Blogin pitäminen

17.03.2014 21:17 #21

Dragan kirjoitti:

Onko ihmisillä ollut ongelmia Bloggerin käytössä. Itse lisäsin itseni lukijakseni teidän blogeillenne, mutta nyt huomaan että "lukuluetteloni" on tyhjentynyt.

Samainen ongelma on vaivannut minuakin. Useimmiten kaikki lukemani blogit näkyvät heti kirjautuessa, mutta toisinaan ne häviävät. Uudelleen lataaminen ei ole minulla kunnolla toiminut, vaan loggaan silloin ulos ja kirjauduan takaisin, jolloin asiat normalisoituvat.
Tätä katoilemista tosin tapahtuu pääasiassa vain "kirjoituskoneessani", jossa pyörii Linux. Liekö sillä jotain tekoa asiaan?

Täytyy vielä laittaa kiitos kaikille bloginsa tässä ilmoittaneille. Osan teistä blogit minulla olikin jo aiemmin seurannassa, mutta täältä on löytynyt paljon uutta luettavaa.

Kiitos!

Briony
Kisälli
Briony vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
18.03.2014 14:37 #22

tiarAnon kirjoitti: Onko kukaan muu muuten keksinyt hyvää tapaa linkata bloggeriin facebook-sivua. Oonk koittanu ettiä gadgetia sitä varten, mutta en oo löytäny. Mä kuitenkin väitän nähneeni semmosen linkin muissa blogeissa...

Pink Bubble-blogissa näyttäisi olevan ohjeet Facebook-gadgetille. Tällaistahan tarkoitit?

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: tiarAnon

VMN
VMN vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
21.03.2014 09:47 #23

Kysytäänpä täällä:

Tietääkö joku, miten voi highlightaa omat linkit? Näkyvästi siis. Kyllähän minullakin blogissa näin on, mutta tuo automaattinen ei toimi hyvin, sillä kerran kun olet linkin sivulla käynyt, linkki muuttuu lähes saman väriseksi kuin muukin teksti. Eihän siinä ole mitään järkeä, linkit on tehty sen takia, että ne nähdään. (Tästä syystä olen joutun itse korostamaan ja osoittamaan, missä linkit ovat.)

Hyvä esimerkki on blogini Arkisto . Uudelle lukijalle siellä on suhteellisen paljon oranssia tekstiä, mutta itselle se näkyy pelkkänä tasaisena mustana.

Tietääkö kukaan siis miten saisi linkkejä korostettua? Yritin googlettaa tätä pidemmän aikaan, mutta ainoat jutut mitä löydän, on miten ottaa linkkien korostus pois.

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

StaCa
StaCa vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
21.03.2014 19:12 #24

Mene muokkaamaan html-koodia. Etsi sieltä tällainen kohta.

a:link {
a:hover {
text-decoration:underline;
color: #d83300;
}

Muuta tuo a:visited kohdan väri haluamaksesi. Netistä löytyy värikarttoja. Tai jos haluat linkkien olevan aina alleviivattuja, laita kahteen ekaan kohtaan tuohon text-decoration:none tilalle sama kuin viimeisessä: text-decoration:underline

a:link siis määrittelee normaalilinkin ulkonäön.
a:visited on vierailtu/klikattu linkki
a:hover kertoo miltä linkki näyttää kun siihen vie hiiren osoittimen päälle.

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

Viimeksi muokattu: 21.03.2014 19:14 : StaCa.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Dragan, VMN

VMN
VMN vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
21.03.2014 21:02 #25

Kiitos suuresti! Vähän sain kyllä vielä tämän kanssa tapella: ensin se heitti linkit KAIKKIALLE, siis aina otsikkoihin asti, joten vähän lisää piti googlea löytää. Tämän avulla kuitenkin uskon saaneeni sen toimimaan! Kiitos.

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

27.03.2014 12:18 #26

No niin! Sain remontoitua blogini.

Blogin nimi on nyt Haaveena kirjailijan ura ja siellä tarkoituksenani on joka viikko julkaista kirjoittamisopastani, vanhoja novellejani ja sinne tulee myös linkit salaiseen blogiini, jossa julkaisen pitkää tarinaani.

Jos ketään kiinnostaa pitkän tarinani lukeminen, niin sekin onnistuu. Kutsupyynnön voi lähettää osoitteeseen galaetha88(a)gmail.com.

tiarAnon
tiarAnon vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
27.03.2014 14:42 #27

Hah, kiitos Briony, nyt on munkin blogissani pieni ja siisti facebook-linkki. ^^

"It was never the death you feared, it was emptiness."
365x100.blogspot.fi/

28.03.2014 21:11 #28

Ei omalla kohdallani välttämättä ihan kunnolla toimiva idea, koska noita musalinkkejä käytän paljon, eivätkä ne sitten enää ole saavutettavissa. Linkit kun ovat aika olennaisia osasia. Mutta päätin kuitenkin kokeilumielessä räpeltää, jos jotain oppisi samalla :smile: .
LibreOfficella ja siihen kytketyllä eLAIX lisäosalla tehty.

29.03.2014 16:01 #29

Nebu kirjoitti: Täällä Risingilla on toisaalla keskustelu näkyvyyden saamisesta teksteilleen, missä myös eri tiedostomuodoista keskustellaan. Päätin sitten sen innoittamana kokeilla tuota ePub tiedostomuotoa, ja loin blogiin "lisälehden", jonne tuuppaan kaikki julkaistut kokonaiseuudet kyseisessä muodossa.

Hei, miten tuollaisen epub:in voi tehdä? Millaiset ohjelmat se vaatii? Ja millaisella ohjelmalla sitä luetaan? Ja miten epub:in saa ladattua nettiin?

29.03.2014 20:22 #30

Luinwen kirjoitti:

fi.libreoffice.org

Tämä on vastaava kuin Microsoftin Office ohjelmisto, mutta täysin ilmainen. Siihen saa paljon lisäosia, ja tällä tein ePubit:

eLAIX

Koska käytän Googlen palveluja myös tiedostojen säilyttämiseen, on Google Drive kätevä tapa jakaa tiedostot blogiin. Tein jaon ja laitoin siinä syntyneen linkin blogiini, jolloin sen kautta tiedostot ovat ladattavissa kenelle tahansa. Jaon kanssa vain tarkkana, että jakaa vain sen mitä haluaa jakaa.

Jos LibreOfficea muuten tykkää käyttää, on siihen olemassa erittäin hyvä oikolukuohjelma Voikko (suomenkielisissä LibreOfficen jakeluissa tuo on kaiketi jo valmiina asennettuna):

Voikko

Jos LibreOffice on jo koneella asennettua ja lataa lisäosan, pitäisi niiden asennus käynnistyä automaattisesti, kun ladattua tiedosta tuplaklikkaa. Ainakin Linuxin puolella homma on helppoa. Winkkaripuolesta en osaa sanoa tarkemmin, mutten uskoisi sen olevan ainakaan vaikeampaa :smile: .

ePubien luomisessa kannattaa tutustua eLAIXin manuaaleihin. Ohjelma on varsin monipuolinen, enkä vielä itse sillä muuta osaa tehdä kuin juuri nippanappa luoda yksinkertaisen tiedoston :smile: .

Ja näitä ePubeja voi sitten lukea ainakin lukulaitteissa. Chromessa minulla on Readium lisäosa, jolla myös noiden tiedostojen luku onnistuu.

Vaihtoehtoja on varmasti paljon muitakin, niin lukemiseen kuin tiedostojen tekemiseenkin. Jos joillakuilla on tiedossa vaihtoehtoja tai omakohtaisia kokemuksia, niin kuulisin niistä itsekin mielelläni lisää.

(Toivottavasti ei nyt mennyt liikaa mainostamisen puolelle. Avoimiahan nuo kaikki ovat, joten ei mitään kaupallisuutta ainakaan mukana.)

Moonlet News - Tiedeuutisblogi

Viimeksi muokattu: 30.03.2014 14:16 : Nebu.

Dyn vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
29.03.2014 23:04 #31

Olen miettinyt jo pidemmän aikaa, että aloittaisin blogin tietojenkäsittelyteteen tutkimuksen popularisoinnista - tai oikeastaan nyt toki siitä osa-alueesta, millä itse liikun ja josta jotain ymmärrän: mobiililaitteet, data-analyysi, pilvilaskenta ja hajautetut ympäristöt ylipäätän. Näihin liittyy kuitenkin paljon sellaista, mistä ihan keskivertokansalainenkin voisi olla kiinnostunut, onhan kaikilla nykyään taskussa laite jos toinenkin.

Blogille olisi paikkakin, nimittäin yliopiston blogipalvelu, josta se voisi saada jopa kohtuullisesti yleisöä. En ole vain saanut aikaiseksi. Blogin tyyli on vähän hakusessa, kelle oikein kirjoittaisin. Keskivertokansalaisesta on vielä matkaa alani maistereihin, joille joudun minäkin selittämään juttuja, koska aina tieteenalan sisällä on niin paljon osa-alueita, ettei kukaan voi hallita niitä kaikkia. Toisaalta, mistä kirjoittaisin? Omasta gradustani oli tarkoitus tehdä suomenkielinen tiivistelmä ja aloittaa sillä, mutta en sitten saanut aikaiseksi. Tai ehtinyt. Tai oikeastaan jaksanut. On ollut niin paljon kaikkea muuta.

