Uusimmat viestit

Terveelliset elämäntavat ja niihin kiinni pääseminen

  • Rinja hahmo
Rinja
Teknovelho
Taso: 48
  • Viestejä: 962
Rinja vastasi aiheeseen: Terveelliset elämäntavat ja niihin kiinni pääseminen
24.12.2014 03:04 #21

Fiktiivin ehdottamat lajit täyttävät kyllä ehdot, mutta ne ovat kaltaiselleni rapakuntoiselle ihmiselle aika hardcoreja. Kamppailulajit voisivat olla mahdollisuus, ellen kammoaisi fyysistä ihmiskontaktia ja eritoten, no, fyysistä kamppailua. Uinti on minusta kivaa, mutta eräästä syystä en ole harrastanut sitä vuosiin enkä ole aloittamassakaan. Jousiammunta kyllä kiehtoo ja sitä voisin kokeillakin, mutta kuntoilulajista se ei ehkä käy.

Dyn kirjoitti: Mulle on monta kertaa suositeltu geokätköilyä älyköille sopivana nörttilajina, ja nykyään suurin osa puhelimistakin toimii hyvin GPS-paikantimena. Toki jos tällaista laitetta ei ole valmiiksi, siinä on jonkinlainen tarvittava rahallinen panostus. Saisi raitista ilmaakin. En ole saanut vielä aikaiseksi kokeilla itse.


Uu, geokätköilystä on kyllä ollut puhetta sellaisten kavereiden kanssa, jotka sitä paljon harrastavat, mutta en osannut edes ajatella sitä kuntoilulajina ^^ Ehkä juuri siksi se voisikin olla erittäin hyvä sellainen :D Kännykässäni lienee GPS, joten täytyy perehtyä.


"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 24.12.2014 03:04 : Rinja.

  • Dyn hahmo
Dyn
Arkkivelho
Taso: 66
  • Viestejä: 4081
Dyn vastasi aiheeseen: Terveelliset elämäntavat ja niihin kiinni pääseminen
24.12.2014 03:10 #22

^ Bodycombatin hyvä puoli on se, että siinä *ei* oteta minkäänlaista kontaktia kehenkään, vaan liikkeet tehdään ilmaan yksin.

Paras urheilu varmaan onkin sellaista, mitä tehdessään ei tajua urheilevansa. Ikävä kyllä nämä sitten harvemmin myöskään liikuttavat ihan hirveästi, kuten keilailu... :P Geokätkeilyä olen miettinyt, mutta pelkään ottavani sen liian tavoitehakuisesti, joten menisi siitä sitten ilo aika pian. Liikuntaahan toki siitäkin saa vasta, kun lähtee etsimään kävelymatkan päässä olevia kohteita -- mutta kuulemma niihin jää helposti koukkuun, tyylillä "tässä lähellä olisi vielä yksi".


This is hard, but that's how I wanted it.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

  • Rasimus hahmo
Rasimus
Aavevelho
Taso: 40
  • Viestejä: 783
Rasimus vastasi aiheeseen: Terveelliset elämäntavat ja niihin kiinni pääseminen
24.12.2014 10:45 #23

Puolikuu kirjoitti: Niinpä niin. Olen hämmentyneenä seurannut koko Suomen vallannutta fitness-buumia. Tuntuu, että joka toinen joko käy salilla tai harjoittelee maratonia.


Olen huomannut tuon ihme terveysbuumin itsekin. Se alkoi näkyä minulle jo kymmenisen vuotta sitten. Hieman korpesi kun omalla työpaikalla (ohjelmistoinsinöörialalla, jolle en oikein miellä schwarzeneggereita) oli vaikea löytää itseään fyysisesti huonommassa kunnossa olevaa veikkoa. Tuli fiilis, että miten paska se mun kunto sitten on? (Oikeasti ei ollut mikään hyvä, mutta ei ihan rapainenkaan)

Vähän tuli kokeiltua salikäyntejä ja jonkinlaista treenausta suunnilleen lukioajoilta eteenpäin, mutta se varsinainen pysyvä motivaatio tuli useampi vuosi sitten kun selkä otti ja sanoi poks ensimmäisen kerran. Kun sain taas uuden sali-innon aikaiseksi, huomasin että selkähän ei enää oireile paljon mitään kun vain pidän paria kuukautta lyhyempiä taukoja, ja niitäkin harvoin. Se kummasti motivoi jatkamaan.

Moonlord kirjoitti: Nyt ei enää ole tarvetta hommata sixpackia uudestaan joten koitetaan pitää homma hallinnassa ruokavaliolla.


