Blogin pitäminen

tiarAnon loi aiheen: Blogin pitäminen
23.02.2014 12:33 #1

Hei kaikille.

Olen viime aikoina pannut merkille, että Risingilla liikkuu paljon ihmisiä, joilla allekirjoituksessaan on oman blogin osoite. Tähän minut on tietysti herkistänyt se, että aloitin vuoden alusta oman blogin pitämisen. Tein sen .blogspot-alustalle, joka taitaa olla nykyisin yleisimpiä alustoja. Tarkoituksena oli lähinnä löytää paikka, jonka kautta saattaa omat tekstit vähän laajemman yleisön nähtäville. Bloggerin laskurin mukaan sivua on tähän päivään mennessä katsottu 1323 kertaa eli ilmeisesti tavoite on saavutettu.

Tämän projektin myötä olen alkanut harkita, että ryhtyisin pitämään laajemmin blogia, johon kirjoittaisin paitsi kaunokirjallisia tekstejä, ajatuksia elämästä ja kirjoittamisesta, kommentteja poliittiseen tilanteeseen tai vaikkapa ihan mielipidekirjoituksia. Aikasemmin oon pitänyt vaan kuvablogeja ja yhtä lyhykäistä matkablogia, mutta idea on nyt hautumassa.

Mua kiinnostaiskin tässä vaiheessa kuulla muitten Risingin bloggaajien aatoksia blogin pitämisestä. Mihin käytätte blogianne? Onko sen pitäminen ollut raskasta? Onko sen pitäminen ollut kivaa? Lukeeko sitä kukaan? Haittaako se?

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kirjaneito

Kirjaneito
Kirjaneito vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
23.02.2014 13:54 #2

Minulla kävi muuten joskus mielessä tällaisen aiheen perustaminen, mutta olin laiska. Hauskaa, että joku muu sai saman ajatuksen. :smile:

Itse olen pitänyt kirjablogia viime huhtikuusta lähtien ja olen hurahtanut siihen täydellisesti. Valitsin kirjablogin, koska kirjat ovat aihe, josta ei juttu lopu. Esimerkiksi lifestyleblogia en voisi edes kuvitella pitäväni, koska a) ketään ei kiinnostaisi kuulla meikäläisen päivistä b) en jaksaisi kuvata jokapäiväistä elämääni c) life+style= ei ainakaan minä :lol:. Kirjablogi olikin ainoa blogi, jonka pitämistä harkitsin ja olen erittäin iloinen, että tulin pistäneeksi sen pystyyn. Kirjojen herättämät ajatukset pysyvät paremmin mielessä ja kaikenlaisten listausten pitäminen on helppoa. Lisäksi tulee vaihdettua ajatuksia kommenttien ja muiden kirjablogien kautta myös muiden kanssa.

Blogin pitäminen on ajoittain raskasta ja usein aikaa vievää, mutta pidän siitä. Arvioiden kirjoittamiseen menee aikaa, listausten päivittämiseen menee aikaa ja kommentteihin vastaamiseen menee aikaa. Mutta koska blogi on harrastus, en stressaa siitä ja käytän aikaa miten milloinkin ehdin ja miten minua huvittaa. Mutta kyllä se jonkinverran itsekuria ja suunnitelmallisuutta vaatii.

Lukijoitakin on kertynyt mukavasti, yllättävän paljonkin itseasiassa. 49 taitaa olla tämänhetkinen lukema ja kommenttejakin tulee mukavasti. Itselleni lukijat ovat yksinomaan iloinen ja positiivinen asia, kommentointi ja ajatustenvaihto on kirjabloggauksen suola.