Haaste itsellekin tällaisen pitämisessä olisi tietysti suomen kielen käyttö. Haluaisin nimenomaan kirjoittaa suomeksi, mutta se vaatisi kyllä runsaasti termistön kääntämistä. Toisaalta siitä voisi sitten joku muukin ehkä hyötyä. En tiedä, ehkä vielä joku päivä saan tämän blogin aluille.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

pihlajapuu
pihlajapuu vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
01.04.2014 20:58 #32

Dyn kirjoitti: aloittaisin blogin tietojenkäsittelyteteen tutkimuksen popularisoinnista - tai oikeastaan nyt toki siitä osa-alueesta, millä itse liikun ja josta jotain ymmärrän: mobiililaitteet, data-analyysi, pilvilaskenta ja hajautetut ympäristöt ylipäätän.

Hei, tämmöinen pitää ehdottomasti saada, eli saat miusta taatusti yhden innokkaan lukijan lisää.

Viimeksi muokattu: 01.04.2014 21:00 : pihlajapuu.

03.04.2014 10:53 #33

Nebu kirjoitti: Koska käytän avoimen puolen ohjelmia, tein ePubit LibreOffice ohjelmalla. Se saa ladattua ilmaiseksi ainakin täältä:

---

Kuulostaa monimutkaiselta. o___O Harmi kun itse käytän ihan oikeaa wordia... Ja word-tiedostosta epubin tekeminen taitaa olla paljon vaikeampaa.

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
03.04.2014 11:08 #34

Luinwen kirjoitti:

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

04.04.2014 18:25 #35

Rinja kirjoitti: LibreOffice asentuu yhdellä klikkauksella. Kun se on asennettuna koneelle, Word-tiedoston voi avata LibreOfficessa ja tiedostomuodonkin voi muuttaa ihan vaan tallentamalla tiedoston eri muodossa, jos se on tarpeen. Wordia ei siis tarvitse vaihtaa LibreOfficeen, vaan arvelen (mitään näistä ePub-jutuista kyllä tietämättä), että LibreOfficea voi käyttää ihan vaan tällaisena muuntotyökaluna.

En tahtoisi tuollaista "turhaa" ohjelmaa asentaa koneelle - varsinkin kun ei minulla kai olisi kuin yksi tiedosto, jonka tahtoisin kokeilla muuttaa epubiksi. Ehkä alan sekoilla tuollaisten kanssa sitten, kun sille oikeasti on tarvetta.

StaCa
StaCa vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
04.04.2014 19:21 #36

Calibre muuntaa tekstitiedostot ePubeiksi, mutta niihin jää helposti kaikenlaista sylttyä sekaan.

Pitäisi kohta vaivautua kouluttautumaan tekemään ePubeja ihan oikeasti. Ei se rakettitiedettä ole, kun joku selittäisi ja näyttäisi.

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

noreen
noreen vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
18.04.2014 23:50 #37

Aloitin joskus viime vuoden joulukuussa pitämään kirjablogia. En oikein kamalasti jaksa panostaa noihin teksteihin, lähinnä kirjoittelen mitä kirjan luettuani tulee ekana mieleen. Lukijoita ei ole hirveästi kertynyt.

A girl of thousand lives

Minulla on muuten aina toiminut LibreOffice vähän jähmeästi tai sitten vain itse koen sen aika kankeana ohjelmana, mutta kuitenkin.

Q_Black
Q_Black vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
20.04.2014 21:15 #38

Olen hirveä nettifriikki ja blogeja on ollut monenmoisia, ja tällä hetkellä niitä onkin neljä :lol: Kaksi niistä ei ole nyt niin aktiivisia koska ovat faniblogeja eikä uutisia kauheasti ole, mutta aktiivisimmin päivitän lukublogiani ja sen "sisarblogia" eli leffablogia. Kaikki blogit minulla ovat bloggerissa. Se on ilmainen ja yksinkertainen paikka pitää blogeja kunhan ensin hiukan opettelee.

Jos joku haluaa kurkistaa, tässä blogini:

Lukunurkka

manni
Riiviö
manni vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
05.07.2014 17:38 #39

Itse aloitin vasta äskettäin blogin pitämisen. Käytän bloggeria koska se tuli ekana mieleen kun alotin tekemään blogia ja kaikki sanoi että se on helppo ja yksinkertainen. En ole saanut siitä kyl kauheen hienoo ulkoasultaa mut ihan tyytyväinen mä siihen oon : D

Mun blogi, Kirjakartano

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kattinka

Caladran
Aseenkantaja
Caladran vastasi aiheeseen: Blogin pitäminen
08.07.2014 14:04 #40

Blogi tuli tehtyä joku vuosi sitten, yhden foorumin innoittamana. Kirjoittelen siihen lähinnä kerran kuussa ja laittelen kuvia jostakin välillä. Kertoo lähinnä omasta elämästä ja harrastuksista.

Vain harvat lukee sitä. Lähinnä ystävät ja perhe.

Istu alas ja kirjoita. Joka aamu.

Viimeksi muokattu: 08.07.2014 14:05 : Caladran.

Valvojat: IivariSarantha
Uusin jäsen: Serafia Alho