(Netti)deittailusta ja kumppanin löytämisestä

31.12.2013 23:41 #41 : punnort

Sarantha kirjoitti:
Samakin käsite, kuten nyt vaikka tässä yhteydessä "syvällinen keskustelu" voi tarkoittaa eri ihmisille täysin eri asioita. Esimerkiksi punnortille se tuntuu olevan erittäin teoreettista ja akateemiseen tietämykseen nojaavaa asioiden pohtimista ja väittelyäkin. Toisaalta joku toinen voisi määritellä keskustelun syvällisyyden esimerkiksi sen sisältämän emotionaalisen latauksen perusteella - tästä näkökulmasta syvällinen keskustelu voi olla vastavuoroista puhetta esimerkiksi toiveista ja peloista, itsensä asettamista alttiiksi paljastamalla toiselle haavoittuvimpia puoliaan ja arimpia asioitaan. Tämä lienee aika kaukana yliopistomatematiikasta. Näinkin eri tavoilla saman käsitteen voi siis määritellä.

Joo, määrittelen yleensä syvällisen keskustelun pääasiassa sen perusteella, kuinka syvälle keskustelussa älyllisellä tasolla päästään.

Jälkimmäistäkin esittämääsi keskustelutyyppiä pidän tärkeänä, mutta minun on mahdotonta mieltää sitä kokonaan akateemisesta keskustelusta poikkeavana keskustelun lajina. Se, että hahmotan todellisuuden hyvin teoreettisesti, heijastuu väistämättä toiveisiini ja pelkoihini. Esimerkiksi viime viikolla yritin puhua hyvin aroista ihmissuhdeongelmistani erään vähemmän koulutetun henkilön kanssa, ja hän ei tuntunut hahmottavan kunnolla tekemääni käsite-erottelua "pahantahtoisen" ja "pahaa aikaan saavan" ihmisen välillä, minkä johdosta en kokenut myöskään saavani keskustelussa kunnolla vastakaikua tunnetasolla. Tämän tyyppisten ongelmien takia en avaudu yleensä tunnetasolla ihmisille, joiden teoreettista ymmärryskykyä en ole testannut jollain tunnelataukseltaan neutraalilla keskustelulla, mutta tällä kertaa oli erinäisistä syistä pakko.

• Fere hahmo
  • Fere
    Kaartilainen
02.01.2014 10:14 #42 : Fere
Vastaus käyttäjältä Fere aiheessa (Netti)deittailusta ja kumppanin löytämisestä
Aiheeseen palatakseni vielä, ajattelin että kerron oman kokemukseni netti deittailusta, ainakin osasta siitä. Siitä en tiedä hyödyttääkö se ketään :lol:

Aikoionaan minulla on deitti profiili muutamallakin saitilla. No yhden tytön kanssa aloin siellä poriseen. Meillä oli hiukan saman tyylisiä kiinnostuksen kohteita, mutta myöskin erillaisia oltiin. Siinä muutaman viestin vaihdon jälkeen, minusta alko tuntuu että tässähän ois mielenkiintoisen oloinen tyttö. No ilmeisesti vastapuoli ei kokenut samoin, kun pikkuhiljaa homma kuihtu ns. kasaan. Asia jäi siihen.

Sitten meillä työpaikalla alkoi käydä uudet tuulet ja porukkaa lähti opiskeleen/valmistautui ja hakeutui töihin omalle alalle. Minulla myös henkilökohtaisesti kävi uudet tuulet, kun vuokranantaja päätti tehdä rajun korotuksen vuokraan. Uusi asuntohan se oli kateltava. Sattuipa näin että muutin yhden meidän uuden naispuolisen työtekinjän alakertaan (kerrostalo). Tämä johti siihen että tuli oltua hiukan muutenkin tekemisissä, kuin työn puolesta, varsinkin kun molemmat oli koira ihmisiä.

