Turvallisuuspolitiikka

Fiktiivi loi aiheen: Turvallisuuspolitiikka
02.03.2014 17:04 #1

Muutan itäisen suurvallan parhaillaan käynnissä olevat toimet Ukrainassa ovat hyvä syy puhua hieman turvallisuuspolitiikkaa.

Suomen, kuten Ukrainankin, turvallisuusuhka numero yksi on tietenkin Venäjä, Venäjä, Venäjä. Nähtävästi de facto sodanjulistuksen antaminen on Putinille helppoa: Putin pyysi parlamentilta lupaa sotilaalliseen voimankäyttöön Ukrainassa, ja parlamentti antoi luvan aikailematta. Venäjän joukot ovat jo liikkeellä kun Euroopan maat vasta pohtivat päätöslauselmia. Tämä herättää tietekin mietteitä näin Venäjän naapurissa. Katsotaanpa Suomen tulevaisuuden turvallisuuspoliittisia vaihtoehtoja.

1. Näillä jatketaan
Suomi jatkaa EU:n jäsenenä ja haahuilee samalla Naton liepeillä, mutta legendaarista Nato-optiota ei koskaan käytetä. Suomi on kuitenkin Venäjästä riippuvainen etenkin öljyn suhteen mutta myös vienti- ja matkailutulot ovat tärkeitä, mikä vähentää neuvotteluvaraa Venäjän suuntaan. Koska näillä näkymin EU:n yhteisestä puolustuksesta ei ole tulossa mitään (ja moni EU-maakin on riippuvainen venäläisestä energiasta), Suomi joutuisi tiukan paikan tullen pärjäämään omillaan, ja korkeiltakin tahoilta on kuulunut kannanottoja siihen suuntaan, että ennuste ei ole kovin hyvä .

Uhka: Hyvä tuuri saattaa loppua joskus
Mahdollisuus: Hyvä tuuri ei välttämättä lopu, ainakaan ihan heti, sillä akuuttia uhkaa ei ole näköpiirissä
Sisäpoliittinen realistisuus: Korkea, koska mitään ei tarvitse tehdä, mikä sopii kaikille puolueille.

2. Natojäsenyys
Natojäsenyydessä olisi Nato-hengailuun verrattuna se hyvä puoli, että Nato puolustaa jäsenmaitaan. Hengailijoille saatetaan tiukan paikan tullen antaa vain humanitaarista apua ja surunvalitteluja. Jäsenyys toki tarkoittaisi, että Suomi joutuu puolustamaan tarvittaessa muita jäsenmaita, esim. Viroa.

Uhka: Venäjänsuhteet saattavat viilentyä
Mahdollisuus: Suomi saa paljon selkänojaa muista Nato-maista
Sisäpoliittinen realistisuus: Ei kehuttava, koska perussuomalaiset, keskusta, vihreät, vasemmistoliitto ja osa demareista. Uskoakseni moni takki voisi kääntyä jos Venäjä koetaan akuutiksi uhaksi, mutta silloin saattaa olla myöhäistä lähettää jäsenhakemusta.

3. Pohjoismainen puolustusliitto
Tämä tarkoittaisi käytännössä liittoa Ruotsin kanssa, koska Norjalla ja Tanskalla on jo yksi puolustusliitto ja Islanti ei pysty puolustamaan muita maita, vaan päin vastoin tarvitsee puolustusapua. Ruotsin puolustuskyvyn väitetään romahtaneen mutta on sillä ainakin kalustoa huomattavasti Suomea enemmän.

Uhka: Kiinnostaako Ruotsia tarpeeksi?
Mahdollisuus: Ruotsin ilma- ja merivoimista olisi kovasti apua, jos Suomella ei ole tulevaisuudessa varaa omiin
Sisäpoliittinen realistisuus: Kohtalainen, sillä kelpaa periaatteessa monillle tahoille pl. perussuomalaiset ja kokoomuksen jyrkin pro-USA-siipi, joka suostuu liittoutumaan vain USA:n tai ehkä Israelin kanssa. Jos Ruotsin kanssa liittoutuminen onnistutaan myymään yhteispohjoismaisuutena, mahdollisuudet paranevat, sillä eihän kukaan voi vastustaa yhteispohjoismaisuutta!