Mun mielestä sixpackin näkyminen on aliravitsemuksen merkki :tongue:

Siis selkeänä näkyminen. Eri asia on sitten se, että on sellaiset vatsalihakset, että pystyy pitämään kellon ympäri pötsin sisään vedettynä niin että rasvakerrokseenkin muodostuu sixpack-kuvio.

Piru naiseksi kirjoitti: Onko niin, että meidät on geeniperimin valmistettu tilaisuuden tullen nautiskelijoiksi, runsauden aikana ahmijoiksi, mahdollisimman taloudellisiksi liikkujiksi?

Fiktiivi kirjoitti: päämäärä (hyväkuntoinen keho) jaksaa motivoida salilla käymistä ja lenkkeilyä jonkin aikaa, mutta ei lopulta kanna niin pitkälle että elämäntavan muutoksesta tulisi pysyvä, koska loppujen lopuksi kyseistä ihmistä motivoivat eniten älylliset ja osaamiseen liittyvät saavutukset.


No joo, molemmat varmaan totta. Jos ihminen ei ole taipuvainen saamaan liikunnasta huumekoukkuun verrattavaa hyvänolon tunnetta (mä inhoan salilla rehkimistä, se salilta lähteminen on se paras osa, jonka takia siellä kannattaa käydä), hän tarvitsee jotain kuolemanpelkoon verrattavaa motivaatiota (ei enää niksahtanutta selkää - ikinä).

Minä vältän tuota hinkua tehdä jotain kivempaa sillä, että käyn salilla silloin kun en muutenkaan tekisi mitään järkevämpää. Eli aamulla ennen töihin lähtöä. Vaihtoehtona olisi vain nukkuminen vähän pidempään, mutta se ei ole kunnon unirytmillä niin houkuttelevaa, että jättäisi salikäynnin väliin. Illalla on eri asia, kun rankan työpäivän jälkeisen lepäilyn lisäksi olisi töllön katsomista, pelaamista, netissä surfailua, työpaikan kiroamista jokaiselle joka suostuu kuuntelemaan jne.

Fiktiivi kirjoitti: Parkour.


Poliisin pakenemisen jalo taito :cheesy: Tosin minulle tuo näyttäytyy hyvänä itsensä rikkomisen lajina, jopa kontrolloidussa ympäristössä pehmustetulla salilla. Näin siis lajia harrastamattomana ja vain kerran sivusta harjoituksia seuranneena.

Kamppailulajit ovat toinen samanlainen vähän epäilyttävä, vaikka ei olekaan pakko valita mitään sellaista lajia ja seuraa jossa pitää edes sparrata. Tokihan homma on kontrolloidumpaa kun ei ole pudotuksia lattiatasoa korkeammalta, ainakaan ilman että kaveri pitää kiinni ja hallitsee tilannetta. (Budolajeja olen sitten joskus harjoitellut)

Fiktiivi kirjoitti: Uinti


Sanovat että uinti on kirkkaasti paras ja kokonaisvaltaisin laji. Juoksussakin ovat nivelet helposti kovilla, mutta uinti on turvallista. Tiedä tuota, itse olen saanut nilkkani kipeäksi pelkästä polskuttelusta.

Kävely lienee paras, miellyttävin ja turvallisin liikunnan muoto (näin liikuntavammoihin vainoharhaisen ihmisen kannalta). Mutta se vie niin tolkuttomasti aikaa ollakseen hyödyllistä. Mutta ainakin se sisältää mielestäni vähiten demotivaatiotekijöitä. Ehkä jos yhdistää kävelylenkkeihin pieniä juoksuspurtteja sellaisella intervallihengellä? Ei tarvitse juosta kohtuuvauhdilla kuin sen muutaman minuutin verran, että sydän alkaa jyskyttää ja vaihtaa sitten rauhalliseen kävelyyn niin pitkäksi aikaa että sydän taas asettuu. Energiaa kuluu normaalia enemmän koko tuon rauhoittumisjakson ajan, ja kunto kohenee silloinkin.


It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

  • Strato hahmo
Strato
Senesalkki
Taso: 41
  • Viestejä: 643
Strato vastasi aiheeseen: Terveelliset elämäntavat ja niihin kiinni pääseminen
24.12.2014 12:17 #24

Ihan haluan vaan sanoa, että noin yleisesti esimerkiksi jalkapallo, koripallo ym. tämäntyyppiset lajit ovat paljon vaarallisempia kuin kamppailulajit :tongue: vaikka kamppailulajit näyttävätkin rajuilta, on kaikki niissä tarkoin kontrolloitua (paitsi täysillä otetettava sparri, mutta sitähän ei ole pakko kokeilla ja yleensäkin vaaditaan kokemusta lajista ennen kuin valmentajakaan siihen päästää).