Luulenpa, että tulen pysymään bloggauksen maailmassa vielä pitkään. :lol:

edit. Kyllähän blogi tuossa jossain avatarin alla komeilee, mutta pistetään nyt vielä tähänkin. Kirjaneidon tornihuone

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

Viimeksi muokattu: 23.02.2014 13:58 : Kirjaneito.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: The Big Bad Wolf, Kattinka, Helmeilevä susi

Ansa
Ansa vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
23.02.2014 14:25 #3

Itseltäni löytyy muutama blogi, joita päivittelen vähän miten sattuu (eli todella harvoin). Muutama niistä on julkisia, mutta olen ajatellut säätää niiden käyttötarkoitusta hieman, tai ainakin yhtä niistä. Blogejani olen pitänyt pääasiassa englanniksi, mm. yhteen kirjoitan omia ajatuksia elämästä ja tämänhetkisestä tilanteestani (jota en ole päivittänyt sitten toukokuun 2012), toiseen kirjoittelen peleistä ja kirjoista (tätä ajattelin säätää) ja yhden pidän salassa ainakin toistaiseksi, koska se ei ole läheskään valmis (roolipeliblogi keskittyen massiiviseen kampanjaan, jota pidän).

Minua ei niinkään haittaa se, ettei kukaan lue blogejani. Tärkempää on saada omat ajatukset edes jonnekin ylös, oli se sitten blogi tai ei. Peliblogia varten ajattelin keskittyä eri peleihin mitä minulta jo löytyy ja sitten kirjoittaa niistä arvioita esim. viikoittain tai kuukausittain. Saa nähdä, miten käy ja onnistuuko kirjoittaminen sekä englanniksi että suomeksi. Ehkä sitten joskus.

VMN
VMN vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
23.02.2014 16:09 #4

Itse pidän Kirjailijan kellarissa nimistä blogia, jota päivitän hyvin tiiviiseen tahtiin. Joka keskiviikko kirjoitan Kirjoittamisesta (heh), siis jokin täysin oma juttu kirjoittamiseen liittymisestä, maanantaina sarjakuva-arvostelu, peerjantaina kirja-arvostelu ja sunnuntaina laitetaan viikkopakettiin, jossa muun muassa arvostelen elokuvia, kerron mitä aion päivittää blogiini ja miten oma kirjoittaminen sujuu.

Itselle blogin pitäminen on ollut jo pitkään mielessä, mutta alotin tämän vasta viime lokakuussa. Alun perin minun piti aloittaa jo vuosi aiemmin, mutta onneksi en aloittanut. Löysin jotain tekstejä siitä, mitä minun piti tuolloin kirjoittaa ja hrr... kauheata tavaraa.

Pidän todella paljon blogin pitämisestä, eihän sitä muuten tehtäisikään. Syyt miksi tätä teen on ainakin se, ettei tämänlaista blogia vielä ollut. Kirjoittaminen on niin iso osa minua, että silloinkin kun en konkreettisesti kirjoita, saatan lukea tai kuunnella kirjoittamisesta. Suomeksi en löytänyt blogia, jota käsittelisi aihetta, joten pakkohan se oli itse tehdä. Toivon näin jakavani omaa tieto-taitoa muille eteenpäin.

Arvosteluja laitan, koska olen oppinut arvostelemaan kirjani. Ennen tein ne vain omaan tiedostooni, mutta nyt voin jakaa niitä eteenpäin.

Blogin pitäminen on hauskaa, mutta kyllä se energiaa vaatii. Monihan tekee sitä aika rennolla oteella ja päivittää kun siltä tuntuu. Itse päätin heti, että minulla on tietyt päivät kun materiaalia tulee, minulla on siis aina selvillä mitä on tulossa ja koska. Kyllä se joskus tuntuu syövän liiaksikin aikaa, mutta en valita. Ainahan voisin itse vähentää päivittämistä. Toivoisin kuitenkin enemmän lukijoita. Jokainen on kallisarvoinen ja sen takia tätä tekee. Mutta kuitenkin toisinaan kun lukukertoja on niin vähän, sitä miettii onko tässä nyt järkeä tehä tällä vauhdilla.