4. Aito puolueettomuus ja uskottava puolustus
Sveitsin linjassa on puolensa, tosin sen toteuttamista Suomessa vaikeuttaa se, että Suomi ei ole maantieteellisesti Sveitsi. Tämä tarkoittaisi kriisinhallintayhteistyön ja saunailtojen lopettamista Naton kanssa ja jyrkästi tulkittuna varmaan eroa EU:stakin. Täysin itsenäinen puolustus tulisi myös hyvin kalliiksi.

Uhka: Tulee kalliiksi eikä välttämättä parempi kuin nykytilanne
Mahdollisuus: Jos Venäjä voisi olla varma siitä, että Suomi ei ole liittoutumassa länteen päin, Pietarin puolustuksessa voitaisiin vähän rentoutua
Sisäpoliittinen realistisuus: Matala, koska toisten (perussuomalaiset, keskusta, demarit) mielestä Suomella on jo uskottava itsenäinen puolustus, ja toisten (vihreät, vas) Suomella ei ole, eikä pidäkään olla, koska kansainvälinen yhteistyö.

5. Aseistariisunta
Tämä olisi halpa vaihtoehto. Huonona puolena mahdolliset seuraukset olisivat melkoista arpapeliä. Hyvin mahdollista olisi, että Venäjä lähettää joukkoja Suomeen vakauttamaan tilanteen ja suojelemaan venäläislapsia valkobandiittien fasismilta.

Uhka: Venäjä miehittää Suomen
Mahdollisuus: Ruotsi miehittää Suomen
Sisäpoliittinen realistisuus: Lähellä nollaa

6. Liittoutuminen Venäjän kanssa
Jokerina pohjalla vaihtoehto, joka takaisi kenties kaikkein varmimmin, että Venäjä ei hyökkää Suomeen. Valitettavasti tämä myös takaisi kaikkein varmimmin, että Suomi liukuu kuin curlingkivi Venäjän valtapiiriin, jossa yleisesti ottaen ei ole kovin kivaa ja josta on vaikea päästä pois.

Uhka: Suomen pari vuosikymmentä jatkunut kehitys kohti länsimaista demokratiaa kääntyy 180 astetta.
Mahdollisuus: Tätä on kokeiltu jo Neuvostoliiton kanssa (YYA) ja hyvällä tuurilla se saattaisi toimia uudelleen siedettävästi muutaman vuosikymmenen kunnes kenties hyvällä tuurilla systeemi vaihtuu itänaapurissa ja tilaisuus diilin irtisanomiseen aukeaa.
Sisäpoliittinen realistisuus: Matala, sillä tätä kannattaa lähinnä osa vasemmistosta (vanhasta muistista) ja perussuomalaisten äärioikea siipi (koska Venäjä ei ole monikulttuurinen eikä suvaitseva).

Yhteenvetona näistä mietteistä näkisin, että liittoutuminen Ruotsin kanssa olisi vaihtoehto, joka on paitsi varsin yksiselitteinen parannus nykytilanteeseen myös sisäpoliittisesti jotenkuten mahdollista. Avoimena kysymyksenä on, kiinnostaako se Ruotsia oikeasti. Ajatuksia?

Lopuksi toivon Ukrainan kriisiin rauhanomaista ratkaisua.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Turvallisuuspolitiikka
02.03.2014 18:47 #2

Varsin mielenkiintoista spekulaatiota. Itse en juuri nyt jaksa pohtia aihetta kovin syvällisesti, koska huomenna on aamuvuoro ja pitäisi mennä aikaisin nukkumaan. Suomen puolesta en pelkää, mutta kyllähän se vähän selkäkarvoja nostattaa, jos kauhuvisioita kehittelee riittävän pitkälle.