Tuparit tuli ja meni (lähinnä paikalla työkaverit jotka ei ollu töissä :eek: ). Meitä asui lähekkäin muutamakin työkaveri ja paljon tuli vietettyä aikaa keskenään, vuorotyöllä tahtoo olla vähän tämäntyylinen vaikutus. Raskas työ raskaat huvit. Yhden tämmöisen illanvieton jälkimainingeissa asiat johti seuraavaan yläkerran naapurin kanssa. Nykyään tämä yläkerran naapurin kanssa on lapsi, omakotitalo ja 3 koiraa

Hassuin kohtahan tässä on se että kun yhteen oltiin muuttamassa, niin lupasi ottaa puolison kuvat pois hänen koneelta ja siirtää omaan. Hänen koneellaan heitettiin sen jälkeen sitä kuulisaa vesilintua. Noh tätä tekiessäni huomasin siellä yhden kuvan joka oli tutun näkönen. Noh sehän oli se deittiilmotuksen tyttö ja kappas kun katsoo tarkkaan niin onhan se myös tämä minun työkaveri/seurustelukumpani/tuleva puoliso, hiukset olivat kuvassa vain kuvassa niin kovasti erillaiset, mitä "nykyään" että ei ollut käyny mielessäkään sama henkilö.

En ole muuten koskaan ottanut asiaa puheeksi. Sen verran meidän alkuajoista on ollut puhetta, että melkein puolivuotta kerettiin tuntea, ennen ku puolisoni oli kuulemma alkanut katseleen sillä silmällä. Että ilmeisesti nettipersoonani oli liian nössö hänen makuun ja alkuvaikutelmakin oli ilmeisesti liian nössö hänen makuun, mutta aika ilmeisesti osoitti että ehkä ei olekkaa/ei ole niin huono asia :cool:

05.01.2014 21:16 - 05.01.2014 21:17 #43 : Warghast
alkaa hieman huolestuttamaan tämä, OK Cupidissa on lähetetty viestiä kaikille vähänkään samaan suuntaan ajatteleville ja joko ei ole tullut vastausta, tai vastaus on ollut "oot kiva mutta ei kiinnosta" :(

Suomi24ssa sama juttu paitsi että vastaus on jäänyt saapumatta 99,9999% tapauksista.

mitä muita paikkoja on?
missä voi tavata sen oman elämänsä naisen?
onko missään ujoille suunnattua paikkaa missä voisi tavata?
Viimeksi muokattu: 05.01.2014 21:17 Warghast. Syy: typotus
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Sapfo

05.01.2014 21:24 #44 : Sapfo
Vastaus käyttäjältä Sapfo aiheessa (Netti)deittailusta ja kumppanin löytämisestä
Warghast: Minusta on todella hienoa että miehenä uskallat (Se on monella uskalluksesta kiinni) avoimesti sanoa olevasi yksin ja kaipaavasi vierellesi kumppania.
SE on asia mikä monessa miehessä on puuttuva se osa.
Miten voit sanoa olevasi ujo? Olet Yksi harvoista rehellisistä miehistä! Rehellinen mies on sellainen joka pussaa ja pukahtaa!!
Kiitos kun näytät muille sinunlaisia vielä olevan, rakkaudennälkäistä ihmistä!!

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Warghast

05.01.2014 21:52 #45 : Warghast
heh, se ujous tuleekin siitä, että tuola In Real Lifessa, uusia ihmisiä kohdatessa tai puolitutussa ryhmässä, musta ei saa sanaakaan ulos.

Rising on siitä hyvä, että täälä saa hieman kierrettyä tuota omaa blokkiaan, risingin mafioissa olen joskus käynyt ja Ropecon miiteissä ja niissäkin se keskusteluun liittyminen vaatii melkoista ponnistelua jos samassa pöydässä istuvia ei ole ennen nähnyt.

tämä foorumi-minä, vaikkakin nimimerkin takaa, sekä irkki -minä, ovat lähimpänä sitä totuutta mikä oikeasti olen. ensikertaa tavatessa, tai jossain kokoontumisessa paikalla on lähinnä se koteloitunut ja ahdistunut minä.

• Rinja
05.01.2014 22:52 - 05.01.2014 23:16 #46 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa (Netti)deittailusta ja kumppanin löytämisestä

Warghast kirjoitti: siksipä olisikin hyvä tavata joku netissä ensin, saisi perustettua sellaisen luottamussuhteen ennen ensitapaamista, että paikalle saapuessa se kotelo ja suojamuuri jäisi narikkaan.

