sinua eteenpäin.

Puhtaan nörttikaverin löytyminen voi olla myös haastavaa, mutta kun löytää kivoja profiileja niin voisi katsoa että olisiko vielä jotain mitä voisi profiilinsa lisätä mikä tekee itsensä vähän enemmän muita peilaavaksi. Entä jos nörtteys on ihan ok, mutta pitää olla jotain muutakin yhteistä? Jotain millä erotutaan kaikista muista nörttimiehistä. Esim. käsitöiden päälle ymmärtävä mies voisi herättää enemmän huomiota vaikka ei nyplätä osaisikaan. Kuinka olisi romanttinen ilta kynttilän valossa lankaa kehräten? :wink: Ja jos oikeasti pitää ruuanlaitosta, niin voisi kertoa millaisesta ja vaikka laittaa kuvallinen taidonnäyte siitä mihin pystyy. Nykyään "kokkaan" tuntuu tarkoittavan sitä, että "olen moderni mies ja yritän jakaa kotitöistä ainakin kokkauksen". Ja vielä kun olisi uskallusta lähteä käsityömiittiin, marttakerhon kokkikurssille tai vaikka vain sekakuoroon niin olisi sellaisessa ympäristössä "missä valita", vaikka suurin pointti mahtaisi olla siinä, että pääsee juttuun ihmisten kanssa ja kemioista tietäisi hyvissä ajoin.

(Yliopiston kuorossa kun olin niin siellä ei ollut sinkkupoikia kuin syksyllä ja nekin sitten pariutuivat syksyn mittaa jonkun kuorolaistytön kanssa...)

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: (Netti)deittailusta ja kumppanin löytämisestä
22.12.2013 11:30 #29

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: (Netti)deittailusta ja kumppanin löytämisestä
22.12.2013 18:36 #30

Moonlord kirjoitti: Kävin syksyllä kkuuntelemassa kansalaisopiston luentoa elokuvan historiasta ja naisten juttuja kuunnellessa sattui löytymään varma harrastus missä sinkkumies pääsisi tutustumaan hyvin naisiin... Zumbaamista harrasti kuulemma 100 naista yhtä miestä kohti. Itse en moiseen kylläkään kehtaa mennä. En kuitenkaan ujoudeltani saisi iskettyä edes sieltäkään naista ja niin käydessä se löisi viimeisen niitin ihmisten pähkäilyihin siitä, että olen homo :lol:

Siinä pitää vain kiinnostua zumbasta tai marttakerhon touhuista oikeasti. Itsekunnioituksen kannalta kohtalosta ja varmaan läpinäkyvääkin, jos johonkin touhuun lähtee vain naisten perässä.

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: (Netti)deittailusta ja kumppanin löytämisestä
28.12.2013 14:04 #31

Moonlord kirjoitti: Miellän että olen itse jo luovuttanut, mutta toisaalta juuri hiljattain (perjantai ja 13. päivä) lähestyin yhtä pitkäaikaista ihastustani (ja sain pakit), eli kai sitä pieni haave vielä on kumppanin löytymisestä.

Päivitetäänpä tätä vähän. Tilanne on edennyt niin että huomiseksi on sovittuna ekat treffit, eli ne ekat pakit eivät olleetkaan ehdottomat vaan pari päivää niiden jälkeen tytöltä tuli tekstari että on viimeiset pari päivää vain ajatellut minua ja että oli iloinen lähestymisestäni. Ollaan siitä lähtien tekstailtu ja treffit tosiaan tiedossa.

Kyseessä on söötti ex-naapurintyttö johon ehdin ihastua kun tarpeeksi usein näin häntä. Samanhenkinen kuin minäkin, harrastaa mm. animea. Kerrassaan ihannenainen minulle...

Mutta... suuria odotuksia minulla ei ole suhteen syntymisen suhteen, koska tyttö on puolta nuorempi kuin minä. Olen kyllä nuorekas, Risingshadowin Seinäjoen miitissäkin jotkut luulivat minua alta kolmikymppiseksi, mutta tiedän kyllä hyvin, etten minä ole lähellekään paras mahdollinen kumppani hänelle. Lisäksi hän taitaa pian muuttaa naapuripaikkakunnalle opiskelemaan...