Itse päädyin Bloggeriin koska olin yrittänyt Wordpressillä, mutta siitä ei tullut mitään. Jotenkin se oli liian vaikeaa ja kaikessa törmäsin vain siihen, että pitää maksaa jotta saa uusia ominaisuuksia. Myöhemmin on vähän kaduttanut, koska vaikka Blogger on helppo ja simppeli, se todella on simppeli. Voisi olla huomattavasti enemmän ominaisuuksia.

Kyllä tämä itselle on jo rutiiniksi muodostunut, enkä tätä tule lopettamaan. Kuten jo sanottu, toivotaan, että tälle lukijoita tulisi ajan myötä lisää ja saisi tästä jotain hyötyäkin, vaikka huvimielellä tehdäänkin.

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Helmeilevä susi

The Big Bad Wolf
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
23.02.2014 16:12 #5

Perustin ysiluokan alun jälkeen blogini Sanokaa vain Sudeksi tutulle ja turvalliselle blogspot-alustalle. Pidän kirjablogien lukemisesta (varsinkin risingin porukoiden, kun lukumaut ja kirjat osuvat aika yhteen), mutta en usko kärsivällisyyden riittävän. Kun jo tuo sekasikiöblogi vie niin paljon aikaa (ahahahahahahahahaaaaaa...), en varmaan ehtisi kirjoittaa "oikeasti" tarpeeksi usein... Plus lisäksi (kuten ehkä kirjastopuolella on meikäläisen arvosteluista huomattu), en aina pysy niin "arvokkaissa" arvosteluissa. Lisäksi kirjablogimaailmassa ei ymmärtääkseni niin spoileripitoisista jutuista tykätä, ja loppuratkaisun puintihan on todella hauskaa... (Vaikka on jo alkanut kutkuttamaan tuokin idea. :wink: Jospa pysyn tässä "ei aikaa"-kannassani parisen viikkoa tai kuukautta ja sitten lopulta luovutan ja linkkaan avatariini myös jonkin Susi lukee-blogin... Heh.)

Sanokaa vain Sudeksi sisältää epäammattimaisia leffa-arvosteluita, itseäni huvittavia asioita, haasteita, kirjoittamispuhetta ja -valitusta, ihan tavallista angstia, muutama teksti, teinin mietteitä tulevasta, kavereita ja valitusta. Lukijat ovat kivoja (19!!!!!! :heart: ), kommentit samaten. Kirjoitan, koska on mukavaa saada aikaan edes jotain, on mukavaa saada kommentteja ja jutella ihmisille, on mukava kirjoittaa jotain hauskaa ja... Niin. Blogin kirjoittaminen on kivaa. Mukava harrastus.

Toinen blogini Susi kirjoittaa on salainen, mutta kutsuja saa pyytää ja tähän mennessä jokainen on hyväksytty. Julkaisen linkin takana epäsäännöllisesti pääprojektini lukuja (kolme viidesosaa aika hyvin postailtuna jo) ja... Eipä sen kummallisempaa. Mukava keino saada palautetta ja huomata virheitä. Eivätkä kaveritkaan voi väittää että "En mie voi sitä lukee, ku tiedosto ei avaudu koneella."

Ja ihan pakko laittaa tähän kiitos kaikille ihmisille, jotka joskus ovat jonkun henkilön iltaa kommenteillaan piristäneet. Kommentit ovat mukavia. :heart:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Helmeilevä susi

23.02.2014 17:04 #6

Mahtavaa, että näin monella on positiivisia kokemuksia! Blogger näyttää olevan ylivoimaisesti suosituin, kuten epäilinkin. Laitoin kaikkien blogit seuraukseen, toivottavasti ehtii lukemaan. ^^

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: The Big Bad Wolf, Kirjaneito

Elthadora
Epäkuollut
Elthadora vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
24.02.2014 19:03 #7