Minä taas olen muutaman nettisuhteen ja ylipäätäänkin nettituttavuuksien mittaan oppinut ajattelemaan täsmälleen päinvastoin. Varsinkin nuorempana minulla ei juuri muita kuin nettituttavuuksia ollutkaan, ja saatoin keskustella niiden kanssa vuosia, ennen kuin tavattiin toisemme irl. Kaikista niistä kaveruusvuosista huolimatta irl-tapaamisissa tuli yllätyksiä puolin ja toisin - ihmisistä ei koskaan saa kokonaiskuvaa netissä, ja heistä voi jopa luoda päähänsä täysin vääränlaisen tulkinnan. Tällä en nyt tarkoita vain ulkonäköä, vaan jopa luonnetta. Irl-tilanteessa vain voi ihan eri tavalla nähdä sen, miten ihmisen ajatuksenjuoksu kulkee ja miten hän suhtautuu asioihin. (En tosin ole koskaan harrastanut nettituttavuuksien kanssa esim. Skypeä, joten en tiedä, saisiko sen kautta paremman kuvan toisesta.)

Nämä havainnot johtivat siihen, että kun ajauduin netin kautta kohti suoranaisia romanttisia suhteita, en uskaltanut lopulta edes tavata niitä ihmisiä oikeasti. Pelkäsin sitä, millaisen valheellisen mielikuvan he ovat ehkä päähänsä minusta luoneet. Totesin, että tähän vaivaan auttaa parhaiten joko se, että tapaa ihmisen melkein heti irl (tai vähintäänkin ennen kuin antaa edes itsensä kuvitella, että tässä nyt voisi olla seurustelusuhteeseen saumoja), tai sitten pyrkii suhteeseen ylipäätäänkin vain irl-tavattujen ihmisten kanssa - netti voi olla siinä toki tutustumisen apuväline, jos halutut sanat eivät tavatessa tule suusta ulos.

Jälkimmäinen vaihtoehtohan eli potentiaalisten kumppanien tapaaminen jo alunperin irl nyt on tietysti koko perimmäinen ongelma ja tämän ketjunkin innoittaja :P Itse onnistuin siinä pari kuukautta sitten ensimmäistä kertaa. Asian kanssa on nyt tähän asti pyristelty, ja arvelen vahvasti ettei tästä tule lopulta yhtään mitään koska ei vain ajatusmaailmat tunnu kyseisen ihmisen kanssa kohtaavan (minkä lisäksi minä olen liian rationaalinen ja hän liian herkkä, as usual), mutta tulipahan koettua. Huomasipahan taas ainakin sen, että vaikka yksinäisimpinä aikoina tuntuisi siltä, että olisi valmis seurustelemaan ihan vaikka kenen tahansa kanssa, niin sitten tilaisuuden koittaessa todellisuus voikin osoittautua paljon monimutkaisemmaksi. Lopulta sitä on tuhat kertaa mieluummin yksin kuin sen "kenen tahansa" kanssa, vaikka se "kuka tahansa" olisikin esmes scifinörtti tai muulla tavoin sopivanoloinen taustaltaan. Jos ei mätsää niin ei mätsää.

(EDIT: Minua jaksaa kyllä vuosi vuoden jälkeen ihmetyttää se, miksi tutustun paremmin vain herkkiin ihmisiin. Viehättääkö jokin heissä minua vai jokin minussa heitä? Jos ensimmäistä, niin minä en ainakaan itse tiedosta sitä.)

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"
Viimeksi muokattu: 05.01.2014 23:16 Rinja.

08.01.2014 20:42 #47 : Warghast
www.iltasanomat.fi/seksi-parisuhde/art-1288638733072.html

Tuntuuko muistakin että tuossa on jotenkin nurinkurinen viesti?
Ainakin omalla kohdalla tuo nostaa karvat pystyyn. Pitäisikö mun oppia nauttimaan siitä olosta mikä mulle tulee kun ajattelen omaa osaani?!

Pitäisikö iloita siitä painostavasta, mustasta ja tyhjästä olosta mikä kumpuaa jostain sielun syvyydestä kun tulee mieleen että kukaan ei rakasta?