I'm just a normal everyday pervert.

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Turvallisuuspolitiikka
02.03.2014 20:08 #3

Pitäisi välittömästi alkaa neuvotteluihin Kalmarin Unionin herättämiseksi henkiin uudellaan liittovaltiohengessä. Hyväksyn vaikka kuningatar Viktorian valtionpääksi jos se siitä on kiinni.

Viimeksi muokattu: 02.03.2014 20:09 : Echramath.

Valokaapeli
Riiviö
Valokaapeli vastasi aiheeseen: Turvallisuuspolitiikka
02.03.2014 20:24 #4

Ukrainan kriisiä on tullut seurattua mielenkiinnolla, varsinkin nyt kun Venäjän mukaantulon jälkeen valtaistuinpeli nousi ihan uusiin sfääreihin. Nähtävästi oon aika tyhmä, koska puheenvuoron saaneet tutkijat ja poliitiikot ei pidä sodanjulistuksena sitä, että vieraan valtion itsemääräämisoikeutta loukataan tuhansilla sotilailla.
Mitä suomalaiseen turvallisuuspolitiikkaan tulee, ni Ukraina käy nyt varsin hyvästä esimerkistä mitä voi käydä mikäli maassa on merkittävä venäläinen vähemmistö. Tältä kantilta kannattais musta vähän kriittisemmin tarkistella venäläisten tonttikauppoja Itä-Suomessa. Ihan vain varmuuden vuoksi, ettei tulevaisuudessa tule syntymään niin merkittävää vähemmistöä, että sen etuja (olevia tai olemattomia) oltaisiin valmiita puolustamaan agressiivisesti.

02.03.2014 20:46 #5

Tonttikauppoja pitäis kyllä aika merkittävästi enemmän, että saatais kolmasosa Suomen asukkaista joka kansalaisuudeltaan, etnisyydeltään tai äidinkieleltään venäläisiksi, mikä on Ukrainan tilanne...

Pekka Kejonen

Viimeksi muokattu: 02.03.2014 20:48 : Iivari.

noreen
noreen vastasi aiheeseen: Turvallisuuspolitiikka
02.03.2014 21:06 #6

Lisäksi Ukrainassa lähes kaikki taitavat osata venäjää, ja muistaakseni kieltä käytetään jopa enemmän kuin varsinaista virallista kieltä, ukrainaa. En nyt näin ollen ihan lähtisi vertailemaan Suomea ja Ukrainaa keskenään.

Varmaankin tuo Pohjoismainen puolustusliitto olisi paras vaihtoehto, jos johonkin on ryhdyttävä.

Viimeksi muokattu: 02.03.2014 21:07 : noreen.

02.03.2014 22:31 #7

En ole seurannut mistä on kyse, mutta eikös tällä hetkellä ole miehitettynä vain Krimin alue? Eli tuo Venäjälle ihan lähiaikoinakin (90-luvulle asti) kuulunut alue, jonka väestöstä suurin osa (eli yli puolet) on etnisyydeltään venäläisiä.

Juu, ei oikein voi verrata Suomea ja Ukrainaa tässä tapauksessa, mutta osoittaa kyllä, että Venäjällä ei pelätä naapureiden miehittämistä jos saavat vain kerättyä tarpeeksi syitä ja on oikea kohde.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 02.03.2014 22:33 : Rasimus.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Turvallisuuspolitiikka
02.03.2014 23:37 #8

Itseä väkisinkin huolestuttaa, varsinkin kun ei tiedä mihin tilanne voi kärjistyä. Toivottavasti asiaan saadaan rauhanomainen ratkaisu mahdollisimman pian. Uutiskeskusteluja en viitsi edes lukea.