Mutta minä tulen nauttimaan treffeistä ja hänen seurastaan täysin siemauksin, saanpa ainakin hyviä muistoja. Ja sain vähän ujouttani karsittua, ehkäpä naisten lähestyminen onnistuu sitten jatkossakin paremmin kun sai vähän positiivista mielikuvaa siitä. Jos nyt sitten enää koskaan tutustun kehenkään muuhun, joka kiinnostaisi minua romanttisessa mielessä.

28.12.2013 22:32 #32

-tositarkoituksella tai ei mitään
-androgyyni
-ei liian naisellisen pehmeä ja mukautuvainen
-ei liian macho tai kanamainen
-pelaa äly- ja tarkkuuspelejä
-pitää syvällisistä keskusteluista (erityisesti filosofia)
-vähintään sivuaineopinnot suoritettuna mielenkiintoiset keskustelut mahdollistavalta alalta
-suorapuheinen
-seurustelun ja seksin saralla dominoiva

En nyt halua lytätä unelmia ja voihan olla väärässäkin, mutta minusta noihin kriteereihin ei ihan helpolla ihmistä löydy.

29.12.2013 17:59 #33

Fere kirjoitti: Punnort oletko koskaan lukenut omaa ilmoitustasi ja miettinyt mitä kaikkea kumppaniltasi siinä haluat?

-tositarkoituksella tai ei mitään
-androgyyni
-ei liian naisellisen pehmeä ja mukautuvainen
-ei liian macho tai kanamainen
-pelaa äly- ja tarkkuuspelejä
-pitää syvällisistä keskusteluista (erityisesti filosofia)
-suorapuheinen
-seurustelun ja seksin saralla dominoiva

Minä olen lähtenyt siitä, että nuo kriteerit antavat jonkunlaista osviittaa siitä, millaista henkilöä olen etsimässä, eikä niitä ole tarkoitettu kirjaimellisesti noudatettaviksi. Ainakin itse olen vastatessani naisten profiileihin joskus soveltanut annettuja kriteerejä hyvinkin luovasti, jos toinen on vaikuttanut kiinnostavalta.

Seksin saralla en laittaisi dominoivaakaan partneria pahakseni, mutta käsittääkseni sanon ilmoituksessani lähinnä, että etsin henkilöä, joka ei heittäydy dominoitavaksi, eli jonkunlainen johtajavastuun laittaminen 50-50 sopisi minulle myös. Seurustelun saralla toivon ennemmin jonkunlaista johtajavastuun laittamista 50-50 kuin dominoivaa partneria. Käsittääkseni myös ilmaisen asian ilmoituksesssani näin.

Myös koulutuksen ja androgyyniyden mainitsen ilmoituksessani lähinnä ideaaleina, en vaatimuksina.

Mielestäni vaatimusten määrä sinänsä ei ole pahasta, jos vaaditut ominaisuudet ovat sellaisia, että ne tulevat usein samassa paketissa. Tässä suhteessa ongelma ilmoituksessani on mielestäni lähinnä pelien ja humanististen keskustelujen välillä. Harva on kiinnostunut molemmista, ja tietysti tässä suhteessa olisin valmis tyytymään pelkästään toiseen. Ehkä toinen ongelma on tietyn normeista poikkeavuuden ja elinikäisen parisuhteen välillä, jälkimmäisestä kun usein ovat kiinnostuneet lähinnä konservatiivit, mutta tässä en voi tinkiä, vaan tarvitsen molemmat.

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 29.12.2013 18:17 : punnort.

29.12.2013 20:27 #34

Tästä päästäänkin deitti-ilmoituksien ongelmaan. Miten ilmoituksen tekijä on mielessään laatinut kirjoituksen vs miten ilmoituksen lukia mielessään sen tulkitsee.

Mitä nyt noihin selityksiin muuten punnort, niin jos minä olen pystynyt tulkitesemaan niin kuin tulkitsin, joku muukin (potenttiaalisempi :wink: ) henkilö on voinut tulkita noin. Koska ilmoituksesta voisi päätellä että ole aika tarkka ihminen, niin sillon myös tulee ehkä hiukan sellainen mielikuva ettei Kriteerit puolisollekkaan ole heitetty sinnepäin.