Minä aina vain haaveilen blogin kirjoittamisesta, joskus myös päiväkirjasta, koska elämässä nyt sattuu ja tapahtuu kaikennäköistä. Eteen tulee kuitenkin aina se yleisin kysymys eli mistä oikeasti kirjoittaisin ja miten? Tavallaan, kun haluaisi kirjoittaa jotain omakohtaista, mutta mikä on sellaista, että sen kehtaa julkaista? Mitä ylipäätään haluan kertoa kaikille muille? Ei mitään hajua. Ajatus kirjoittamisesta on houkutteleva, mutta pysyy sellaisena ainoastaan ensimmäiseen hiiren napautukseen asti. Olisi toki kivaa esitellä omia tekeleitä ynnä muuta, mutten ole pitkään aikaan saanut edes aikaiseksi niin paljoa, että siitä ainakaan kokonaista blogia saisi. Ja monihan vielä rajaa aiheen täsmällisesti johonkin (kirjat, muoti, lifestyle jne), eikä suinkaan "yleistä sälää". Nykyään myös itsekritiikki lienee liian korkealla julkaisua ajatellen.

Olen minä kuitenkin yrittänyt. Minulla on/oli sellainen hyvin musta angstiblogi LiveJournalissa, mutten ole kirjoittanut sinne mitään yli neljään vuoteen... Niin, eikä siellä ole muutenkaan muistaakseni kuin kolme postausta. Tavallaan hieman vastaavia ovat DeviantArt ja Harhakuva, mutta enpä niihinkään ole mitään moneen vuoteen pistänyt. Ja entä se päiväkirja? En edes tiedä, mihin se on joutunut ala-asteen jälkeen.

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
25.02.2014 06:30 #8

Minulla on englanninkielinen tupakointiblogi wordpressissä. Linkkiä en uskalla antaa, kun Risingin sensuuri iskisi siihen kuitenkin. Kirjoitan sinne pääosin arvosteluja eri piipputupakkamerkkien toimimisesta sätkissä, mutta myös muuta tupakointiin liittyvää, kuten käytännön vinkkejä sätkänpolttoon ja nykyistä tupakoinninvastustamistrendiä kritisoivia tekstejä. Lukijoita ei tosin ole kuin muutama.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

25.02.2014 09:36 #9

Minä aloitin blogini viimevuoden alkupuoliskolla ihan saadaksekseni lisää kirjoitettavaa & pysyäkseni aktiivisena kirjoittamisen suhteen. Aluksi julkaisin säännöllisesti kirjoitusporukkani kirjoitusharjoituksia, mutta sen vähän jäätyä on tullut satunnaisesti rustattua muita juttuja.

Innostusta olisi kirjoittaa aiheista syvällisemminkin, mutta toistaiseksi aika (ja muut asiat) pakottavat raapaisemaan vain pintaa. Ehkä sitten joskus.

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
25.02.2014 19:39 #10

En tiedä voiko livejournal-tiliä ihan blogiksi sanoa, mutta eräänlaista blogia/päiväkirjaa olen siellä pitänyt epäsäännöllisen säännöllisesti vuoden 2005 keväästä alkaen (kohta kymmenen vuotta, hyvänen aika!). Välillä on ollut aktiivisempia kausia, välillä vähän hiljaisempaa, viime vuonna olin reilut puolisen vuotta kirjoittamatta sanaakaan, kunnes taas otin itseäni niskasta kiinni ja aloin jotain naputtamaan. Joinain aikoina sanottavaa riitti useampaan kertaan päivässä, nykyään olen aika tyytyväinen jos pari kertaa kuukaudessa tulee jotain raapustettua. Näin jälkikäteen ajatellen olen kyllä todella tyytyväinen siitä, että journaliin on tullut kirjoitettua, se on tavallaan tuollainen oman elämän historiikki, varsinkin kun en koskaan oppinut paperista päiväkirjaa pitämään. Ja on siellä näköjään 551 päivitystäkin, että kai sitä sitten on ainakin joskus ollut asiaa. Ensimmäisten vuosien jälkeen pistin tilin tosin friends only -tilaan, sen verran henkilökohtaisia aiheita tutuilla nimillä tulee käsiteltyä.