Turhauttaa koska maiden väliset konfliktit ja sodat ovat niin TURHIA ja VÄLTETTÄVISSÄ mutta silti ihminen on niin tyhmä yhä vaan. Mutta luulisi että nykyään suurimmalla osalla valtioista olisi intressejä välttää laajoja konflikteja...? Tilanne ja ilmapiiri ovat kuitenkin aivan erilaisia kuin vaikka 60-luvulla, puhumattakaan aiemmista vuosisadoista kun sotaan tuntui riittävän syyksi "Hmm... mentäiskö tonne valloittamaan kun siellä on sitä asiaa X? Nooo ei sittenkään, mennäänkin tuonne." Maailmankylässä on hyviä puolia.

Valokaapeli
Riiviö
Valokaapeli vastasi aiheeseen: Turvallisuuspolitiikka
03.03.2014 18:13 #9

Jännää, ite en pyrkiny vertailemaan Suomea Ukrainaan. Venäläisten tonttikaupat täällä oli tarkoitettu havainnollistavaks esimerkiks mut samalla vitsiksi, niitä kun on toisinaan vatvottu lehdissä kyllästymiseen asti.Ite pidän sitä yhtä realistisena kuin aloituspostin vaihtoehtoa Venäjän kanssa liittoutumisesta.
Pointti oli lähinnä se, mitä kaikkea Venäjä on valmis tekemään venäläisten eteen valtionrajoista välittämättä. Nooh, viideltä aamulla pääsee sitäki sitte seuraamaan.

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Turvallisuuspolitiikka
03.03.2014 18:33 #10

Jos Putin saa tuolla tavalla kaapattua Krimin venäjään niin se on verrastettavissa siihen mitä Hitler teki Itävallan sudeettialueiden kanssa.

Mutta toisaalta tämä saattaa olla lähtölaskenta Putinille. Nämä touhut herättävät monissa venäläisissäkin niin paljon närää..

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Turvallisuuspolitiikka
04.03.2014 01:06 #11

Jos Karjala olisi luovutettu takaisin Suomelle 1990-luvun alussa ja meillä olisi nyt jotain rapiat 300 000 venäläistaustaista kansalaista nykyistä enemmän, saattaisin lievästi hyppiä seinille.. :roll: Mutta en koe, että Ukrainan tilanteesta olisi nykyisellään Suomelle mitään suoranaista uhkaa. Haittaa takuulla on, koska kauppa- ja muut suhteet Venäjään kärsivät sitä mukaan kun muiden "länsimaiden" ja Venäjän välit huononevat.

Olen seurannut Ukrainan tilannetta lähinnä iltapäivälehtien uutisista, joten ei todellakaan mitään suurta perehtymistä. En ole esim. päässyt selvyyteen, kuinka paljon tai millä tavoin Venäjällä alkujaan oli jonkinlainen oikeus pitää ja siirrellä joukkojaan Krimillä, sen perusteella mitä Ukraina ja Venäjä ovat aiemmin alueen käytöstä sopineet. Tai mitä se Venäjä edes tahtoo, tai on ilmoittanut tahtovansa, vai onko puhunut yhtään mitään. Ei sillä, ettäkö tuota viime päivien toimintaa voisi pitää minään muuna kuin uhkailuna ja painostuksena... Mutta toisaalta minulle tuli yllätyksenä, kuinka nopeasti ainakin median perusteella on päädyttiin jonkinlaiseen "paha Venäjä hyökkää, hyvien länsimaiden täytyy saada pöpipää Venäjä kuriin" -asetelmaan. Ja että nyt täytyy sitten odotella, hyökkääkö Venäjä.

En sano, etteikö Venäjä ihan hyvin voisi suunnitella aluevaltauksia tai ainakin pyrkii vaikuttamaan Ukrainan hallinnon kokoonpanoon. Mutta Ukrainan on jatkossakin oltava jonkinmoisissa asiointiväleissä naapurinsa Venäjän kanssa ja etenkin ukrainalaisten itsensä on tultava toimeen keskenään taustoistaan riippumatta, joten jonkinlainen yhteisymmärrys alueella täytyy saavuttaa. Yhteisen ymmärryksen löytyminen olisi tärkeää jo siksikin, että sen turvin Venäjällä olisi myös mahdollisuus ns. kunnialla perääntyä tilanteesta... Jollei sitten tavoitteena ole esim. saada Venäjän nykyhallintoa vallasta, vaikka sitten sitä ennen jotkut pääsisivät hengestään.

Pahoin pelkään, ettei esim. Yhdysvaltoja kiinnosta niinkään Ukrainan yhteiskuntarauha kuin jonkinlaisen arvovaltavoiton saaminen Venäjästä. Mielestäni EU:n olisi pitänyt tehdä selväksi, että EU (tai YK tai jokin neutraalimpi taho) yrittää saada ja pitää puheyhteyttä Venäjän kanssa (eikä antaa Yhdysvaltojen huseerata kuin Yhdysvallat ratkaisisi tilannetta ja EU-maat ovat enintään sen liittolaisia), koska kyllähän on tiedossa, kuinka kaikenlaiset Yhdysvalloilta tulevat vaatimukset ärsyttävät Venäjää.

Sunnuntaina näin televisiouutisia ja sekä Ylellä että MTV:llä oli joku sama asiantuntijahaastateltava, joka tuntui päivittelevän sitä, kuinka kamalan vanhanaikaista Venäjän toiminta on ja ihan irtautunutta nykymaailman politiikasta ja oikeastaan tuollaista ei nykyään ole olemassakaan... Minusta on harvinaisen huonot lähtökohdat päästä yhteisymmärrykseen, jos toisen osapuolen toiminta ilmoitetaan käsittämättömäksi. Mitä käsittämättömämmin joku toimii, sitä kovemmin täytyy pyrkiä käsittämään, vaikka sitten pitäisikin toisen toimia väärinä ja jopa pyrkisi estämään niitä.

Fiktiivi vastasi aiheeseen: Turvallisuuspolitiikka
06.03.2014 16:25 #12

Venäjällä on Ukrainan kanssa vuokrasopimus sotilastukikohdista, ja Venäjällä on oikeus pitää sotilaitaan niiden alueella. Sen sijaan Venäjällä ei ole oikeutta marssittaa sotilaitaan piirittämään Krimin hallintorakennuksia, Ukrainainan joukkojen kasarmia, lentokenttiä, satamia, jne... Onneksi nyt näyttää siltä, että Venäjä ei ole etenemässä muualle Ukrainaan, mutta Krimin suhteen Venäjä ei näytä antavan periksi.

"Paha Venäjä hyökkää" -asennoituminen johtuu siitä, että Venäjä sekaantui sotilaallisesti toisen valtion asioihin äärimmäisen läpinäkyvin tekosyin. Venäjän kansalaisiin tai edes venäjänkielisiin ukrainalaisiin ei ole kohdistunut mitään todellista uhkaa. En saa tästä väännettyä mitään Venäjälle myönteistä tulkintaa. Se, että USA on myös hyökännyt muiden maiden kimppuun ei ole mikään peruste Ukrainan itsemääräämisoikeutta vastaan.

06.03.2014 23:27 #13

Minua on häirinnyt tässä tapauksessa median toiminta.

No, siinä ei ole mitään ihmeellistä, että venäläinen media on muka löytänyt todisteita siitä, että mielenosoittajia ja poliiseja onkin ammuskellut nykyhallinto saadakseen vanhan pressan kaadettua, tai että yksi ja sama venäläinen mamma näkyy useammassa uutisjutussa valittamassa venäläisten kurjaa kohtelua.

Mutta se vähän epäilyttää, kun joku Merkel ja pari muuta asiantuntijaa muka ihan vahingossa livauttaa julkisesti, että Putin ei ole enää todellisuudessa kiinni.