29.12.2013 20:53 #35

Fere kirjoitti: Ilmoituksessa saanee miettiä tarkasti miten asian ilmaisee, vai ilmaiseeko edes ollenkaan. Käyttäisin nyt vaikka esimerkkinä tätä syvälliset keskustelut ominaisuutta. Minun mielipide on että syvällisiin keskusteluihin pystyy ihmiset joiden henkilökemiat kohtaa, ei niinkään ne joiden aihepiirit kohtaa. Tottakai varmasti avittaa jos on "tietämystä" samoista aihepiireistä, mutta toisaalta kaikista kiperimmät kysymykset tulee monesti asiaan vihkiintymättömältä. Eli ilmoituksessa itse laittaisin ehkä vain että pidän syvällisistä keskusteluista, sen suuremmin sitä tarkentamatta.

Tästä olen eri mieltä. Syvällisessä keskustelussa toki ajattelutapa on tärkeämpi kuin tietämys asioista, mutta oma kokemukseni on se, että tietyn koulutuksen saaneilla on parempi (tai omani kanssa enemmän yhteensopiva) ajattelutapa kuin muilla. Tällainen ajattelutapa on teoreettinen ja erittelevä silloinkin kun käsitellään ihmiselämään liittyviä ilmiöitä, ja kokemusteni mukaan tätä ajattelutapaa treenaa parhaiten filosofian, kognitiotieteen, kielitieteen ja vastaavien humanististen aineiden opiskelu, toiseksi parhaiten matemaattiset luonnontieteet. Minun on vaikea kuvitella, että pystyisin keskustelemaan syvällisesti sellaisen henkilön kanssa, joka ei pysy perässä tekemissäni käsite-erotteluissa tai ei ymmärrä kunnolla, millainen on pätevä perustelu. Hyvin monien käytännönläheisempiäkin akateemisia aloja opiskelleiden kanssa keskustellessa minulle tulee helposti tunne, että joudun tyhmentämään itseni toisen tasolle.

Sarantha
Liejuvelho
Sarantha vastasi aiheeseen: (Netti)deittailusta ja kumppanin löytämisestä
29.12.2013 20:57 #36

Fere kirjoitti: Myöskin nettipersoona ja livepersoona ovat monesti aika erillaisia. Siksi en sitä karsintaa alkuvaiheessa tekisi kovin paljoa. Lähtökohtana, tutustun uusiin ihmisiin, yritän ottaa siitä ilon irti, enkä ota sitä liian vakavalla mielellä ja jos sieltä se tosirakkaus on tullakseen niin se sitten tulee. Mielestäni on kuitenkin hyvä ilmoittaa että vakavalla mielellä on liikkeellä, mutta ei hampaat irvessä.

Juuri tuon takia minä en laittaisi nettideitti-ilmoitukseen mitään hirveää ostoslistaa, vaan lähinnä muutaman olennaisimman "seulontakriteerin". Paperilla täydellinen ihminen kun voi olla livenä jotain muuta, ja myös toisinpäin. En myöskään lähtisi viikkotolkulla kirjoittelemaan ja ruokkimaan mielikuvia, vaan haluaisin tavata aika nopeasti.

Minulle ihastuminen on jotain, mikä tapahtuu suhteessa jo tuntemaani ja hyväksi tyypiksi toteamaani ihmiseen. En siis viehäty ihmisissä kovin pinnallisiin tai nopeasti päälle päin nähtäviin piirteisiin, vaan se tunteen syntyminen vaatii aikaa. Tämän vuoksi nettideittailu tuntuu asetelmaltaan minulle vähän ongelmalliselta, siellä kun ollaan jo lähtökohtaisesti kumppania etsimässä. Kaikkein parhaiten itselleni sopisi juuri tuollainen Feren kuvaama moodi, että yksinkertaisesti tutustutaan uusiin ihmisiin ja se on vain plussaa, jos joku niistä nappaa sillä syvemmälläkin tavalla.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut."

Warghast
Warghast vastasi aiheeseen: (Netti)deittailusta ja kumppanin löytämisestä
31.12.2013 12:02 #37

juu u, hyvä että edes jotakuta onnistaa..

tässä pariviikkoa sitten sain ihan jopa asiallisen vastauksen OKCupidissa ja toistaviikkoa viestittelyä edes takaisin ja nyt koko kyseisen neidon profiili on kadonnut :(

noh, eikait siinä.

tässä on muuten tuonne Nörttityttöjen blogiin heittämäni suomenkielinen ilmoitus, löytyykö tuosta mitään pois säikäyttävää elementtiä?
löytyy sivun alareunasta kommenteista,omalla nimimerkilläni.

geekgirls.fi/wp/norttimiehet-etsivat-nor...akaupunkiseudulla-2/

31.12.2013 16:17 #38

punnort kirjoitti:

Vau, joudut tyhmentämään itsesi toisen tasolle, vau. Syvällisellä keskustelulla ja väittelylläkin on ero. Tietenkinhän olen vain kokkikoulun käynyt, mutta jos et pysty perusteluitasi selvästi normi-ihmiselle selventemään, perusteluissa on jotakin vikaa. Toiseksi syvälliset keskustelut ei (minun mielestä) ole akateemisia väittelyitä. Vähän menee nyt offtopiciksi tämä jo.