Toinen lyhyempiaikainen harrasteeni oli blogini vaihtokevään ajalta. Blogin pitäminen oli mainio keino pitää yhteyttä tuttuihin ja kertoilla samalla omasta elämästä ulkomailla. Vähän vaivaahan se toki vaati, varsinkin koska tuossa aihepiirissä kuvat olivat vähintäänkin yhtä oleellisessa osassa kuin teksti. Pidin kuitenkin Wordpressistä, satunnaisten tekstien katoilusta huolimatta. Vaikka tuttujen kuulumisia oli mukava kuulla blogin kautta, ehdottomasti antoisinta touhu oli kuitenkin silloin, kuin blogiin eksyi uusia aihepiiristä kiinnostuneita ihmisiä. Jokusen tapasin sitten tosielämässäkin.

Näin jälkikäteen hieman harmittaa, etten jättänyt blogia matkablogiksi, jossa kertoilisin myöhemmin tehdyistä reissuista. Olen jättänyt sen kuitenkin avoimeksi kaiken kansan luettavaksi, sillä liikennettä blogissa näkyy edelleen riittävän, vaikka edellisestä päivityskerrasta on jo aikaa.

Always follow your doubts.

Viimeksi muokattu: 25.02.2014 19:41 : Skie.

28.02.2014 13:39 #11

tiarAnon varsin kunnianhimoinen tavoite tuo raapale vuoden jokaiselle päivälle. Luin niistä muutamia. Laitoin blogin kirjanmerkkeihin ja palaan asiaan kunhan saan aikaa.

01.03.2014 15:19 #12

Dragan, onhan tuo kunnianhimonen, mutta ei mahoton. Kyllä se on vielä tässä vaiheessa, kun kaks kuukautta on paketissa, mennyt vielä verrattain kivuttomasti, vaikka välillä koville ottaa. Vähän oli puhetta, että ehkä pidän taukoa marraskuussa, jos osallistun nanoon, mutta pitää nyt kattoa kuin tässä käy. :D

Kiva, jos kiinnostaa lukea, otan mielelläni palautetta vastaan; leirinuotion puolella on mun alottama ketju otsikolla Raapaleita.

365x100.blogspot.fi/

Viimeksi muokattu: 01.03.2014 15:21 : tiarAnon.

Nebu
Upseeri
Nebu vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
02.03.2014 01:47 #13

Mukava lukea muiden bloggaajien kokemuksia ja mietteitä aiheesta.
Itse aloitin vuonna 2009 novelli- blogilla, jonne kertyi reilut 40 kpl lyhyitä tarinapätkiä. Kun into sen ylläpitämiseen loppui, poistin blogin ja keskityin olennaiseen :smile: .

Pidemmän tarinan julkaiseminen blogissa on ollut jo kauan haaveena. Ideakin tiedossa miltein parinkymmenen vuoden takaa, toteutus vain puuttui. Nyt vuoden vaihteessa sen viimein aloitin: Cafe Stardust .

Jos joku tekstiäni lukee ja mahdollisesti saa siitä jotain irti, koen onnistuneeni. Lähinnä kuitenkin kirjoitan sitä itseäni varten. Saan näin pidettyä kirjoitusrytmiä edes vähän yllä, kun on jokin "pakonomainen" syy naputella näppistä kirjoittamista ja editointia harjoitellen. Vain kovalevyn uumeeniin jääviä tekstejä ei välttämättä tule samalla tavalla työstettyä kuin tätä blogia (vaikka työstöjälki ei välttämättä ole kovin laadukasta :lol: ), ellei niitä ole tarkoitus lähettää jonnekin. Jonkinlainen peruslaiskuus toisinaan vaivaa, eikä niitä niinsanottuja päätöitäkään saa aina etenemään, vaikka kuinka yrittää. Jonkinalinen kirjoitusvelvoite ajaa tässä eteenpäin.

Ennen kaikkea bloggaaminen on kiva harrastus.

Viimeksi muokattu: 02.03.2014 12:50 : Nebu.

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
11.03.2014 23:59 #14

Elthadora kirjoitti: Eteen tulee kuitenkin aina se yleisin kysymys eli mistä oikeasti kirjoittaisin ja miten?

Minunkin on pitkään tehnyt mieli perustaa oma blogi, ihan vain koska minusta olisi hauska näpertää sellaista. Ongelmana kuitenkin ollut juuri tuo, että mitä sinne blogiinsa sitten laittaisi...

Kirjaneito kirjoitti: Valitsin kirjablogin, koska kirjat ovat aihe, josta ei juttu lopu.

Tulin samaan tulokseen. Kirjoista jaksan periaatteessa höpistä niin kauan kuin kirjoja luen, eri asia toki saanko höpinöitäni koskaan kirjoitetuksi ylös muualle kuin muistiinpanoiksi kirjastokuittien taakse. (Nykyään toimintani on organisoidumpaa ja miulla on peräti vihko kirjamuistiinpanoille. Vihko vain on yleensä väärässä läänissä.)

Mutta sitten tuli jälleen seuraava ongelma.. Jos minulla on jokin ajatus jostain kirjasta ja onnistun sen jopa muotoilemaan johonkin tolkulliseen muotoon, postaan ajatukseni tänne Risingille. Tällä sivustolla pyöriminen on ikään kuin ensisijainen nettiharrastuksena, ja murehdin, ettei minulla oikein ole ylimääräistä aikaa (tai sen puoleen uniikkeja ajatuksiakaan) mihinkään toiseen paikkaan - tai sitten se on pois täällä käymisestäni.

Lisäksi en oikeastaan edes niinkään haluaisi, että minun blogiani lukemassa ja kommentoimassa kävisi paljon ihmisiä, vaan minusta olisi paljon mukavampaa, jos kaikki nekin ihmiset tulisivat tänne Risingille selaamaan Kirjastoa ja juttelemaan kirjoista. Tietenkin voisi pitää täysin yksityistä blogia, mutta en tiedä, kauanko siihenkään riittäisi motivaatio.. :roll:

Päädyin sitten semmoiseen ratkaisuun, että perustan blogin, johon postaan samat kirja-arviot kuin mitä tänne tietokantaan, jolloin blogitekstien tuottamiseen ei kulu "ylimääräistä" aikaa. Päin vastoin olisi hyvä, jos se vaikka motivoisi kirjoittamaan enemmän arvioita. Epämuodollisemmat höpinät postaan entiseen tapaan foorumille siinä toivossa, että sinne syntyy keskustelua. Tietenkin on kiva, jos blogiinkin tulee joskus jokin kommentti ja pyrin kommentoimaan muidenkin blogeissa, kunhan hommaan nyt vähän silmityn. (Sen sijaan mihinkään lukuhaasteisiin tai muihin vastaaviin blogiyhteisötempauksiin en usko lähteväni. Katsoo nyt.)

Lisäksi laitan blogiini linkkejä tänne Risingille, jotta jokainen blogiini mahdollisesti eksyvä lukija varmasti tietää, että tällainenkin paikka on olemassa - siis sikäli kuin ei sitä muka ennestään tiedä. Voin ainakin hyvillä mielin kuvitella, että ehkä joku ihminen nyt minun ansiostani löytää tänne...

Joten uunituore blogini: hiistun.blogspot.com

Valitsin Bloggerin alustan, koska sinne oli tunnukset valmiina ja vaikutti sellaiselta simppeliltä alustalta, että säätelyä joutuu mahdollisimman vähän miettimään.