Ota nyt tämän propagandan keskellä selvää mitä oikeasti tapahtuu ja mitä tavallinen venäläinen krimin asukas oikeasti ajattelee koko hommasta.

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: Turvallisuuspolitiikka
07.03.2014 23:24 #14

Kyllä Putin jonkun tekosyyn keksii Suomenkin valloittamiselle mikäli mielii. Ei hän mitään venäläisten oikeuksia ole ajamassa, vaan tuijottelee vaan omaa napaansa kuten ne kaikki muutkin. Venäjä on niin korruptoitunut maa, ettei sitä häneltä voi pelastaa, kuten Italia pelastettiin Berlusconilta.

Minusta pakotteet olisivat oikea ratkaisu. Putinin valta täytyy estää. Paha mies, eikä ensimmäinen laatuaan. Suomen kannalta olisi ollut parempi jos saksalaiset olisivat kukistaneet Neuvostoliiton toisen maailmansodan tiimellyksessä... paljon parempi.

Mutta toivotaan me vihreän maan asukkaat, että Obama tai joku muu tekee selvää Putinista, ja me saamme rauhassa jatkaa verorahojen maksamista omalle viattomalle ja hyveliäälle hallituksellemme, joka ajaa täällä vain meidän kansalaisten etua...

07.03.2014 23:55 #15

Olennaista: Putin on 62. Medvedev toki vasta 48. Lavrov 63. Ivanov 60.

2030-luvulla Venäjää johtavat ihan eri tyypit. Paljon tärkeämpää kuin se, mitä Putinin sekurokratia nyt tekee (okei, jos ne ei sytytä kolmatta maailmanpaloa) on se, mitä me viestimme nyt 20-30 -vuotiaille venäläisille, tuleville johtajille. Sukupolvenvaihdos on väistämättä tulossa, ja siinä Suomen ja suomalaisugrilaisten on kerrankin oltava voittajien puolella, mielellään jopa voittajientekijöitä.

2030-2050 -luvuilla mikään ei pakota Venäjää toistamaan Neuvostoliiton virheitä. Ellemme sitten sitä tee me länsimaalaiset, kohtelemalla tuon ajan johtajia neuvostoliittolaistraumat mielessämme.

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: Turvallisuuspolitiikka
08.03.2014 08:59 #16

Nöyristely ei ole auttanut ketään koskaan aikaisemminkaan.

Fiktiivi vastasi aiheeseen: Turvallisuuspolitiikka
08.03.2014 13:57 #17

Iivari kirjoitti: Olennaista: Putin on 62. Medvedev toki vasta 48. Lavrov 63. Ivanov 60.

Eli Ukrainan itsenäisyys ei ole kovinkaan tärkeää, vaan tärkeämpää on mitä viestimme 20-30 -vuotiaille venäläisille?

Mikähän länsimaiden toiminnassa nyt niin kovasti traumatisoi Venäjän tulevia johtajia? Vapaa tiedonvälitys, joka osoittaa, että Venäjän valtion propaganda on propagandaa? Tuen osoitus itsenäiselle valtiolle? Pitääkö tämä ymmärtää, että jos Putinin ei anneta kaapata mielin määrin rajanaapureidensa alueita itselleen, tulevat Venäjän johtajat traumatisoituvat ja alkavat kaapata rajanaapureidensa alueita itselleen?

08.03.2014 15:43 #18

Jänniä tulkintoja. Mistä ne tulivat?

"Obama tai joku muu tekee selvää Putinista"

"Obama tai joku muu pitää suomen kieltä yllä ja kehittää uudissanoja"

Onko niin, että Venäjän johtajista selvää tekemään tarvitaan amerikkalainen johtaja tai vaikka Sauli Niinistö? Eikö kumminkin pitäisi olla niin, että ensin 110 miljoonan venäläisen olisi nähtävä, että keisarilla ei ole vaatteita?

