^ Itselläni on ollut paljon mystisiä kokemuksia, joista kuulee tarinoissa. En vain osaa pitää niitä mitenkään yliluonnollisina kun tiedon myötä niistä puuttuu mystisyys. Sen sijaan aina hämmästelen sitä ettei ihminen oikeastaan asu oman päänsä sisällä "yksin", ja toimii suurelta osin automaatilla. Tosin se taas auttaa minua kävelemään ja puhumaan jonkun kanssa samaan aikaan, joten en valita. Olisi oikeastaan kamalaa jos kaikki pitäisi aina tehdä tietoisesti itse.
Astorethein kirjoitti: Muutakaan kummallista tai yliluonnollista en ole koskaan kokenut, mikä vähän harmittaa. Tyhmää olla arkinen tavis, jota universumin mystiset energiavirrat eivät ikinä kosketa.
Jos se yhtään lohduttaa, niin kaikki näkevät unia, vaikka niitä ei muistaisi. Tietysti unien muistamista voi myös opetella, lähinnä kirjaamalla ylös kaiken mitä joskus sattuu muistamaan.
Ja jotain hypnagogisia hallusinaatioita tai vastaavia ilmiöitä näkee melkein jokainen rentoutumisen alkuvaiheessa, jos niihin osaa kiinnittää huomiota - mikäli siis esimerkiksi se silmien edessä hilluva vihertävä/värikäs söttö lasketaan hallusinaatioksi, ainakin sitä näkee myös silmät auki. Mutta jos mustuuteen kiinnittää huomiota, siellä voi näkyä pieniä "patterneja", jotka ovat hyvinkin hailakoita. Samaisessa Sacksin kirjassa mainittiin lääkäristä, joka harmistuneena totesi ettei koskaan nähnyt ilmiöitä itse, mutta huomasikin sitten ilokseen ettei vain koskaan ollut kiinnittänyt niihin huomiota, ja ainakin niitä hentoja kuvioita näkyi kun niitä vain osasi katsoa.
Olen tosin miettinyt onko selkouneksinta oikeasti terveellistä, itsellä on aina pöhnäinen olo ja häiriöitä heräämisvaiheessa jos kirjoitan uniani enemmän ylös ja näen sen seurauksena selkounia. Tosin se
voi johtua myös siitä että silloin yleensä myös nukkuu pidempään. Joka tapauksessa jotkut ihmiset ovat usein luonnostaan tietoisia unessa, joten se ei ihan epänormaaliakaan ole. Olin jo pienenä sellainen että saatoin yrittää herätä ikävästä unesta väkisin, tai ainakin häipyä muihin tapahtumiin aina kun se oli mahdollista.
Muistan aina myös sen että joskus henkilöltä, joka saa paljon unihalvauksia ym löytyy esimerkiksi uniapnea, vaikka tuollaisten saaminen ei itsessään olekaan vaarallista.