Nauttia siitä, että viimeisin keskustelu ääneen on käyty useita päiviä ennemmin? tai siitä kuristavasta tunteesta mikä tulee kun kaipaa toisen ihmisen kosketusta?!

noh.. anyway.. Ihme on tapahtunut: Joku vastasi mulle!! Joku ihminen ja asiallisesti! pitäisikö mennä lottoamaan? :D

Anyway: Mitä tuollaiseen vastauksen vastaukseen pitäisi kirjoittaa? en ole hyvä small talkissa, ainakaan näin ööh, vuoropohjaisessa keskustelussa mitä kaikki nettideittisaitit ja-foorumit ovat. vinkkejä mitä kirjoittaa että toinen osapuoli haluaa vastata uudestaan, ja uudestaan ja uudestaan?

08.01.2014 20:52 #48 : Sapfo
Jos on ujo irl ja sitten vielä ruudun takaa on syytä antaa pieni sähköisku itselleen, kuitenkin uskallat avoimesti kertoa olevasi ujo etc. täällä foorumilla ja se on ristiriitaista. Minusta tuntuu ettet ole ujo, olet luonut itse oman ujon nörttipersoonasi, murra se ja uskalla olla spontaanimpi, puhu hänelle niinkuin puhut täällä foorumissa! Jään murtamiseen tarvitaan vain vähän. Jokainen petaa oman petinsä, uudet lakanat on uskallettava ja osattava itse laittaa!! Eikö? Just go for it, man!!!

08.01.2014 21:00 #49 : Sapfo
Pakko lisätä, ihan erikseen että minä olen spontaani puheripulia sairastava itsetietoinen kana, mutta puhun niiden puolesta jota ujot... "karsastavat". Ujous ei ole pahasta, hiljainen ihminen ei ole pahasta, kuoreensa sulkeutunut on mielenkiintoisempi ihminen, kuin kolme puheripulia sairastavaa yhteensä. Harmittaaa kun tietää vieressä olevan fiksu ja filmaattinen tyyyppi ja itse alkaa miettimään uskaltaako kysyä edes nimeä. Ujous ei ole merkki sosiaalisesti heikommasta kaverista!! (jos joku niin väittää)

08.01.2014 21:37 #50 : Warghast
heh, täytyy myöntää että täälä foorumeilla tosiaan olen paljon vapaampi ja puheliaampi kuin irl, paitsi: ne 3 kaveria jotka mut saa puhumaan niin ne tosiaan saa mut puhumaan, jopa irl.
Mutta tosiaan menen jopa täälä lukkoon siinävaiheessa kun pitäisi alkaa tutustumaan toisiin paremmin as in "siinä mielessä", osaltaan siinä mielessä että haluan tehdä mahdollisimman hyvän vaikutelman, ja osittain taas siitä että yritän ainakin aluksi keksiä jotain ei-geneeristä kysyttävää, jotta juttelu jatkuisi.
Ongelmaksi muodostuu oma pää: se tuo mieleen kymmeniä tuhansia eri vaihtoehtoisia kysymyksiä, jokaiseen niistä tuhansia esi vastauksia mitä nainen saattaa antaa, joka vastaukseen satoja tuhansia uusia kysymyksiä jne. jne.
ja usein vastaus muodotuu joko ns. disclaimeriksi, mikä säikäyttää vastapuolen tai sitten pää lyö umpityhjää ja sitä istuu tuijottamassa ruutua samalla kun kärpänen lentää korvasta sisään ja toisesta ulos...
helpointahan olisi olla oma itsensä (eli se mikä tulee esille tässä Omituisten otusten kerhossa, Risingin foorumeilla ja joskus ihan sattumalta kun kukaan ei ole näkemässä) mutta silloin on pelkona että olen liian outo liian äkkiä :D

09.01.2014 21:24 #51 : LongWalk
Ehkä enemmän kuvia voisit laittaa, jonkun josa teet jotain muutakin kuin hymyilet :)

Itse löysin morsiameni deittisivuston kautta, häät ensi kesänä.

Ei muuta kuin kärsivällisyyttä.

Ei pimeys, vaan se mitä se kätkee sisälleen

16.01.2014 09:05 #52 : Warghast
Heh, musta ei ole muita kuvia :D
tietysta fyysisestä öh.. "haasteesta" johtuen kartan kameraa kuin ruttoa, joten on HYVIN harvinaista, että olen päätynyt edes näin useasti filmille.

Auttakaas: millainen olisi hyvä keskustelun avaus nettisaiteilla, joka ei säikäyttäisi pois mahdollisia kumppaniehdokkaita vaan saisi heidät vilkaisemaan profiiliin ja ehkä pidemmälle?

• Sarantha hahmo
  • Sarantha
    Liejuvelho
21.01.2014 00:23 #53 : Sarantha
Ystävä hyvä, niitä kuvia saa lisää ihan vaan kuvaamalla. Kun kuvaa itse itseään on hommassa sekin etu, että lopputulosta voi kontrolloida. Deleteä vaan niille huonommille kuville, ja kun tarpeeksi ahkerasti jaksaa räpsiä niin yleensä muistikortille tarttuu myös joku edustuskelpoinen. Fyysisten haasteiden suhteen ei kannata valehdella, mutta toisaalta ensimmäisen kontaktin luomisessa auttaa jos kuva on sellainen joka ehkä vähän korostetusti tuo parhaita puolia esille ja häivyttää niitä huonompia (ja jos nyt vaikka ruumiinrakenteesta puhutaan, niin näihinhän voi vaikuttaa todella paljon ihan asennolla ja pukeutumisella, ilman että vielä olisi minkään valtakunnan valehtelusta tai totuuden kaunistelusta kyse). Katso että kuvassa on kiva tausta, laita päälle ehkä vähän tavanomaista kotiasua edustuskelpoisemmat vaatteet, hyvä ryhti, reippaan itsevarma ilme ja sitten se itselaukaisija päälle.

Tästä tuli minulle mieleen ainoastaan se klisee, että pitäisi olla vain oma itsensä. Avata keskustelu sillä tavalla kuin itse kokee luontevaksi. Itse ainakin kartan kaikenlaista laskelmointia ja miellyttämisenhalua ja olen mielestäni herkkä vaistoamaan sitä ihan jo kirjoitetusta tekstistäkin. Ei varmaankaan ole mitään yleispätevää keskustelunavausta joka tehoaa kaikkiin, koska kaikki ovat erilaisia. Tai no jaa, kuulemani mukaan omien sukukalleuksien esittely ensimmäisessä kuvaviestissä on sellainen josta harva nainen innostuu, mutta jotenkin oletan että sulla on normaalit käytöstavat ja kohteliaisuussäännöt hallussa :wink: Itse tykkään sekä irl-kommunikaatiossa että netin välillä tapahtuvassa kommunikaatiossa sellaisesta tietynlaisesta suoruudesta ja välittömyydestä. On plussaa, jos toisesta välittyy jo kirjoitetun tekstin perusteella sellainen terveen itsevarma, itseään korostamaton tai toisaalta vähättelemätönkään kuva.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut."

21.01.2014 13:33 #54 : punnort
Päätin sitten laittaa profiilini kokonaan uusiksi.

www.okcupid.com/profile/punnort

Kommentteja?

• Vanamo hahmo
  • Vanamo
21.01.2014 17:57 #55 : Vanamo
Vastaus käyttäjältä Vanamo aiheessa (Netti)deittailusta ja kumppanin löytämisestä
Punnort: Idea on mielestäni erittäin mielenkiintoinen ja tarjoaa myös kiintoisia keskustelunaiheita! Pidän tästä paljon enemmän kuin aiemmasta versiosta, jossa tunnuit vaativan toiselta osapuolelta hyvin paljon ja joka siis varmasti karsi porukkaa - jätti helposti fiiliksen, että en ole sitä mitä etsit. Tämäntyyppiseen ilmoitukseen voisin kuvitellakin vastaavani, jos etsisin deittiä ja hahmot sopisivat itselle.

21.01.2014 20:44 #56 : Echramath
Kun en oikeasti mitään asiasta tajua, niin olen semmoista ajatusta pitänyt johtotähtenä, että jos yhdenlaiseen ilmoitukseen ei tule halutunkaltaisia vastauksia, pitää laittaa toisenlainen.