Tärkeintä oli tietenkin ulkoasun pohtiminen. Sain käytettyä hyvän aikaa siihen, että sain blogini näyttämään siltä, ettei se ulkonäön pohtimiseen tai toteutukseen ole käytetty lainkaan aikaa. :lol: (Pöllömäiset hahmot ovat sikäli vähän tylsä kuva-aihe, että pöllöt ovat olleet nyt pari vuotta ns. muodissa eli ovat seuraavaksi aika totaali out, mutta minä halusin juuri kyseiset tyypit koristamaan omia sivujani. Ja kyllähän pöllöt aina sopivat yksiin kirjojen kanssa...) Otsikkoa en oikeasti jaksanut sen enempää miettiä, koska arvelin tuon jokseenkin vastaavan sisältöä. Koitin tehdä blogipohjan kerralla mahdollisimman "valmiiksi", jottei jatkossa tarvitsisi huolehtia kuin uudesta sisällöstä. Voi tietenkin olla, että huomaan vielä jonkin ihan perusjutun olevan pahasti pielessä, kunhan opin blogia käyttämään... mutta täytyy murehtia sitä sitten.

VMN kirjoitti: Joka keskiviikko kirjoitan Kirjoittamisesta (heh), siis jokin täysin oma juttu kirjoittamiseen liittymisestä, maanantaina sarjakuva-arvostelu, peerjantaina kirja-arvostelu ja sunnuntaina laitetaan viikkopakettiin, jossa muun muassa arvostelen elokuvia, kerron mitä aion päivittää blogiini ja miten oma kirjoittaminen sujuu.

Tuo on hurja tahti. Ja tiarAnonista en viitsi edes sanoa. :smile: Oma vaatimaton tavoitteeni on lisätä vähintään kerran kuukaudessa yksi arvio jostain viimeksi lukemastani kirjasta ja yksi jostain pidemmän aikaa sitten lukemastani.

Seuraavaksi pitäisi etsiä seurattavia blogeja. Aina välillä olen törmännyt kiinnostavaan blogiin ja sitten taas unohtanut blogin nimen, joten hyvä saada niitä viimein listaan. Täkäläisten blogeista on tietty hyvä aloittaa.

Viimeksi muokattu: 12.03.2014 00:00 : Hiistu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

12.03.2014 01:42 #15

Hiistu kirjoitti: Ja tiarAnonista en viitsi edes sanoa. :smile:

Mitä, pitäiskö tätä nyt jotenkin tulkita? :smile: Kuten sanottu, toistaseks on yllättävän helppoa ollu. Ihan yksittäisinä päivinä on tuntunut siltä, että tänään ei kyllä lähe mitään, ja sillonkin on jonkun puolivalmiin idean raapinut sitten kokoon. Mä jossain vaiheessa harkitsin, että rupeisin tekemään vähän puskuria siltä varalta, ettei joku päivä vaan pysty, mutta toistaseks oon ollu korkeintaan yhen päivän myöhässä, mikä on vielä sallittua mun omien Virallisten Sääntöjen mukaan. Oonkin pidemmän päälle nyt todennut, että paljon tärkeämpää ku valmiiden raapaleiden puskuri on ideapuskuri: sata sanaa kirjottaa vaikka ois missä kunnossa, kunhan idea on valmiina. Välillä on kuitenkin ollu sellasia päiviä, ettei oo yhtään minkäänlaista inspistä. Sillon on tärkeetä olla valmiita ideoita, jotka voi vaan kirjottaa auki. Tällä hetkellä ideakansiossa on kolmetoista tynkää, mikä on vähän liian vähän mun makuun, mutta sieltä on joutunu taas ammentamaan.

Luulen, että blogin kirjottamisessa tärkeintä ei kuitenkaan oo niinkään se, että kirjottaa mahollisimman usein, vaan se, että kirjottaa tasasesti. Se on sekä blogin seuraajille että ittelle mielekkäämpää, että tekstien ilmaantuminen on jollain tapaa ennakoitavissa ja lisäks on helpompi – mulle ainakin – pitää kiinni kirjottamisesta, kun siihen on joku sääntö. Siitä oon tykänny erityisesti tossa mun projektissa, että kun sääntö on, että joka päivä kirjotetaan, joka päivä tulee kirjotettua, millä on miellyttävän tehokas vaikutus myös kaikkeen muuhun kirjottamiseen. Se onkin yks syy, miksen sit loppujen lopuks oo ees halunnu ruveta pitämään yllä valmiiden tekstien puskuria. Se veis kokonaan pohjan siltä pointilta, että joka päivä on pakko kirjottaa, sato tai paisto. Muille se määrä voi tietysti olla eri, mutta on mun nähdäkseni hyvä päättää, että kerran päivässä, kerran viikossa, kerran kuukaudessa kirjottaa, ja sitten pitää kiinni siitä.

Hiistu kirjoitti: Osaisiko joku Bloggeria käyttävä muuten sanoa, onko jotain muita kuin oletuksina olevia gadgetteja, joita kannattaisi käyttää? Entä onko Google+ -palvelu jollain tapaa välttämättömän hyödyllinen?

Muakin kiinnostais, jos joku on löytäny hyviä gadgetteja, toistaseks mulla on vasta noita ihan perusjuttuja käytössä. G-plussaa en oo pitäny mitenkään erityisen hyödyllisenä, kun en sitä muutenkaan käytä. Oon tosin huomannu, että mulla on ilmeisesti asetus, joka postaa blogitekstit suoraan sinne kun laitan ne esiin blogiin, ja ilmeisesti sitä kautta ainakin pari ihmistä käy niistä tykkäilemässä, joten mikäpä siinä, ei siitä haittaakaan vaikuta olevan.

17.03.2014 10:47 #16

Onko ihmisillä ollut ongelmia Bloggerin käytössä. Itse lisäsin itseni lukijakseni teidän blogeillenne, mutta nyt huomaan että "lukuluetteloni" on tyhjentynyt.

The Big Bad Wolf
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
17.03.2014 12:18 #17

^ Itsellä toimii sivun päivittäminen / uudelleen lataaminen.

17.03.2014 16:26 #18

Onko kukaan muu muuten keksinyt hyvää tapaa linkata bloggeriin facebook-sivua. Oonk koittanu ettiä gadgetia sitä varten, mutta en oo löytäny. Mä kuitenkin väitän nähneeni semmosen linkin muissa blogeissa...

Luinwen
Luinwen vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
17.03.2014 17:02 #19

Minullakin on blogi , jota on tullut pidettyä jo jonkin aikaa... Laiska kun olen, se on ollut tähän asti lähinnä paikka, jossa olen julkaissut pitkän kirjoitusprojektini lukuja. Nyt kun tarina alkaa valmistua (viimeinen kappale kirjoituksen alla, tuuletus!) niin suunnitelmissa on ollut remontoida blogia oikein kunnolla. Ajattelin julkaista siellä enemmän kirjoittamiseen liittyviä ohjeita ja novelleja... ehkä joitain satunnaisia runoja myös. Ja sitten pitkän tarinan siirrän kokonaan muualle (siis salattuun blogiin).

Kirjoittamis- ja kirja-aiheisia blogeja taitaa olla niin paljon, että vaikea saada lukijoita. Mutta onhan tuolla tähänkin asti ollut muutama aktiivinen ihminen... ja ehkä uusi, monipuolisempi sisältö toisi lisää lukijoita. Katsotaan...

Ansa
Ansa vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
17.03.2014 19:08 #20

Noin. Kesti hetken miettiä, minkä nimen antaisin tälle peliblogilleni. Nyt siis kerron peleistä Pelivuori -nimisessä blogissani.

Viimeksi muokattu: 17.03.2014 19:09 : Ansa. Syy: Voihan enter..

Valvojat: IivariSarantha
LordStenhammar, Salmikki