Kuukautiset ja kuukautissuojat

Dyn vastasi aiheeseen: Kuukautiset ja kuukautissuojat
11.10.2015 15:39 #21

Ageha kirjoitti: Onko muilla vaikeuksia merkitä kalenteriin menkkojen alkamisajankohtia?

Nuvaringin kanssa tätä ei tarvitse paljon arvailla, sillä menkat alkavat aika päivälleen odotetulla hetkellä. Jos ovat siis alkaakseen. Mulla oli koko alkuvuosi täysin menkatonta, kävin lekurissakin, mutta ei kukaan keksinyt mitään ihmeempää "vikaa" - ja ei, en ollut raskaana. Alkusyksystä palasivat tiputteluvuodot, joten olen ollut toistaiseksi fine tämän asian kanssa. Ei mua nyt sillai mitenkään haittaisi, vaikka menkat jäisivät lopullisestikin pois.

Diara
Diara vastasi aiheeseen: Kuukautiset ja kuukautissuojat
12.10.2015 12:26 #22

Minulla ne vatsakivut alkavat aina edellisenä päivänä, joten siitä tietää aika hyvin valmistautua. Tavallaan ihan "kiva" saada tällainen ennakkovaroitus, en edes muista, koska olisin viimeksi herännyt yöllä vaihtamaan lakanoita. Eikä niitä sotkuisia vahinkoja pääse käymään muutenkaan. Ja e-pillerien takia sen alkamispäivän pystyy noin suunnilleen arvioimaan, vähän näköjään riippuu merkistä, että kuinka kauan menee, kolmea merkkiä olen käyttänyt ja kaikilla eripituinen se "odottelujakso". Nykyisellä Mercilonilla vaikuttaisi olevan noin 4 päivää.

Ennen kuin sain pillerit niin kirjasin kuuliaisesti kalenteriin odotetun alkamisajan. Äiti opetti heti alkuun, että kannattaa raksia kalenterista päiviä, joina on vuotoa ja aina alkupäivänä heti laskea, että koska seuraavia voi odottaa. Laskemisen teki helpoksi, että minulla oli heti ensimmäisistä menkoista lähtien 28 päivän kierto. Heti alkuun kun otti tavaksi, niin ei päässyt juuri koskaan unohtumaan. Nyt pillerien aikana en ole enää päiviä ruksaillut tai laskenut. Syön kuitenkin aina sen noin kaksi levyä putkeen ja yritän ajoittaa menkat niin, että pahat kipupäivät osuu viikonlopulle, jotta voi vaan makoilla löysissä vaatteissa sohvalla ja sääliä itseään. Turha siinä on niitä päiviä mihinkään kirjailla, kun itse voi aika tarkkaan päättää sen alkamispäivän. Toki nyt kun vasta muutama kuukausi sitten vaihdoin pillerimerkkiä, niin on vielä vähän hakusessa tuo alkupäivän osuminen oikeaan ajankohtaan, mutta eiköhän sekin vielä joskus onnistu.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

Valvojat: IivariSarantha