Itseasiassa hieman yllättävää, ettei vielä ole tainnut tulla esille kuntonyrkkeilyä. Se sopii erityisen hyvin niska-ja hartiavaivoista kärsiville istumatyöläisille ja bodycombatin ym. tapaan siinä ei ole fyysistä kontaktia juurikaan.

Uintiahan suositellaan erityisesti nivelvaivoista kärsiville, ja onhan se aika leppoista sekä kokonaisvaltaista puuhaa, mikäli ei ole mitään antipatioita sitä kohtaan. Hiihtohan olisi kanssa hyvä, mutta ilmeisesti se ei nykyään ole varsinkaan vähän nuorempien keskuudessa kovin suosittua. Toimisikohan se zombi peli, jossa niitä juostaan pakoon, myös ladulla? Siinä saisi vähän kädetkin hommaa kun lykkii menemään :smile:


“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

  • Dyn hahmo
Dyn
Arkkivelho
Taso: 66
  • Viestejä: 4081
Dyn vastasi aiheeseen: Terveelliset elämäntavat ja niihin kiinni pääseminen
26.12.2014 01:01 #25

Uiminen on ihan kivaa, mutta liikuntana se olisi varmasti tehokkaampaa, jos olisi minkäänlaista hajua oikeasta tekniikasta. Joskus mietin, että ilmottautuisi johonkin aikuisten uimakouluun, mutta siellä varmaan käskisivät laittaa naaman veteen... hui. Hiukan on traumoja lapsuudesta ja koulun uimatunneista. :huh: Olen kyllä sillä yleisellä kriteerillä uimataitoinen, että pysyn pinnalla x matkaa ja pääsen yhtäjaksoisesti aika pitkään eteenpäinkin, jos välillä saa vaihtaa selälleen. Mutta se, että pysyy pinnalla ja pääsee eteenpäin, ei vielä kysy kummoistakaan tekniikkaa.

Uinti olisi myös siitä hyvä, että sitä voi harrastaa silloin kun itse siltä tuntuu. Kamppailulajit, palloilut ja sen sellaiset vaati(ne)vat jonkinlaiseen treeniaikatauluun sitoutumista ja vähintään seuran, jossa käydä. Tästä syystä olen pitänyt myös Unisportista, kun tunteja on tarjolla hyvin erilaisiin aikoihin.


This is hard, but that's how I wanted it.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

  • The Big Bad Wolf hahmo
The Big Bad Wolf
Riivaaja
Taso: 44
  • Viestejä: 686
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: Terveelliset elämäntavat ja niihin kiinni pääseminen
26.12.2014 11:14 #26

Harrastin kahdeksan vuotta tanssia. Lopetin ja kunto heikkeni suuresti.

Mulla on hyvin epäterveellisiä elämäntapoja, tai siis lähinnä laiskottelua ja roskaruokaa (vaikka nyt viime aikoina on alkanut ällöttää kaikki vähänkin rasvaisen oloinen ruoka... hyh. Ja liha, jostain kummallisesta syystä. Pitää varmaan taas aloittaa kasvispainotteinen ruokailu... Ainakin silloin kun se on syötävän näköistä koulussa.). Yläasteella paino nousi aika paljon...

Mutta lukiossa taas putosi. Veikkaan syyksi portaita, sillä liikuntaa en ole lisännyt millään muulla tavalla kuin koulussa juoksemisella. Lyska on täynnä portaita. Miljoona rappusta. Ja yleensä ne kaikki tulee käveltyä läpi päivän aikana pariin kertaan.

Tämän ikäisenä on vaikea ajatella terveyttä (kun se ei vielä potki päähän puutteellisuudellaan), joten ainoa motiivi liikuntaharrastukseen olisi paremman näköinen kroppa. Mutta koska optimisti, uskon olevani ihan nätti myös ilman lihaksia.

Katsotaan sitten aikuisena, jos vaikka aloittaisi kuntoilun. Euforiaa en liikunnasta ole koskaan saanut.



  • Aemilia hahmo
Aemilia
Lentäjä
Taso: 30
  • Viestejä: 143
Aemilia vastasi aiheeseen: Terveelliset elämäntavat ja niihin kiinni pääseminen
26.12.2014 15:20 #27

Rasimus kirjoitti: Sanovat että uinti on kirkkaasti paras ja kokonaisvaltaisin laji. Juoksussakin ovat nivelet helposti kovilla, mutta uinti on turvallista. Tiedä tuota, itse olen saanut nilkkani kipeäksi pelkästä polskuttelusta.