Minulle saa myös selittää, mikä huomiossani viittaa nöyristelyyn tai siihen, ettei minusta Ukrainan tai minkään muunkan valtiollisen tai kielellisen entiteetin rajojen loukkaaminen olisi ongelma?

08.03.2014 16:39 #19

Ehkä pitäisi miettiä miksi venäläisten (ihan venäjän asukkaiden) asenne on nyt se mikä on.

Yksi syy on tietenkin voimakas kansallistunto ja hellitty ajatus venäläisistä herrakansana joka ennen hallitsi laajaa imperiumia.

Toinen on jo kymmeniä vuosia jatkunut lännen pelko.

Tätä pelkoa on Venäjän oma propagandakoneisto pitänyt yllä, mutta sitä pitää yllä myös länsimaiden vihamieliseltä vaikuttava suhtautuminen Venäjään ja venäläisiin. Esim. hysteerisen pelokas Nato-keskustelu aina kun idässä rykäistään, ei ole omiaan herättämään mielikuvaa siitä, että Suomi ei olisi uhka Venäjälle, ja että suomalaisten enemmistö tulisi toimeen venäläisten kanssa (toki venäläiset katsovat tuntevansa aina sen yhden mukavan suomalaisen, mutta kun on ne muut jotka loistavat iltapäivälehtien keskustelupalstoilla...).

Lyhytjänteisesti Venäjän nykyjohdolle on toki näytettävä missä rajat kulkevat (niitä ne nyt hakevatkin: kun reagointi Georgiaan oli mitätöntä, niin seuraavaksi kokeillaan mikä on reagointi Ukrainaan). Mutta pitkäjänteisesti pitäisi keskittyä viestittämään tavalliselle venäläiselle, että länsi ei ole uhka, jotta he eivät tulisi suosimaan aggressiivisia johtajia joiden he pelkäävät pahentavat suhteita ystävinä pidettyihin länsimaalaisiin, sen sijaan että he nyt toivovat aggressiivisten johtavien näyttävän että Venäjä ei asetu koppavien ja vihamielisten länsimaiden talutushihnaan.

Rinnastus tarhan pihan sosiaaliseen kanssakäymiseen ei mielestäni ole kaukaa haettu: kakarat voidaan pitää kurissa joko remmillä tai vuorovaikutustaitojen opiskelulla. Kumpi metodi tuottaa parempia aikuisia?

Tässä mielessä on todellakin yhdentekevää Krimin alueen itsenäisyys (jota ne ovat kaivanneet koko Ukrainassa olon ajan) tai Venäjään kuuluminen (jonka krimin venäläiset ilmeisestikin kokevat hyvänä kakkosvaihtoehtona Ukrainaan kuulumisen sijasta) jos vaakakuppissa on Venäjän tulevan politiikan ja suhtautumisen jatkuminen entisenlaisena. Kaksi eri huolen aihetta, joista viimeksi mainittu on minunkin mielestäni se, johon pitäisi pistää enemmän paukkuja.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 08.03.2014 16:47 : Rasimus.

noreen
noreen vastasi aiheeseen: Turvallisuuspolitiikka
08.03.2014 16:56 #20

Rasimus sanoi aika hienosti sen mitä olisin ehkä sanonut, jos olisin sen osannut sanoiksi muotoilla. Totta kai Putin tekee väärin loukkaamalla kansainvälisiä sopimuksia ja onhan hän kieltämättä uhkaava henkilö puhuessaan Neuvostoliiton imperiumin palauttamisesta ja muusta, mutta ei länsikään ole aina mikään puhdas pulmunen. Tai varsinkaan USA.

Krimin alueen itsenäisyydestä en osaa sanoa mitään, mutta kyllähän siellä on venäläisenemmistö eivätkä he varmaankaan pistäisi kovasti pahakseen Venäjään liittymistä, mutta ihan periaatteesta ei ehkä pitäisi antaa alueen luiskahtaa Venäjän valtapiiriin tälläisessä tilanteessa.

Valvojat: IivariSarantha
Pisania