25.01.2014 19:49 - 25.01.2014 19:51 #57 : punnort
Warghast, oletko kokeillut, lykästäisikö Happy Pancakessa? Siellä profiilien kirjallinen taso on huomattavasti matalampi kuin OKCupidissa. Siellä saattaisi olla helpompi erottua edukseen, kun OKCupidissa hyväkin profiili hukkuu massaan.

EDIT: Ja siellä näyttää olevan naispuolisia kävijöitä siinä missä OKCupidissakin.

fiktio.wikidot.com/
Viimeksi muokattu: 25.01.2014 19:51 punnort.

28.01.2014 17:03 #58 : Warghast
eipä ole tullut kokeiltua..
Toisaalta nyt kun tuola OKCupidissa alkoi olemaan itse enemmän aktiivinen niin sieltä alkoi tulemaan asiallisia vastauksiakin, ja pariviikkoa sitten tuntui löytyvän ihan kiinnostavan tuntuinen ihminen jonka kanssa oli yllättäviä yhteyksiä.

mun ongelmani on tälläkertaa hieman toisenlainen: kuinka ehdottaa että voisi sii siirtyä juttelemaan hieman paremmassa paikassa kuin ok cupidissa.
Olen koittanut ehdottaa esim skypeä, tai facebookkia tai jotain toista IM palvelua. ja tämän jälkeen vastapuoli on tyystin hävinnyt..

alkaa jo huolestuttamaan että millainen profiili mun naamakirjasta näkyy ei kavereille? ajaako se pois hirveydellään vai onko ehdotus tullut liian äkkiä tai huonosti lausuttuna vai missä vika

• Sarantha hahmo
  • Sarantha
    Liejuvelho
18.02.2014 01:31 #59 : Sarantha
Nyt tuli pitkän vastaanhangoittelun jälkeen heitettyä itsekin verkot veteen.

En tiedä mikä siinä on, mutta ilmoituksen julkaiseminen tuntui samalta kuin jos Iltalehdessä olisi huomenna minun kuvani ja lööppi "Sarantha on niin epätoivoinen että etsii kumppania netistä! Lue ilmoitus tästä!" Aivan kauheaa ajatellakaan sitä mahdollisuutta, että joku voisi tunnistaa minut siitä ilmoituksesta. Kyse ei ole pelkästään siitä, että olisi kamalaa jos joku tietäisi minun ylipäätään etsivän kumppania (helppohan minut on tästäkin tunnistaa, en ole koskaan Risingissa ollut kovin anonyymi), ehkä enemmän painaa se että minulle esim. ihannekumppanin kriteerit ovat jotenkin tosi henkilökohtainen asia, en halua puhua esimerkiksi miesmaustani missään työpaikan kahvipöydässä, se on vain jotenkin äärettömän kiusaannuttavaa.

En siis laittanut ilmoitukseen edes kuvaa, ja sen vuoksi en periaatteessa odota edes saavani vastauksia. Se kuva kun on kai sellainen ykkösjuttu tuolla. Mutta tällä hetkellä jos täytyy valita ikuinen vanhanpiian kohtalo tai kuvan laittaminen nettitreffi-ilmoitukseen, niin valitsen kirkkaasti edellisen.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut."

• Diara hahmo
  • Diara
18.02.2014 09:48 #60 : Diara
Vastaus käyttäjältä Diara aiheessa (Netti)deittailusta ja kumppanin löytämisestä
Minkänimisiä sivustoja olette käyttäneet? Selkeästi aika moni on käyttänyt OKCupidia, mutta mites muut sivustot? Harkitsen tässä itse oman ilmoituksen jättämistä, joten kokemuksia eri sivustoista olisi kiva kuulla. Tällä hetkellä suurin este oman ilmoituksen jättämiseen on se pelko, että mitäs jos joku tuttu löytää ilmoitukseni enkä sen jälkeen sitten kuulekaan mistään muusta kuin ilmoituksestani. Toki netin kautta kumppanin löytäminen on yleistynyt, tiedän omasta tuttavapiiristäni muutaman pariskunnan, jotka ovat netissä tavanneet, joten netti-ilmoitukset alkaa olla aika tavallisia. En vaan ole koskaan tajunnut tuttaviltani kysyä, millä sivustolla se ilmoitus oli.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

Valvojat: IivariSarantha