Uinti on todella hyvää urheilua, mutta vakavammin harrastaessa pitäisi saada kimppaan joku, joka osaa. Vaikkapa vääränlaisella rintauintimenetelmällä tekee niille niska- ja selkälihaksille enemmänkin hallaa kun saa niille apua.

Parkourissa on sama vika. Se ei ymmärtääkseni ole niin vaarallista miltä näyttää/kuulostaa, eikä myöskään niin raskasta, vaan sitä pystyy hyvinkin säätämään oman taidon ja kunnon mukaan.

Mistähän piti vielä mainita... melomisesta. Tein sitä viime kesän ja on todella mielekäs liikkumistapa!

Euforiaa en liikunnasta ole koskaan saanut.

En saanut määkään ennen kuin aikuisiällä, eikä se nytkään oo erityisen ennakoitavaa. Eeppisistä tanssisessioista taisi tulla. En osaa pitää päämääränä.

Saatan itsekin vielä innostua geokätköilystä:

Hämeenlinnaa on kutsuttu "laattojen kaupungiksi". Täällä on ollut innostusta merkitä paikkoja, joissa on vaikuttanut suuria henkilöitä. Useimmiten kilven tekstissä on "...tällä paikalla sijainneessa talossa..." eli historialliset rakennukset on purettu melko tyystin.
Reitin varrella tapaat siis kaksitoista henkilöä. Laatalla on muistettu enimmäkseen miehiä, tässä tusinassa on vain yksi nainen. Kirjailijoita ja runoilijoita on kaartissa kolme, kaikki muut ovat omilta aloiltaan. Likainen tusina tuli kätkön nimeksi Robert Aldrichin elokuvasta; eivät nämä tyypit tietääkseni likaisia olleet.

Suosittelen, että jätät auton parkkiin ja kierrät lenkin kävellen. Matkaa kertyy vajaa viisi kilometriä.


Eli tässä ideana on, että kerätään vihjeitä, ei googlesta vaan niinku maamerkeistä ja sitten saadaan palkinnoksi runo, ei kirjastosta vaan jostain jännäpaikasta. Myös "geojästit" on mainittu. Matkan varrella tulee tehneeksi kelpo lenkin.


"Sinun tähtesi ovat niitä, jotka osaavat nauraa."

Viimeksi muokattu: 26.12.2014 15:23 : Aemilia.

  • Rasimus hahmo
Rasimus
Aavevelho
Taso: 40
  • Viestejä: 783
Rasimus vastasi aiheeseen: Terveelliset elämäntavat ja niihin kiinni pääseminen
28.12.2014 14:51 #28

Aemilia kirjoitti: Vaikkapa vääränlaisella rintauintimenetelmällä tekee niille niska- ja selkälihaksille enemmänkin hallaa kun saa niille apua.


Onneksi oman tekniikan arvioiminen on helppoa: Jos itse huomaa jännittävänsä jotain paikkaa, niin tekee jotain väärin. Sitä sitten en tiedä, kuinka helppoa on opetella tarkkailemaan itseään :huh:


It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

  • sinidean hahmo
sinidean
Soturi
Taso: 24
  • Viestejä: 98
sinidean vastasi aiheeseen: Terveelliset elämäntavat ja niihin kiinni pääseminen
15.02.2015 19:44 #29

Dyn kirjoitti: En ole koskaan saanut kehon rääkkäämisestä minkäänlaisia kiksejä, pelkästään tuskaa, vaikka kovin moni ihan hyväkin tuttu kehuu hikitreenin jälkeistä fiilistä.


Välillä voi olla kyse vain siitä, että sitä kehon rääkkäämistä pitäisi vaan jatkaa. Esim. kun aloittaa jonkin uuden liikuntaharrastuksen voi mennä muutama viikko ennen kuin alkaa saamaan niitä "kiksejä" ja hyvää treenin jälkeistä fiilistä.

Toisaalta olen joskus myös kuullut, että valitettavasti osa meistä ihmisistä ei yksinkertaisesti koskaan nauti liikunnasta ja se ei siitä muuksi muutu, vaikka kuinka treenaisi.

Dyn kirjoitti: Mulle on monta kertaa suositeltu geokätköilyä älyköille sopivana nörttilajina


Intohimoisena geokätköilijänä :cheesy: en voi kuin suositella geokätköilyä, jos liikunta on muuten vierasta! Geokätköily tosiaan koukuttaa älyllisesti ja geokätköillessä tulee helposti tehtyä useiden kilometrien lenkkejä ilman, että edes huomaa erityisesti urheilevansa. Esim. 12 km pyörälenkillä saa helposti koluttua läpi noin 10-15 kätköä (been there done that) ainakin alueilla, joissa kätköjä on suht tiheässä.

Dyn kirjoitti: Paras urheilu varmaan onkin sellaista, mitä tehdessään ei tajua urheilevansa.


Tämä on ainakin itselle ollut paras taktiikka. Esim. just vähän aikaa sitten kokeilin pitkästä aikaa sulkapalloa. Pelaaminen tuntui ainoastaan hauskalta ja samalla huomasin kuinka tehokasta treeniä se oli kuin vahingossa. Kannustaisinkin kokeilemaan rohkeasti erilaisia liikunnanmuotoja ja etsimään sellaisia, jotka tuntuvat itsestä enempi hauskanpidolta kuin liikunnalta. Kasvattaa huomattavasti todennäköisyyttä liikunnan jatkamiseen.

Jo tässä ketjussa mainittu vertaistuki on erityisen tärkeää. Esim. itselleni salilla käynti on just sellaista pakkopullaa, joka ei voisi vähempää kiinnostaa, mutta kun salille sopii treffit kaverin kanssa, niin pakko sitä on mennä (ja jälkeenpäin on mahtava fiilis). Samoin ryhmäliikuntatunneilla voi olla tosi hauskaa. Itse pidän eniten zumbasta, koska se saa minut vain hymyilemään koko tunnin. :smile:

Olen myös huomannut, että minkä tahansa liikunnan kun aloittaa (pitkän tauon jälkeen tai ensi kertaa elämässään), niin helposti menee se pari viikkoa, että pääsee kiinni treenaamiseen ja jopa innostuu. Ei siis kannata luovuttaa heti! Tämä pätee moneen muuhunkin uuteen asiaan (kuten uusi terveellisempi ruokavalio). Ne kaksi ekaa viikkoa voi olla yhtä helvettiä, mutta jo helpottaa sen jälkeen.

Mitä tulee syömiseen, niin itsekin kannatan että kohtuudella kaikkea, niin ei pahasti mene metsään. Jos tarkoitus on painonpudotus, niin itse en usko sellaiseen että mennään äärimmäisyydestä toiseen. Oleellisinta on ne valinnat mitä tekee päivittäin normaalina arkena. Sitten kun ollaan jossain riennoissa / ulkona syömässä tai joku muu spesiaalitapahtuma niin en näe mitään järkeä kiusata itseään vyötä kiristelemällä. Kyllä elämästä nauttiakin pitää ja itselleen suoda niitä herkutteluhetkiä.

Mitä tulee tunnesyömiseen (tästä minullakin valitettavasti kokemusta), niin olen löytänyt hyvän keinon sen vähentämiseen. Kun SE tunne iskee, odotan ensin muutaman minuutin. Jos ei auta, käännän huomioni johonkin muuhun asiaan, joka tuottaa minulle iloa ja tyydytystä. Se voi olla vaikka lempparimusan kuuntelua tai jonkin hyvän kirjan lukemista. Jotain, mikä saa ajatukset muualle herkuista. Ja kas kummaa, puolen tunnin päästä en enää tunne sitä herkkuhimoa. Itsellä tämä on toiminut nyt todella hyvin.

Omasta taustastani sen verran, että olen ollut suurimman osan elämästä hoikka ja harrastin tanssimista monta vuotta. Sitten tulikin rasitusvamma polveen, mikä katkaisi muutamaksi vuodeksi lähes kaiken liikunnan. Kun 30 ikävuotta alkoi lähestymään, niin salakalavasti alkoi myös kiloja kertymään. Se yhdistettynä tunnesyömiseen, istumatyöhön ja sellaisiin harrastuksiin kuin lukeminen, niin ei ihme että kunto alkoi rapistumaan.

Nyt olen alkanut pikku hiljaa kerätä entistä kuntoa takaisin ja saanut myös painoa tippumaan. Siihen ei ole tarvittu sen kummempaa rakettitiedettä, kuin että olen kuluttanut enemmän mitä syönyt. En ole koskaa ollut varsinaisesti ylipainoinen, mutta siinä rajoilla kuitenkin. Minua projektissani motivoi peilin sijasta se, miltä kehossa tuntuu. Haluan takaisin sen hyvän kunnon, koska silloin jaksaa huomattavsti paremmin ja mielikin pysyy virkeämpänä!

Liikunnan iloa kaikille! :smile:


Valvojat: IivariSarantha