11.10.2015 15:39 #21 :: Dyn
Kuukautiset ja kuukautissuojat

Ageha kirjoitti: Onko muilla vaikeuksia merkitä kalenteriin menkkojen alkamisajankohtia?

Nuvaringin kanssa tätä ei tarvitse paljon arvailla, sillä menkat alkavat aika päivälleen odotetulla hetkellä. Jos ovat siis alkaakseen. Mulla oli koko alkuvuosi täysin menkatonta, kävin lekurissakin, mutta ei kukaan keksinyt mitään ihmeempää "vikaa" - ja ei, en ollut raskaana. Alkusyksystä palasivat tiputteluvuodot, joten olen ollut toistaiseksi fine tämän asian kanssa. Ei mua nyt sillai mitenkään haittaisi, vaikka menkat jäisivät lopullisestikin pois.

• Diara hahmo
  • Diara
    Baronetti

12.10.2015 12:26 #22 :: Diara
Kuukautiset ja kuukautissuojat
Minulla ne vatsakivut alkavat aina edellisenä päivänä, joten siitä tietää aika hyvin valmistautua. Tavallaan ihan "kiva" saada tällainen ennakkovaroitus, en edes muista, koska olisin viimeksi herännyt yöllä vaihtamaan lakanoita. Eikä niitä sotkuisia vahinkoja pääse käymään muutenkaan. Ja e-pillerien takia sen alkamispäivän pystyy noin suunnilleen arvioimaan, vähän näköjään riippuu merkistä, että kuinka kauan menee, kolmea merkkiä olen käyttänyt ja kaikilla eripituinen se "odottelujakso". Nykyisellä Mercilonilla vaikuttaisi olevan noin 4 päivää.

Ennen kuin sain pillerit niin kirjasin kuuliaisesti kalenteriin odotetun alkamisajan. Äiti opetti heti alkuun, että kannattaa raksia kalenterista päiviä, joina on vuotoa ja aina alkupäivänä heti laskea, että koska seuraavia voi odottaa. Laskemisen teki helpoksi, että minulla oli heti ensimmäisistä menkoista lähtien 28 päivän kierto. Heti alkuun kun otti tavaksi, niin ei päässyt juuri koskaan unohtumaan. Nyt pillerien aikana en ole enää päiviä ruksaillut tai laskenut. Syön kuitenkin aina sen noin kaksi levyä putkeen ja yritän ajoittaa menkat niin, että pahat kipupäivät osuu viikonlopulle, jotta voi vaan makoilla löysissä vaatteissa sohvalla ja sääliä itseään. Turha siinä on niitä päiviä mihinkään kirjailla, kun itse voi aika tarkkaan päättää sen alkamispäivän. Toki nyt kun vasta muutama kuukausi sitten vaihdoin pillerimerkkiä, niin on vielä vähän hakusessa tuo alkupäivän osuminen oikeaan ajankohtaan, mutta eiköhän sekin vielä joskus onnistu.

• Ageha hahmo Kirjoittaja
  • Ageha

14.04.2024 19:12 #23 :: Ageha
Kuukautiset ja kuukautissuojat
Hauska näin vuosikymmen myöhemmin verrata tuohon aloitusviestiin, että eipä muuten pari pilleriä enää riitä. Meikämaija olisi tässä toivottavasti saamassa vihdoin jatkolähetteen gynelle, kohta varmaan jo kaksi vuotta pyöritty yleislääkärin kanssa ihmettelemässä että no mikä on kun tekee niin julmetun kipeää ja tarjotut hormonaalisetkaan eivät auta.

Viimeisimmän käynnin jälkeen lekuri kehotti pitämään oirepäiväkirjaa kuukautisten aikaan, ja vaikka tällä hetkellä käytössä on renkaat niin nyt kun kirjasin ylös olin täysin toimintakyvytön kuusi päivää. Ja sit vielä se puolikuntoisuus kun kivuista on selvitty mutta kroppa ruuansulatuksen reistailun, kipuilun ja tujujen kipulääkeannosten jäljiltä aivan pöhnässä vähintään vielä yhden ekstrapäivän. Että onhan tässä toki ollut muitakin syitä, mutta ei ehkä mikään ihme jos ei opinnot etene näillä oireilla jos kerran kuussa tulee lähes viikon tauko...

Tiedä sitten mikä tuossa on, ilmeisesti tätä käsitellään nyt endometrioosiepäilynä kun se se yleisin paholainen näissä hommissa on. Jos en haaveilisi lapsista, hankkiutuisin jo kohdunpoistoon, on tää sen verran sietämätöntä. Se hyvä puoli näissä hormonaalisten kokeiluissa on ollut, että kuumeilu ja nivelkipu ovat kadonneet menkkaoireistani pois – sen sijaan turpoan aiempaa pahemmin, ja huolettaa kyllä että tänäkin aikana kun olen tutkimuksissa ollut on kivut itsessään menneet vaan rajummiksi.

Niin että ihan yleisvinkkinä kaikille kuukautiskivuista kärsiville, siinä kohtaa kun kivun takia ei pysty kävelemään tai kivun ja yleisen kuukautisoireilun kanssa tuppaa menemään vähintään yksi työpäivä täysin ohi, tai jos kuukautisoireet ovat lähteneet pahenemaan, olkoonkin että hitaasti vuosien mittaan: hakeutukaa lääkäriin. Olkoonkin, että se täytyy yleensä tehdä useita kertoja, ennen kuin alkaa tapahtua.  Mun kohdallani eka lekuri lähetti mut kipulääkereseptin kanssa himaan kun vatsan (kohdun?) ultrauksessa ei näkynyt mitään, ja meni yli viis vuotta ennen kuin hakeuduin uudestaan, vaikka tosiaan oireet eivät todellakaan vähenneet vaan pahenivat vaan hiljalleen entisestään.

Valvojat: IivariSarantha