31.12.2013 17:40 #39

Fere kirjoitti: Tietenkinhän olen vain kokkikoulun käynyt, mutta jos et pysty perusteluitasi selvästi normi-ihmiselle selventemään, perusteluissa on jotakin vikaa.

Tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Tietyillä akateemisilla oppialoilla, kuten filosofiassa ja matematiikassa, opitut tiedot ovat toisarvoisia, ja opiskelun pääpaino on nimenomaan siinä, että opetellaan seuraamaan ajatuskulkuja, jotka menevät taviksilta yli hilseen. Esimerkiksi filosofianopinnoissa itselleni kaikkein vaikeina oli oppia seuraamaan sellaisten filosofien järjenjuoksua, jotka päätyvät eri johtopäätöksiin kuin minä ja sen ymmärtämisessä, miksi heidän antamansa perustelut tosiaan perustelivat heidän johtopäätöksensä.

Otetaan esimerkki siltä alalta, jonka hallitsen parhaiten, eli matematiikasta. Olen kirjoittanut seuraavan tekstin:

solmu.math.helsinki.fi/2013/3/hex.pdf

Se ei vaadi esitietoja matematiikasta juuri yhtään. Yläasteen tiedot matematiikasta riittävät hyvin. Tärkein tarvittava esitieto, eli Hex-pelin säännöt annetaan artikkelin alussa.

Artikkelin pääpaino on nimenomaan perustelemisessa. Esitän siellä väitteitä, joita kutsutaan teoreemoiksi, ja jotka teoreemoja seuraavissa todistus-osioissa todistetaan eli perustellaan vedenpitävästi. Perustelut ovat monimutkaisia, mutta niissä ei ole mitään vikaa. Kenelle tahansa maisteritason matemaatikolle tämä on artikkelin huolellisen lukemisen jälkeen päivänselvää. Taviksilta kuitenkin puuttuu harjaannus monimutkaisten perustelujen ymmärtämisessä, ja siksi he eivät yleensä pystykään lukemaan kyseistä artikkelia. Tiedän esimerkiksi yhden lääketieteen professorin, joka ei ole pystynyt artikkelia lukemaan, ei siksi, etteikö hänellä olisi ollut tarvittavia esitietoja, vaan siksi, että hänellä ei ollut riittävää harjaannusta monimutkaisten päättelyketjujen seuraamisessa (missä taas matemaatikot ovat eksperttejä.)

En ole näin väittänytkään. Akateemisen koulutuksen antamalla ymmärryskyvyllä pystyy keskustelemaan muutenkin kuin väitellen.

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 31.12.2013 18:16 : punnort.

Sarantha
Liejuvelho
Sarantha vastasi aiheeseen: (Netti)deittailusta ja kumppanin löytämisestä
31.12.2013 21:58 #40

Muutamasta ylläolevasta viestistä päästäänkin takaisin tähän Feren toteamukseen:

Samakin käsite, kuten nyt vaikka tässä yhteydessä "syvällinen keskustelu" voi tarkoittaa eri ihmisille täysin eri asioita. Esimerkiksi punnortille se tuntuu olevan erittäin teoreettista ja akateemiseen tietämykseen nojaavaa asioiden pohtimista ja väittelyäkin. Toisaalta joku toinen voisi määritellä keskustelun syvällisyyden esimerkiksi sen sisältämän emotionaalisen latauksen perusteella - tästä näkökulmasta syvällinen keskustelu voi olla vastavuoroista puhetta esimerkiksi toiveista ja peloista, itsensä asettamista alttiiksi paljastamalla toiselle haavoittuvimpia puoliaan ja arimpia asioitaan. Tämä lienee aika kaukana yliopistomatematiikasta. Näinkin eri tavoilla saman käsitteen voi siis määritellä.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut."